DD en DTS decoders. (geluidsverschil ?)

Started by martin, February 7, 2002, 12:04:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

martin

Hoi.

Ik vraag me af of er geluids verschil kan zitten in Decoders.
Ik bedoel hiermee tezeggen kan er geluids kwaliteits  verschil zitten in BV DD decoder van me speler ( Toshiba 900) of de DD decoder van me Denon AVC-A10SE amp en ook met de DTS decoders.

Ik vraag dit om kabels aanteschaffen voor de 5.1 uitgang van me speler.

Robert

#1
Martin,

Er zit verschil in de decoders tussen die in je speler en die in je amplifier. Bij de wat gewone dvd spelers rond de 1000 euro zal er veel verschil in zitten tussen de decoders in het voordeel van die in de receiver/amp. Maar aangezien beide componenten van zeer goede kwaliteit (decoders) zijn zal er niet zoveel verschil in zitten, maar ik heb toch de voorkeur voor de decoder in de receiver/amp. Meestal heb je dat de decoder in de dvd speler de boel wat opstapelt en dat de ruimtelijk wat te lijden heeft t.o.v die in de receiver/amp, maar dit kan verschillen per dvd speler en receiver/amp. Persoonlijk zou ik voor de decoder in de Denon gaan omdat decoders in dvd spelers soms (speciaal de goedkopere modellen met ingebouwde decoders) van een mindere kwaliteit zijn. Maar je moet gewoon luisteren om te kijken of je ook verschil merkt in ruimtelijkheid en of de stage niet op een hoop wordt gegooid door de decoder in de dvd speler.


MvrGr.
Robert

J.A.F._Doorhof

#2
Als je een puur analoge passthru zou hebben dan zou je in principe de decoder van je DVD speler kunnen gebruiken.

Met de meeste recievers is dit niet het geval, en aangezien je dan 2 overbodige digitaliserings stappen maakt zal het eind resultaat minder zijn.

Daarbij komt nog dat als je een ECHT goed vergelijk wilt maken, je een zelfde kwaliteit analoge interconnect als digitale interconnect dient te gebruiken.

Persoonlijk denk ik dat een Toshiba SD-900 een betere decoder zal bezitten dan een goedkope reciever, maar wie een Toshiba SD-900 gebruikt zal ook wel een goede reciever of separates gebruiken.

Je kunt het natuurlijk altijd zelf testen.
Ben wel nieuwsgierig naar je bevindingen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

martin

#3

QuoteAls je een puur analoge passthru zou hebben dan zou je in principe de decoder van je DVD speler kunnen gebruiken.

(frank)
Hi, deze optie heb ik dus ( volgens handleiding) als ik het dus zo aansluit kan ik niks met me versterker meer doen dan alleen de volume regelen. ik moet dan me speakers weer instellen maar dan met de decoder van de speler.
ook ik ben benieuwd.

(robert)
Dat opstapelen wat wordt hiermee bedoelt ???

Robert

#4
Martin,

Met opstapelen bedoel ik dat het geluid wat dichter op elkaar zit omdat de decoder wat steekjes kan laten vallen (hij kan de effecten minder goed plaatsen en het geluid lijkt meer uit de speakers te komen dan er los van te staan en het geluid komt meer tussen de speakers weg dan nog wat erbuiten). De ruimtelijkheid wordt dus wat minder en de dynamiek kan ook minder zijn. Maar dit zijn punten die meestal gelden voor de wat goedkopere spelers, ik denk niet dat de decoder van de Toshiba zoveel slechter is als de Denon (misschien wel gelijkwaardig). Maar omdat je als je de 5.1 output gebruikt van de Toshiba je de decoder instellingen moet gebruiken van dvd speler en die zijn meestal (ik weet niet of dit ook geldt voor de Toshiba) minder uitgebreid zijn. Dus als je het geluid wilt bijregelen dan zou ik voor de decoder in de Denon gaan.


