Eindversterker doet vreemd

Started by rednax1, March 19, 2009, 20:09:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rednax1

Mijn eindversterker doet sinds kort raar.

Afgelopen zondag na een paar uur spelen een afgrijselijk gekrijs/gekraak, echt keihard op beide kanalen. Snel uitgegooid dat ding, maar toch tweeters opgeblazen  :(  Net of wordt er kortsluiting gemaakt.

Opengeschroefd, alle zekeringen goed, enige wat opviel was dat 1 van de koperen schroefjes los zat, die weer vastgezet. Zo op het eerste gezicht is er verder niets te zien. Probleem blijft echter aanwezig.

De versterker zet ik aan, beide lampjes gaan aan: power en protection, zodra protection uit gaat begint het gekrijs afgrijselijke geluid weer.

Het is een Rotel RB-990BX, al aardig op leeftijd (tussen de 10 en 15 jaar oud).

Iemand enig idee wat het kan zijn ?
Classé Audio CAP-101 | Classé Audio CDP-10 | Classé Audio CT-10 | Cambridge Audio CXU | B&W CDM7-NT | Panasonic TX-48LZW984

W&M BC-01 | W&M LS-01 | Vandenhul The First Ultimate | DH Labs Silversonic BL-1 | Xindak PC-03

Rowdy

Staat er misschien een veel te hoge gelijkspanning op de luidsprekeruitgangen?

MdB

Quote from: Rowdy on March 20, 2009, 17:44:45
Staat er misschien een veel te hoge gelijkspanning op de luidsprekeruitgangen?
Ten gevolge van veroudering van condensatoren of verloop van de balans instelling ???
Beter duur dan niet te koop.

kermy

Het kan zijn dat de boel staat te oscilleren.
Met vriendelijke groet,


Kermy

tiptop

Ik zeg, kijk uit voor een nieuwe. ;)

10-15 jaar is een mooie leeftijd voor een versterker om afgeschreven te zijn. En nu zijn er hier en daar nog mooie aanbiedingen ;)

Bij raf is nu een 1066 en 1095 eindversterker in de aanbieding. (500 en 1500 euro) :notify:

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

ajbeefde

Quote from: tiptop on March 20, 2009, 21:33:51
Ik zeg, kijk uit voor een nieuwe. ;)

10-15 jaar is een mooie leeftijd voor een versterker om afgeschreven te zijn. En nu zijn er hier en daar nog mooie aanbiedingen ;)

Bij raf is nu een 1066 en 1095 eindversterker in de aanbieding. (500 en 1500 euro) :notify:



mee eens, tijd voor iets nieuws......  ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

rednax1

Makkelijk praten  ;)

Op marktplaats staat een Primare A30.2 te koop. Zou dit matchen met B&W CDM7-NT en Rotel voorversterker ?

Misschien dat dit topic beter verplaatst kan worden naar aankoopadviezen dan ?

Ik heb nagevraagd bij de verkoper: hij is van 2004, hij heeft de doos en boekjes enzo er niet bij. Volgens mij is die 800 euro aardig stevig geprijsd of heb ik het mis ?
Classé Audio CAP-101 | Classé Audio CDP-10 | Classé Audio CT-10 | Cambridge Audio CXU | B&W CDM7-NT | Panasonic TX-48LZW984

W&M BC-01 | W&M LS-01 | Vandenhul The First Ultimate | DH Labs Silversonic BL-1 | Xindak PC-03

tiptop

Maar net wat je er voor over hebt. ;)

Maar minder dan de helft mag ie wel kosten.

Maarre, 500 euro is nog steeds 300 euro minder dan 800 euro heb ik op school geleerd hoor. Hoezo makkelijk praten dan? Dat is toch wel een net budget?
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

rednax1

#8
Dat sloeg ook niet op het budget maar op het "even" vervangen van de versterker.

De RB-990BX is niet makkelijk te evenaren, in ieder geval qua specs niet door de tegenwoordige eindversterkers van Rotel.

