Welke versterker/Filter gebruiken?

Started by Lars_Portman, April 19, 2009, 14:22:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lars_Portman

Ik heb een Arcam AVR300 en Ik wil misschien de Center ook bi-ampen. (Ik heb front al op bi-amping via 6,7 kanalen)
Nu is de vraag welke versterkers kan ik daar bij gebruiken?

Zijn dat mijn opties of heeft Arcam nog meer modellen gemaakt of in productie waar het mee kan?
Arcam P35/3
Arcam P90/3



Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

Lars_Portman

Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

bmateijsen

Iedere andere versterker die niet klinkt en zich gedraagd als een versterkermodule uit de AVR300, zal de synergie volledig weghalen.

Groet,

Bjorn

garmtz

Wat Bjorn zegt... Feitelijk zal alles wat je doen de homogeniteit met de andere speakers aantasten, al gebruik je een Arcam versterker. Ik denk dat er ook weinig te halen valt met het biampen van je center eerlijk gezegd... Wil je ECHT een verbetering, ga dan je speakers actief filteren!

Beertender

Wat bedoel je met actief filteren?
Denon AVR-4810  °  Denon-DVD 2500BT  °  KEF 6xQ7 & Q9  °  Pioneer LX608D(ISF)  °  PS3  °  Dune HD Smart D1
BK XXLS 400  °  Antimode 8033-C  °  Samsung DCB H380R  °  Atacama Equinox
Nad C320BEE  *  Nad C521BEE  *  Nad C432 *  Pananasonic 50st50

garmtz

Quote from: Beertender on April 20, 2009, 23:51:55
Wat bedoel je met actief filteren?

Linn speakers hebben de mogelijkheid om niet op luidsprekersignaalniveau te filteren, maar VOORDAT het signaal wordt versterkt de filtering te doen, wat een enorme geluidswinst op kan leveren. Bij de Keilidh betekent dit dat je dan een 3-kanaals versterker moet gebruiken (een enkele 6-kanaals Linn kan ook). Goedkoop is het niet, maar tweedehands kun je met wat geluk soms versterkers met de filters er al in kopen.

Lars_Portman

#6
Quote from: bmateijsen on April 20, 2009, 18:11:28
Iedere andere versterker die niet klinkt en zich gedraagd als een versterkermodule uit de AVR300, zal de synergie volledig weghalen.

Groet,

Bjorn

Je bedoelt te zeggen dat ik dus geen andere versterker bij moet pakken om Arcam klank te behouden.
Daarbij mocht ik van Arcam wat achter zetten dan moet op alle 7-kanalen om de synergie behouden? Anders zal ik het toch uit balans trekken




Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

Lars_Portman

Quote from: garmtz on April 21, 2009, 07:57:26
Linn speakers hebben de mogelijkheid om niet op luidsprekersignaalniveau te filteren, maar VOORDAT het signaal wordt versterkt de filtering te doen, wat een enorme geluidswinst op kan leveren. Bij de Keilidh betekent dit dat je dan een 3-kanaals versterker moet gebruiken (een enkele 6-kanaals Linn kan ook). Goedkoop is het niet, maar tweedehands kun je met wat geluk soms versterkers met de filters er al in kopen.

Hoe bedoel je dit? Want voor actief aansturen van Keilidh ben ik toch naats dat ik nu bi-amp nog extra versterker van Linn nodig met active cards?  Dit kan toch nooit met een Arcam versterking? Waarom zou ik dan 3 kanaals nodig zijn? Kan toch dan met een 2 kanaals Linn? Maar betekend dat Ik active Crads voor me speakers moet hebben en versterker van Linn met active cards.




Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

Lars_Portman

Ik was niet van plan actief aan sturen. (wel altijd mogelijk nog) Maar ik heb tijdje terug al iemand gevonden die filter van Linn Ninka/Keilidh keer gemodificeerd heeft met beter onderdelen dan standaard want dat is op foto's van standaard filter ook te zien. En dat mijn vermoeden dat bij active cards ook vele beter onder delen gebruikt zijn. Dus ik dat speakers met die Filter upgrade met fatsoenlijke spoel en condosatoren met zelfde waarde. zeker grote verbetering geeft richting het actieve aansturen wat dan altijd nog mogelijk is.



Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

erik s.

#9
Quote from: Edwinbeke on April 21, 2009, 23:51:36
Hoe bedoel je dit? Want voor actief aansturen van Keilidh ben ik toch naats dat ik nu bi-amp nog extra versterker van Linn nodig met active cards?  Dit kan toch nooit met een Arcam versterking? Waarom zou ik dan 3 kanaals nodig zijn? Kan toch dan met een 2 kanaals Linn? Maar betekend dat Ik active Crads voor me speakers moet hebben en versterker van Linn met active cards.


Linn's hoef je niet per se met Linn versterkers aktief te filteren, dat kan ook met de Tunebox, een extern aktief filter zodat je ook versterkers van andere merken kunt gebruiken. ik heb hier een aktief setje kabers staan met Rotel versterking.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Lars_Portman

Quote from: erik s. on April 24, 2009, 00:36:36
Linn's hoef je niet per se met Linn versterkers aktief te filteren, dat kan ook met de Tunebox, een extern aktief filter zodat je ook versterkers van andere merken kunt gebruiken. ik heb hier een aktief setje kabers staan met Rotel versterking.

IK heb daar inderdaad wel eens van gehoord dat behuizing was om kaarten extern plaatsen maar heb ze nog nooit gezien. Niet in werking maar ook nog nooit tegen gekomen zelfs niet op foto's.
Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

erik s.

#11
Quote from: Edwinbeke on April 24, 2009, 00:40:52
IK heb daar inderdaad wel eens van gehoord dat behuizing was om kaarten extern plaatsen maar heb ze nog nooit gezien. Niet in werking maar ook nog nooit tegen gekomen zelfs niet op foto's.


je hebt ze ook in een uitvoering waar geen kaarten voor nodig zijn, maar die al kant en klare filters bevatten. ik heb er 2 zodat de 3 kanaals versterkers direct bij de speakers kunnen staan.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Lars_Portman

#12
Quote from: erik s. on April 24, 2009, 00:51:49
je hebt ze ook in een uitvoering waar geen kaarten voor nodig zijn, maar die al kant en klare filters bevatten. ik heb er 2 zodat de 3 kanaals versterkers direct bij de speakers kunnen staan.

Ja zo bedoelt wat genoemd is met 2x 3 kanaals versterker of 6 kanaals hier boven.
Maar als Bi-amping maar kleine lichte verbetering geeft waarom zou je dan tri-ampen? Mis ik iets?

Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

garmtz

Actief aansturen (waarbij je dus bij de Keilidh een versterkanaal per driver gebruikt) maakt veel meer verschil dan passief tri-ampen. Ik zeg niet dat actief aansturen nu al gaat met je set, uiteraard heb je de actieve filters nodig (inderdaad kan dat in een Linn versterker, maar ook actief), maar het is een enorme kwaliteitswinst.

Lars_Portman

#14
Actieve linn  = geld weggooien! Die conclusie mag je trekken als je na gaat dat techniek moeilijker overgedaan wordt dan is als onder loep gaat nemen.
Wat ze doen is filter inzetten wat hier boven gepost is....Daar valt wat over zeggen want is wel erg basic zonder folie lucht spoel. (zit 1 in met fariet kern om kosten besparen maar speaker loopt wel lekker snel vol dan) En met simpele zand weer standen en condensators die eigenlijk deels niet geschikt zijn voor geluid. En dan wil men een filter upgrade maar blijkt dat active filter van linn stuk beter is. geen wonder dat actief ook beter klinkt...MAAR kan dus nog beter!
Je gaat niks aan waarden veranderen maar wel beter opbouw met door toch alle onderdelen te vervangen. En dit filter is al vaker gemaakt door een man die al jaren mee gaat in de audio. Alleen wat ik nu laat doen zal wel heel bijzonder upgrade worden en misschien dat nog wat dingen van post hier.


"This is the best upgrade, hands down even better than going active."

Dus ik heb besloten eerst voor filter upgrade te gaan maar dan wel passief!
Ik weet ook dat Linn dealers graag wat anders zouden verkopen maar is over prijsde upgrade actief. En laten we zeggen is ook niet onhandig aangepakt voor Linn zelf maar voor consument houdt je wel bezig.

Dus voor mij geen andere eind versterkers met active cards voor mij! Wij gaan net even beter doen.
Want kunst zit hem duidelijk niet in het actief maken maar meer in filter upgrade waar je later behoorlijk meer voor neer telt dan dat ze gelijk een mooi klasse filter hadden gemaakt in de Keilidh.  Dus de aanpak van actief is beetje een wassen neus als je zo mag zeggen.


Ik ga woensdag de speakers terug ontvangen met de Linn softdome upgrade tweeters  en nieuwe filters!








Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

erik s.

ik heb een aktief LInn Kaber setje staan. je gelooft niet hoe dat klinkt in vergelijking met de passieve uitvoering.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Lars_Portman

Das helemaal waar dat actief kaber setje beter klinkt dan een standaard passieve filter van linn dat niks voor stelt. Maar daarin tegen valt ook nog meer bereiken met passieve upgrade. Dan zou zelfs nog veder kunnen gaan. En kosten zijn stuk minder dan bij Linn Filters die nog goedkoper om bauwen zijn ook voor Linn.

En mijn punt is dat niet zozeer zit in het Actief maar in gebruik van beter onderdelen zit. Dus een beter filter. En niet zozeer hele verhaal van Bi/tri ampen en waar filter geplaatst is.

Ik heb zelf ook lang geleden eerder een actief Linn Ninka gehoord en klonk ook erg goed. En zijn niet zoveel anders dan nu voor lopers keilidh.  De filters zijn exact het zelfde. Als foto's vergelijkt met de onderdelen van Ninka en Keilidh. Dus actief maken klinkt zeker beter van wat ik hoorde met met me eigen oren. maar neemt niet weg dat ze wat anders voor houden dan waar echt werkelijke verschil ligt in het filter verhaal.








Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

garmtz

Mooi dat het nu beter klinkt. Ik denk echter wel dat je het concept van aktief filteren en de daarbij behorende voordelen niet helemaal begrijpt.

Lars_Portman

#18
Wat ik van actief begrijp is dat ook gewoon een filter upgrade is... Alleen die komt dan in de versterker met gevolg dat kan tri-ampen. Gezien bi-ampen al weinig verschil bied zal betwijfelen of dat de meer waarde geeft.

Actief maken ze van beter onderdelen gebruik dan van passieve standaard Linn filter. Als dit nou standaard in zouden zetten was speaker niet zo nodig actief nodig  en is ook mooier met andere merken als Arcam aan te sturen.

Ik wil toch Arcam als receiver houden. Misschien zelfs ooit een AVR600.

Edit
Linn maakt het onnodig ingewikkeld want is heel simpel das verhaal. En ik heb Actief ook gehoord maar dan wel op de Linn Ninka dat klonk ook  heel mooi begrijp me niet verkeerd. Maar Linn heeft wel voordeel dat actieve kaarten niet zo duur zijn om bauwen want je kunt daar vele lager waarde gebruiken dan in je speaker want signaal is daar wel degelijk kleiner. Dus minder kosten. Maar filter zijn in aanschaf duurder en passen alleen net in combinatie met hun versterkers.  
Ik weet als dit hier hoort dan wil je niet naar actief. Omdat voor minder geld misschien grotere verbetering is.  
Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

garmtz

Wat ik al dacht, de echte voordelen ontgaan je.... :)

Lars_Portman

Quote from: garmtz on August 27, 2009, 09:37:37
Wat ik al dacht, de echte voordelen ontgaan je.... :)

of jij probeert iemand voordeel voor houden die er niet is.... :)

Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

Lars_Portman

Ik ben tot mijn beslissing gekomen en bedankt voor jullie reacties.

Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.