Marantz PM11S1 volume

Started by bon092, March 25, 2009, 18:19:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bon092

Hallo,

Ik heb recent een Marantz PM11S1 "Revised" (upgraded!! to S2?) gekocht met de bijbehorend cd speler SA11S2. Ik speel deze op mijn 8 ohm zelfbouw boxen Rogers Monitor Mark III (bouwjaar 1985). Het geluid is echt prachtig. Wat me wel opvalt is dat de versterker aardig opengeschroefd moet worden om er geluid uit te krijgen. De volume regeling van  de PM11S1 geeft muted db's aan. Uit is 100db - vol is 0db. Onder de 50 db is hij nog steed zacht en gaat pas presteren bij 30db. Echt goed (luid) luisteren doe ik by 25 db. De versterker staat dan drie kwart open.

Is dit normaal?

Groeten

paul ten dam

Ik heb zelf sinds een tijdje ook een set Rogers Monitor. Uit de vroege serie, MARK I of MARK II. Kasten helemaal opgeknapt en speakers vervangen.
Dat je je volume knop verder moet open zetten dan je gewent was is niet zo gek. 't Randement van Rogers Monitor is niet zo hoog als bij speakers die je tegewoordig ziet. Kijk alleen maar naar 't scheidingsfilter. En ik denk dat je met je 8 ohm impedantie wat aan de hoge kant zit. Ik denk eerder dat 't rond de 5 Ć” 6 ohm is. Dit alles, samen met het TL ontwerp van de kast vraagt nog al wat van je versterker, vooral van de voeding. Die wil stroom, en veel stroom en wel NU accuut!.

daffy

#2
eigenlijk zouden alle volume regelingen zo moeten werken (het heeft niets met vermogen te maken) het is het verschil tussen een logaritmische en een liniare potmeter, je hebt nu een heel fijn regelbereik en hoeft niet tussen 8:30 en 9:30 stand te pielen van OOO te hard, he vervelend nu weer te zacht.

je kan die knop tenslotte bijna klokje rond draaien dus waarom nou altijd dat regelbereik onderin (grofweg tussen 8:30 en 9:30) , het is voortgekomen uit de  commerciele marketing gedachte dat als een versterker op de 9 uur stand niet hard genoeg speelt dan zal het wel een zwakke versterker zijn.

ze zouden het moeten verbieden die gevoelige  :-X  (krachtterm) potmeters. :dry:

Natuurlijk speelt de aangesloten luidspreker ook een rol maar de invloed daarvan is kleiner dan het bovengenoemde potmeter verhaal.
kortom niks om je zorgen over te maken.

Daffy ;)
Denon Pma & Dcd 2500ne, Monitor audio gold 200, Qed Genesis Silver Spiral bi-wire ls.kabel, Qed Reference Audio 40 interlink, Ps audio Quintet filter
En al best lang aan het inspelen.

Stadium III

Bijna bij alle marantzen zo dat je zeer ver moet draaien om wat volume te krijgen
5.2.4 Marantz Klipsch setup

VIP

Mijn niet meer in gebruik Marantz pm-15S1 heeft precies hetzelfde.
Het hoort zo te zijn  :)

Moet het ding eigenlijk nog in de verkoop zetten.
STEREO:B&W 803D, Rotel RMB-1095, kimber monocle xl, Kimber KS1030-102AG, KS1011-102CU
Rotel RSP-1098, MJ acoustics ref 1 mkII
VISION:Pioneer PDP 507XD, Rotel RDV-1092, PS3

MdB

De Yamaha versterker met dB-volume aanduiding staat bij mij op de stand -30dB/-25dB te spelen voor het echte werk zegmaar. Heb commerciƫle luidsprekers :baaa:
Beter duur dan niet te koop.

J o e p

Heb ook een PM-11S1. Bij normaal gebruik met boxen met een rendement van 90 dB staat de versterker op -40dB dat is luid genoeg. Laat me even weten wat het rendement van jouw boxen is en met welke luidspreker kabel je werkt.

''Revised" wil zeggen dat er wat dingen in gewisseld zijn die niet zo schadelijk zijn voor het milieu. Verder is het een gewone PM-11S1.

Fijn ding trouwens die Versterker.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

flash1982

Heb het zelfde met mn classe pre,  moet je ook redelijk open draaien, -20  heb ik hem op redelijk volume,