3D cinema (wie heeft het al gezien)

Started by Danakin, March 28, 2009, 17:33:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Danakin

Heeft iemand van jullie al 3D films gezien en wat zijn jullie ervaringen. Oh ja, heb je nog speciale projectoren nodig om het in de bioscoop weer te kunnen geven, anders gezegd: kan ik 3D films in elke bioscoop bekijken?

Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

squeek

heb het reeds twee keer gezien en het is erg goed. je hebt verschillende systemen. onder andere realD en dolby 3D.

ik heb enkel het tweede gezien. het zijn digitale projectoren waar een module in geschoven wordt wat het 3D effect creeert. het type is circulair polarisatie wat wil zeggen dat wanneer je je hoofd kantelt dat het 3D effect blijft.

dus je kan het enkel in bioscopen zien waar ze digitaal projecteren en die het 3D aanbieden natuurlijk. maar het is flink aan het opkomen dus je zal zeker je kans nog krijgen. kinepolis group is zoals altijd erg flink uitgerust met projectoren van Barco. daar vindt je het zeker.

ik heb zowel animatiefilm als gewoon film gezien, de animatie heeft wel men voorkeur, het effect lijkt sterker. kleuren en scherpte is perfect. het is letterlijk een gewone film uitgerokken in de diepte van het scherm!aanrader!!

greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

celerontje

Ik heb het een keer gezien; Beowulf 3D, met NuVision bril (het Dolby systeem met shutterglasses)
Was erg mooi en superscherp met ontzettend veel diepte, prachtig!

Jou uitleg over ''modules'' klopt niet exact, ik leg het uit:
Je hebt een projecter, bv. de Barco DP-90 (daar heb ik die film op gezien) en een server die de film afspeelt vanaf een harddisk.
Op deze server zit de projector aansloten, met een dubble HD-SDI verbinding voor zover ik weet.
Het 3D beeld wordt gecreeerd door om en om het linker- en rechterbeeld te vertonen met een verversingsfrequentie van 96 HZ, die 48 HZ voor elk oog.
Nu moet het beeld nog gescheiden naar de ogen toegebracht worden, daar is het Dolby systeem (shutterglasses) en RealD systeem voor (polarisatie).
Op de server zit in het geval van Dolby een IR zender aangesloten die voor het cabinevenster staat en pulsjes naar de shutterglasses stuurt, zodat de brillenglazen meeknipperen met het omwisselen van links en rechts, zodat beide ogen een eigen beeld ontvangen.
In het geval dan RealD zit het zo: er wordt een flink filter voor de projectorlens ''gezwapt'', die net als bij het Dolby systeem op de server aangesloten zit, en op 2 manieren kan polariseren, dus bij het linkerbeeld polariseerd ie het licht in de ene richting en bij het rechter beeld in de andere, zodat je met een polarisatiebrilletje op je snuit 2 aparte beelden hebt voor elk oog.

Snappie? ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

jasjenl

Ik heb in de Imax zaal van Pathé Arena Amsterdam een keer U2 3d gezien. Daar werkte het met een grijs polarisatie brilletje, dus niet met shutterglasses. Ik vond het zeker wat toevoegen, je zat toch veel meer in de beleving dan bij 2d. Helemaal perfect was het niet altijd, maar wel beter dan wat ik vele jaren geleden een keer met Jaws 3d in de bios gezien heb.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

celerontje

Wat jij hebt gezien werd echt vanaf 2 IMAX filmrollen tegelijk projecteerd met met voor elke lens een filter.
Die IMAX MPX projector bestaat uit 2 projectors in één kast.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

jasjenl

Quote from: celerontje on March 28, 2009, 23:26:19
Wat jij hebt gezien werd echt vanaf 2 IMAX filmrollen tegelijk projecteerd met met voor elke lens een filter.
Die IMAX MPX projector bestaat uit 2 projectors in één kast.
Ah, ok. Weer wat geleerd :)
Zal wel een duur apparaatje zijn, zo'n IMAX MPX projector dan, als het ding feitelijk uit 2 projectors bestaat.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

verhoekx

Ik heb het zelf ook een keer gezien en vindt het erg tegenvallen :-[, het was bij de film beowulf in metropolis antwerpen en bij de film bolt in een mustsee theater.
Ik vond bij beide fims dat het contrast erg omlaag ging wat een hele matte effect aan de film gaf, heel af en toe had je een leuke 3d effect maar dat vind ik te verwaarlozen tegenover de beeldkwalliteit van de film die omlaag gaat , en ik vond de bril erg iritant om een hele film op te hebben en na afloop van de films hield ik er ook een beetje hoofdpijn aan over.
dus aan mij is het tot nu toe niet besteed misschien dat het in de toekomst verbeterd wordt.
Ik kijk een film liever op een normale manier( liefst digitaal) dat maakt op mij meer indruk, Episode 3 van starwars ooit digitaal gezien in metropolis :o dat staat mij nu nog bij.
versterker     :  onkyo TX-NR906 
blu-ray speler:  pioneer BDP-LX-71  
plasma TV     :  Pioneer KRP-600M             speakers      :  Totem rainmaker