Dreambox 800 geluid

Started by opampp, April 5, 2009, 21:20:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

opampp

hallo, ik kijk met een dreambox 800 ontvanger dit tot volle tevredenheid.
alleen vind ik het geluid via de optische uitgang niet zo mooi
(aansluiting als volgt, optische kabel uit de dreambox deze gaat naar een omzetter voor een digitaal signaal[/b] omdat er op mijn dac alleen maar een digitale aansluiting zit)
is er een aansluiting te maken rechtstreeks op de dreambox (digitaal / waardoor ik met een digitale kabel kan werken naar mijn dac).?

jantje112

optisch is toch digitaal..

Bedoel je van toslink naar coax?

Bengbeng

#2
Quote from: opampp on April  5, 2009, 21:20:23
hallo, ik kijk met een dreambox 800 ontvanger dit tot volle tevredenheid.
alleen vind ik het geluid via de optische uitgang niet zo mooi

Waarschijnlijk helpt het als je die omzetter er tussenuit haalt, optisch is wat Jantje al aangaf namelijk al digitaal.  ;D
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

opampp

ik bedoel inderdaad van optisch (dreambox) naar digitaal (dac) de omzetter kan er helaas niet tussen uit gehaald worden.

bart_nl

de DM800 DVI uitgang en de bijgeleverde DVI naar HDMI kabel bevatten ook het audio signaal maar ligt aan je setup in hoeverre dat bruikbaar is.

opampp

ik gebruik een dac convertor om het optische signaal bruikbaar te maken voor mijn audio (2 kanalen)

marconist

Quote from: bart_nl on April  6, 2009, 21:48:42
de DM800 DVI uitgang en de bijgeleverde DVI naar HDMI kabel bevatten ook het audio signaal maar ligt aan je setup in hoeverre dat bruikbaar is.


DVI kent geen audio.

Daarom is HDMI verzonnen!

marconist

Quote from: opampp on April  7, 2009, 22:43:28
ik gebruik een dac convertor om het optische signaal bruikbaar te maken voor mijn audio (2 kanalen)


Wellicht overstuurt de DAC je ingang.
Probeer hem eens aan te sluiten op de CD-ingang van je versterker.

opampp

dvi naar hdmi geeft geluid op mijn dreambox...... mooi man

opampp

wat ik zou willen is een digitale uitgang op mijn dreambox (zodat ik niet van optisch naar digitaal hoef te rommelen)........ kwaliteitsverlies?

marconist

#10
Quote from: opampp on April 14, 2009, 18:48:30
dvi naar hdmi geeft geluid op mijn dreambox...... mooi man

Jaaaaa, met het speciale adapterkabeltje! Dream offert daarvoor een paar aders op in DVI, handige oplossing, maar niet standaard.

Maar als je dat al weet, waarom neem je dan niet een DVI splitter en haal je uit de  aparte DVI-connector alleen het bitstream (SPDIF) -signaal ???

bart_nl

Quote from: marconist on April 14, 2009, 19:26:43
Jaaaaa, met het speciale adapterkabeltje! Dream offert daarvoor een paar aders op in DVI, handige oplossing, maar niet standaard.

Maar als je dat al weet, waarom neem je dan niet een DVI splitter en haal je uit de  aparte DVI-connector alleen het bitstream (SPDIF) -signaal ???
de audio gaat volgens mij niet over extra pins maar wordt via dezelfde pins verstuurd als volgens de hdmi standaard. Dream heeft de hdmi signalen op een DVI connector belegd. Met een hdmi audio naar digital omzetter (als dat al bestaat) is het geluid daar uit te halen.

BMW850

Quote from: opampp on April 14, 2009, 18:51:55
wat ik zou willen is een digitale uitgang op mijn dreambox (zodat ik niet van optisch naar digitaal hoef te rommelen)........ kwaliteitsverlies?

Hoi opampp,

Heb je het nu voor elkaar?
Laat even weten wat je nu gedaan hebt.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Dirkie

#13
Hier staat de dm800 via toslink(digitaal, optisch) aan de stello dac, naar tevredenheid....
Wil je een coax (digitaal) aansluiting, dan moest je de dm8000 kopen...


opampp

dat is mooi man,
ik heb maar een simpele 47 labs dac met alleen een digitale aansluiting....

hifiman

Quote from: opampp on April 18, 2009, 13:33:47
dat is mooi man,
ik heb maar een simpele 47 labs dac met alleen een digitale aansluiting....

Optisch en coax zijn beiden digitaal, we snappen wel wat je bedoeld, maar het is wat verwarrend zo..

marconist

Quote from: bart_nl on April 15, 2009, 21:26:27
de audio gaat volgens mij niet over extra pins maar wordt via dezelfde pins verstuurd als volgens de hdmi standaard. Dream heeft de hdmi signalen op een DVI connector belegd. Met een hdmi audio naar digital omzetter (als dat al bestaat) is het geluid daar uit te halen.

Als ze inderdaad een HDMI transmitter-IC hebben gebruikt dan zit inderdaad de audiodata "gepacked" in de TMDS-data en wordt het lastig. Als ze dat zo gedaan hebben is de vraag waarom dan geen HDMI-connector toegepast?

Omzetters zijn er wel, hierbij eentje die gelijk een HDMI-switch is:

http://www.allaboutadapters.com/hdautooptoco.html

bart_nl

Quote from: marconist on April 18, 2009, 16:59:05Als ze dat zo gedaan hebben is de vraag waarom dan geen HDMI-connector toegepast?
geen licentiekosten en geen hdcp ondersteuning willen toepassen

Dirkie

Quote from: opampp on April 18, 2009, 13:33:47
dat is mooi man,
ik heb maar een simpele 47 labs dac met alleen een digitale aansluiting....

een dm8000 kan je wel aansluiten... heeft coax(digitaal) uit

opampp

klopt, maar dat is voor mij overbodig, op een 800 hebt je prima beeld....

BMW850

#20
En hoe zit het met de USB uitgang van de Dreambox 800?
En dan aansluiten op USB to I2S Converter & DAC with selectable output (PCM2707 or TDA1543 NOS)

Ik heb geen flauw idee of dit ook kan en als het wel kan is het misschien wel een optie, dan kun je de Dreambox met harde schijf gebruiken als muziek server.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

bart_nl

Quote from: marconist on April 18, 2009, 16:59:05
Omzetters zijn er wel, hierbij eentje die gelijk een HDMI-switch is:

http://www.allaboutadapters.com/hdautooptoco.html
volgens mij een prima oplossing voor de vraagsteller maar niet echt één kabel  :music:

opampp

bedankt voor alle tips ik ga er mee aan de slag... :)

BMW850

Quote from: opampp on May 10, 2009, 22:56:38
bedankt voor alle tips ik ga er mee aan de slag... :)

Ben zeer benieuwd met welke tip je gaat oppakken  ;)
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

Quote from: opampp on May 10, 2009, 22:56:38
bedankt voor alle tips ik ga er mee aan de slag... :)

Hoe is het nu afgelopen, welke tip heb je nu opgepakt?
Jij ben dit topic gestart en ben nu wel benieuwd hoe het is afgelopen.
Een tijd geleden had ik dit kastje gekocht maar dat klinkt niet veel beter dan analoog uit.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein