Verdeling budget in stereo-set, hoe zat het ook weer?

Started by johnhifi, April 13, 2009, 09:40:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

S@m

Quote from: reMC on April 22, 2009, 09:26:36

Ik blijf erbij: de (kost)prijs van een component zegt eigenlijk zeer weinig tot niets over de kwaliteit / muzikaliteit.

Als je een 'audiobeginner' bent is de beste tip die ik kan geven: spaar wat langer door en beluister complete combinaties om vervolgens die combinatie waar je verliefd op wordt, in 1x aan te schaffen en niet nog eeuwig te hoeven zoeken / upgraden.

Als de kostprijs niets zegt over de kwaliteit / muzikaliteit (wat ik waag te betwijfelen) waarom dan doorsparen...




:hehe:

reMC

Quote from: S@m on April 22, 2009, 09:33:47
Als de kostprijs niets zegt over de kwaliteit /  muzikaliteit (wat ik waag te betwijfelen) waarom dan doorsparen...

Omdat ik adviseer niet 1 component, maar een complete set aan te schaffen.

S@m

Dat lijkt me logisch, doorgaans is het beluisteren van muziek met slechts 1 component geen feest... ;)

chansig

Speakers zoeken voor welke in je ruimte geschikt zijn. Zoek er een leuke versterker bij (gewoon normaal ontworpen zodat ervan synergie met andere apparaten geen sprake is) en sluit daar een degelijke cd speler op aan. Bekabeling degelijk maar hoeft niet meer dan 100 euro te kosten.

Als je budget 5000 euro is zou ik voor 3500 euro speakers kopen, 100 euro bekabeling, 1000 een versterker en 400 een cd speler. Bij 10.000 wordt hij helemaal leuk. ;)

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

S@m

Quote from: chansig on April 22, 2009, 09:48:21

Als je budget 5000 euro is zou ik voor 3500 euro speakers kopen, 100 euro bekabeling, 1000 een versterker en 400 een cd speler.


Dan kom je bij benadering toch aardig in de buurt van de verhoudingen genoemd door meneer Harley...

reMC

Quote from: chansig on April 22, 2009, 09:48:21
Als je budget 5000 euro is zou ik voor 3500 euro speakers kopen, 100 euro bekabeling, 1000 een versterker en 400 een cd speler.

Welke versterker, op welke speakers? :)

MLCinema

Quote from: reMC on April 22, 2009, 09:26:36
Een versterker is meer dan hoogwaardige componenten ;)

Ik blijf erbij: de (kost)prijs van een component zegt eigenlijk zeer weinig tot niets over de kwaliteit / muzikaliteit.

Als je een 'audiobeginner' bent is de beste tip die ik kan geven: spaar wat langer door en beluister complete combinaties om vervolgens die combinatie waar je verliefd op wordt, in 1x aan te schaffen en niet nog eeuwig te hoeven zoeken / upgraden.

Ja tuurlijk, maar je bebreep toch welk punt ik probeerde te maken ;)? Ongeveer hetzelfde als wat jij zei, maar dan in andere woorden
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Interficior

#32
Quote from: S@m on April 22, 2009, 09:56:13
Dan kom je bij benadering toch aardig in de buurt van de verhoudingen genoemd door meneer Harley...
Wellicht nog 500 euro van de speakers aftrekken en dit investeren in de akoestiek van je luisterruimte. Of zeg ik nu iets heel raars? :hehe:
Take it or lease it

S@m

Quote from: Interficior on April 22, 2009, 10:09:29
Wellicht nog 500 euro van de speakers aftrekken en dit investeren in de akoestiek van je luisterruimte. Of zeg ik nu iets heel raars? :hehe:

Helemaal niet raar, akoestiek is imo nummer 1 voor een mooie muzikale beleving.

