Versterker op full power?

Started by Davey, April 17, 2009, 20:58:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Davey

Wat is verstandiger of beter als je een aparte processor en versterker hebt. Je vermogen van de versterker terugschroeven tot een procent of 70 of gewoon de versterker alles laten geven (dus de knop op 100%). Wat ik zo hier en daar gelezen heb is dat het beter is voor je versterker om 'm 70% te laten geven. Het lijkt mij dat je dan toch vermogen mist wat de kwaliteit van weergave vermindert (hoe meer power hoe beter toch).

Na wat op en neer schroeven ben ik zelf van mening dat 100% het lekkerst klinkt. Ik heb de DB meter erbij gehad zodat het wel hetzelfde was. Nu was het geen blindtest dus misschien dat ik beïnvloed was doordat ik wist wanneer de versterker op 100% stond.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee en hoe hebben jullie de versterker staan qua afgeven van de power?

erik s.

#1
je eindversterker kun je gewoon op max zetten, de meeste eindversterkers hebben niet eens een volumeregeling.
als de versterker een geintegreerde is moet je even kijken of de processor de ingang van de versterker niet overstuurt.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Davey

Quote from: erik s. on April 17, 2009, 21:57:37
je eindversterker kun je gewoon op max zetten, de meeste eindversterkers hebben niet eens een volumeregeling.

Da's ook wel weer zo maar stel dat je je versterker op 70% zet. Ga je dan wat missen?

garmtz

Het zou niet uit moeten maken, bij een lager ingangssignaal, maar meer gain van de versterker, komt dat op hetzelfde neer (op wat ruis na dan, wat hoger is met de eindversterker op 70%). Eindversterker vol open lijkt mij het meest ideaal, je zet dan de potmeter eigenlijk buitenspel.

Maar geef even precies aan wat je gebruikt en hoe, dan kunnen we beter adviseren.

Miracle.

De meeste voorversterkers (in een geïntegreeder versterker zit deze ook) presteren met de volumeknop tussen 10 en 2 uur ideaal. Dat verschilt nog wel eens per merk/model, maar voor 90% van de voorversterkers gaat dit wel op.
Daaronder ga je details missen, daarboven ga je meestal al de vervorming in.

Het mooiste zou zijn om dit met een oscilloscoop te meten. Je volumeknop dus open draaien met een oscilloscoop aan de uitgangen. Een ingangsignaal wat onvervormd is erin sturen en dan de volumeknop opdraaien todat je net geen zichtbare vervorming hebt.
Bij zowel een Audio Recearch LS-1 als een Musical Fidelity Tri-Vista 300, maar ook een al redelijk bejaarde Kenwood KR-V6060 en al meerdere andere versterkers die ik gemeten heb treed de eerst zichtbare vervorming op bij een volumeknopstand op net boven 2 uur.

Mvg. Miracle.

garmtz

Daarom vroeg ik om de hele configuratie. Gaat het om een voor- of eindversterker?

Davey

Quote from: garmtz on April 17, 2009, 22:14:04
Maar geef even precies aan wat je gebruikt en hoe, dan kunnen we beter adviseren.

Ik gebruik de Crown's XTI1000's als eindversterkers op de Klipsch THX Ultra2's. De onkyo PR-SC886 is de processor. Wat is een potmeter?

Quote from: Miracle. on April 18, 2009, 01:36:59
De meeste voorversterkers (in een geïntegreeder versterker zit deze ook) presteren met de volumeknop tussen 10 en 2 uur ideaal. Dat verschilt nog wel eens per merk/model, maar voor 90% van de voorversterkers gaat dit wel op.
Daaronder ga je details missen, daarboven ga je meestal al de vervorming in.

Tussen 10 en 2 uur is bij de Crown's tussen de 40 en 60%, da's wel heel weinig. Uiteindelijk regel ik het volume met de Onkyo. Hiervoor had ik een SR7500 van Marantz die veel minder detail gaf dan nu met de Crown's. Het is een hele stap vooruit maar als ik de Crown's op 60% zet gaat er voor mijn gevoel veel power verloren.

Quote from: Miracle. on April 18, 2009, 01:36:59
Het mooiste zou zijn om dit met een oscilloscoop te meten. Je volumeknop dus open draaien met een oscilloscoop aan de uitgangen. Een ingangsignaal wat onvervormd is erin sturen en dan de volumeknop opdraaien todat je net geen zichtbare vervorming hebt.
Bij zowel een Audio Recearch LS-1 als een Musical Fidelity Tri-Vista 300, maar ook een al redelijk bejaarde Kenwood KR-V6060 en al meerdere andere versterkers die ik gemeten heb treed de eerst zichtbare vervorming op bij een volumeknopstand op net boven 2 uur.

Mvg. Miracle.

Ik denk dat je bedoelt dat ik dit op de Onkyo zou kunnen meten?

