adviesprijzen en korting

Started by discountman, July 4, 2003, 19:25:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Quote from: Grindtegel on July  9, 2003, 09:38:15
Ik vind service zeer belangrijk, maar niet zo dat ik een dief van mijn eigen portemonnee zal gaan worden, dat vind ik behoorlijk naief.

En als ik het nou gewoon niet erg vind om wat meer te betalen? Het is maar geld... Als ik eenmaal de plekken heb gevonden waar ik prettig koop, dan blijf ik daarbij. Een soort "peace of mind". Is mij geld waard... Ben blijkbaar erg onnederlands ofzo...  ::)

bmateijsen

Ik krijg graag wat korting... maar ik ben ook niet zo'n shopper. Dus dat betekent dat als ik in een winkel goed geholpen wordt, vooral ook na de koop, mochten er problemen voor doen. En ook voor de koop, dmv het netjes beantwoorden van vragen, zowel over eigen producten als andere producten. Ik uiteindelijk daar ook gewoon koop.

Wat ik tegenwoordig veel meer doe is de 2dehands en occassion markt in de gaten houden. Daar zijn vaak ontzettend mooie dingen te koop voor een leuke prijs t.o.v. de nieuwprijs.

Daarnaast hoe hoger je in het segment komt.. des te meer vertrouw ik ook op de winkel dat ik daar voor een evt. upgrade ook nog een nette prijs krijg voor datgene wat ik opnieuw inruil.

Groet Bjorn

Grindtegel

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je onder meer geld betalen verstaat.

Tuurlijk, als het op een bedrag van zeg 1000 euro 50 euro verschil maakt ga ik natuurlijk ook voor het bedrijf met de betere service.

Maar als het honderden euro's verschil maakt geef ik dat geld toch liever uit aan DVD's of zo.

Ik ben een echte Nederlander!  ;)
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Sullivan

#53
Quote from: garmtz on July  9, 2003, 09:05:06
...De winkelier moet daar zelf mee komen en als hij daar niet mee komt, mag je zeer goede service verwachten...

Garmt,

Wel een beetje naief dit. Er zijn genoeg winkels, die gewoon volgens de advies prijs verkopen, als je niet om een lagere prijs vraagt. En verwacht dan niet dat je goede service krijgt.

Voor alle duidelijkheid, ik koop al mijn spullen bij een speciaal zaak omdat deze goede service leveren. Door de korting die ik krijg zijn ze ook niet altijd duur. Waar het mij omging is dat je niet automatisch goede service krijgt als de prijs hoog is.

mvg,
Frank

Yanmik

#54
Volgens mij is afdingen iets heel natuurlijks, menselijks.
Iedereen wil toch iets kopen tegen de goedkoposte prijs.
In sommige culturen is afdingen zelfs een soort sport waar de verkoper bewust zijn prijs hoger zet omdat ie weet dat iedereen er gaat afdingen.
En over die 'afdingen hoeft voor mij niet want ik wil liever prima service' ... sorry hoor maar als je spreekt over een set dure kabels wil ik wel liever een mooie korting want geen enkele winkelier kan je toch service geven op een kabel; die hoef je maar aan te sluiten klaar is kees.
Conclusie: ik zoek toch ik het goedkoopst vind, ik ding dus wel af, er is zeker genoeg marge. Kan producten kopen (high-end) met soms wel tot 30% korting en dan nog een prima service krijgen (zelfs thuis geleverd) Dus waarom zou ik het dan niet doen. Ben ik in een winkel om iets te kopen van betrekkelijk veel geld en winkelier wil niet genoeg van prijs afdoen terwijl ik gevoel heb dta het wel mogelijk is dan ga ik gewoon naar een andere. Als je dan buiten komt uit winkel geeft me dat ook een tevreden gevoel dat ik dat product heb kunnen kopen met een mooie korting.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

patrick_vdb

#55
Hoi,

Afdingen is niet menselijk volgens mij maar persoonsgebonden, de een heeft er een sport aan, de ander niet ;)

Een product tegen de goedkoopste prijs kopen heeft eigenlijk niets met afdingen te maken maar simpelweg met het uitzoeken van de juiste leverancier.

