De grote overstap

Started by JeKa, March 20, 2009, 21:16:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-madison-

Quote from: Ro on May 25, 2009, 22:56:39
Ik denk dat ik dat ook maar ga doen. Ik hoor teveel positieve geluiden  :)

Doen!! ;D Hier ook een erg tevreden gebruiker! 8)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

oud_account_1

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 26, 2009, 00:19:45
want het grote nadeel van windows is en blijft dat je het simpelweg na een paar maanden opnieuw MOET installeren omdat alles trager word.
Dit is grote onzin.
Alle mensen die ik ken die dat beweren installeren doorlopend nieuwe software, en niet omdat ze dat nodig hebben, maar alleen omdat ze die kunnen downloaden.

De vorige laptop voor mijn werk heb ik in 2003 gekocht en pas in 2007 vervangen (omdat het display kapot ging.)
Dat was met de originele XP installatie, die er dus ruim 4 jaar op gestaan heeft.
Ook de laptop die ik daarna gekocht heb heeft al zo'n twee jaar XP erop.
En last but not lease heb ik een mac mini waarop ook al meer dan een jaar XP draait zonder enige problemen.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

J.A.F._Doorhof

#52
Hi,
Het ligt er zonder meer aan wat je ermee doet, helemaal waar.
Maar het is niet zo dat je het alleen hebt als je veel software installeerd en deinstalleerd.
XP was zonder twijfel 1 van de beste OS-en van Microsoft maar ook daar kun je gewoon problemen krijgen.

Als ik kijk naar de partitie waar bij mij windows op draait voor de calibratie dan is die zonder twijfel na 2 jaar nog net zo goed als bij installatie, maar jammer genoeg gebeurt dat zelden, windows en software worden zo vaak geupdate dat het soms gewoon het beste is om alles vanaf scratch te installeren.
Daarbij komt dat als je PC een paar gecrashed is er ook vaak problemen kunnen voorkomen, en denk aan hardware wissels sommige drivers zijn dermate brak geschreven dat als je daarna de hardware upgrade de nieuwe hardware simpelweg niet 100% functioneerd.
MAW als je een PC zou bevriezen en NIETS update, NOOIT crashed etc. dan is er inderdaad geen probleem, maar ja dat doen de meeste mensen niet.
En wissel je een mainboard dan is een nieuwe installatie toch vaak de beste optie.

Vandaar dat ik PERSOONLIJK meer naar de oplossing van MacOS neig waarbij het OS en de software in principe naast elkaar lopen.
Maar nogmaals ik ben een voorstander van beide systemen, ben geen MacFanBoy of MShater, sterker ik werk op beide systemen en beide hebben wat.
Windows 7 verwachten we bv erg veel van, nadeel blijft alleen dat er weer teveel versies uitkomen, ik zie liever 1 OS dat via modules uit of aan te zetten gebruikt kan worden op alle machines.

Feit is en blijft dat als je je PC NORMAAL gebruikt (dus af en toe wat installeert en eraf gooit, upgrade, af en toe een crash) je gewoon na 1-2 jaar opnieuw moet installeren (en bij hardware wissels vaker).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

blue-eyes

Quote from: squadra on May 26, 2009, 10:07:15
Dit is grote onzin.....

Beetje kort door de bocht. Zeker gezien MS zelf formeel stelt dat het beter is om de zoveel tijd MS opnieuw te installeren.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

oud_account_1

Quote from: Blue-Eyes on May 26, 2009, 10:33:08
Beetje kort door de bocht. Zeker gezien MS zelf formeel stelt dat het beter is om de zoveel tijd MS opnieuw te installeren.
We hebben het hier over iedere paar maanden...
Kan je mij laten zien waar ze dat adviseren?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

blue-eyes

Nope dat kan ik niet laten zien omdat:

a. het formele documenten aan bedrijven betreft waar ik heb gewerkt
b. ik dat niet voor je ga opzoeken op internet (staat er wel, kan je zelf)
c. je sommige dingen moet aannemen ;D :P      ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

oud_account_1

Quote from: Blue-Eyes on May 26, 2009, 10:55:32
Nope dat kan ik niet laten zien omdat:

a. het formele documenten aan bedrijven betreft waar ik heb gewerkt
b. ik dat niet voor je ga opzoeken op internet (staat er wel, kan je zelf)
c. je sommige dingen moet aannemen ;D :P      ;)
a: OK, fair enough
b: Jammer dat je dat niet wilt laten zien, ik kan het n.l. niet vinden. Wel kan ik quotes vinden van experts die het een broodje aap vinden.
Ik ben ook erg benieuwd naar het advies van Microsoft over de activatie na iedere herinstallatie.
c: In dit geval moet ik dan ook aannemen dat de stelling niet klopt  :dry:

Quote from: Ken Blake, Microsoft MVP - Windows Desktop Experience
> Should I periodically reinstall of XP as good computer hygiene?

No! Although there *are* people who feel you should, I strenuously
disagree. In my experience, those who do so are people who simply are
extremely sloppy at maintaining their computers.

With a modicum of care, it should never be necessary to reinstall
Windows (XP or any other version). I've run Windows 3.0, 3.1, WFWG
3.11, Windows 95, Windows 98, Windows 2000, Windows XP, and Windows
Vista, each for the period of time before the next version came out,
and each on two or three machines here. I never reinstalled any of
them, and I have never had anything more than an occasional minor
problem.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

blue-eyes

Mbt punt drie: uiteraard, vandaar al mijn knipoog.

Mbt punt 2. Ik heb geen zin om dat op te zoeken. Ik heb het wel eens zien staan.



Wel kan ik je verhaal bevestigen dat MS hier verschillend op reageert en acteert. Imo is het simpel herinstalleren soms wel de gemakkelijke weg.
Overigens kwa kosten is een herinstallatie vaak vele maken goedkoper, zeker vandaag.
Probleem oplossing kost erg veel tijd.....
Alleen maar even hopen dat het issue zich niet weer voordoet ;)


Overigens praat ik vanuit bedrijfs optiek, niet als particulier.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Xstream

Nou, ik zal me er ook eens in mengen. Was altijd een MS gebruiker in hart en nieren en ben sinds een jaar in het bezit van een MacBook Pro.

Ten eerste: MS formateren zo 1x in het jaar.
Wat mensen ook zeggen of beweren - Je systeem WORDT trager. Vaak heb je het niet direct door omdat het langzaam gaat over een langere periode. Totdat je formateert en merkt "hoe het was".
Het klopt wat onze Ken Blake hier zegt, er is uiteraard een verschil tussen netjes omgaan met je PC en niet. Fijn dat Ken dat zegt, maar aangezien de bron MS is zou ik daar niet teveel waarde aan hechten.
Ik ben een freak wat dat aangaat en zorg echt wel regelmatig dat alles schoon blijft. Maar zelfs als je het op de "officiele" manier opschoont/verwijdert blijven er tal van restanten achter. Kijk alleen al naar de registry. Er zijn niet voor niets 101 tools voorhanden die je helpen bij het opschonen van registry, en dan nog ... ik merk dat m'n systeem toch steeds iets trager wordt. Misschien is dat ook een kwestie van conflicten die met de tijd meer en meer opbouwen dankzij, zoals JAF al zij, een ongebalanceerde zooi componenten waarvan je de helft niet gebruikt en toch als proces runnen op je systeem. Bij elk programma wat je installeert is er een kans dat er iets gebeurt waardoor je systeem lichtjes over de zeik gaat. Niet dat je daar direct wat van merkt, maar het vertraagd soms toch weer net iets. En alles bij elkaar kan dat leuk gaan optellen. Ik denk dat Ken er ook vanuit gaat dat we alleen maar "MS Gecertificeerde" programma's installeren, die er amper zijn - zelfs videokaart en mobo drivers zijn al niet gecertificeerd. En dat Ken alleen een beetje MS zit te programmeren, bewerken, wat simpele tools gebruikt wil nog niet zeggen dat mensen die 3rd party programma's gebruiken omdat MS geen oplossing biedt geen problemen ondervinden.
Ja, ik heb ook weleens een paar jaar zonder format gedaan, op zich kan het prima gaan ... totdat je formateert en de wereld van verschil merkt ...

MS is gewoon compleet hopeloos als het gaat om efficienty. Het is gewoon geprogrammeerd en een beetje getuned, maar over nagedacht is er niet. Wellicht omdat er teveel mensen mee bezig zijn. Er is geen overzicht of duidelijk manier van werken, een visie e.d. om een fatsoenlijk OS te bouwen.

Maar, zoals ik al zei, ik heb tegenwoordig dus ook een Mac. Ik heb jaren terug er jaren op "moeten" werken bij verschillende werkgevers en ik kon er eerlijk gezegd niet aan wennen. Met de Leopard OS is het echter wel allemaal weer beter geworden. Wat dat aangaat zit er wel verbetering in. 1 absoluut voordeel van de MAC OS blijft toch hoe solide en weldoordacht het is. Er is iets ontwikkeld met een doel: "Optimaal je systeem kunnen draaien en daarnaast nog met eye candy ook". Vanuit technisch oogpunt gezien vind ik dat MS de schoen van MAC nog niet eens mag strikken.

Waar ik MS echter wel beter in vind, althans, in XP in ieder geval, is de interface en manier van werken. Natuurlijk is dat ook een deel gewenning, maar ik kom bij de MAC altijd teveel frustraties tegen m.b.t. interface en werking. Denk alleen al aan je window niet "echt" full screen kunnen krijgen waardoor je zo weer in een ander programma zit als je niet oplet met klikken. MAC blijft toch erg windowed werken (je zou het niet zeggen) waardoor ik soms zonder dat ik het door heb 10 windows open heb staan. De Finder vind ik een draak om mee te werken t.o.v. MS Verkenner. Het zijn kleine dingen, maar zorgen toch voor de nodige frustratie.

Wat geweldig is van MAC is hoe snel en optimaal het werkt. Werken op Photoshop bijvoorbeeld op de MAC gaat bijna 2x zo snel als op de PC. En dan heb ik het over Mac met Dual core + 2GB ram en een PC met dual core en 8GB ram - en toch draait MAC sneller. Op dat vlak verliest MS het gewoon.

M.b.t. alle overige zaken. Sommige dingen vind ik geweldig van de MAC, sommige van MS. Wat ik ideaal van MS vind ik het grote aanbod 3rd party en open source toepassingen. Dit groeit ook bij MAC, maar is nog lang niet zover. Wel heeft MAC daarentegen vaak completere programma's waardoor je die 3rd party niet altijd nodig hebt. Alleen ik kom heel vaak specifieke problemen tegen waar dan wel een tooltje voor is op MS, maar op MAC is het altijd flink zoeken met regelmatig een teleurstelling.

Ik moet zeggen dat ik Win XP een prima OS vond - de 1e eigenlijk, al vond ik '98 ook nog prima werken. Verder zuigen al die OS-en. Omdat ik meer en meer problemen ondervond voor XP m.b.t. drivers en support, aangezien alles al meer op Vista draaide ben ik uiteindelijk maar overgestapt naar Vista. Eerlijk gezegd was dat al een grote overweging om een Mac te gaan halen, want wat een hel is het. Vista t.o.v. MAC zijn er bijna geen voordelen meer te noemen - het is een drama.

Wel hoor ik bijzonder positieve reacties over Win 7. Dus ik hoop dat ze boel kunnen rechtzetten.

Ik kan niet zeggen welk systeem ik beter vind. Voor elk is wel wat te zeggen, maar dat MAC OS met veel meer zorg en visie een OS heeft ontwikkeld kun je heel makkelijk stellen.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Mark S

Quote from: Joep on May 25, 2009, 16:39:45
Inderdaad, dat is het leuke van een Apple.. Je hebt totaal geen antivirus-software nodig! Enerzijds omdat OSX de beste beveiliger is (toestemming vragen alvorens te installeren) en anderzijds omdat er (hierdoor) geen virussen voor Apple geschreven worden.
:)


De Mac heeft er zelf geen last van, maar Windows virussen die via email binnenkomen worden vrolijk doorgestuurd...

JeKa

Quote from: Mark S on May 26, 2009, 16:15:36

De Mac heeft er zelf geen last van, maar Windows virussen die via email binnenkomen worden vrolijk doorgestuurd...

Nog een reden om over te stappen dus

Ro

Quote from: Mark S on May 26, 2009, 16:15:36
De Mac heeft er zelf geen last van, maar Windows virussen die via email binnenkomen worden vrolijk doorgestuurd...
Ik begrijp het. Maar dat is vooral een probleem voor de ontvanger... ;)

Quote from: JeKa on May 26, 2009, 16:23:23
Nog een reden om over te stappen dus
De Imac gaat er komen. Dat staat nu wel vast. Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen (of meer vragen  :)).
Classe SSP-800 + CA-5300, Phonar, Velodyne DD15, Dune D1, Humax 5050c, Sony KLD55HX920

christa

leuk voor degene die nog nooit met een mac hebben gewerkt zoals ikzelf heb er veel aan gehadhttp://www.macmanieren.be/
groetjes christa
sony 52w3000,samsung 64inch8000 samsung plasma,51d8000.samsung 40c550 lcd
dune mediaplayer
xbox360
ps3 logitech z5500

Pjotr

Quote from: Pjotr on May 12, 2009, 13:02:28
Ik sluit me hier volledig bij aan. Na een maand met m'n nieuwe 24 inch iMac te hebben gewerkt, wil ik niet meer anders. Timecapsule staat hoog op m'n verlanglijstje. En ik vrees dat eind van het jaar de oude laptop van m'n vriendin wordt vervangen door een mac book  :bigsmile:

En die mac book in inmiddels besteld!  :D
Volgende aankoop op de lijst is de Time Capsule.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

JeKa

Quote from: Pjotr on June 19, 2009, 12:55:25
En die mac book in inmiddels besteld!  :D
Volgende aankoop op de lijst is de Time Capsule.

Nice! Welke is het geworden?

Pjotr

Quote from: JeKa on June 19, 2009, 13:24:40
Nice! Welke is het geworden?

Hij is voor m'n vriendin en ze vindt die witte mac book mooier dan die alu-versie.
Dus die witte is het geworden (2,16GHz, 4GB geheugen, 160 GB HD). En om het af te maken een wireless Apple Mighty Mouse erbij.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Pjotr

En sinds afgelopen zaterdag staat er ook Time Capsule 1TB bij ons thuis  8)
Werkt perfect! Verloopkabeltje parallel --> USB gekocht om onze (parallel) laserprinter op de TC aan te sluiten, werkt ook feiloos.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

royal d

Quote from: christa on May 28, 2009, 21:50:43
leuk voor degene die nog nooit met een mac hebben gewerkt zoals ikzelf heb er veel aan gehadhttp://www.macmanieren.be/
groetjes christa

Hier kan je toch niet naar luisteren... :-X


jos-nl

#68
Ongeveer 3/4 jaar geleden heb ik uiteindelijk ook de stap genomen en een iMac aangeschaft. Ben nog steeds uiterst content met mijn aankoop en had het gevoel dat ik het al veel eerder had moeten doen. Als je inderdaad op internet gaat zoeken is er genoeg software te vinden dus is geen enkel probleem. Zelfs aMSN is er voor de iMac te krijgen....

Via bootcamp/parallels nog een aantal programma's draaien waarvoor ik nog geen Mac variant van gevonden heb.

Voor iemand die geen moeite heeft om even wat extra energie in je nieuwe iMac te moeten stoppen kan ik de stap alleen maar aanraden.

En straks lekker voor $29 over naar de 64-bits snow leopard....

Enige maanden geleden een externe FireWire schijf gekocht en ingezet voor Time Machine zodat ik me over een eventuele crash van de interne schijf geen zorgen hoef te maken.

oliverken

Ik werk al een jaar of 5 op mac nu, en ik wil niets anders. Het design en workflow zijn zo fantastisch