Ruis?

Started by activ, April 18, 2009, 06:36:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

activ

Hoi allemaal,

Ik zat van de week een film te kijken op een wat hoger volume als normaal en toen hoorde ik opeens dat er een ruis uit mijn systeem komt. Heel irritant.
Ik heb een Yamaha RX-V1200RDS receiver en B&W 704 speakers. De receiver zit op een ongeaard stopcontact maar dat lijkt me niet het probleem aangezien de receiver zelf ook geen geaarde stekker heeft.
Verder is het wellicht handig om te weten dat ik de B&W's net heb dus het kan best dat de ruis er al langere tijd in zit maar dat mijn oude speakers het niet weer gaven doordat ze minder gevoelig waren.

Ik ben zelf met wat denken op de volgende mogelijke oorzaken gekomen:
-net vervuiling
-inslag op de speaker snoeren
-de receiver (dat het altijd al er in zat maar ik het niet hoorde door de mindere speakers)

Hulp graag! Ik wil van die stomme ruis af.

Davey

De coaxkabel kan bijvoorbeeld de veroorzaker zijn maar ook alle andere kabels. Het is het makkelijkst om alles 1 voor 1 aan te sluiten en elke keer te luisteren of dat de ruis veroorzaakt. Ik denk niet dat het met je aarde te maken heeft maar je weer maar nooit.

activ

Coaxkabel?
Er is geen coax kabel op aangesloten.
De ruis is er trouwens ook als ik een input kies waar niets aan hangt.

Davey

Coax was een voorbeeldje  ;)

Dat je ook ruis hoort als je een andere input kiest zou heel goed kunnen. Maakt het verhaal dat het aan één van je kabels ligt aannemelijker. Je zal echt effe aan de slag moeten met het aan- en afsluiten van je kables om te kijken waar de ruis vandaan komt zodat je bepaalde elementen kan uitsluiten die je ruis in ieder geval niet veroorzaken.

Rowdy

Haal alles los, zodat je alleen de receiver en de luidspreker over hebt. Luister dan of je nog ruis hebt. Bij (zeer) hoge volumes is het normaal dat het ruist als je vlakbij de luidsprekers sta.

activ

Oke, net even alles los gegooid en dat maakt geen enkel verschil.
Je geeft aan dat een beetje ruis op hoge volumes normaal is.
De ruis waar ik het over heb is vanuit luister positie waarneembaar als mijn versterker op -50/-45dB staat dus ik weet niet of dat hard is en of dat zelfs informatief is voor jullie (is die dB waarde gestandaardiseerd?)

Ik heb trouwens tijdens de test ook even de stekker uit mijn media center getrokken die er naast staat, gewoon voor de zekerheid.


Davey

Quote from: activ on April 19, 2009, 07:36:15
Oke, net even alles los gegooid en dat maakt geen enkel verschil.
Je geeft aan dat een beetje ruis op hoge volumes normaal is.
De ruis waar ik het over heb is vanuit luister positie waarneembaar als mijn versterker op -50/-45dB staat dus ik weet niet of dat hard is en of dat zelfs informatief is voor jullie (is die dB waarde gestandaardiseerd?)

Ik heb trouwens tijdens de test ook even de stekker uit mijn media center getrokken die er naast staat, gewoon voor de zekerheid.



Het lastige is dat het overal vandaan kan komen en je kabels 1 voor 1 testen is het meest makkelijk maar dat heb je nu dus gedaan. Het kan ook te maken hebben met de groep waarop alles is aangesloten. Misschien zit er op die groep een apparaat wat je ruis veroorzaakt. Vervelend altijd dit  :confused: Misschien met een verlengsnoer naar een geaard stopcontact en een andere groep?

activ

Ik zal eens proberen met een verlengsnoer naar een andere groep.
De enige geaarde groep die ik heb is in de keuken en daar zit de koelkast op dus die zal ook niet echt schoon zijn denk ik zo.

Ik begin me af te vragen of ik eens naar een voordelig netfilter moet gaan kijken om te proberen.

Rowdy

Als je geen geaard stopcontact hebt, heeft een netfilter ook geen zin. Deze voert de storingen af naar aarde.

Erik

ik zeg niet dat jij er last van hebt. Maar ik heb ooit een yamaha gehad die ruis gaf op de achterkanalen maar niet op de voorkanalen. Lag niet aan kabels maar hoorde zo volgens specs. Op zich geen probleem behalve als er geen geluid op de achterkanalen zat en voor weinig dan ging het wel irriteren.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

garmtz

Alle versterkers ruisen. Niets aan te doen, behalve een versterker te kopen die MINDER ruist... :)

Gabor

Maar het kan met de tijd erger worden, daar heb ik tot 2 keer toe last van gehad, dan is het gewoon de electronica, kan van alles zijn, overhitting doordat er een koelblok niet meer goed zit bijv.

garmtz

Thermische ruis kan verergeren bij verhoging van de temperatuur ja, maar o.h.a. blijft het op hetzelfde niveau.

activ

@Rowdy: Oke, dat gaat niet lukken dan. Aarde krijgen waar mijn set staat gaat echt niet lukken, dan moet ik mijn hele huis verbouwen. Volgende huis ga ik er tijdens de verbouwing gewoon voor zorgen dat ik overal aarde heb.
@Erik: Dat had ik bij mijn vorige ook.

Er wordt door Gabor wel een goed punt aangehaald, daar had ik niet aan gedacht. De versterker is inmiddels wel een paar jaar oud, misschien is het gewoon veroudering van de componenten.

Als het de versterker is dan ben ik daar opzich niet droevig om want die staat toch al op de lijst om vervangen te worden.

Davey

Quote from: activ on April 21, 2009, 07:40:28
Er wordt door Gabor wel een goed punt aangehaald, daar had ik niet aan gedacht. De versterker is inmiddels wel een paar jaar oud, misschien is het gewoon veroudering van de componenten.

Dan zou het heel geleidelijk gekomen moeten zijn. Het lijkt mij een sterk verhaal dat het komt daardat de versterker wat ouder is.

Quote from: activ on April 21, 2009, 07:40:28
Als het de versterker is dan ben ik daar opzich niet droevig om want die staat toch al op de lijst om vervangen te worden.

Op zich een goede oplossing  :tongue2:

Gabor

#15
Geloof het of niet, ik heb een versterker ruisvrij gekregen door er een stofzuiger doorheen te halen. Ja heel bizar, ik weet het. Het kan ook prima een andere oorzaak zijn geweest dat ik een component heb aangestoten waarbij het probleem was opgelost. Maar houd dus rekening dat de oorzaakoveral kan zitten.

Davey

Quote from: Gabor on April 21, 2009, 11:35:28
Maar houd dus rekening dat de oorzaakoveral kan zitten.

Dat is ook het vervelende met ruis en daarom is het zo belangrijk dat je systematisch te werk moet gaan om mogelijke oorzaken uit te sluiten.

activ

Ik heb net met behulp van een verleng snoer twee andere groepen geprobeerd maar de ruis blijft precies gelijk.

hmmm.