Welke schotel, lnb's voor hd ontvangst met een Humax hdci-2000?

Started by SpeedyAndré, March 19, 2009, 19:15:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SpeedyAndré

Waar de schotel ook komt, hij komt op een voet te staan en die zoek ik nu :)
Reden is dat de opstelling (op mijn huidige adres) tijdelijk is.
Opstelling op de hogere etage vind ik erg lastig, zeker in het begin zal ik vaak bezig zijn met afstellen en uitrichten.
Misschien valt het nog mee met het in zicht staan als de voet laag is ;)
Ik kijk ff rond op het sat4all forum, misschien vind ik daar een mooie voet voor weinig of een andere oplossing waar ik nog niet aan gedacht heb.
Een houten constructie waar de meegeleverde muurbeugel op komt is ook mogelijk.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

donaldk

Kijk ook op marktplaats of de diverse gratis ophalen sites. IJzer blijft nieuw toch duur. Die voor kleine 30x30 tegels is vast groot genoeg. Eventueel een mat eronder om je dakleer te beschermen, maar ze hebben afgeronde hoeken, dus weet niet of dat nodig is.

SpeedyAndré

De tegelvoet is geregeld, morgen de boel maar eens gaan installeren  ^-^
Eerst nog even kijken waar ik de switch ga monteren, het liefst zo dat de coaxkabel makkelijk weggewerkt kan worden en ook weer niet definitief vast omdat ik straks wellicht van 4 naar 8 LNB's ga  :-*
Het is best een mooie voet met 4 draaibare rubberen steuntjes zodat hij stevig staat en de dakbedekking niet beschadigt.
Ik denk dat ik een kabelhaspel mee neem en daar de decoder en een mini lcd tv op zet  :colgate:
Nu nog ff zoeken naar een (fta) zenderlijst per satelliet, al zal dit ook wel in de decoder staan.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

master30

leg aub genoeg tegels op de voet,
een flinke ruk wind heeft bij een kennis eens een schotel doen wankelen,
het was een 1mtr schotel en er lagen 4x4 tegels op
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

donaldk

Pootjes is dat nou juist goed of niet. Traditioneel ken ik ze alleen zonder pootjes. Creeer je nu niet juist 4 drukpuntjes, in plaats van het gewicht te verdelen...

SpeedyAndré

Volgens mij schuift ie minder makkelijk met pootjes dan met een groot vlak op een ander groot vlak.
Meestal zitten er geen pootjes aan maar om beschadiging van een dak te voorkomen worden plakjes rubber eronder gelegd.
Het resultaat is m.i. vergelijkbaar met de pootjes ;)
Op sat4all lees ik vaak dat veel stenen (gewicht) de boel niet stabieler maken, een grotere tegelvoet doet dat wel.
Maar goed, mijn relatief kleine schotel staat op een dito voet, de praktijk zal het leren.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

donaldk

Het is een hefboomeffect, dus hoe verder weg van het krachtpunt het tegengewicht zich bevind hoe meer kracht er nodig is om het gewicht op te heffen. Massa is ook belangrijk, je moet eens kijken hoeveel van die molenwagens er in de slap/poten van een echte schotel gaan. Maar ja jij hebt niet 10 vierkante meter voor jouw dakvoet.

Davey

Ik heb net zo'n voet maar dan zonder rubbertjes. Die heb ik er zelf onder gemaakt om beschadiging aan de dakbedekking te voorkomen. Mijn schotel heeft dezelfde grote als die van jou. De voet heb ik gevuld met 2 x 4 tegels en staat op een plat dak waar het best kan waaien. Deze staat er nu meer dan een jaar en nog nooit last gehad van wegwaaitoestanden. Gaat best goedkomen met je schotel SA  :thumbs-up:.

donaldk

Ik kreeg net een leuk aanbod van ene jasmine uit China, zo maar in mijn inbox. Voor... schoteltjes;-).

Dear K...,

Thanks for clinking us on viasatellite. And we know that you may interested in our products. We are writing to enter into business relations with you on a basis of mutual benefits and common developments.

Our corporation,as a distinguished organization, deal in the export of earth station antenna system, SNG, TVRO, etc.



Our company is engaged in Earth station antenna system manufacturing, and we are the listed supplier for many world famous satellite system integrator such as IDIRECT, MTN,STM ,SHRION , HUAWEI, 

Since we know you also need to find suitable supplier for your coming project ,we do hope we will have a chance to serve to your satisfaction. We'll try our best to help you to realize the costeffective solution

with the best price and performance ratio.

We can provide you 0.9m/1.2m portable antenna, 1.8m, 2.4m, 3.0m, 3.7m, 4.5m, 5.3m, 6.2m, 7.3m, 9.0m, 11.3m, 13m, and 16m earth station antenna, 1m, 1.8m, 2.4m SNG antenna. If there isn't, please let us

know your specific requirements. We can also produce according to your designated antennas. It will be a great pleasure to receive your inquires against which we will sent your our best quotation.

In order to let you to know more about our company , you may view our web site: www.probecom.cn,  or ask me for all of our antenna datasheet , please kindly advise back if you need ! Thank you so much!

We are looking forward to your prompt reply.



Yours faithfully.

Jasmine

 
Probecom Microwave Technology Co.,Ltd

tel:0086 29 83115011 83115022

CELL:0086-13572881xxx

FAX:0086 29 83115033

E-MAIL:jasmine@probe xxx  com.cn

WEB:www.probecom.cn

Skype:jasmine8xxx

MSN:[email protected]

2009-05-21


Iemand nog een schoteltje van 16M nodig;-).

master30

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

donaldk


SpeedyAndré

Vandaag heb ik een poging gewaagd om de schotel af te stellen, maar ik kwam er al snel achter dat ik me beter eerst kan verdiepen in de positiebepaling van bijvoorbeeld het zuiden  :hehe:
Vervolgens zou ik de meest gunstige elevation hoek moeten weten en ook handig is waar de sterkste satelliet (Astra) zich bevindt  :unsure:
Dan is het ook wel prettig als ik een zender kies (voorkeuzes in de Humax) die ook werkelijk via deze satelliet wordt uitgezonden  :P
Een ander probleem is hoe je bij een T55 de posities van de LNB's bepaalt, want ze kijken via de kleine schotel  ....
De gradenboog op de LNB rail is pas nuttig als de schotel goed gericht staat.

Morgen eens kijken met een gps of ik het zuiden nauwkeurig kan lokaliseren, m'n mini compasje heeft me niet goed kunnen helpen.
Ik gebruik dan de zenderzoeker en sluit een LNB direct aan op de Humax.
Een ander probleem is dat ik uberhaupt niet weet of de decoder wel een signaal ontvangt, ik heb het zowel met als zonder diseqc switch geprobeerd.
De geprogrammeerde zenders verwachten een diseqc switch en ik heb steeds 1 LNB aangesloten (waardoor de 'lege' ingangen misschien storen).

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

master30

je moet hem uitrichten op de sat die het meest in het midden ligt van je uiterste oost en west sat die je wilt ontvangen.
Daarna hang/ richt, je die andere lnb's er zo bij. Wel rekening houden dat bv. hotbird tov astra rechtsstaat aan de horizon, de lnb dan aan de linkerkant erbij moet.

De elevation van je schotel in jouw woonplaats, kan je uitrekenen via diverse sites, kan zo niet even een linkje vinden.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

celerontje

Voor zulke zaken gebruik ik opa's kompas, werkt prima! ;D
Onthoudt dit:
Astra 1 = 160 graden t.o.v. van het noorden, waarbij je het kompas als zodanig draait dat het noorden naar de ''N'' op het kompas wijst, dus 0 graden.
Simpeler kan het niet!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

SpeedyAndré

Ik heb hier een mooie calculator gevonden die met google maps werkt  :)
Astra 2 is bijv. 26,6 graden, Astra 1 is 28, Thor 2/3 30,3 en Hotbird 30.
Nu is een Wavefrontier schotel vrij eigenwijs door z'n aparte vormgeving, een T90 zie je op foto's bijna altijd iets omlaag gericht staan.
Er zit overigens een gradenboog voor elevation op de Wavefrontier, als de mast loodrecht staat kan je deze gebruiken.
Ook heb ik gezien dat LNB's die bijv. op 10 graden van het midden staan ook 10 graden gedraaid moeten worden zodat ze op het brandpunt van de schotel gericht staan.
Het verschil in elevation tussen de 2 buitenste LNB's kan je compenseren door de schotel te verdraaien.
Startpunt is de middelste LNB, je kiest een satelliet in het midden van degenen die je wilt ontvangen en stelt de schotel af.
Nu nog even per satelliet een fta zender noteren en opzoeken in de lijst van 500  :o zenders die al in de Humax staan  ;D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

donaldk

Visiosat heeft een calculator online voor de big sat. Ook las ik dat er een spreadsheet is voor jouw torus.

