Verdeling budget in stereo-set, hoe zat het ook weer?

Started by johnhifi, April 13, 2009, 09:40:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alex Groningen

Quote from: S@m on June  7, 2009, 09:49:37
Dikke bijvoorkeur wollen gordijnen, een wollen vloerkleed, extra boekenkast achter de luisterplek.

Wol omdat dit een ongelijkmatige structuur heeft...


Een dikke vloerkleed en gordijnen komen er al.Een kast achter de luisterplek zal niet gaan.

S@m

Quote from: Alex Groningen on June  7, 2009, 10:28:13
Een dikke vloerkleed en gordijnen komen er al.Een kast achter de luisterplek zal niet gaan.

Dan hou je 500 euro over... ;D

Miracle.

Akoestiek is volgens mij het meest belangrijke deel als het gaat om een echt mooie weergave. Je kan nog zo'n mooie set neerzetten in een ruimte met belabberde akoestiek, het geluid zal belabberd blijven.
Een slechte set zal echter ook nooit mooi gaan klinken in een ruimte met goede akoestiek.

Wat de verdeling van het budget aangaat, daar is volgens mij niet echt een richtlijn voor aan te geven.

De akoestiek heb ik op een redelijk goedkope manier al heel goed gekregen. Schuimbeton op de wanden, was goedkoper dan spachtelputs of andere manieren van de wanden vlak krijgen.
Daar overheen een paar dikke (vloer)kleden gehangen, is goedkoper dan een gemiddeld schilderij, en een gibo wandje vervangen door hout met steenwol er tussen.
Dat wandje moest toch verplaatst worden en hout is goedkoper dan giboblokken.
Dit wandje met gibo blokken absobeerde veel te veel laag en mid. Met een harde wand van bakstenen, zoals de buren hebben, is er veel te veel laagboost in de ruimte. Vandaar een dun houten wandje met steenwol er tussen.

Het budget voor de installatie is bij mij onderhand ook behoorlijk scheef, als ik het vergelijk met wat algemeen aangehouden word.
Nieuwwaarde:
-------------
De speakers, inclusief upgrades: € 5000,- p.p.
De versterker:                       : € 6500,-
De DT + element + pre            : €10300,-
CD-Speler                             : € 3500,-
Bekabeling                            : € 7000,-

Toch is iedere upgrade nog steeds duidelijk hoorbaar, ondanks dat vooral de speakers ver onder budget zijn in verhouding met de rest.

Naar mijn mening worden speakers nog steeds ernstig overgewaardeerd als het op verschillen aankomt. Een speaker is immers alleen maar de weergever, die door de rest van de apparatuur aangestuurd dient te worden.
Als die apparatuur niet in staat is de weergever naar behoren aan te sturen kun je nog zulke dure weergevers aan gaan schaffen, maar zal het nooit echt mooi/realistisch klinken.

Mvg. Miracle.

S@m

Quote from: Miracle. on June  7, 2009, 13:51:05
CD-Speler                             : € 3500,-
Bekabeling                            : € 7000,-


Naar mijn mening worden speakers nog steeds ernstig overgewaardeerd als het op verschillen aankomt. Een speaker is immers alleen maar de weergever, die door de rest van de apparatuur aangestuurd dient te worden.
Als die apparatuur niet in staat is de weergever naar behoren aan te sturen kun je nog zulke dure weergevers aan gaan schaffen, maar zal het nooit echt mooi/realistisch klinken.

Mvg. Miracle.

Het systeem is zo goed als de zwakste schakel...


Is de verhouding CD speler vs bekabeling niet een beetje scheef...

Miracle.

Ook de budgetverhouding CD-speler/kabels is behoorlijk scheef, maar ben nog geen CD-speler tegen gekomen die het beter doet dan deze, in mijn installatie.

S@m

Heb je al eens een mooie Wadia geprobeerd (b.v. van je buurman Ronald S.)?

Miracle.

#56
Quote from: S@m on June  7, 2009, 16:23:20
Heb je al eens een mooie Wadia geprobeerd (b.v. van je buurman Ronald S.)?
Ik heb ook al verschillende Wadia's, waaronder pas nog een 581SE, uitgeprobeerd. Klankmatig is het verschil erg klein met mijn Jadis Symphonia (eerste versie, nog met ringkerntrafo en Philips CDM12Pro2 loopwerk).
Muzikaal wint echter de Jadis het.
Met een Wadia luister ik naar een samenstelling van tonen, wat bij de Jadis muziek is.

Een DCS Puccini is al een stuk muzikaler dan een wadia. Zou een vervanger kunnen worden voor de Jadis, omdat deze iets meer microdetail laat horen, als het laag ook maar eens in de buurt zou komen van de Jadis.
Een DCS Puccini geeft, zeker in de ruimte info iets meer, maar het laag is minder strak en gedetailleerd. Dat zou ik dus gaan missen.

Zo kan ik nog wel wat dure spelers op gaan noemen, maar heb er helaas gewoon nog geeneen gevonden die alles goed doet. De Jadis doet alles bijna goed, en dat vind ik beter dan dat een speler een deel heel erg goed doet en een deel minder goed.

P.S. De Wadia kwam niet bij Ronald vandaan. Die is vaak slecht bereikbaar, en moet je altijd eerst een afspraak maken als je langs wilt komen. Vind ik erg onhandig.

S@m

Quote from: Miracle. on June  7, 2009, 18:48:53
Met een Wadia luister ik naar een samenstelling van tonen, wat bij de Jadis muziek is.

En muziek is waar het uiteindelijk om draait... ;)

QuoteP.S. De Wadia kwam niet bij Ronald vandaan. Die is vaak slecht bereikbaar, en moet je altijd eerst een afspraak maken als je langs wilt komen. Vind ik erg onhandig.

Met Ronald (sense of music) heb ik goede ervaringen, maar je moet inderdaad wel eerst even een afspraak maken. Bij andere audiowinkels is het naar mijn beleving overigens niet anders.

Alex Groningen

Quote from: S@m on June  7, 2009, 12:58:06
Dan hou je 500 euro over... ;D

:smile: Maar blijf natuurlijk wel even rondkijken voor verbetering hier in huis.

Miracle.

Quote from: S@m on June  7, 2009, 19:37:55
Bij andere audiowinkels is het naar mijn beleving overigens niet anders.
Dan kom jij in andere winkels als ik. Bij de meeste winkels waar ik kom kun je zo binnenvallen en luisteren.

roeleken

Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

tiptop

Quote from: Miracle. on June  8, 2009, 19:30:45
Dan kom jij in andere winkels als ik. Bij de meeste winkels waar ik kom kun je zo binnenvallen en luisteren.
Dat klopt, maar dan moet er maar net aangesloten staan wat je wilt of het erg rustig zijn. Bij de meeste winkels staan de meeste spullen niet aangesloten en op de plank. (vooral surround)

Dus als je specifieke wensen hebt is het altijd beter even te bellen. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

roeleken

Quote from: tiptop on June  8, 2009, 20:44:10
Dat klopt, maar dan moet er maar net aangesloten staan wat je wilt of het erg rustig zijn. Bij de meeste winkels staan de meeste spullen niet aangesloten en op de plank. (vooral surround)

Wie luistert er dan ook surround  :sadlike:
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Miracle.

#64
Quote from: tiptop on June  8, 2009, 20:44:10
Dat klopt, maar dan moet er maar net aangesloten staan wat je wilt of het erg rustig zijn. Bij de meeste winkels staan de meeste spullen niet aangesloten en op de plank. (vooral surround)

Dus als je specifieke wensen hebt is het altijd beter even te bellen. :)
Het ging hier dan ook over Stereo volgens mij.

Zeurrond interesseerd mij zeer weinig (heb ik een jaar gehad, maar snel weer weg gedaan), en heb ik bij Ronald volgens mij ook nog niet gezien.
De winkels waar ik kom staat vaak al veel aangesloten, en zijn ze graag bereid datgeen ik wil luisteren voor me aan te sluiten, en sommigen laten mij zelfs mijn gang gaan en mag ik zelf aanslepen en aansluiten wat ik wil horen. :smile:

@roeleken: Als er geen goede koffie geschonken word ben ik meest snel weer weg uit een winkel.

tiptop

Ah ja, sorry. Ik volg ook een ander topic over een surroundreceiver. Ging ook over luisteren en dat op dat moment zijn merk luidsprekers niet aangesloten waren. Excuses. :-[ :-X ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Spijkie

Dit topic weer eens doorgelezen, wel grappig om te doen. Wat opvalt is dat de bron er eigenlijk erg bekaaid vanaf komt.

Uiteindelijk versterkt / geeft de keten het signaal van de bron weer. Het lijkt me dat de bron , waarmee ik bedoel die het meest wordt gebruikt voor de weergave, evenveel zou mogen kosten als de versterker of is hierin niet veel veranderd de afgelopen jaren?

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

roeleken

haha, las het topic nu ook omdat het in de lijst ongelezen reacties is gekomen.  2009 alweer...   Tjsa tis maar net hoe het loopt soms.   M'n versterker was tweedehands wel wat goedkoper dan m'n nieuw gekochte luidsprekers. Maar wanneer ik m'n versterker nieuw gekocht zou hebben zou deze duurder zijn dan m'n luidsprekers.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Rowdy

Als ik na mijn set kijk is de verdeling als volgt:

- Bij CD speler als bron:
  - 25 % voor CD speler
  - 25 % voor versterker
  - 50 % voor luidsprekers

- Bij platenspeler als bron:
  - 40 % voor platenspeler
  - 20 % voor versterker
  - 40 % voor luidsprekers

Alles is nieuw door mij aangeschaft.