Welke houtsoort voor een kast?

Started by Jaqo, July 6, 2003, 21:24:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jaqo

Hallo forumers,

Ben erg enthousiast geworden door al jullie geweldige zelfbouwprojecten. Ik heb al eens wat gebouwd maar het gaat weer jeuken.
Bij de meest projecten wordt met MDF gewerkt. Mooi materiaal om te verwerken en qua akkoustische eigenschappen ook goed. Maar je moet aan het fineren slaan om een mooie 'houtlook' te krijgen. Nou zat ik er aan te denken om de kast van hardhout te bouwen. Is dat materiaal geschikt voor een speaker zowel qua verwerkbaarheid als akkoustieke eigenschappen?

Groet,
Jaqo

Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

MrPink

Als je het over tropisch hardhout hebt, bedenk dan wel dat het erg milieuonvriendelijk is :-\

Groetjes,
Oscar

bmateijsen

Ach.. je kan altijd FSC hout nemen.. das alweer veel minder milieu-onvriendelijk..

groet Bjorn

Erik van Voorst (in memoriam)

Als Hardhout gaat werken is er geen remmen meer aan, dus niet doen.  :'(

Er zijn maar heel weinig fabrikanten die er een bouwen van hardhouten paneeltjes (vaak profesioneel behandeld...bv. met stoom).

Akoestisch gezien hebben ze een vervelende resonantie welke je ook onder controle moet krijgen, de kleuring is er en blijft er...hoeft geen nadeel te zijn als je van veel muziek houdt met (hout erin) gitaar, viool, piano enz.  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jaqo

Nou, dat lijken mij voldoende redenen om het niet te doen, toch maar fineren dus?

Met stip op 1 nog steeds MDF dus of kun je nog andere houtsoorten aanbeleven?

Groet,
Jaqo

Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

suyver

Wat vind je van (niet-tropisch) hardhout met een beschermlaag van plastic eromheen? Dat kan rustig nat worden en lijkt mij dus wel geschikt. Ik gebruik het zelfde FSC-hout voor mijn speakerstands.

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Jaqo

Ik was niet van plan mijn speakers in de badkamer te gebruiken  :D dus dat natworden zal wel meevallen. Misschien een beetje kwijl als het erg goed klinkt  :P

De reden waarom ik aan hardhout dacht was de mooie tekening van het hout. Heel mooi naadloos fineren lijkt me een uitdaging en bovendien kun je niet (voor zover ik weet) een kast fineren waarvan zowel de zijkant als de bovenkant een ronde hoek heeft.

Groet,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Erik van Voorst (in memoriam)

....aspiraties om de Kharma van C. van Oosterum na te bouwen  ;)

Ik zou het bij MDF houden, desnoods nog een plaat ertegenaan van spaanderplaat (zit op een andere eigenresonantie)  ;D
wat weer zorgt voor een " stillere" wand
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jaqo

De Kharma ken ik niet ergens een URL?

Aan een 'dubbele' constructie zat ik nu eigenlijk ook te denken. Zou de buitenlaag ook van iets massiefs te maken zijn b.v. kersen o.i.d? Mooie houtsoort natuurlijk en ook goed te bewerken natuurlijk.
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

bmateijsen

Kharma de nederlandse speakerbouwer??

kharma.com even gezocht...

Groet Bjorn

Jaqo

Ja, zo simpel dat verzin je zelf niet  ;D

Mooie dingen trouwens.... :P
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Brandon

Hoi,

mijn zelfbouw-subwoofer bestaat uit twee lagen van 1,8cm MDF en daarna aan de zijkanten en boven- en onderkant een timmerpaneel (vuren) van 1,8cm. De timmerpanelen heb ik kersen gelakt en voor- en achterkant zijn zwart gelakt, en aan de voorkant is zwart speakerdoek geplaatst. Het probleem dat je namelijk hebt is dat de gaten voor de speakers het mooiste uit MDF kunnen worden gefreesd. Doe je dit namelijk uit vuren of grenen dan krijg je geen egaal strakke kant.

Mvg,

Brandon
Stereo (only): Dynaudio Contour 1.3Mk2, Musical Fidelity A300, Lindeman CD1 SE, Kimber KS1011 and Kimber 8TC.

Jaqo

Goeie oplossing. Ik was alleen van plan om speakers zonder kappen te maken, ga waarschijnlijk toch maar fineren....
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Arno P

MDF, zwaar, strak af te werken en dempt goed. Spaanplaat schijnt overigens nog beter te dempen. Voor mijn subwoofer heb ik 2x 18mm MDF op elkaar gelijmd met aan de binnenkant zachtboard....draait lekker  ;)

ragverp

Mdf ....

Er is ook fineer op een papieren rug te koop bij de betere houthandels zoals bv
Baars & bloemhoff en rapid of de fijnhouthandel. Dit is een dun laagje echt fineer(0,25 mm) op een soort papier geplakt , dit is redelijk simpel te verwerken door de DHZ ers . Verkrijgbaar in divesen soorten zoals kersen, beuken, peren , koromandel etc etc . Vaak iest goedkoper als echt fineer en op vellen van 125 cm bij 305 cm met doorlopende nerf dus kan je vaak je nerf mooi doorlaten lopen . even een voorbeeld van iets wat met dit fineer gemaakt is ...



Jaqo

Ziet er zeer strak uit inderdaad. Vreemde plaatsing van je speaker trouwens :D :D
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Raymen

#16
Hoi Jaqo,

ik heb ook mijn eigen sub gefineerd,en kan je zeggen dat het zeer makkelijk te doen is ,je moet alleen de juiste fineer zien te vinden.
Ik heb hem in een kleine doehetzelf zaak gevonden,op rol.

En met een beetje knutselen is er iets heel moois van te maken.
De fineer is zeer makkelijk op ronde hoeken aan te brengen,gewoon strak trekken en aandrukken(wrijven) met een theedoek.
Heb zelf ook ligt met een strijkijzer geprobeerd,ging ook goed.
Hier een foto van mijn sub (gefineerd).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Mvrg,
Raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Michel

Raymen,

Een beetje off-topic misschien, maar ik zie dat jouw sub-amp maar met 1 kabel aangesloten is. Is het niet zo dat je dan ook maar de helft van de capaciteit van je HS-200 gebruikt?

Volgens mij moet je links/rechts bruggen als je er een mono subkanaal van je Dolby amp op aanlsuit. Ik heb het met een Y kabeltje geprobeerd en ik had inderdaad een behoorlijke toename van het vermogen.
56" JVC HD-ILA
Dreambox DM7025-S/7020S/500S
Onkyo TX-DS797
Panasonic DVD-RA82 SDI Snazi Netcinema DVD Ceratec Effeqt MKII, Effeqt W, Effect CS, CeraSub 'Veto'

Jinsu

Vergeet niet dat hardhout "leeft" het zal inkrimpen of uitzetten. Ik heb designs gemaakt voor fineer, heb dus veel met hout te maken gehad. MDF blijft de beste keuze om speakers te maken je pakt het beste 22mm of 24mm als je het kunt krijgen.

Tenzij je hebt genoeg geld, dan zou je ook leisteen kunnen pakken, zoek maar eens naar speakers van Fischer und Fischer. Alleen raad ik je dan aan om je speakers op te bouwen waar je ze uiteindelijk wilt plaatsen ;) .

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Raymen

Hoi michel.

Nou ik heb dit met de rel 400 getest,en wat ik merkte is dat het enige wat er verschilt is het volume(als je die wat hoger draaid heb je hetzelfde effect.)
Probeer het maar eens,en als je er een hebt kan je het met een DB-meter testen.

MVrg,
Raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Jaqo

@raymen

Is dit echt 'hout' fineer of 'houtlook'. Zo te zien met een eigen lijmlaag. Ziet er mooi uit inderdaad, waar heb je het vandaan gehaald.
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Raymen

Hoi Jaqo

Het is wel echt hout ,en dat voel je ook.

Nou ik heb het bij een klein doehetzelfzaakie,en daar vondt ik het in de schappen.

Iemand anders van het forumsullivan(voorheen rooz) vroeg mij dit ook al,maar kon de fineer ook niet vinden.

Er staat op de achterkant micro wood op.

Hoeveel heb je nodig denk je.

Mail me anders even.

vdoorn@home.nl


MVrg,
Raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Sullivan

Hi,

Dat ben ik. Ik heb zelfs naar de winkel gebeld, waar Raymen het fineer gekocht heeft. Ik had uitgelegd dat iemand fineer bij hun had gekocht, maar ze wisten niet waar ik het over had, want dat verkopen ze niet ???.

Zelf heb ik toen besloten om flexi laminaat te gebruiken. Dit was niet mijn eerste keus, maar ben wel blij dat ik het gedaan heb. Ziet er erg gaaf uit (vind ik).



mvg,
Frank

Jaqo

@raymen

Ik weet nog niet hoeveel ik nodig heb, ben me nog aan het orienteren over wat voor speakers het zullen gaan worden.

@sullivan (voorheen Rooz)   ;)
Wij hebben een afspraak, kom binnenkort je sub van dichtbij bewonderen.

Gr,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Sullivan

Quote from: Jaqo on August  6, 2003, 13:32:05
@sullivan (voorheen Rooz)   ;)
Wij hebben een afspraak, kom binnenkort je sub van dichtbij bewonderen.

Oh, ben jij het. Wist niet dat je ook aktief bent op het forum. Leuk en welkom op het Forum ;).

mvg,
Frank