'Audiofiele' netgroepen door Kemp Elektroniks deel II

Started by Martin_M, July 6, 2003, 12:32:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martin_M

Gistermiddag is Ron Kemp voor de tweede maal langsgeweest om de klus af te maken.

Helaas krijgen wij maar één fase binnen dus de keuze uit de schoonste van de drie ging hier niet op.
De aarde was prima schoon. Dat kon eigenlijk ook niet anders door de hoeveelheid vocht wat hier in de kleigrond zit. Daar had Ron vorige week al kennis mee gemaakt toen hij in de kruipruimte de kabels moest trekken :-\.

Ron moest in de meterkast nog aardig wat ombouwen. Bestaande leidingen zaten in de weg voor de nieuwe rail en moesten omgeleid worden. Het geheel ziet er nu heel verzorgd uit moet ik zeggen. Ron werkt erg netjes.

Ook nog even navraag gedaan hoe het nu zit met eventuele verzekeringsproblemen bij brand o.i.d. Geen probleem dus. Ron is gecertificeerd en hoewel hij niet helemaal volgens de laatste NEN-specificaties werkt (bewust op punten welke nadelig zijn voor het beeld/geluid) is Kemp Elektroniks verzekerd als er iets mocht gebeuren waar zijn installatie de oorzaak van mocht zijn.

Tegen zessen was hij klaar en dan is het spannend. Hoewel de nieuwe bekabeling en powerstrip minimaal een maand moeten inspelen (volgens Ron moet er na 2 dagen al behoorlijk verschil hoorbaar zijn en zit het na een week op zo'n 80%) ben je toch erg benieuwd of er nu al verschil zou zijn.

Voorheen ging er zonder randaarde een afgeschermd DIY-netsnoer naar een standaard stekkerdoos waar de eindversterkers en een Line-R (netfilter) op aangesloten zaten. Aan de Line-R was weer alle overige apparatuur op aangesloten (pre, CD-loopwerkt, DVD-speler, VCR). Ik maak gebruik van verschillende netsnoeren van AH!, v.d. Hul en Eichmann.

Nu gaat er een Kemp netsnoer rechtstreeks uit de muur de Krell KSA300s eindversterker in. (dus geen stekkerdoos, wandkontaktdoos e.d.)
Een ander Kemp netsnoer gaat rechtstreeks uit de muur naar een Kemp Powerstrip (audio stekkerdoos met parallel filter). Hieraan zijn alle overige apparaten aangesloten. Dus ook de Krell KSA50 eindversteker voor de achterkanalen.
De Line-R is dus uit de opstelling verwijderd.
De projector zit nu nog met een vrij standaard netsnoer aangesloten aan een nieuwe groep met een wandkontaktdoos.

En nu het resultaat:

Tja, verschil is er zeker. Wat wel te verwachten was dat het geheel weer schoner klinkt. Nog extremer dan wat we eerst met de Line-R voor elkaar kregen. Ook is de plaatsing iets anders.

Maar alle muzikaliteit is eruit >:(. Het geheel klinkt erg kaal, leeg en analytisch. Het lijkt wel of het gehele frequentiebereik wat wordt opgetild en er missen daarom nu ondertonen die normaal voor realistische instrument en stem-weergave zorgen. Hetzelfde effect hadden we wel als we een interlink met silver uitprobeerden.

Doordat we weg moesten konden we gisteren helaas niet verder luisteren. Wel hebben we de boel gewoon verder laten inspelen. De honden konden de gehele avond luisteren naar ongeveer 8 x dezelfde CD van Seal ;D.
's nachts om zo'n uur of 2 hebben we de projector ook nog even geprobeerd. Daarvan moet ik zeggen dat het opvalt dat er meteen meer diepte in het beeld zit.

Vanmorgen viel het op dat het geluid al weer wat meer body heeft gekregen. De bassen komen terug, zelfs iets strakker dan voorheen lijkt het wel, maar kan vooralsnog verbeelding zijn. Ook het hoog is al wat milder aan het worden. Het klinkt nog lang niet lekker en ik mis nog iets in het middengebied maar ik denk dat we gewoon meer geduld moeten hebben om de boel gewoon lekker in te spelen.

Ben benieuwd wat voor geluid we over een week zullen hebben.
Ik houd jullie hier op de hoogte.

Martin




Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Robbert

Hallo,

Ik hoop voor je dat je je oude sound wel weer terugkrijgt, maar dan natuurlijk iets beter :D
Heb je geen foto's van het hele gebeuren?


Veel plezier ermee,

Robbert

patrick_vdb

Hoi Martin,

Mooi verslagje ;)

Het verdwijnen van de muzikaliteit is natuurlijk wel even flink schrikken geweest lijkt mij maar het niet ingespeelt zijn zal hier idd debet aan zijn. Mijn nieuwe Nordost bekabeling klonk ook in de verste verte niet als de ingespeelde demo-kabel, na een flink aantal speel-uren kwam die bekende klankbeeld echter weer helemaal terug. Dus zoals je zelf ook al terecht opperde, even laten inspelen ;)

Ben benieuwd hoe het over een maandje klinkt.

Mvrgr

Patrick

Martin_M

#3
Ik moet zeggen dat 't geheel al wat beter begint te klinken.
In hoeverre gewenning hier een rol speelt is natuurlijk moeilijk te zeggen want het menselijk gehoor is een mysterieus iets ;)

Op verzoek even wat foto'tjes.
Even snel gemaakt met de videocamera bij gebrek aan een dig. fototoestel. Door te weinig licht heb ik ze op de computer behoorlijk op moeten poetsen wat de overall-kwaliteit sterk drukt.
Ik vervang ze t.z.t. wel eens als ik betere foto's heb.

Martin


Eerst de meterkast. Aan de linkerkant zie je de uitbreiding van Kemp met de 'gewone' smeltzekeringen.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

Even een overzicht waar wij normaal naar kijken (als het scherm opgerold is).
Op de foto lijkt het wat kaal omdat de wandkast aan de linkerkant er net niet opstaat.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

En hier komen de twee nieuwe kabels uit de muur.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

#6
Rechtstreeks in de Kemp powerstrip.
Jemig wat een blok is dat (53 x 9 x 6).
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Scarp

Leuk van die dikke kabels uit de muur. Ik neem aan dat jullie voorlopig niet gaan verhuizen :) Staat wel leuk in de brochure "huiskamer met audiofiele electriciteits bekabeling".

diceman

Ziet er goed uit.

Je kan helaas niet meer de spullen anderzetten(lees opnieuw inrichten)doordat de kabel vast op een punt uit de muur komen( of zit er nog een marge op qua snoer,zodat je kan schuiven?)

Heeft Ron nu ook netfiltering toegepast?

Martin_M

Netfiltering is toegepast in de powerstrip. Daar zit nl. een KE-SNS module (parallel AC-filter) ingebouwd.

We gaan nog eens het huis door met hun noise-detector op zoek naar eventuele stoorbronnen. Daar kunnen we dan natuurlijk losse SNS-pluggen plaatsen.

Verhuizen? Nnnnee ligt niet in de planning.
Anders inrichten? Ook niet. Speciaal voor het audio/video gebeuren zijn we juist zo (in de lengte) gaan zitten. Eén en ander moet nog gebeuren. We zijn nog lang niet klaar.....

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

MarcoV

Super interessant verslag Martin. Ik hoop dat na inspelen dit je de vooruitgang oplevert die je verwacht!


Marco

PS wat is nu eigenlijk het verschil tussen zo'n powerstrip en een Line-R? Aangezien je beide nu hebt, kun je een voorkeur aangeven?

Martin_M

#11
Hoi Marco,

Het is een beetje moeilijk om nu al de Powerstrip met de Line-R te vergelijken. Ten eerste is er hier natuurlijk veel meer veranderd en de boel moet nog even lekker inspelen.

De Powerstrip en de Line-R zijn eigenlijk twee totaal verschillende apparaten met hetzelfde doel; schone stroom.