MvrGr.
Robert

martin

#5
Hoi.

De Toshiba kan toch wel alle voorkomende instellingen behandelen zoals speaker grote ( small large ) of je wel of geen center, surround of subwoofer gebruikt ook delay's en volume's.

Dus dat kan de toshiba toch maar allemaal ;)

Robert

#6
Martin,

De Toshiba heeft zeker de mogelijkheid  de instellingen SMALL en LARGE. Wel of geen Center, Surround of Sub en de afstand in m (of delay). Dit kunnen all dvd spelers met een ingebouwde decoder.


MvrGr.
Robert

jaco

#7
Helaas werk die delay en bass management niet altijd bij DVD-A. Zal toch ook wel een reden geweest zijn om een 900 te kopen ?

Jaco

garmtz

#8
Martin, gebruik voor DD/DTS de decoder in je versterker. Het is zinnig om een digitaal signaal zo lang mogelijk digitaal te houden. Door analoge interconnects verliest het signaal altijd wel wat. Verder zijn de decoders in de Denon waarschijnlijk gewoon beter en heb je hoogst waarschijnlijk betere crossovers en bass management in de Denon (een small setting in een decoder van een DVD-speler heeft zijn kantelpunt vaak vreselijk hoog, tussen 100-150 Hz). En is de Denon niet 7.1? Dan heeft het al helemaal geen zin om de 5.1 ingang te gebruiken, omdat dan de rears niet meedoen als jij dat wilt.

Er zijn maar zeer weinig versterkers (letterlijk op 1 hand te tellen) die de 5.1 ingang digitaliseren trouwens. Dus het signaal zal na de decoder in de DVD-speler compleet analoog blijven.

J.A.F._Doorhof

#9
Garmt,
wat bedoel je met versterkers die de 5.1 ingang digitaliseren, bedoel je eindversterkers ?

Van de pre-amps digitaliseren dacht ik de meeste het analoge signaal, oa voor de volume control en basmanagment. Zover ik weet zijn er daar maar weinige die het geluid VOLLEDIG analoog doorsturen.

Maar ik kan me vergissen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#10
Nee, ik bedoel de 5.1 ingangen van voor- en geintegreerde versterkers. Volumeregeling wordt gewoon gedaan in het analoge domein en bass management is niet aanwezig op de meeste 5.1 ingangen. De enige voorversterkers die de 5.1 ingang digitaliseren zijn volgens mij de Lexicon MC-12 en de nieuwe versie 3 Meridian 861.

Bijna alle normale ingangen (CD, AUX, etc.) worden WEL gedigitaliseerd, om hierop in het digitale domein DSP bewerkingen op uit te voeren.

J.A.F._Doorhof

Ok, duidelijk.

De nieuwe Cinepro DTC-10, zou trouwens ook volledig analoge passthru moeten hebben MET basmanagment, en 8 analoge volume regelaars (ook in het digitale segment).

Ben daar op zich wel nieuwsgierig naar.

Want een volledige analoge passthru lijkt me de enige juiste manier voor SACD en DVD-A, je zit alleen met je timeallingment. Als je SACD namelijk weer gaat digitaliseren dan haal je juist alle winst uit de techniek van SACD, lijkt me dus stug dat zo een dure pre-amp als de MC-12 dat doet, maar volgens mij heb je gelijk. Zou wel mooi zijn als ze een optie hadden (DIRECT of DIGITIZED).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

martin

#12
Bedankt voor de replay's.

Ik moet toch een keer kabels kopen om DVD-A tekunnen luisteren, dan is het een kleine moeite om ook teluisteren naar de DD & DTS deoders en ook de HDCD van de speler zelf.

Ik zal zeker laten weten wat me bevindingen zijn.

martin

#13
PS: garmt.

Ik gebruik gewoon de 5.1 opstelling, de amp kan wel 7.1 weergeven samen met een externe versterker.
Maar ik heb er de plaats niet voor.