Test ARCAM FMJ AVR^600

Started by Palu, March 28, 2009, 02:14:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


El Penumbra

Uit alles lijkt toch wel naar voren te komen dat Arcam echt een topper op de markt heeft gebracht.

erwinh

Yep, supermachine, heb hem zelf nog niet maar deze gaat er wel komen :tounge:
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

bokkes

Die in de test is beter dan het Nederlandse model want het test model is € 4400,00   :tongue2:
bokkes

Guardian

Super ding! Heb hem eerst mogen beluisteren in de luisterruimte samen met een Pioneer LX71. En vervolgens heb ik hem een weekje thuis mogen proberen. Maar wat een verschil zeg; de Pioneer legt het echt zwaar af tegen deze Arcam (zit natuurlijk ook wel een prijs verschilletje in ;) ). Zowel in 5.1 als stereo is het een beest. Zelf heb ik nog een Pioneer van wat generaties geleden en die staat nu weer aangesloten maar daar is bijna niet meer naar te luisteren nu. Dus BB&G bedankt dat ik me Pio nu helemaal niet meer zie zitten :)
Reciever: Arcam AVR600 - Projector: JVC HD1 - TV: Samsung 46F86 - Speakers: (fr.) Dali Ikon6, (c.)Ikon VocalII, (sur.) Ikon2 - Sub: Velodyne SPL1200Ultra - Inputs: Pioneer DV868, Humax iHDR-5050C, HTPC, Xbox 360 - AB: Logitech Harmony 1000

Nooff

Mooi ding, en hij zal ongetwijfeld heel goed zijn. Maar ligt het nou aan mij of houdt de Arcam effectief erg weinig power over in 5.1 @ 8 Ohm? 88W?? Niet echt een powerhouse  :unsure:

Automaat

Ben ik met je eens, vind het ook wat 'tegenvallen'. Maar wat denk je dat jouw Onkyo netto aan de luidsprekeruitgangen afgeeft bij een opgenomen vermogen van 870 Watt?
Reading the HTForum is learning every day!!

garmtz

Quote from: Nooff on April 10, 2009, 09:51:06
Mooi ding, en hij zal ongetwijfeld heel goed zijn. Maar ligt het nou aan mij of houdt de Arcam effectief erg weinig power over in 5.1 @ 8 Ohm? 88W?? Niet echt een powerhouse  :unsure:

Altijd onverstandig, om naar de cijfertjes te kijken... De Arcam verdubbelt haast zijn vermogen van 8 naar 4 Ohm, dat krijgt hij voor elkaar door de enorme voeding. Een getalletje is leuk, maar wat doet het in 'real life' situaties? Je kunt niet zo simpel conclusies trekken op basis van dat soort dingen.

In een gemiddelde huiskamer gebruik je slechts enkele watts, pas op enorm hoge niveaus (niet leuk in een huiskamer... ;)) ga je echt vermogen aanspreken. En een verdubbeling van vermogen is bij lange na geen verdubbeling van geluidsniveau, pas bij een vertienvoudiging ga je subjectief een 2x zo hoge geluidsdruk ervaren, maar dan liggen je conussen al smeulend voor je op de grond... ;)

Wat common sense is hier dus wel op zijn plek. Zet de AVR600 maar eens naast je Onkyo, dan weet ik wel welke receiver dynamischer klinkt... ;)

Nooff

Quote from: Automaat on April 10, 2009, 10:02:21
Ben ik met je eens, vind het ook wat 'tegenvallen'. Maar wat denk je dat jouw Onkyo netto aan de luidsprekeruitgangen afgeeft bij een opgenomen vermogen van 870 Watt?

Gemeten 138W op 8 Ohm bij 5.1  ;)

Nooff

Quote from: garmtz on April 10, 2009, 10:15:49
Altijd onverstandig, om naar de cijfertjes te kijken... De Arcam verdubbelt haast zijn vermogen van 8 naar 4 Ohm, dat krijgt hij voor elkaar door de enorme voeding. Een getalletje is leuk, maar wat doet het in 'real life' situaties? Je kunt niet zo simpel conclusies trekken op basis van dat soort dingen.

In een gemiddelde huiskamer gebruik je slechts enkele watts, pas op enorm hoge niveaus (niet leuk in een huiskamer... ;)) ga je echt vermogen aanspreken. En een verdubbeling van vermogen is bij lange na geen verdubbeling van geluidsniveau, pas bij een vertienvoudiging ga je subjectief een 2x zo hoge geluidsdruk ervaren, maar dan liggen je conussen al smeulend voor je op de grond... ;)

Wat common sense is hier dus wel op zijn plek. Zet de AVR600 maar eens naast je Onkyo, dan weet ik wel welke receiver dynamischer klinkt... ;)

Dat is allemaal heel leuk, maar er wordt in de gemiddelde huiskamer niet met 4Ohm speakers gedraaid, maar met 8 of 6 Ohm, dus daar heb je niet zoveel aan. Dat de AVR600 dynamischer zal klinken ten opzichte van mijn Onkyo dat verwacht ik ook niet anders (bijna 4x zo duur), maar dat heeft niets met vermogen te maken.

Dat je op hogere volumes pas meer vermogen aanspreekt dat weet ik, maar voor ruim 4000 euro verwacht ik wel iets meer van zo'n ding. Overigens is het klankbeeld van elke receiver persoonlijk, en bestaat er officieel niet een "betere" Receiver/Versterker o.i.d. Het is allemaal persoonlijk. Als je een balans vindt tussen je apparatuur en je bekabeling etc, dan mag je voor jezelf spreken van "beter".

Jurgen79

QuoteDat is allemaal heel leuk, maar er wordt in de gemiddelde huiskamer niet met 4Ohm speakers gedraaid, maar met 8 of 6 Ohm, dus daar heb je niet zoveel aan.

Da's niet helemaal waar natuurlijk. Die 8 ohm waarde van een luidspreker is een nominale waarde en zeker niet constant. Mijn B&W N804's zijn 8 ohm nominaal maar dippen wel naar 3 ohm op bepaalde frequenties. Dan is een stabiele voeding juist erg belangrijk. Een verdubbeling van vermogen van 8 naar 4 ohm is een goede indicatie van de stabiliteit van een versterker. De echt stevige eindbakken verdubbelen dat nogmaals bij 2 ohm en vervolgens 1 ohm (wat overigens nog helemaal niets over klank zegt uiteraard).
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

Nooff

Quote from: jslender on April 15, 2009, 13:40:45
Da's niet helemaal waar natuurlijk. Die 8 ohm waarde van een luidspreker is een nominale waarde en zeker niet constant. Mijn B&W N804's zijn 8 ohm nominaal maar dippen wel naar 3 ohm op bepaalde frequenties. Dan is een stabiele voeding juist erg belangrijk. Een verdubbeling van vermogen van 8 naar 4 ohm is een goede indicatie van de stabiliteit van een versterker. De echt stevige eindbakken verdubbelen dat nogmaals bij 2 ohm en vervolgens 1 ohm (wat overigens nog helemaal niets over klank zegt uiteraard).

De nominale waarde is de waarde waarop de speaker het meeste draait dus laten we stellen dat je weinig tot nooit aanspraak maakt op het totale vermogen. Verwachte wel iets meer van dit apparaat qua power. Ben het met je eens dat een stabiele voeding erg belangrijk is, maar dynamiek kan je niet echt koppelen aan wattage natuurlijk. Voor het prijskaartje van de AVR600 verwacht ik gewoon goede componenten, maar ook power. Dat mist hij vind ik, voor het aansturen van speakers die veel vragen op hogere volumes.

Lars_Portman

#12
Quote from: Automaat on April 10, 2009, 10:02:21
Ben ik met je eens, vind het ook wat 'tegenvallen'. Maar wat denk je dat jouw Onkyo netto aan de luidsprekeruitgangen afgeeft bij een opgenomen vermogen van 870 Watt?

Sta niet blind op vermogen. En vergelijk geen Jappe Watts met Engelse Watts.
Daarbij ben ik benieuwt of Onkyo net zo'n voeding heeft als die ARCAM.
( Ik heb ooit Onkyo gehad maar die had zeker niet!)



Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

LittleNinja

Avond.