Wat is de nieuwprijs geweest van die Primare ?

Overigens kan ik de 1066 niet vinden op de website van Raf. edit: staat in het pdf-je met aanbiedingen. Is een 6 kanaals eindversterker, zoek echter gewoon een stereo eindversterker.

Is die Audiolab 8000P die ook tussen de aanbiedingen staat wat ?
Classé Audio CAP-101 | Classé Audio CDP-10 | Classé Audio CT-10 | Cambridge Audio CXU | B&W CDM7-NT | Panasonic TX-48LZW984

W&M BC-01 | W&M LS-01 | Vandenhul The First Ultimate | DH Labs Silversonic BL-1 | Xindak PC-03

ajbeefde

Quote from: rednax1 on March 22, 2009, 09:24:58
Dat sloeg ook niet op het budget maar op het "even" vervangen van de versterker.

De RB-990BX is niet makkelijk te evenaren, in ieder geval qua specs niet door de tegenwoordige eindversterkers van Rotel.


Onzin, ding is aan het eind van zijn latijn dus tijd voor wat nieuws, al dat geneuzel dat het vroeger beter was etc..... en rotel is niet het enige merk...

Niks leuker dan lekker shoppen voor wat nieuws.....  ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Douma

QuoteMijn eindversterker doet sinds kort raar.

Afgelopen zondag na een paar uur spelen een afgrijselijk gekrijs/gekraak, echt keihard op beide kanalen. Snel uitgegooid dat ding, maar toch tweeters opgeblazen  Sad  Net of wordt er kortsluiting gemaakt.

Opengeschroefd, alle zekeringen goed, enige wat opviel was dat 1 van de koperen schroefjes los zat, die weer vastgezet. Zo op het eerste gezicht is er verder niets te zien. Probleem blijft echter aanwezig.

De versterker zet ik aan, beide lampjes gaan aan: power en protection, zodra protection uit gaat begint het gekrijs afgrijselijke geluid weer.

Het is een Rotel RB-990BX, al aardig op leeftijd (tussen de 10 en 15 jaar oud).

Iemand enig idee wat het kan zijn ?

Ben je zelf een beetje handig en heb je een scope voor handen? Ik heb namelijk het servicemanual van de RB-991 liggen. Deze is zo goed als gelijk aan de RB-990. Deze wil ik wel naar je toe mailen.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

rednax1

Het enige wat ik kan is de kap er af schroeven en de zekeringen bekijken, verder reikt mijn technische kennis niet  ;) laat staan dat ik een scope voor handen heb.

Service manual van deze versterker had ik zelf al gedownload, maar heb er verder geen verstand van, dus kan er weinig mee.

Ik denk dat ik 'm ter reparatie ga aanbieden, mocht het in de papieren lopen dan is het einde oefening en zal er wat anders moeten komen.

Bedankt voor je aanbod in ieder geval.
Classé Audio CAP-101 | Classé Audio CDP-10 | Classé Audio CT-10 | Cambridge Audio CXU | B&W CDM7-NT | Panasonic TX-48LZW984

W&M BC-01 | W&M LS-01 | Vandenhul The First Ultimate | DH Labs Silversonic BL-1 | Xindak PC-03

tiptop

De Audiolab heb ik een paar keer gehoord op bijbehorende voorversterker en cdspeler. Toen klonk het wel mooi voor de prijs.

Maar ik weet natuurlijk niet of het matched met jou spullen en smaak. ;)

Hij is wel mooi gebouwd en je kan er een betere stroomkabel aan zetten wat ik zeker zou doen. Dat kan ook nog eens een flinke verbetering geven.  :)

(Als je dat niet al doet natuurlijk ;) )
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

S@m

Quote from: rednax1 on March 22, 2009, 11:31:33

Ik denk dat ik 'm ter reparatie ga aanbieden

Verstandig...

...na reparatie kan hij weer jaren mee en is veelal (veel) goedkoper dan een andere versterker.

tiptop

Quote from: S@m on March 22, 2009, 13:26:01
Verstandig...

...na reparatie kan hij weer jaren mee en is veelal (veel) goedkoper dan een andere versterker.

Of niet ::) ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

ajbeefde

Quote from: tiptop on March 22, 2009, 13:43:32
Of niet ::) ;)


;D

waarschijnlijk heeft de versterker emotionele waarde.....  ;)

Zoveel met de versterker meegemaakt in al die jaren....  ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

tiptop

Dat kan dan een goede reden zijn (de enige lijkt me) :)

Maar reparaties zijn zomaar 300 euro. Als het de voeding is nog meer. En het blijft een oud ding.
Daarnaast zijn er onder de huidige versterkers genoeg die erg goed presteren voor veel minder dan toen.

Heb je nog nagedacht over die Siltech? (ajbalmere)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

ajbeefde

Quote from: tiptop on March 22, 2009, 13:50:03
Dat kan dan een goede reden zijn (de enige lijkt me) :)

Maar reparaties zijn zomaar 300 euro. Als het de voeding is nog meer. En het blijft een oud ding.
Daarnaast zijn er onder de huidige versterkers genoeg die erg goed presteren voor veel minder dan toen.

Heb je nog nagedacht over die Siltech? (ajbalmere)

;D

Sommige personen houden graag vast aan oude dingen...... beetje Stiefbeen en Zn verhaal. ;)

De siltech wordt even niets.... kost teveel voor hetgeen ik deze zou gaan gebruiken.  Thanks anyway.
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

tiptop

Graag gedaan. :)

@Rednax1.

Ik begrijp je wel hoor, maar het lijkt me gewoon niet de mooiste oplossing voor je. ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

S@m

Quote from: ajbalmere on March 22, 2009, 13:52:40

Sommige personen houden graag vast aan oude dingen......

10-15 jaar oud.....pffffffff

Als je een versterker die je uitermate goed bevalt kan laten reviseren voor 300 euro dan ben je imo een   :hehe: als je voor meer geld een andere koopt (waarvan je ook nog eens moet afwachten of die op termijn bevalt)...

Rowdy

Zou hem ter reparatie aanbieden. Op deze en andere fora zijn genoeg vaardige mensen die hem kunnen maken.

rednax1

Hangt er vanaf wat er aan mankeert. Als alle solderingen opnieuw gedaan moeten worden of de voeding is kaduuk wordt het een dure grap natuurlijk.

Eerst maar 's een diagnose laten stellen en maar 's kijken of het de moeite waard is.

Feit is dat ik het een prachtversterker vind die mij zeer goed bevalt, dus als het enigzins rendabel is laat ik 'm repareren/reviseren en kan hij er weer jaren tegen.

@rowdy: heb je een naam/adresje van die vaardige mensen ?

Classé Audio CAP-101 | Classé Audio CDP-10 | Classé Audio CT-10 | Cambridge Audio CXU | B&W CDM7-NT | Panasonic TX-48LZW984

W&M BC-01 | W&M LS-01 | Vandenhul The First Ultimate | DH Labs Silversonic BL-1 | Xindak PC-03

chansig

Op Audiofreaks loopt Mr Marantz rond en ook KT88. Met de laatste heb ik alleen maar goede ervaringen ik weet alleen dat hij het erg druk heeft. Het zou zomaar iets kleins kunnen zijn en dan ben je misschien wel voor 100 euro klaar...Je weet het niet...maar om zomaar een nieuwe te gaan kopen...

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

dre73

laat inderdaad nakijken bij bovengenoemd persoon ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Rowdy

O.a. KT88 kun je een PB sturen. Hij is ook op dit forum aanwezig. Verder zijn er S.B.Marantz en Eye on Audio van het Audiofreaksforum en Hal9000 van het Marantzforum.