.

Started by mar10, April 17, 2009, 10:24:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mar10

.
.

yorkie13

klinkt een beetje als creatief met kurk
heb je er een foto van ?
ik ga met defrlx panelen aan de gang van Spectra Dynamics

solitaire

#2
"Creatief met kurk" is wel wat erg kort door de bocht.

Waarom worden soms Defrex panelen gebruikt ? Ja, omdat het een goede 'naam' heeft ! Maar ook omdat mensen die een speaker ontwikkelen soms luisteren naar wat ze bedenken/ontwikkelen, en een Deflex kan het juiste middel op de juiste plek zijn. Maar een open-mind ontwikkelaar luisterd zo ook wellicht naar golfkarton, bubbelwrap, of douche-matjes ... want misschien is dat wel het juiste middel op de juiste plaats ! Zonder een 'goede naam' en dus voor velen verdacht of inferieur, dat wel ... (slecht verkoopbaar dus ook, en veel ontwerpers zullen alleen daarom wellicht bedanken). Bedenk dat een artikel als Deflex niet ontstaan is zonder een fase "creatief met kurk" te doorlopen ...

Bubbeltjesplastic/noppenfolie heeft een geheel andere structuur als Baf of Longhair. Een geheel andere uitwerking ligt dus ook voor de hand. Baf en Longhair hebben 'een goede naam', maar zelf zou ik wel drie maal nadenken om deze ipv. het originele bubbeltjesplastic/noppenfolie te gebruiken.

Veranderen om het veranderen ?


Veel plezier van je speakers gewenst.


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

mar10

.
#3
.

Miracle.

Bubbeltjesplastick heb ik in het verleden vaker met succes toegepast in wooferbehuizingen. Ook in combinatie met vilt.
Vilt word vaak ook toegepast OP & IN pro-audio kasten. Dat is niet omdat het zo mooi staat of omdat het zo makkelijk verwerkt. Het heeft ook écht een heel goed dempende werking.
Ook in de car-audio word vilt heel vaak toegepast. Vooral voor de subwoofer kasten. Ook hier weer niet voor de mooie/makkelijke afwerking, maar vooral voor de goede dempende eigenschappen van vilt.
Ook hierin heb ik meerdere keren bubbeltjesplastick gebruikt in wooferkasten. Door de verende eigenschappen daarvan "lijkt" de kist groter voor de woofer, waardoor ik een kleinere kist kon bouwen dan voorgeschreven/berekend voor de woofer, zodat deze beter in een kofferbak paste.

Als je de materialen die nu in je speakers zitten gaat veranderen ga je dus ook de iegenschappen van je speaker veranderen. Ga je bijvoorbeeld het bubbeltjesplastick eruit laten zal je speaker minder laag gaan, maar wss wel een strakker laag laten horen, wat zelfs bonkerig kan gaan klinken.
Ga je daar weer longhair oid voor in de plaats brengen word die zelfde bass dan weer voller, naar gelang de hoeveelheid en dichtheid van het materiaal die je erin verwerkt.

Als je speakers nu naar je zin klinken moet je het zo laten als het is. Wil je verandering, word het expirimenteren met andere/meer/minder materiaal in de kist......en dan kun je ook nog met de ev. poort, de literinhoud van de kist en het filter verder expirimenteren. Maar dat word vaak een leidensweg/lijdensweg als je niet precies weet waar je mee bezig bent.

Mvg. Miracle.

dre73

als ze naar je zin klinken,lekker afblijven ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

solitaire

Quote from: mar10 on April 17, 2009, 22:46:32
Hi Solitair,
Zeker weet ik dat dit niet origineel is, deze demping met bubbels is van Goldmund.
Het misterieuze is wel dat om een paar rolletjes van de bubbels, vlakbij de unit, een plakband zit van "Goldmund"
De verkopers zeiden dat de vorige eigenaar de "modificatie" heeft (laten?) uitgevoerd.
Groet, Martien

Martien,

demping in Goldmund speakers "niet origineel" / 'bubbels is van Goldmund" ... deze zin snap ik niet zo goed

Maar afgezien daarvan, "modificatie" of niet, als jij een andere demping wilt gaan aanbrengen is dat net zo goed een modificatie tov. de huidige situatie, wat je veel experimenteerwerk / tijd kost om goed te krijgen. Hiermee wil ik niet zeggen dat je dit niet moet doen, want het is erg leuk om te doen, en kan voor goede resultaten zorgen, echter als je niet weet wat je doet is het een lijdensweg en is een goed resultaat nauwelijks te verwachten.

Puur de bubbeltjes eruit omdat het een "afwijkend demp materiaal" is en je iets 'normalers' wilt zou ik dus niet doen. Modden kan altijd nog; 'k zou me eerst eens goed vertrouwd maken met de Goldmund's zoals ze nu zijn. En, zoals ook dre73/Miracle al zeiden, als ze naar je zin klinken, zou 'k er lekker afblijven.

luisterse



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

mar10

.
#7
.

solitaire

Veel speaker voor je geld :o ;). Die afmetingen ... daar moet je maar net de (akoestische) ruimte voor hebben !

Op de foto staan ze op wieltjes: waar zet je deze massa op in de definitieve opstelling ?



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

mar10

.
#9
.

solitaire

Mooi dat de cones er bijzitten. De laatste generatie GoldmundCones zijn een van de beste 'beschikbare' cones überhaupt IMO. Goldmund's 'Mechanical Grounding', wat wellicht (zo te lezen) in jou speakers ook al wordt toegepast, is een manier van denken over ongewenste trillingen in audio apparatuur waar het overgrootte deel van de audio-industrie nog eens goed naar zou kunnen kijken ...



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

mar10

.
#11
.