Heb meerdere prachtige sets mogen beluisteren in slechte akoestiek...jammerlijk...

chansig

Quote from: reMC on April 22, 2009, 09:59:47
Welke versterker, op welke speakers? :)

Speakers ...Ik denk ws Audio Physics..maar zeker weten doe ik dat niet....een mooie hoog rendement speaker met een mooie buizenversterker...Vele keuze. Of bedoel je wat anders ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: Interficior on April 22, 2009, 10:09:29
Wellicht nog 500 euro van de speakers aftrekken en dit investeren in de akoestiek van je luisterruimte. Of zeg ik nu iets heel raars? :hehe:

Nee heel mooi..ik doe gelijk 200 van de cd speler af, 50 bij de bekabeling, 150 bij de versterker en 50 bij de speakers. Je hebt helemaal gelijk.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

tiptop

Quote from: S@m on April 22, 2009, 09:33:47
Als de kostprijs niets zegt over de kwaliteit / muzikaliteit (wat ik waag te betwijfelen) waarom dan doorsparen...




:hehe:

Duurder hoeft niet beter te zijn, maar beter wel duurder ;)

maw. er zijn hele dure spullen op de markt, die ook qua R&D en materialen wel veel gekost zullen hebben, maar gewoon niet goed klinken.
Daarnaast zijn er net zulke dure spullen die hun prijs wel maar maken en daarvoor is het de moeite waard om te sparen, denk ik. :hehe:
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

harway

De engelsen gingen altijd uit om het meeste te spenderen aan de bron, wat daar misgaat, kan nooit mer goed gemaakt worden. In Nederland waren speakers altijd het duurst. Feit is wel dat de combinatie speakers en versterking zeer belangrijk is en een goed huwelijk moet vormen. Keuze qua speakers hangt dan ook af van je ruimte en akoestiek. Ook daarin is versterking weer afhankelijk. Mijn advies zou wel zijn om altijd iets aan te schaffen dat een goede naam heeft m.b.t. latere verkoop. Als je het later wilt verkopen, krijg je bij een populair merk rond de 50 % terug. Bij een minder bekend merk, hoe goed ook, moet je rekenen op 35 % of minder van de aanschafprijs.
Quote from: johnhifi on April 13, 2009, 09:40:55
Er was naar ik meen een 'gouden regel' voor wat betreft het verdelen van het totale budget in een hifi set. Wat was dat ook weer?

Ik kom hierop omdat ik eens heb zitten rekenen en ik denk dat mijn twee stereo sets volledig uit balans zijn qua verdeling (aan nieuwwaarde). Het is:

- Bron: 20%
- Versterking: 30%
- Speakers: 50%

- Bron: 27%
- Versterking: 50%
- Speakers: 23%


Desondanks klinkt het erg goed waarbij aangetekend moet worden dat de bovenste set beter klinkt dan de onderste. Kan ook aan de gebruikte componenten liggen; de bovenste set vertegenwoordigt een nieuwwaarde die zo'n 140% bedraagt van die van de onderste.

En ik weet het, het zegt op zich niets,  en er zijn veel meer factoren die veel meer invloed hebben op de klank van een set maar ik ben gewoon eens benieuwd. :)

tiptop

Quote from: harway on May 16, 2009, 15:30:39
De engelsen gingen altijd uit om het meeste te spenderen aan de bron, wat daar misgaat, kan nooit mer goed gemaakt worden. In Nederland waren speakers altijd het duurst. Feit is wel dat de combinatie speakers en versterking zeer belangrijk is en een goed huwelijk moet vormen. Keuze qua speakers hangt dan ook af van je ruimte en akoestiek. Ook daarin is versterking weer afhankelijk. Mijn advies zou wel zijn om altijd iets aan te schaffen dat een goede naam heeft m.b.t. latere verkoop. Als je het later wilt verkopen, krijg je bij een populair merk rond de 50 % terug. Bij een minder bekend merk, hoe goed ook, moet je rekenen op 35 % of minder van de aanschafprijs.
Volgens mij gaat het er om dat je zo mooi mogelijk van de muziek geniet en niet wat je eventueel aan het eind terug krijgt.

Leuk meegenomen is dat zeg maar, als je meer terug krijgt, maar geen prio. ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

hifiman

En daarnaast dien je zo'n 900% extra te budgetteren voor toekomstige upgrades  ^-^

reMC

Quote from: Audioloog on May 18, 2009, 11:06:39
En daarnaast dien je zo'n 900% extra te budgetteren voor toekomstige upgrades  ^-^

Audiofielenlogen wel ja >:D

johnhifi

Quote from: Audioloog on May 18, 2009, 11:06:39
En daarnaast dien je zo'n 900% extra te budgetteren voor toekomstige upgrades  ^-^

Oh ja, die was ik ff vergeten. ;)