Wanneer je een grote order plaatst dan zijn kortingen niet iets geks maar ook dit heeft feitelijk weer niets met afdingen in de betekenis van het woord te maken.

Men kent eigenlijk een aantal verschillende prijs-soorten, de ene soort staat open voor afdingen en de andere niet ( en kom je dus weer terug op het uitzoeken van de juiste leverancier).

De verkoopprijs is in principe een vaste prijs (verkoopprijs is niet vraagprijs), afdingen hoort hier niet bij (korting bij een grote order wel weer).

Advies-prijs is een door de leverancier bepaalde prijs, de winkelier hoeft zich hier in principe niet aan te houden maar doet dit vaak wel.

Vraagprijs is een prijs welke niet gelijk behoeft te zijn met het gebodene, afdingen staat dus open ;)

Mvrgr

Patrick

garmtz

Quote from: Sullivan (voorheen Rooz) on July  9, 2003, 11:28:35
Wel een beetje naief dit. Er zijn genoeg winkels, die gewoon volgens de advies prijs verkopen, als je niet om een lagere prijs vraagt. En verwacht dan niet dat je goede service krijgt.

Even voor de duidelijkheid: tegenwoordig koop ik OF 2e hands OF met vaste kortingen, door mijn binding met een hifi-zaak die de meeste dingen die ik wil hebben wel kan regelen. Ik HOEF dus in principe niet af te dingen en ik WIL het ook niet. Waarom is het naïef om precies te weten wat ik teveel betaal? Leven en laten leven heet dat, elkaar als naïef bestempelen vind ik wel wat ver gaan. Ik zeg toch ook niet van de mensen die zo nodig moeten afdingen dat het "cheap b*st*rds" zijn? (oeps)

J.A.F._Doorhof

Meestal probeer ik het vriendelijk als ik het al doe.

Heb bv net een lens moeten kopen voor de Canon, prijs in de goedkoopste van de 3 winkels € 269,00 ik had nog een polarizer filter nodig € 32,50 en een UV filter € 14,95.
Ik vraag dan gewoon netjes wat hij kan doen, ik kreeg de UV filter gratis mee, ik ga dan niet doorzeuren zo simpel is dat.

Bij de duurste van de 3 heb ik verder ook geen vragen gesteld alleen netjes verteld dat hij de duurste was, en dat kon ze weinig schelen, er kon niets van de prijs af, 2 winkels verder was dezelfde lens dus € 35,00 goedkoper, daar heb ik het dan ook gekocht, en ook DAAR al mijn vragen gesteld.

Het hele gebeuren DLD zou ik niet weten waar het EXACT aan ligt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Ik voel mij toch beter als ik  het gevoel  heb korting gekregen/bedongen  te hebben.
Dan ben ik maar een "cheap b*st*rds" om Garmt te quoten.

Volgens mij is onze economie een van vraag en aanbod. Als er geen vraag is, zou er logischerwijs  ook geen aanbod hoeven te zijn.
Nu lijkt het meestal zo te zijn dat het aanbod er is, en dat er dan de vraag gecreerd wordt (reclame maken)

Als een dealer iets op voorraad heeft staan zie ik ook wel dat hij dan meer marge moet maken dan een dealer die op bestelling levert, en dus geen renteverlies etc. op magazijn voorraad heeft.

Nu heb ik gelukkig ook een dealer die mij zeer nette prijzen rekent. Mijn meeste aankopen zijn dan ook "bestel dit maar"

Maar zelfs Gartm gaat voor de aanbiedingen volgens mij. Hij koopt ook wel eens ergens goedkoop als er helemaal geen service meer verleend kan worden (Barco Cine 8 bijvoorbeeld)   ;D

Affijn, ik heb straks 500 Euro bespaard op mijn interconnects door te vragen en zoeken.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

garmtz

Ja, ach, was wat kort door de bocht misschien. Uiteraard koop ik ook 2e hands en ga ik voor aanbiedingen. Maarja, dan krijg je die prijs gewoon zonder af te dingen. En daar gaat het mij om. Ik betaal gewoon wat er wordt gevraagd. Als ik dat te duur vind, ga ik gewoon ergens anders shoppen, omdat ik geen zin heb om af te dingen. Simpel toch?

suyver

Quote from: garmtz on July  9, 2003, 13:15:13Ik betaal gewoon wat er wordt gevraagd. Als ik dat te duur vind, ga ik gewoon ergens anders shoppen, omdat ik geen zin heb om af te dingen. Simpel toch?

