Denon ontploft

Started by patrickkcirtap, April 13, 2009, 17:34:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

patrickkcirtap

Kocht vanmiddag een Tannoy Center Revolution.
Dacht even testen, sluit hem aan, was direct verkocht, wat een geluid!

2 minuten later, pof!! beetje rook, dag denon. Doet niks meer.

Het enige wat hij nu nog doet, ik zet hem aan, komt wat tekst in beeld, hoor een klik en gelijk weer een klik en gaat weer uit. Standby lampje knippert rood. Het huilen staat mij nader dan het lachen.

Wat kan dit in godsnaam zijn??

Het is een denon avr 2106 en ik heb hem al open gehaald maar kan geen brand plekken vinden, terwijl ik toch echt rook zag.

En zit er op denons frabieksgarantie? en hoelang?
Sony TA-N80ES - TA-E80ES

Staaled

Quote from: patrickkcirtap on April 13, 2009, 17:34:18
Kocht vanmiddag een Tannoy Center Revolution.
Dacht even testen, sluit hem aan, was direct verkocht, wat een geluid!

2 minuten later, pof!! beetje rook, dag denon. Doet niks meer.

Het enige wat hij nu nog doet, ik zet hem aan, komt wat tekst in beeld, hoor een klik en gelijk weer een klik en gaat weer uit. Standby lampje knippert rood. Het huilen staat mij nader dan het lachen.

Wat kan dit in godsnaam zijn??

Het is een denon avr 2106 en ik heb hem al open gehaald maar kan geen brand plekken vinden, terwijl ik toch echt rook zag.

En zit er op denons frabieksgarantie? en hoelang?

Elco zou kunnen.
Geen brandplekken van boven, maar de onderzijde?
Al geroken?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

patrickkcirtap

Ja ik heb geroken en het stinkt enorm, maar kan niet vinden waar het precies stinkt.

maar ik vind het zo toevallig dat het gebeurde nadat ik de center had aangesloten, een center kan toch niet te zwaar zijn ofzo?
Sony TA-N80ES - TA-E80ES

gastje13

#3
kortsluiting bij de speaker uitgangen?
ik denk je eindtrap(pen) . . .

Ghosty J

misschien dat er een stukje koper tegen elkaar heeft gezeten?
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

LexiconLogan

Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

mausie

Als hij in en meteen weer uitschakeld gaat hij in de kortsluit beveiliging denk ik. als één van de eindtorren uitgerookt is stinkt dat ook behoorlijk (minder als een Elco maar toch) en is de kans dat hij ook zonder aangesloten speakers sluiting blijft zien(door een kapote eindtor) aanwezig.

Kijk maar eens goed op de huisjes van de transistoren, het kan een heel klein gaatje zijn. Een Elco zal normaal gesproken duidelijk zichtbaar zijn door een open geklapt hoedje (zitten niet voor niets breuk randjes op de bovenkant van een elko.

succes.
Pioneer LX5090 - Denon AVR3802 - Squeezebox Duet - Dune Prime 3.0 - Boston Acoustics A25 - Velodyne SPL-1200 ultra - Humax 5000

HermanW.

Volgens mij heb je altijd twee jaar fabrieksgarantie

erik s.

Quote from: HermanW. on April 14, 2009, 09:16:09
Volgens mij heb je altijd twee jaar fabrieksgarantie

QuoteHet is een denon avr 2106 en ik heb hem al open gehaald maar kan geen brand plekken vinden, terwijl ik toch echt rook zag.

En zit er op denons frabieksgarantie? en hoelang?


als je 'm hebt open gemaakt, kun je de garantie wel vergeten.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Robbert54

klinkt als een kortsluiting. heb ik ook gehad met mijn receiver. bleek kortsluiting in de speakerkabel te zitten.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

patrickkcirtap

Quote from: Robbert54 on April 14, 2009, 13:08:09
klinkt als een kortsluiting. heb ik ook gehad met mijn receiver. bleek kortsluiting in de speakerkabel te zitten.

Toch vreemd dat er in zo'n receiver geen zekeringen zitte die dat kunnen voorkomen.
Sony TA-N80ES - TA-E80ES

patrickkcirtap

#11
Nog iets vreemds, ik dacht laat ik de Tannoy Center eens doormeten op weerstand.

Geeft ie 0.3 ohm aan.....??? ???

Ik denk dat is niet goed!! Dus ik haal hem open, meet nog een keer 4 ohm.
Huh??

Zet hem weer in elkaar en heb nog steeds 4 ohm....

Sony TA-N80ES - TA-E80ES

patrickkcirtap

Ben er achter.   :exclamation:

De vorige eigenaar heeft na het verven van de behuizing, de speakers er een kwartslag verkeerd terug in gezet.
De aansluitpunten van de speakers maakten op deze manier contact met de bodemplaat van de center.

Dit verklaart alles, pure kortsluiting dus.

Heb degene al gebeld voor een refund van de center aangezien de repair van de denon 175 tot 250 euro kan gaan kosten.
Helaas geen refund, hij zegt: "dan had ik er toch ook last van moeten hebben, ik vind het een vreemd verhaal."

Nou daar ga je met je goeie gedrag......
Sony TA-N80ES - TA-E80ES

jslaman

Goed om te horen dat je er achter bent wat er aan scheelde, jammer om te horen dat je zelf voor de kosten mag opdraaien...

Ghosty J

Heel jammer dat je er zo achter moet komen.
Gekocht via marktplaats?
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Speedy

Quote from: patrickkcirtap on April 15, 2009, 10:13:24
Ben er achter.   :exclamation:

De vorige eigenaar heeft na het verven van de behuizing, de speakers er een kwartslag verkeerd terug in gezet.
De aansluitpunten van de speakers maakten op deze manier contact met de bodemplaat van de center.

Dit verklaart alles, pure kortsluiting dus.

Heb degene al gebeld voor een refund van de center aangezien de repair van de denon 175 tot 250 euro kan gaan kosten.
Helaas geen refund, hij zegt: "dan had ik er toch ook last van moeten hebben, ik vind het een vreemd verhaal."

Nou daar ga je met je goeie gedrag......

Heb je em beluisterd bij de aanschaf? Vreemd als het dan wel goed gegaan is.
Denon AVR-3808A, Denon DVD1930, B&W CDM-9NT, B&W HTM-62, B&W 684, B&W 686, Pioneer PDP-436XDE, Sony RDR-HX1010, Sony RDR-HX1070, Sony Playstation3, WII

erik s.

lijkt er op dat er tijdens transport wat bewogen is.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

patrickkcirtap

Quote from: Speedy on April 15, 2009, 10:47:31
Heb je em beluisterd bij de aanschaf? Vreemd als het dan wel goed gegaan is.

Degene in kwestie had hem aangesloten op zo'n Sony surround setje.  :crazy:
Er kwam daar wel geluid uit, maar geen goed geluid, wat verwacht je van zo'n setje met kabels nog dunner als spaghetti.

Eenmaal thuis gekomen, pak ik de bananenstekkers uit mijn oude center, welke al zo'n beetje 3 maanden elke dag z'n werk doet, prik ze in m'n nieuwe center en zet een stuk muziek op van The Corrs, omdat die meiden zo'n geweldige zuivere en hoge stemmen hebben. Dus dat is een goeie center test.
2 minuten later....POF.....Trrrssstttt ROOK........................................

He??? wat is dit? Ik meet de weerstand over de center en geeft 0.3 ohm aan. Pure kortsluiting dus.
Haal 1 speaker eruit, en de weerstand ging naar 4 ohm.

De aansluitpunten van de speakers maakten contact met de bodemplaat van de center. ( bodemplaat is van ijzer)

Dus mijn theorie is dat hij het nooit gemerkt heeft aangezien hij geen vermogen had, althans niet veel. En mijn lieve denon heeft zoveel power dat waarschijnlijk al hadden ze bijna contact gemaakt de vonken wel overgesprongen waren......
Sony TA-N80ES - TA-E80ES

patrickkcirtap

#18
Quote from: Ghosty J on April 15, 2009, 10:23:06
Heel jammer dat je er zo achter moet komen.
Gekocht via marktplaats?

Yep, marktplaats.

Het lijkt er trouwens op dat diegene op al zijn advertenties heeft verwijderd.
Ik had hem gezegd dat ik hem nog weer zou bellen na een second opinion van een andere monteur.

Zal wel denken dat ik zn tel nummer over typ van de advertentie....
Sony TA-N80ES - TA-E80ES

erik s.

Quote from: patrickkcirtap on April 15, 2009, 13:50:47

Dus mijn theorie is dat hij het nooit gemerkt heeft aangezien hij geen vermogen had, althans niet veel. En mijn lieve denon heeft zoveel power dat waarschijnlijk al hadden ze bijna contact gemaakt de vonken wel overgesprongen waren......


vermogen of niet, kortsluiting is kortsluiting. maw ook op zijn set werkte hij wel of niet. geen enkele versterker kan tegen kortsluiting, de meeste zijn er echter tegen beveiligd en schakelen uit.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

patrickkcirtap

#20
Quote from: erik s. on April 15, 2009, 14:55:28
vermogen of niet, kortsluiting is kortsluiting. maw ook op zijn set werkte hij wel of niet. geen enkele versterker kan tegen kortsluiting, de meeste zijn er echter tegen beveiligd en schakelen uit.

De eerste 2 minuten had ik gewoon geluid hoor. De linker speaker maakte kortsluiting maar de rechter en de tweeter niet. Daar kwam dus blijkbaar gewoon ggeluid uit. Hoe is het anders te verklaren dat na het aansluiten van de center mijn denon ontploft...

Ook is het misschien belangrijk te zeggen dat op de bodemplaat een coating zit, die niet geleid, maar dat de aansluitingen van de speakers hierin hebben gekrast bij het inzetten. Dus hadden ze een heel klein raakoppervlak met de bodemplaat.
Sony TA-N80ES - TA-E80ES

Stadium III

Neem eens contack op met : http://www.jdrvintage.nl/CONTACT.html

Meschien dat hij hem wel voor je kan maken !
5.2.4 Marantz Klipsch setup

patrickkcirtap

Ik heb net een telefoontje van de denon reparatieservice gehad.
€149,30  kosten reparatie.

Centerspeakerkanaal van begin tot eind doorgebrand.

Was dus een dure centerspeaker....
Sony TA-N80ES - TA-E80ES

Miracle.

Goede en harde leer voor de volgende keer. Tweedehands apparatuur ALTIJD controleren voor je het op je dure apparatuur aansluit.
Speakers zijn makkelijk te controleren door de multimeter op Ohmwaarde te zetten. Als de Ohmwaarde niet onder de 1 Ohm komt kan het voor de meeste versterkers geen kwaad. Versterkers en bronnen zijn met die zelfde multimeter na te meten op DC offset. Aanzetten en kijken wat er aan DC op de uitgangen staat.
Zolang er geen DC op de uitgangen staat kan het iig geen kwaad voor de rest van je apparatuur.

Joris1971

Quote from: Miracle. on April 30, 2009, 00:37:15

Speakers zijn makkelijk te controleren door de multimeter op Ohmwaarde te zetten. Als de Ohmwaarde niet onder de 1 Ohm komt kan het voor de meeste versterkers geen kwaad. Versterkers en bronnen zijn met die zelfde multimeter na te meten op DC offset. Aanzetten en kijken wat er aan DC op de uitgangen staat.
Zolang er geen DC op de uitgangen staat kan het iig geen kwaad voor de rest van je apparatuur.

klinkt leuk, maar niet iedereen is zo technisch aangelegd....