Davey

Quote from: garmtz on April 18, 2009, 06:34:59
Daarom vroeg ik om de hele configuratie. Gaat het om een voor- of eindversterker?

Ik moest heel even jullie antwoorden bestuderen  ;). Het gaat om een eindversterker.

garmtz

Als het de eindversterker betreft: voluit zetten dus. Je passeert dan effectief de potmeter ("de volumeregelaar"... ;D), wat een beter geluid geeft. Probeer in je Onkyo niet extreme compensatie toe te passen op de luidsprekerniveaus (zo dicht mogelijk bij 0 dB blijven, niet allemaal +6 dB of juist -10 dB of ik noem maar wat).

Davey

Quote from: garmtz on April 18, 2009, 11:23:28
Als het de eindversterker betreft: voluit zetten dus. Je passeert dan effectief de potmeter ("de volumeregelaar"... ;D), wat een beter geluid geeft. Probeer in je Onkyo niet extreme compensatie toe te passen op de luidsprekerniveaus (zo dicht mogelijk bij 0 dB blijven, niet allemaal +6 dB of juist -10 dB of ik noem maar wat).

:blush: Had geen idee dat dat de volumeregelaar was.

Dan hebben m'n oren me niet bedrogen gelukkig en hoe minder correcties in de Onkyo hoe beter  ;). Dank je voor de uitleg  :thumbs-up:

hifiman

En de stand van de volume knop zegt zowiezo helemaal niets over hoeveel % van zijn vermogen de versterker op dat moment levert..

garmtz

Quote from: Audioloog on April 18, 2009, 11:44:13
En de stand van de volume knop zegt zowiezo helemaal niets over hoeveel % van zijn vermogen de versterker op dat moment levert..

Klopt, hangt weer samen met de ingangsgevoeligheid, uitgangsniveau voortrap, etc. etc. Een eindversterker kan zelfs met de "volumeknop" op de achterzijde soms best zijn maximale vermogen halen, als je er maar een hoog genoeg signaal in stopt... ;)

Davey

Quote from: Audioloog on April 18, 2009, 11:44:13
En de stand van de volume knop zegt zowiezo helemaal niets over hoeveel % van zijn vermogen de versterker op dat moment levert..

Je vraagt je bijna af waaroom die volumeknoppen erop zitten  :lookaround:

garmtz

Quote from: Davey on April 18, 2009, 12:59:52
Je vraagt je bijna af waaroom die volumeknoppen erop zitten  :lookaround:

In professionele situaties kan het handig zijn.

Davey

Quote from: garmtz on April 18, 2009, 15:54:52
In professionele situaties kan het handig zijn.

Dan zal dat het zijn. Daar had ik ook de info vandaan overigens.

Kingpin

Zit eigenlijk met hetzelfde hier. Op dit moment draai ik met de pre op 80% en regel met de eindversterker het volume.
Als ik dit zo lees dan zou voor een nog beter geluid ik m'n eindversterker op 100% moeten zetten en het volume regelen met de pre/pro?
Klopt dat?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Davey

Quote from: Kingpin on April 18, 2009, 21:14:17
Zit eigenlijk met hetzelfde hier. Op dit moment draai ik met de pre op 80% en regel met de eindversterker het volume.
Als ik dit zo lees dan zou voor een nog beter geluid ik m'n eindversterker op 100% moeten zetten en het volume regelen met de pre/pro?
Klopt dat?

Yep, dat is de conclusie. Met je pre/pro regel je uiteindelijk je volume en je wilt natuurlijk dat je niks tekort komt  ;)

Kingpin

Quote from: Davey on April 18, 2009, 22:40:41
Yep, dat is de conclusie. Met je pre/pro regel je uiteindelijk je volume en je wilt natuurlijk dat je niks tekort komt  ;)

Morgen maar eens proberen dan.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

garmtz

Quote from: Davey on April 18, 2009, 22:40:41
Yep, dat is de conclusie. Met je pre/pro regel je uiteindelijk je volume en je wilt natuurlijk dat je niks tekort komt  ;)

Je komt in ieder geval niets tekort aan vermogen, wellicht wel aan geluidskwaliteit met een potmeter die niet volledig open staat... ;)  Nog beter: potmeter compleet uit het circuit halen...

VIP

huh, heb ik ook zo'n soort functie op mijn set ?

Bedoel op mijn eindversterker zit helemaal geen knop (ja alleen aan en uit)
Maar op de Voor zitten wel een hoop functies met name onder het mapje ''other options''
Zoals:
Turn on Vol: staat op 50
Max vol: op 70

Moet daar iets aan gebeuren ?

mvg VIP
STEREO:B&W 803D, Rotel RMB-1095, kimber monocle xl, Kimber KS1030-102AG, KS1011-102CU
Rotel RSP-1098, MJ acoustics ref 1 mkII
VISION:Pioneer PDP 507XD, Rotel RDV-1092, PS3