Da's inderdaad precies het gevoel wat ik er ook bij heb.

Frank benaderd het vanuit het verkopers-perspectief (als een klant gaat afdingen, dan kost hem dat tijd). Maar andersom werkt ook: als ik moet gaan afdingen, dan kost mij dat tijd. En daar heb ik geen zin in. Ik vind afdingen namelijk heel erg irritant om te moeten doen. En aan dat 'spelletje' werk ik dus niet mee.

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Sullivan

#61
Quote from: garmtz on July  9, 2003, 13:15:13
Ja, ach, was wat kort door de bocht misschien. Uiteraard koop ik ook 2e hands en ga ik voor aanbiedingen. Maarja, dan krijg je die prijs gewoon zonder af te dingen. En daar gaat het mij om. Ik betaal gewoon wat er wordt gevraagd. Als ik dat te duur vind, ga ik gewoon ergens anders shoppen, omdat ik geen zin heb om af te dingen. Simpel toch?

Dat begrijp ik Garmt, en daar is ook zeker niets mis mee. Alleen schreef je een paar posts eerder dat als het duur is, dat je dan kan verwachten dat de service goed is. Met die stelling ben ik het niet eens.

mvg,
Frank

Yanmik

QuoteNu heb ik gelukkig ook een dealer die mij zeer nette prijzen rekent. Mijn meeste aankopen zijn dan ook "bestel dit maar"
Is bij mij tegenwoordig ook zo. Al zoveel gekocht in zelfde winkel dat ik niet meer om korting hoef te vragen. Dealer zegt me direct wat de prijs voor mij is in tegenstelling tot de normale prijs. En da's altijd een prijs waar ik heel tevreden mee ben.
Als ik nu iets zou willen kopen kan ik al van tevoren uitrekenen hoeveel me dat gaat kosten met korting die ik gewoon ben daar te krijgen.

Quoteomdat ik geen zin heb om af te dingen
Geen zin? Om voor jezelf geld te kunnen besparen heb je toch wel zin, niet?
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

garmtz

Quote from: willem1 on July  9, 2003, 13:23:53
Geen zin? Om voor jezelf geld te kunnen besparen heb je toch wel zin, niet?

Nee. Dat is het hele punt.

suyver

;D Die had je kunnen zien aankomen, Willem!
Overigens deel ik dit gevoel met Garmt (mits het niet over exorbitant veel geld gaat). Mijn tijd en gemoedstoestand is mij duidelijk meer dan (bijvoorbeeld) 50 euro waard op een aanschaf van 1000+ euro...

Het gaat allemaal om prioriteiten stellen. Die van Garmt en mij liggen misschien wel iets anders dan die van o.a. Willem?

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Yanmik

QuoteNee. Dat is het hele punt.
Tja, wie rijk is moet niet kijken op een eurootje meer of minder he  ;D

En ben je nog niet rijk dan ga je het ook niet worden als je niet wil afdingen om op die manier geld te kunnen besparen.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

Roland

#66
Omdat ik geen groot budget heb en toch 'mooie' (lees: vaak dure) spullen wil kopen, ga ik zeker altijd zoeken naar de goedkoopste aanbieder. Ik ga zeker niet de adviesprijs betalen als dat niet nodig is.
Bij enkele audio-zaken komen ze toch met een korting van 10% op de adviesprijs (omdat ze mij goed kennen), hoewel ze vrijwel altijd alles voor de adviesprijs verkopen. Dat is voor mij de moeite om om korting te gaan vragen en eventueel nog iets te proberen, bv. wat gratis kabels/interlinks ofzo (ligt aan de situatie/bedrag natuurlijk).
Dit valt voor mij trouwens niet onder de noemer 'afdingen' (voor niemand lijkt me), maar gewoon om een 'normale/haalbare' korting vragen.

Maar ook al zou ik een wat groter budget hebben, zou ik zeker om korting vragen en een beetje onderhandelen over de prijs. Zoals al eerder genoemd 'dief van je eigen portemonnee' vind ik hier wel geplaatst.

suyver

#67
@Willem1: Hier ga ik verder niet inhoudelijk op reageren.

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Roland

Overigens is de service zeker niet onbelangrijk. Bij een 'klein' verschil, kies is zeker voor de winkel die ik het beste vind (zowel op het gebied van service als kennis).

Afijn .....  :)

garmtz

Laten we elkaar in onze waarde laten (sorrie dus van mijn opmerking ovr cheap...). Sommigen willen koste wat kost geld besparen voor hun gemoedsrust en anderen willen niet hoeven te vragen om een lagere prijs voor hun gemoedsrust. Is toch niets mis mee? Laat iedereen toch vooral doen wat ze willen. Vooral als het om geld gaat. Ik ben heus niet "rijk", heb alleen zo mijn prioriteiten en voorkeuren.

Yanmik

Tuurlijk Garmt.
Iedereen moet doen waar ie zich goed bij voelt.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

MarcoV

Quote from: willem1 on July  9, 2003, 13:41:46
Tuurlijk Garmt.
Iedereen moet doen waar ie zich goed bij voelt.

En daar sluit ik me (opnieuw) helemaal bij aan!

Wel leuk om in 4 pagina's een discussie als deze meerdere keren heen en weer te zien gaan..blijkbaar is dit een interessant onderwerp  ;)

Marco

Point7

Quote from: garmtz on July  9, 2003, 11:11:28
En als ik het nou gewoon niet erg vind om wat meer te betalen? Het is maar geld... Als ik eenmaal de plekken heb gevonden waar ik prettig koop, dan blijf ik daarbij. Een soort "peace of mind". Is mij geld waard... Ben blijkbaar erg onnederlands ofzo...  ::)

Iedereen doet met zijn geld wat hij wil, maar als gewone arbeider ga ik toch geen geld weggooien puur uit principe.

Ik heb nu 2 aankopen gedaan in Duitsland en het verschil met mijn lokale HIFI shop was maar liefst 2000 €. Uiteindelijk heeft dat geld toch de doorslag gegeven wetend dat mijn lokale HIFI-shop zeer goede service geeft.

CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

jaco

Ik denk dat het bij mij ook komt doordat mijn ouders een bedrijf hadden, en je zag de producten die zij produceerden gewoon 100% duurder worden in de showroom bij een dealer.
Nu waren dat meubels, en dat is niet te vergelijken met hifi apparatuur.

Op zich is er denk ik voor een dealer ook een afweging:
als je een klant hebt die redelijk wat koopt, kun je met minder marge op die specifieke klant toch winst maken door volume (mits je niet zo veel tijd in die klant moet steken als andere klanten samen met dezelfde omzet)
Ook waren er vroeger staffels bij importeurs bijvoorbeeld. 1 stuks prijs X, 10 stuks prijs x-5% , 100 stuks prijs X-10%

Ik neem ook aan dat de prijs stunters het ook via die manier moeten doen: goedkoop aanbieden, en veel omzetten.


Ik lees verder in de tread dat je voor service niet in Duitsland zou moeten zijn. Zijn daar veel negatieve ervaringen mee of zo ? Ik heb ooit wel spul uit Duitsland gehaald, en die dealer had vrij goede service moet ik zeggen. Het is wat moeilijker er gebruik van te maken omdat het meer dan 200 KM ver weg is, dus je wipt niet zo binnen..

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat we het over dat soort bedragen niet eens hoeven te hebben, nogmaals ik heb mijn camera ook uit het buitenland laten komen, om de simpele reden dat het op de adviesverkoopprijs een dikke € 600,00 scheelt (op € 2200,00) en zelfs op mijn inkoop was het bedrag nog enorm.

Maar op iets van € 6000,00 ga ik niet moeilijk lopen doen om € 350,00.
Dan koop ik waar ik het beste geholpen ben en waar ik de beste service vindt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"