Technisch ben ik allerminst. Ik moet dus teren op mijn ervaringen. Een belangrijke ervaring heb ik opgedaan minder dan een jaar geleden. Ik verving mijn Yamaha DSP A2 voor een Arcam AVR350. Volgens de specs bieden deze apparaten eenzelfde vermogen. In de praktijk leek de Arcam echter beduidend makkelijker om te gaan met mijn speakers ( B&W ). En zeker op hogere volumes bleef de controle groter bij de engelsman, daarnaast bleven alle frequenties even krachtig aanwezig, waar die Yamaha bepaalde frequenties minder sterk door begon te geven dan andere frequenties. Het geeft mij toch duidelijk het idee dat de 100W van de Arcam beduidend sterker waren dan de 100W van de Yamaha. Ik twijfel er ook geen moment aan dat deze AVR600 menig "sterkere" concurrent er toch uit speelt alleen al op diens vermogen.

Wie van de "non-believers" heeft dit al in de praktijk getest?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

hifi | Roderick

Quote from: LittleNinja on April 16, 2009, 20:04:02
Avond.

Technisch ben ik allerminst. Ik moet dus teren op mijn ervaringen. Een belangrijke ervaring heb ik opgedaan minder dan een jaar geleden. Ik verving mijn Yamaha DSP A2 voor een Arcam AVR350. Volgens de specs bieden deze apparaten eenzelfde vermogen. In de praktijk leek de Arcam echter beduidend makkelijker om te gaan met mijn speakers ( B&W ). En zeker op hogere volumes bleef de controle groter bij de engelsman, daarnaast bleven alle frequenties even krachtig aanwezig, waar die Yamaha bepaalde frequenties minder sterk door begon te geven dan andere frequenties. Het geeft mij toch duidelijk het idee dat de 100W van de Arcam beduidend sterker waren dan de 100W van de Yamaha. Ik twijfel er ook geen moment aan dat deze AVR600 menig "sterkere" concurrent er toch uit speelt alleen al op diens vermogen.

Wie van de "non-believers" heeft dit al in de praktijk getest?

Volgens mij kun je minstens twee van die Yamaha's kopen voor de prijs van 1 AVR350...

Zijn er nog meer AV Receivers die €4000 kosten? Ben benieuwd wat die dan doen...

Lars_Portman

#15
Quote from: AV123.nl | Roderick on April 16, 2009, 20:23:47
Volgens mij kun je minstens twee van die Yamaha's kopen voor de prijs van 1 AVR350...

Zijn er nog meer AV Receivers die €4000 kosten? Ben benieuwd wat die dan doen...

Primare SPA22? Die zal ook die prijs Klasse zitten...
http://www.primare.net/00002/00042/00156/default.asp
Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

LittleNinja

We hebben het over vermogen en niet over prijs, toch? Ik probeer puur daarop te vergelijken.

De prijzen zijn lastig te vergelijken inderdaad. De Yamaha was toen ook bijna 3.000 gulden, als je dit gaat indexeren naar nu dan ben ik benieuwd of je werkelijk kan spreken over veel duurder. ;)

Quote from: AV123.nl | Roderick on April 16, 2009, 20:23:47
Volgens mij kun je minstens twee van die Yamaha's kopen voor de prijs van 1 AVR350...

Zijn er nog meer AV Receivers die €4000 kosten? Ben benieuwd wat die dan doen...
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

WickedGame

Quote from: AV123.nl | Roderick on April 16, 2009, 20:23:47
Volgens mij kun je minstens twee van die Yamaha's kopen voor de prijs van 1 AVR350...

Zijn er nog meer AV Receivers die €4000 kosten? Ben benieuwd wat die dan doen...

Marantz SR9600 deed die prijs, maar ik denk dat hiervoor een vervanger gaat komen. Maar ook die zal rond die koers zitten.

Guardian

Quote from: LittleNinja on April 16, 2009, 20:04:02
Avond.

Technisch ben ik allerminst. Ik moet dus teren op mijn ervaringen. Een belangrijke ervaring heb ik opgedaan minder dan een jaar geleden. Ik verving mijn Yamaha DSP A2 voor een Arcam AVR350. Volgens de specs bieden deze apparaten eenzelfde vermogen. In de praktijk leek de Arcam echter beduidend makkelijker om te gaan met mijn speakers ( B&W ). En zeker op hogere volumes bleef de controle groter bij de engelsman, daarnaast bleven alle frequenties even krachtig aanwezig, waar die Yamaha bepaalde frequenties minder sterk door begon te geven dan andere frequenties. Het geeft mij toch duidelijk het idee dat de 100W van de Arcam beduidend sterker waren dan de 100W van de Yamaha. Ik twijfel er ook geen moment aan dat deze AVR600 menig "sterkere" concurrent er toch uit speelt alleen al op diens vermogen.

Wie van de "non-believers" heeft dit al in de praktijk getest?

Ik ben evenmin technisch aangelegd. Enige wat ik kan zeggen is dat mijn Pioneer VSX-D2011 met z'n 7x100w (DIN 1 kHz, THD 1 %, 8 Ω) echt helemaal zoek gespeeld wordt. Ik constateer hetzelfde als jij met de Yamaha; niet alle frequenties blijven even sterk aanwezig bij het opschroeven van het volume. Bij de Arcam blijft alles netjes gelijk meelopen, dus inclusief het hoorbare veel grotere dynamiek.
Daarbij komt dat de Pio op mijn Dali's wat te helder is en zowat schel wordt bij hogere volumes. Met de Arcam was dit totaal niet het geval. Het was een heerlijke match met de Dali Ikon's. Ook wordt mijn sub, de Velodyne 1200ultra, beter aangestuurd. Strakker en meer impact. 

Gezien het grote verschil met mijn Pioneer, die nu echt een stuk minder is om naar te moeten luisteren, heb ik sinds gisteren de Arcam besteld. Of er nu andere zijn met zo gezegd hogere vermogens doet mij niet zoveel, ik heb hem hier in actie gezie...gehoord moet ik zeggen ;) en dat was erg overtuigend. Vele malen krachtiger als mijn oude Pio. Met deze Arcam kan ik wel weer even een tijdje genieten!
Reciever: Arcam AVR600 - Projector: JVC HD1 - TV: Samsung 46F86 - Speakers: (fr.) Dali Ikon6, (c.)Ikon VocalII, (sur.) Ikon2 - Sub: Velodyne SPL1200Ultra - Inputs: Pioneer DV868, Humax iHDR-5050C, HTPC, Xbox 360 - AB: Logitech Harmony 1000

TheSpeedSkater

@Guardian: Je hebt de AVR600 besteld?
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Guardian

@Speedskater: Yup.
Hopelijk komt hij snel deze kant op. Volgens de dealer stonden er eind vorige week nog een aantal bij de importeur dus hoop dat deze niet voor backorders waren :)
Reciever: Arcam AVR600 - Projector: JVC HD1 - TV: Samsung 46F86 - Speakers: (fr.) Dali Ikon6, (c.)Ikon VocalII, (sur.) Ikon2 - Sub: Velodyne SPL1200Ultra - Inputs: Pioneer DV868, Humax iHDR-5050C, HTPC, Xbox 360 - AB: Logitech Harmony 1000

TheSpeedSkater

Gaaf! Gefeliciteerd hoor! Ben benieuwd. Lees het hier wel als je hem hebt.
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Lars_Portman

Gefeliciteerd Guardian, Mooie aanwinst!


Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

Guardian

Bedankt mensen!
En vanmiddig al een telefoontje van Beter Beeld en Geluid dat hij binnen was. Morgenochtend wordt hij gebracht en ingesteld! Dat is noem ik nogeens snel en goede service.

Als ik een beetje bekomen ben van deze nieuwe ervaring zal ik mijn bevindingen posten.
 
Reciever: Arcam AVR600 - Projector: JVC HD1 - TV: Samsung 46F86 - Speakers: (fr.) Dali Ikon6, (c.)Ikon VocalII, (sur.) Ikon2 - Sub: Velodyne SPL1200Ultra - Inputs: Pioneer DV868, Humax iHDR-5050C, HTPC, Xbox 360 - AB: Logitech Harmony 1000

TheSpeedSkater

Je hebt een goede dealer uitgezocht, hij zal optimaal geïnstalleerd worden.
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog