De grote overstap

Started by JeKa, March 20, 2009, 21:16:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-madison-

Quote from: JeKa on March 25, 2009, 09:06:15
Te gek, ben benieuwd hoe het je bevalt. Ik twijfel nog of ik tweedehands koop of voor een nieuwe ga....

Heeft iemand iets te zeggen over de levensduur van de iMac?

Tot nu toe fantastisch!! Heel soepel allemaal en het lijkt ook een stuk rustiger dan Windows.. Ik denk dat er hier geen windows bak meer in komt :-X
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Nosoforos

#26
- met welke toets(combinatie) kan men van begin van een regel meteen naar einde van de regel met cursor (of omgekeerd)
In windows kan dit simpel met de home of end toets.


command pijltje rechts voor "end" command pijltje links voor "home"

- mogelijkheid om de bookmarks onder safari blijvend geopend te hebben in een kolom op linkerkant zoals in iexplorer ?

In safari kan dat niet, je kunt wel je favoriete bookmarks in de bookmarkbar zetten, dan heb je ze ook altijd binnen bereik. Is eigenlijk rustiger dan dan de folder de hele tijd open.


- Eens men iets heeft gedownload komt dit in de map downloads (ook te zien in dock)
Mag men na installatie deze map downloads weer legen?


Ja dat mag, neemt alleen maar ruimte anders

- Wat zijn must have apps of widgets?

Zoek je iets in een bepaalde richting? Nu ja een paar:

Visualhub
audialhub
vlc
dvdpedia
plex (media center software)
macpar deluxe

zijn enkele die ik vaak gebruik


Mark S

Quote from: frank2 on March 25, 2009, 19:15:52
Aparte mappen maken kan wel in apple mail.
Idd, maar deze verschijnen niet als (sub)mappen in/onder de account map, maar als aparte folders helemaal onderaan de andere mappen.
Als je meerdere emailaccounts hebt en je wilt daarbinnen de berichten beheren in (sub)mappen, dan kan dat niet.
Of Outlook etc wel die optie hebben weet ik niet.

J.A.F._Doorhof

Het is gewoon een andere manier van indelen, eindresultaat is gelijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mark S

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 27, 2009, 00:50:04
Het is gewoon een andere manier van indelen, eindresultaat is gelijk.
Precies.

Pjotr

Quote from: Mark S on March 27, 2009, 09:35:48
Precies.

Dat klopt, maar het staat iets verder naar onderen in het scherm. Qua Darwine en DVD profiler heb ik het maar opgegeven. De ene vage foutmelding na de andere. Gisteren maar CrossOver aangeschaft en nu werkt DVD profiler als een zonnetje!
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

tekke

Hallo nieuwe MAcgebruikers,

Ik heb dit weekend ook de overstap gewaagd en heb een Mac Mini van een IT-er uit de buurt overgenomen. Het is de 2Ghz Core 2 Duo met 4GB intern geheugen en 120GB HD voor 50 EUR had hij er ook nog een externe Firewire HD van Iomega bij van 750GB dus die heb ik er meteen bijgenomen heb ik gelijk genoeg opslagruimte voorlopig. Dit weekend ook meteen bij de MM een draadloze mighty muis gehaald dus nu ben ik er helemaal klaar voor. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen. In principe heb ik hem gekocht om als itunes/muziekserver te dienen voor mijn squeezebox welke ik dan met mijn iPod touch wil gaan bedienen. Als het bevalt denk ik dat ik langzaam aan alle PC's en laptops in huis ga vervangen voor Mac's...

Groeten Tekke
Woonkamer
Panasonic: TX-P42G10E (Gecalibreerd door Frank) | ThemeScene HD700  | ONKYO PR-SC886  | ARCAM FMJ P7  | Denon DVD-3800BD  | Sony PS3  | HDX-1000  | B&W DM603s3 / DM601s3 / LCR60s3 | Canton Sub
Slaapkamer
Sony KDL-32MRX1 / BDP-S550

-madison-

Jeroen ben je al over? ;D
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

JeKa

Quote from: -madison- on April 14, 2009, 23:34:08
Jeroen ben je al over? ;D

Geestelijk wel, financieel niet.... ;D
Het staat vast dat ik over stap, alleen weet ik nog niet wanneer. Tweedehands heb ik (in principe) uit mijn hoofd gezet en ik ga dan voor een 24" iMac. Kost wel 1400,- en dat heb ik als student niet klaarliggen. Het kan dus nog wel even duren, mede omdat ik tussendoor ook lekker apparatuur wil kopen. Alles op z'n tijd......

Pjotr

Quote from: JeKa on April 15, 2009, 09:23:07
Geestelijk wel, financieel niet.... ;D
Het staat vast dat ik over stap, alleen weet ik nog niet wanneer. Tweedehands heb ik (in principe) uit mijn hoofd gezet en ik ga dan voor een 24" iMac. Kost wel 1400,- en dat heb ik als student niet klaarliggen. Het kan dus nog wel even duren, mede omdat ik tussendoor ook lekker apparatuur wil kopen. Alles op z'n tijd......

Kun je via jouw school niet via surfspot.nl bestellen? Dat scheelde bij mij bijna 150 euro op een 24".
Als je bent ingelogd in surfspot, klik je op partnershops --> Apple.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

JeKa

Quote from: Pjotr on April 16, 2009, 12:52:35
Kun je via jouw school niet via surfspot.nl bestellen? Dat scheelde bij mij bijna 150 euro op een 24".
Als je bent ingelogd in surfspot, klik je op partnershops --> Apple.

In de Store had ik wel gezien dat ik korting kon krijgen, zal ook eens op Surfspot kijken.

ZeRoo

Leuk topic! Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe pc of apple maar de keuze nog steeds niet gemaakt. Op tweakers.net stond pas weer een mooie review van een SSD harde schijf die ontzettend veel sneller is dan de normale hdd en denk dat daar de Mac dan ook zeker voor onder moet doen..  zelf hou ik ook wel van lekker tweaken op de pc en wss ligt dit bij de Apple een stuk lastiger.

Toch al de positieve berichten over de Apple en de goede programma's twijfel ik nog steeds, jammer dat zo'n Apple niet een weekje ofzo geleend kan worden in de winkel om potentiele kopers net over de streep te trekken.. ;-)

Nosoforos

Ssd is ook prima in een Mac in te bouwen hoor, als je zin hebt. Bestaan genoeg topics over. Tweaken kan zoveel je wil, alleen heb je er meestal gewoon geen behoefte meer aan bij een Mac.

JeKa

Het is zover. Gisteravond een 24" iMac opgehaald. Super, heerlijk, fantastisch, ik heb er echt geen andere woorden voor. Dit is zoals computeren is bedoeld.
Nadeel is wel dat ik er nu nog een dure hobby bij heb..... Ook mijn laptop zal er op een gegeven moment aan moeten geloven. En dan heb je nog de Airport, Timacapsule, en ga zo maar door.... ;D >:D
:inlove:


-madison-

Quote from: JeKa on April 28, 2009, 09:25:59
Het is zover. Gisteravond een 24" iMac opgehaald. Super, heerlijk, fantastisch, ik heb er echt geen andere woorden voor. Dit is zoals computeren is bedoeld.
Nadeel is wel dat ik er nu nog een dure hobby bij heb..... Ook mijn laptop zal er op een gegeven moment aan moeten geloven. En dan heb je nog de Airport, Timacapsule, en ga zo maar door.... ;D >:D
:inlove:

Heel vet 8)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Pjotr

Quote from: JeKa on April 28, 2009, 09:25:59
Het is zover. Gisteravond een 24" iMac opgehaald. Super, heerlijk, fantastisch, ik heb er echt geen andere woorden voor. Dit is zoals computeren is bedoeld.
Nadeel is wel dat ik er nu nog een dure hobby bij heb..... Ook mijn laptop zal er op een gegeven moment aan moeten geloven. En dan heb je nog de Airport, Timacapsule, en ga zo maar door.... ;D >:D
:inlove:



Ik sluit me hier volledig bij aan. Na een maand met m'n nieuwe 24 inch iMac te hebben gewerkt, wil ik niet meer anders. Timecapsule staat hoog op m'n verlanglijstje. En ik vrees dat eind van het jaar de oude laptop van m'n vriendin wordt vervangen door een mac book  :bigsmile:
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Ro

Ik ben ook erg dicht bij het overstappen naar een Imac. Wat ik me als huidig pc gebruiker afvraag hoe het nu zit met antivirus en pakketen zoals ZoneAlarm. Mijn pc kan niet zonder, maar is dit op de Mac ook noodzakelijk en maken deze programma onderdeel uit van OSX?

Groeten,
Ronald
Classe SSP-800 + CA-5300, Phonar, Velodyne DD15, Dune D1, Humax 5050c, Sony KLD55HX920

JeKa

Quote from: Ro on May 25, 2009, 16:26:14
Ik ben ook erg dicht bij het overstappen naar een Imac. Wat ik me als huidig pc gebruiker afvraag hoe het nu zit met antivirus en pakketen zoals ZoneAlarm. Mijn pc kan niet zonder, maar is dit op de Mac ook noodzakelijk en maken deze programma onderdeel uit van OSX?

Groeten,
Ronald

Ik heb er niks extra's op en Macs schijnen niet of nauwelijks besmet  te worden

Joep

Inderdaad, dat is het leuke van een Apple.. Je hebt totaal geen antivirus-software nodig! Enerzijds omdat OSX de beste beveiliger is (toestemming vragen alvorens te installeren) en anderzijds omdat er (hierdoor) geen virussen voor Apple geschreven worden.
:)

frank2

Quote from: Ro on May 25, 2009, 16:26:14
Ik ben ook erg dicht bij het overstappen naar een Imac. Wat ik me als huidig pc gebruiker afvraag hoe het nu zit met antivirus en pakketen zoals ZoneAlarm. Mijn pc kan niet zonder, maar is dit op de Mac ook noodzakelijk en maken deze programma onderdeel uit van OSX?

Heb je op de MAC niet nodig. Ze hebben wel een gratis programma. Kun je controleren of er een virus op je comp. zit, maar gelukkig nog nooit een virus op de mac gehad. Een tip: de Mac. muis is een rotding, glijdt zwaar, hang er een "gewone"muis" aan en de pijl gaat nog sneller ook.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

JeKa

Quote from: frank2 on May 25, 2009, 16:40:57
Heb je op de MAC niet nodig. Ze hebben wel een gratis programma. Kun je controleren of er een virus op je comp. zit, maar gelukkig nog nooit een virus op de mac gehad. Een tip: de Mac. muis is een rotding, glijdt zwaar, hang er een "gewone"muis" aan en de pijl gaat nog sneller ook.

Een rotding gaat mij te ver, maar het is inderdaad de zwakste plek van de Mac.

Ro

Quote from: JeKa on May 25, 2009, 16:35:23
Ik heb er niks extra's op en Macs schijnen niet of nauwelijks besmet  te worden
Kijk, dat is goed nieuws. Ik had wel eens zoiets gehoord, maar dacht dat dit langzamerhand wel achterhaald zou zijn. Mooi dat dat niet zo is.

Quote from: JeKa on May 25, 2009, 16:46:47
Een rotding gaat mij te ver, maar het is inderdaad de zwakste plek van de Mac.
Een draadloze Apple Mighty Mouse is dus niet de beste keuze begrijp ik. Ik zal er op letten.

Nog een vraagje. Hebben Apple ook last van dat ze op den duur erg traag opstarten door vervuiling zoals bij een pc. Of is dat ook een van de voordelen van de wijze waarop het OS is opgebouwd?

Groeten,
Ronald
Classe SSP-800 + CA-5300, Phonar, Velodyne DD15, Dune D1, Humax 5050c, Sony KLD55HX920

JeKa

Quote from: Ro on May 25, 2009, 20:45:03
Kijk, dat is goed nieuws. Ik had wel eens zoiets gehoord, maar dacht dat dit langzamerhand wel achterhaald zou zijn. Mooi dat dat niet zo is.
Een draadloze Apple Mighty Mouse is dus niet de beste keuze begrijp ik. Ik zal er op letten.

Nog een vraagje. Hebben Apple ook last van dat ze op den duur erg traag opstarten door vervuiling zoals bij een pc. Of is dat ook een van de voordelen van de wijze waarop het OS is opgebouwd?

Groeten,
Ronald

Ik ben nog maar net overgestapt, maar dat schijnt niet echt te gebeuren, in tegenstelling tot Windows. Het mooie is dat je ook niet belachelijk veel 3th party programma's nodig hebt en als je ze nodig hebt zijn ze voor mijn gevoel stabieler. Gewoon overstappen, het is een genot en je bent er binnen 3 dagen aan gewend!

Ro

Quote from: JeKa on May 25, 2009, 22:37:39
Ik ben nog maar net overgestapt, maar dat schijnt niet echt te gebeuren, in tegenstelling tot Windows. Het mooie is dat je ook niet belachelijk veel 3th party programma's nodig hebt en als je ze nodig hebt zijn ze voor mijn gevoel stabieler. Gewoon overstappen, het is een genot en je bent er binnen 3 dagen aan gewend!

Ik denk dat ik dat ook maar ga doen. Ik hoor teveel positieve geluiden  :)
Classe SSP-800 + CA-5300, Phonar, Velodyne DD15, Dune D1, Humax 5050c, Sony KLD55HX920

J.A.F._Doorhof

Opstarten ???
Een mac laat je gewoon aanstaan, ze gaan automatisch in de slaapstand en weet je wat..... ze komen er ook zonder problemen uit als je het wilt :D
Virussen zijn er "nog" niet
Vertraging is geen issue aangezien de programma's voornamelijk loshangen van het OS (denk aan het oude DOS, als een programma niet werkt dan kopieer je het er gewoon overheen en het OS merkt er niets van).



Zonder gekheid.
Ik ben fan van beide systemen, maar een PC is de laatste paar jaar geworden tot een doos met samen geraapte componenten die gekozen zijn voor prijs en niet voor samenwerking, tel daarbij een Vista dat ZEER kritisch is op hardware combinatie en je hebt een begin voor veel ellende.
We verkopen veel Vista machines die nooit problemen geven (zelfs aan klanten die daarvoor met vista alleen maar gezeur hadden) en we verkopen veel Mac's aan mensen die overstappen.

Ik ben zelf overgestapt omdat ik bepaalde toepassingen nodig had die op de mac beter liepen waaronder final cut pro en een software pakket voor een van mijn camera's, en natuurlijk powered firewire op mijn notebook.
Als je beide systemen goed installeert is er geen winnaar, het is 50/50
Mac is alleen wel veel meer doordacht, of wel het klopt allemaal zonder de nadelen van windows, want het grote nadeel van windows is en blijft dat je het simpelweg na een paar maanden opnieuw MOET installeren omdat alles trager word.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"