buizenversterker, maar welke?

Started by Ranger, April 18, 2009, 14:39:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ranger

In mijn zoektocht naar een opvolger voor de unison unico cd (zie ander topic) was ik vandaag in een zaakje in Duitsland. Daar hadden ze dezelfde speakers als ik heb (KEF XQ 40) en daar een aantal versterkers met cd spelers met mijn muziek beluisterd.
Conclusie: een kleine Luxman buizenversterker klonk eigenlijk nog het best. De handelaar zei ook dat wat ik zoek: warm, emotioneel middengebied, zacht hoog, en niet te bassige versterkert omdat de KEF als redelijk bassig is ik bij een buizenversterker uitkom. Maar niet alle, want veel buizenversterkers geven ook een bassig laag. Van b.v. de hybride unison unico raadt hij af: Te bassig en hell in de hoge tonen! (bovendien veel problemen met brommende trafo's).
Hij had ook de opvolger van mijn Luxman versterker er staan, maar ook deze was in het hoog met mijn muziek niet zo goed.

Dus toch buizenversterker maar dan één die een droge bass heeft. Suggesties; naast eventueel de Luxman (deze had overigens maar 12 watt vermogen bij 6 Ohm).

garmtz

Misschien zoek je dan eerder een buizig klinkende transistorversterker? Is de Sugden A21 niet iets voor je misschien?

Ranger

Ik denk dat het hoofdprobleem nog steeds bij de cd speler zit. Zie ik ook door meerdere mensen bevestigd. De Naim combinatie had het niet. Eerder een slanke bass. Naim is ook nog niet uit beeld. Maar ga nog verder wat dealers bezoeken en luisteren. Het is de enige wijze. Maar er is zoveel :unsure:

dre73

QuoteMaar er is zoveel

dan weet je wat je te doen staat!

-budget bepalen
-smaak vaststellen
-topic openen
-jouw favorieten erin
-balletje gaat rollen
-luister afspraken maken
-thuis luisteren
-betalen..
-genieten ;D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Tube-freak

Enkele buizenmerken:
Met laag budget tot 1000 euro:

- Crafty
- Fatman

De wat duurdere merken:

- Unison Research
- Graaff
- Prima Luna

Er zijn er vast wel meer merken maar weet niet wat je budget is.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Alex Groningen

Quote from: dre73 on April 18, 2009, 17:28:51
dan weet je wat je te doen staat!

-budget bepalen
-smaak vaststellen
-topic openen
-jouw favorieten erin
-balletje gaat rollen
-luister afspraken maken
-thuis luisteren
-betalen..
-genieten ;D

Even of topic. Heerlijk is dat allemaal wat er staat.Maar doe niet net als mij,te lang doorzoeken je komt gewoon te veel mooi s tegen dat je door de bomen het bos niet ziet. ;) 

dre73

QuoteEven of topic. Heerlijk is dat allemaal wat er staat.Maar doe niet net als mij,te lang doorzoeken je komt gewoon te veel mooi s tegen dat je door de bomen het bos niet ziet.

dat heeft iedereen,maar daarom is het thuis luisteren zo belangrijk ;)
wat ik altijd doe is er een maatje bij betrekken.
eerst luister ik een tijdje alleen,en dan komt hij een avondje luisteren.
zo wordt je wel eens weer met je voeten op aarde gezet(of niet ;))
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Ranger

Goed plan! Zijn er nog mensen in Twente die bij mij willen komen luisteren?

Alex Groningen

Quote from: dre73 on April 18, 2009, 18:32:23
dat heeft iedereen,maar daarom is het thuis luisteren zo belangrijk ;)
wat ik altijd doe is er een maatje bij betrekken.
eerst luister ik een tijdje alleen,en dan komt hij een avondje luisteren.
zo wordt je wel eens weer met je voeten op aarde gezet(of niet ;))

Dat doe ik dus ook met een kameraad van me.Met de diverse muziek soorten en smaak van geluid zitten we op één lijn.Geregeld even een avondje bij elkaar,en dan de volgende dag weer even ergens luidsprekers beluisteren. 

Kingpin

#9
Quote from: Ranger on April 18, 2009, 14:39:58
In mijn zoektocht naar een opvolger voor de unison unico cd (zie ander topic) was ik vandaag in een zaakje in Duitsland. Daar hadden ze dezelfde speakers als ik heb (KEF XQ 40) en daar een aantal versterkers met cd spelers met mijn muziek beluisterd.
Conclusie: een kleine Luxman buizenversterker klonk eigenlijk nog het best. De handelaar zei ook dat wat ik zoek: warm, emotioneel middengebied, zacht hoog, en niet te bassige versterkert omdat de KEF als redelijk bassig is ik bij een buizenversterker uitkom. Maar niet alle, want veel buizenversterkers geven ook een bassig laag. Van b.v. de hybride unison unico raadt hij af: Te bassig en hell in de hoge tonen! (bovendien veel problemen met brommende trafo's).
Hij had ook de opvolger van mijn Luxman versterker er staan, maar ook deze was in het hoog met mijn muziek niet zo goed.

Dus toch buizenversterker maar dan één die een droge bass heeft. Suggesties; naast eventueel de Luxman (deze had overigens maar 12 watt vermogen bij 6 Ohm).

Een buizen versterker met droge bass .. hmm .. de meeste buizen klinken wat warmer en lijkt dat daardoor de bass wat rafeliger klinkt als bij een transistor of mosfet versterker (rafelig is niet het goede woord, misschien wolliger).
Als ik alles opnieuw zou moeten kopen en alleen stereo zou draaien zou ik ook voor buizen gaan, dat is ook meer mijn sound, zeker als je lang naar muziek luistert.
De Lux ken ik wel, erg mooi ding zeker voor het geld, en zeker in combi met de bijbehorende cd speler waar het loopwerk als het ware aan de bovenplaat is opgehangen (dus trillingsvrij).

Quote from: Ranger on April 18, 2009, 19:07:35
Goed plan! Zijn er nog mensen in Twente die bij mij willen komen luisteren?

PM me maar waar je woont, kunnen we misschien wel wat afspreken.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Miracle.

Als je een buizenversterker met een strak laag, zeer realistisch middengebied en fluweel hoog zoekt, wat in mijn ogen/oren een heel goede match zou kunnen zijn met Kef speakers, ga dan zeker een Jadis versterker beluisteren.

Ik heb in het verleden al eens een Jadis Orchestra Reference geïntegreerde versterker gehad en speel nu met 2 Jadis JCA-30 mono eindversterkers, aangestuurd met een Audio Research LS-1.
Beide versterkers hebben de zelfde klankeigenschappen, alleen de JCA's met nog meer detail dan de Orchestra.

Mvg. Miracle.

ChrisV

De Cayin 500 is zeker droog in het laag voor een buis. Het midden en hoog is echter niet bijzonder warm, ik weet dus niet of dit je smaak is.

erik s.

Quote from: ChrisV on April 29, 2009, 09:12:06
De Cayin 500 is zeker droog in het laag voor een buis. Het midden en hoog is echter niet bijzonder warm, ik weet dus niet of dit je smaak is.
daar heb ik de voorganger van, de Spark model 560. heb 'm op de Zingali gehad, zeer fraai.
heb me wel weer lekker aan vertild, crisis wat is dat ding zwaar.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

ChrisV

Quote from: erik s. on April 29, 2009, 09:35:24
daar heb ik de voorganger van, de Spark model 560. heb 'm op de Zingali gehad, zeer fraai.
heb me wel weer lekker aan vertild, crisis wat is dat ding zwaar.

Zo'n 40 kg toch? Je sjouwt je inderdaad een breuk. Gelukkig verplaats ik mijn 500 zelden.  8)