Maar ik doe dat handiger; ik laat anderen afschrijven. Daarna kijk ik op hifi.nl en MP.
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

tiptop

Quote from: Audioloog on May 18, 2009, 11:06:39
En daarnaast dien je zo'n 900% extra te budgetteren voor toekomstige upgrades  ^-^
;D LOL

Quote from: reMC on May 18, 2009, 11:09:48
Audiofielenlogen wel ja >:D

Deze ook ;D
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

roeleken

#43
als je een nieuwe set aanschaft ga je toch niet helemaal als een boekhouder te werk neem ik aan.
Wanneer het mogelijk is,  inderdaad versterker en speakers in een keer aanschaffen en in eerste instantie met standaard kabels werken.
Wanneer je na flink wat inspelen je het geluid van je set kent ga je op het gemak eens wat kabels lenen bij de hifiboer en wissel deze.
Ik heb dat met speakerkabels gedaan. Ik geloof dat ik 6 verschillende speakerkabels getest heb en maar een klonk significant (altijd dit woord al eens willen gebruiken) beter dan m'n standaard speakerkabels (van 35 euro). Maar deze rechtvaardigden de verkoopprijs van 600 euro niet voor mij...

Een tijdje later mooie coax speakerkabels kunnen testen thuis en hier was ik het helemaal mee eens. Zoveel meer transparantie en een acceptable verkoopprijs van 250 euro.

Ik wil met dit verhaal maar zeggen dat vooral het aspect kabels iets is wat je zelf moet bepalen of je het geld er voor over hebt. En dat je kabels echt op je gemak moet testen anders ben je honderden euro's kwijt aan niks.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

S@m

Quote from: roeleken on June  4, 2009, 21:52:19
een klonk significant (altijd dit woord al eens willen gebruiken) beter dan m'n standaard speakerkabels (van 35 euro). Maar deze rechtvaardigden de verkoopprijs van 600 euro niet voor mij...


Dat het je geen 600 euro waard was komt natuurlijk omdat je niet absoluut zeker was van verbetering....

Significant
term uit de statistiek (wiskunde); de uitkomst (bijv. een verschil tussen twee gemiddelden) berust met 95% zekerheid niet op toeval
Gevonden op http://www.ggdfryslan.nl/index.htm?conte


;)

roeleken

Quote from: S@m on June  5, 2009, 10:04:35
Dat het je geen 600 euro waard was komt natuurlijk omdat je niet absoluut zeker was van verbetering....

Significant
term uit de statistiek (wiskunde); de uitkomst (bijv. een verschil tussen twee gemiddelden) berust met 95% zekerheid niet op toeval
Gevonden op http://www.ggdfryslan.nl/index.htm?conte


;)
nou, het verschil berustte zeker niet op toeval, het was beter. Maar geen 600 euro beter vond ik.
De speakers die ik nu heb zijn zeker wel 250 euro beter (en meer ook) als je begrijpt wat ik bedoel.

Dus m'n kleren worden met 95% zekerheid schoner met het ene wasmiddel dan met het andere. Dus altijd nog een kans van 5% van niet....
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Alex Groningen

#46
Quote from: johnhifi on May 28, 2009, 07:53:45
Oh ja, die was ik ff vergeten. ;)

Maar ik doe dat handiger; ik laat anderen afschrijven. Daarna kijk ik op hifi.nl en MP.


Komt me bekend voor,doe het namelijk op de zelfde manier. ;D

royal d

Quote from: johnhifi on May 28, 2009, 07:53:45
Oh ja, die was ik ff vergeten. ;)

Maar ik doe dat handiger; ik laat anderen afschrijven. Daarna kijk ik op hifi.nl en MP.

hier nog een ;D.

Alex Groningen

Quote from: Interficior on April 22, 2009, 10:09:29
Wellicht nog 500 euro van de speakers aftrekken en dit investeren in de akoestiek van je luisterruimte. Of zeg ik nu iets heel raars? :hehe:

Neem aan dat je voor €5oo,- kleine aanpassingen kunt verrichten,maar waar moet ik dan zoal aan denken?

S@m

Dikke bijvoorkeur wollen gordijnen, een wollen vloerkleed, extra boekenkast achter de luisterplek.

Wol omdat dit een ongelijkmatige structuur heeft...