De Powerstrip doet dat door z'n geheel metalen behuizing, een parallel AC-filter en intern een ster verbinding met naar alle konnektoren dezelfde lengte.

De Line-R heeft een voeding aan boord en bouwt alles als het ware weer opnieuw (en schoon) op. Dit doet 'ie echt goed want als je een X-10 receiver achter de Line-R zet worden alle commando's gewoon weggefilterd 8).

Nu heb ik van horen zeggen dat de Line-R eigenlijk voor hifi niet echt helemaal ideaal is. Hij is natuurlijk voor de computerhandel gemaakt. De stroomvraag van hifi-apparatuur is nogal variabel en ze vragen geregeld pieken en die zou de Line-R niet echt accuraat kunnen geven. Dat is ook de reden waarom menig eindversterker geen kracht meer heeft als die aan een Line-R is aangesloten. Ikzelf deed dat eens per ongeluk aan m'n Krell KSA50 (is maar 50 Watt per kanaal) en alle bas was ineens weg.
De Line-R doet natuurlijk ook veel goed voor je installatie. Vandaar dat ik er voordeel aanhad en hem er ook voor plaatste. Gewoon omdat met beter was dan zonder.

Het voordeel van de Powerstrip is dat deze ook voor (zware) eindversterkers gebruikt kan worden doordat deze geen seriele filtering gebruikt.

Dus tja, de powerstrip is ook nog eens een stukje duurder. Over een tijdje zal ik ze eens naast elkaar testen.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

MarcoV

Dank je wel voor je uitleg!

Door een aantal topics op dit forum ben ik voorzichtig aan het nadenken over stroom en filtering en ik had al naar de Line-R gekeken. Heb nu op proef de Octopus van Siltech in huis (volgens mij eenzelfde principewerking als wat je net uitlegde - mocht dat niet zo zijn dan hoor ik dat graag ;)) en gezien het prijsverschil tussen de Line-R en blokken als Kemp/Siltech was ik benieuwd naar de achtergrond. Je uitleg helpt me iig een stuk verder!

Marco

Martin_M

We zijn nu één dag verder en het volgende is me opgevallen.

We hebben gedurende de gehele dag muziek gedraaid. Langzaam maar zeker kwam er telkens weer iets meer van het 'oude' geluid terug (de ene CD is daar wat gevoeliger voor dan de andere). Ik verwacht dus wel dat dit goedkomt kwa muzikaliteit.
Wat wel opvalt is dat we dingen horen die we nog nooit eerder (zo) gehoord hebben. Pluspunt voor detail. Ik vind de stage nog steeds iets wazig maar de geluiden lijken nu meer hun eigen plaatsje te krijgen in de ruimte (velen denken nu; waar heeft'ie het over, maar iemand die dit wel eens gehoord/meegemaakt heeft weet wel waar ik het over heb).

Vanavond even een film gekeken en hier niets dan pluspunten. Het beeld heeft veel meer diepte gekregen. Scherper kan ik niet echt zeggen maar dat moet eigenlijk wel want detail en materiaalverschillen zijn veel beter te onderscheiden. Ook lijkt het wel of we meer contrast hebben.
We hebben elkaar verschillende keren aangekeken bij het geluid in surround. Geweldig wat een detail hebben we er nog bijgekregen. Ook het holografische geluidsbeeld is verbeterd. In 'the Bourne Identity' is een scene waarbij vogels opschrikken van een geweerschot. Je hoort de vogels helemaal om je heen en zelfs boven je. Dit effect hadden we ook al maar het geheel klinkt nu gemakkelijker en beter plaatsbaar (je gaat bijna bukken).

Kortom, als het met stereo nog een beetje muzikaler wordt de komende dagen dan zitten hier twee gelukkige mensen en is deze upgrade zeker de moeite waard.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

bmateijsen

Je klinkt bijna als een tevreden mens.. Ik heb met interesse de gehele verandering gevolgd... en ben zeer benieuwd naar het geheel.

Ik kan me wel voorstellen dat 2 veranderingen in zo'n korte tijd ook een hoop verwachtigingen geven. Is altijd erg lekker als je weer even net een stukje hoger in de euforie kan zitten.

Is wel duidelijk dat Ron een stukje vakwerk aflevert...

Nog even inspelen en ik ben benieuwd wat er de komende dagen gaat veranderen in het beeld...

Groet Bjorn

garmtz

Ik heb een paar dagen geleden weer mijn Yamamura Ciabatta stekkerblok aangesloten... De verschillen zijn echt opmerkelijk...  :o  (mag ook wel voor de prijs...). Sinds ik de stroom met een goed netsnoer (gelijk aan het snoer dat KEMP gebruikt) uit mijn keuken haal (wandcontact met randaarde) is het geluid zowieso beter geworden. De hele KEMP behandeling zal wel nog meer brengen denk ik.

patrick_vdb

Quote from: garmtz on July  7, 2003, 09:18:34Sinds ik de stroom met een goed netsnoer (gelijk aan het snoer dat KEMP gebruikt) uit mijn keuken haal (wandcontact met randaarde) is het geluid zowieso beter geworden.

Hoi Garmt,

Heb je verder dan geen storingsbronnen in de keuken staan zoals bv ijskast, magnetron ed?

Mvrgr

Patrick

garmtz

Magnetron haal ik eruit... Koelkast... Ach, ja... Ik heb helaas geen andere mogelijkheid op dit moment...  :-\   Ik heb geen LAST van de koelkast op zich.

patrick_vdb

Quote from: garmtz on July  7, 2003, 09:27:44... Ach, ja... Ik heb helaas geen andere mogelijkheid op dit moment...  :-\    

Tsja, we zullen altijd moeten blijven roeien met de riemen die we hebben ;)

Bij mij is de stroomvoorziening op het moment ook nog niet optimaal, alhoewel de groep bijna dedicated is (huiskamer waarin maar slechts 2 lampen zijn aangesloten, geen spaarlampen ;) ) maar nog niet ge-aard :-\ Ben dus ook een beetje de mogenlijkheden aan het verkennen.

Mvrgr

Patrick

CaveMonkey

@Martin,

Mooi dat 't de goede kant op gaat! Ben benieuwd!


@Garmt,

Hoe lang is de verlengkabel uit je keuken? Ik heb ook naar die mogelijkheid gekeken, maar kom dan op een meter of 15, en dat lijkt me het hele voordeel weer teniet te doen...

Groetennnnn,
Marco

garmtz

9 meter. Maar ik denk niet dat dat het verhaal teniet doet... Slechte kabels gebruiken wel...

Martin_M

#21
Hoi Marco,

Waarschijnlijk is de kabel naar je wandkontaktdoos die je nu voor je HT gebruikt ook wel zo lang. Deze gaat ook nog eens langs een aantal lasdozen.

Dus dat nadeel van de lengte van een 'dedicated' verlangkabel vanuit de keuken (of ander geaard kontakt) valt wel mee verwacht ik. Kemp (en ook Garmt) gebruiken 5 x 2,5 mm2 kabel met een goede afscherming van 1,5 cm dikte.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

CaveMonkey

Martin,

Ow ja, dat is ook zo! Misschien moet ik dat toch maar 's proberen!

Groetennnn,
Marco

Yanmik

Allemaal goed en wel. Mooi en goed gerief van Kemp maar toch mis ik in deze hele constructie iets wat ikzelf niet onbelangrijk vind, nl. 1 of andere vorm van beveiliging tegen overspanning (blikseminslag)
Houd je daar dan geen rekening mee?
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

Martin_M

#24
De Kemp Powerstrip is ook  beveiligd tegen piek- en inductieoverspanning. Volgens mij is dit een welkome eigenschap van het AC-filter.

Een beveiliging in de vorm van een zekering doen ze niet omdat dit de kwaliteit nadelig beïnvloed.

Maar bij ernstig onweer trek ik toch lekker de stekkers eruit voor alle zekerheid.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)