SpeedyAndré

Hier staat een calculator die speciaal voor de Wavefrontier is gemaakt :)
De excel sheet heb ik ook gevonden, die is wat algemener maar wel goed bruikbaar.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Icarus314

Je zult het wel gevonden hebben maar even ter correctie vorige post, de graden van de sat's zijn iets anders:

ik heb

hotbird  op 13 (oost)
astra 1  op 19,2
astra 3  op 23,5
astra 2  op 28,2

De sirius zit op -8,5 (west dus, heb ik niet meer)
De thor zit op -14,5


Bij mij zou de astra 1 op 0 moeten. De excel sheet geeft dan precies op hoeveel centimeter langs de WF-balk de anderen ongeveer moeten.

Dat indraaien van de lnb's zodat ze naar het centrum richten wist ik nog niet, eens kijken of dat nog wat oplevert  :)

De elevation (vertikale hoek) is afhankelijk van waar je woont, moet ook ergens te vinden zijn, de WF kijkt inderdaad vrij laag.

SpeedyAndré

Met de genoemde graden bedoel ik de elevatiehoek (verticaal), niet de horizontale positie (oost-west) ;)
Er zit een redelijk recht verloop in de elevatiehoek dus de schotel in z'n geheel iets verdraaien zou genoeg moeten zijn.
Daarnaast kan je nog een beetje spelen met de LNB's waarvan de houders niet muurvast in 1 positie zitten.
De LNB's verdraai je zo dat ze naar het midden van de schotel kijken.
Om dit voor mezelf wat duidelijker uit te beelden kijk ik wat een lichtstraal (laser) doet als je hem vanaf de LNB op de schotel richt (in gedachten natuurlijk).
Bij een spiegel is de invalshoek hetzelfde als de uitvalshoek.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Icarus314

Ok, op die manier. Nooit geweten dat er een verschil in elevation was. Dat met die denkbeeldige laser is een goede tip, moet uiteindelijk op het midden van de schotel gericht zijn inderdaad.

Davey

En...................Is het allemaal gelukt met uitrichten?

jantje112

Quote from: SpeedyAndré on May 23, 2009, 18:31:06
Vandaag heb ik een poging gewaagd om de schotel af te stellen, maar ik kwam er al snel achter dat ik me beter eerst kan verdiepen in de positiebepaling van bijvoorbeeld het zuiden  :hehe:
Vervolgens zou ik de meest gunstige elevation hoek moeten weten en ook handig is waar de sterkste satelliet (Astra) zich bevindt  :unsure:
Dan is het ook wel prettig als ik een zender kies (voorkeuzes in de Humax) die ook werkelijk via deze satelliet wordt uitgezonden  :P
Een ander probleem is hoe je bij een T55 de posities van de LNB's bepaalt, want ze kijken via de kleine schotel  ....
De gradenboog op de LNB rail is pas nuttig als de schotel goed gericht staat.


Morgen eens kijken met een gps of ik het zuiden nauwkeurig kan lokaliseren, m'n mini compasje heeft me niet goed kunnen helpen.
Ik gebruik dan de zenderzoeker en sluit een LNB direct aan op de Humax.
Een ander probleem is dat ik uberhaupt niet weet of de decoder wel een signaal ontvangt, ik heb het zowel met als zonder diseqc switch geprobeerd.
De geprogrammeerde zenders verwachten een diseqc switch en ik heb steeds 1 LNB aangesloten (waardoor de 'lege' ingangen misschien storen).

André  8)


Ik heb van het weekend ook mijn t55 afgesteld. Alhoewel het mijn eerste serieuze schotelinstallatie was, was het varkentje met een uurtje gepiept. Zet ZDF op, en draai even op de verschillende piepjes (satfinder) tot je beeld hebt. Dan de andere posities uit het excelsheet en binnen een uurtje heb je de bekende astra 123 hotbird combi.

Jij al eurosport HD draaiende voor de tour?

Davey


jantje112

Quote from: Davey on July  1, 2009, 18:04:19
Waarom ZDF? Is dat een soort 0-punt of
ZDF
Quote from: Davey on July  1, 2009, 18:04:19
Waarom ZDF? Is dat een soort 0-punt ofzo?

ZDF is een fta kanaal, dus dan weet je zeker dat je canaal digitaal duitsland kaartje niet ingeplugt hoeft te zijn

SpeedyAndré

Ik kijk niet veel sport en vanwege de aanstaande verhuizing staat de sat op een laag pitje.
Zdf is idd een goed startpunt, als je die ontvangt dan heb je een basis om de naburige lnb's af te stellen.
Een satfinder is best handig, evenals een compas zodat je weet waar je moet beginnen.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp