adviesprijzen en korting

Started by discountman, July 4, 2003, 19:25:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Ik weet dat het bij de audio-producten om wel grotere bedragen gaat bij afdingen dan om een euro of 20  ;D, maar ik had gewoon even een voorbeeld nodig.
Zelfs als het om 200/300 euro gaat: voor de klant best wel wat geld, maar dat is 1 malig. Als de verkoper dit elke keer moet pikken blijft er van zijn winstmarge helemaal niets over. Hij betaald het dan "constant" zeg maar.
Als ik iets met 250 euro korting koop, levert het mij 250 op.
Kopen 9 anderen iets met 250 euro korting, levert het ze 250 euro op. Maar ondertussen scheelt het de verkoper wel weer even 2500 aan inkomsten.
Misschien lijkt dit wel volslagen off-topic, maar stel je voor:
als iedereen die jaarlijks in de file staat een euro aan je zou betalen: die zouden dat niet merken: het is per persoon een minimaal bedrag. maar voor de gene die het mag vangen wordt het toch een flinke duit. Dat wil ik er een beetje mee zeggen.
(al weet ik dat 250 euro of wat dan ook wel wat anders is dan iedere fileganger die een euro neertelt  ;D).
Wel een boeiende discussie idd, dat ben ik met jullie eens  ;D
Groeten,

christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

patrick_vdb

Hi,

Overigens vind ik afdingen ed niet thuishoren in de Nederlandse winkel-cultuur, daarvoor heb je veemarkten en andere vaak zuiderlijk gelegen landen ;)

Mvrgr

Patrick

VlisChris

LOL, in Rusland ging het me een aantal jaren geleden idd goed af  ;D
Wilde ik een pet kopen. Was me niet goedkoop genoeg  ;D dus maar even 50% korting bedongen. Toch zie je het afdingen wel vaker voorkomen dan een aantal jaren geleden.
Het zal waarschijnlijk nog wel een aantal jaren duren voordat het een beetje "normaal" begint te worden in ons kikkerlandje. Het is gewoon (nog?) niet onze cultuur. Het is ook een kwestie van wennen.
En het ligt aan de markt waar je kijkt natuurlijk: bij sommige producten is het normaler dan bij andere.
In de supermarkt ding je (nog) niet af. Bij de autodealer wil je toch wel graag net die ene auto-radio erbij hebben (wij dan  ;D)
Groeten,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

patrick_vdb

Quote from: christiaan sauer on July  5, 2003, 00:47:57In de supermarkt ding je (nog) niet af.

Ik geef je 30 eurocent voor die komkommer ;D

Maar je snapt de essentie ;) Ik vind het idd nog niet behoren tot onze winkel-cultuur, toch zie je het steeds vaker voorkomen en de consument denkt daarmee beter uit te zijn ::) Winkelier verhoogt vervolgens z'n verkoopprijs om het product alsnog met de normale marge te kunnen verkopen ;)

Mvrgr

Patrick

VlisChris

op die manie is het voor zowel de consument als voor de verkoper vechten tegen de bierkaai. en ik kan zo niet voorspellen wie dit gevecht gaat winnen. Denk persoonlijk dat het toch de dealers zijn die dit winnen. ZIJ zijn de gene die de prijzen bepalen (ok: de achtergrond even weglaten nu).
Mar idd: de verkopers halen de prijzen omhoog omdat de consumeten de prijs naar beneden halen. Dan blijven we lekker bezig denk ik. Al zit er wel ergens een grens aan het afdingen. Aan het ophogen al weer minder denk ik  ??? :)
Groeten,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Scarp

Ik meen me te herinneren dat een deel van deze discussie al is gevoerd in het kader van kopen in het buitenland.

Als de leveranciers oogkleppen op blijven houden en te hoge prijzen en niet naar de wereldmarkt kijken, dan zullen ze dit uiteindelijk wel gaan merken. Er gaat dan meer grijze import ontstaan of er gaan meer dealers van hun producten failliet. Jammer genoeg zijn sommige dan zo a-sociaal om de wet aan de laarse te lappen en gewoon garantie verbieden op uit het buitenland aangekochte producten (denon importeur, lees u dit?).

Echter consumenten moeten wel netjes blijven en normaal doen, gigantisch zeuren om prijzen is echt irritant en de meeste verkopers in winkels kunnen ook niet zoveel doen.
Afdingen vind ik gewoon een irritant gedoe, een winkel moet gewoon gelijk een normale nette prijs geven en dan gewoon geen gezeur erover, beide partijen blij.

Afdingen doen ze veel in de zuidelijke (en aziatische) landen, maar die houden er rekeningen mee, ze zien ook wel dat we buitenlanders zijn (vooral nederlanders zijn uit duizende mensen makkelijk te herkennen) en doen natuurlijk wat bij de prijs op initieel om vervolgens op hun echte prijs uit te komen.

Over goed dat Frank zo open is over het reilen en zeilen van de "business", geeft toch een goede blik van hoe het zit.

Anyway ... we moeten niet teveel zeuren, wees blij dat je al dit soort producten kan kopen en ervan kunnen genieten... genoeg mensen in de wereld die niet eens weten wat een subwoofer is, laat staan dat die geluidsverschillen willen/kunnen horen tussen netkabels. Dat er mensen zijn die doorzeuren over 10, 25, 50 euro ... tja... jammer.

Sullivan

Quote from: patrick_vdb on July  5, 2003, 00:42:27
Hi,

Overigens vind ik afdingen ed niet thuishoren in de Nederlandse winkel-cultuur, daarvoor heb je veemarkten en andere vaak zuiderlijk gelegen landen ;)

Mvrgr

Patrick

Ik vind Duitsland eigenlijk al te ver om mijn spullen te halen, dus laat staan Turkijen ;D.

Afdingen zou ook niet nodig hoeven zijn als ze gewoon de scherpst mogelijke prijs handhaven (kan per winkel verschillen).

Het is zelfs zou (werd verteld in de winkel, dus misschien wel verkooppraat) dat verkoopprijzen worden bepaald door b.v de fabriekant Philips. Toen ik ging kijken voor een PP werd er verteld dat de prijs die in de winkel stond de prijs was die Philips opdraagt (adviesprijs denk ik). Ze mochten geen prijzen neerzetten, die lager waren en werden daar ook op gecontrolleerd door Philips. Wel verkochten ze de PP voor minder geld na afdingen (inruil voor oude tv, maar die wilde ze niet hebben).
Bij Loewe precies het zelfde. Er zijn maar weinig winkels waar je iets van een Loewe TV afkrijgt, wat als loewe dat merkt... :o

Klopt dit nou echt of is het weer een verkooppraat om maar volgens die adviesprijs te kunnen verkopen?

mvg,
Frank

Scarp

Een leverancier mag volgens mij NIET bepalen wat de verkoopprijs is. Wel kunnen ze hun dealer uitkiezen, dus je krijgt gewoon niet geleverd. Op die manier kunnen ze het wel een beetje afdwingen.
Volgende keer zal ik bij de personeels winkel van Philips eens proberen af te dingen :P

J.A.F._Doorhof

Hi,

Sommige leveranciers zijn er zeer streng op dat er geen marktvervuiling optreedt. MAW je moet voor de advies verkoopprijs verkopen, OF je mag de producten niet op een webshop zetten etc.

Wij worden toch wel af en toe gebeld door een dealer die boos is omdat wij de klant 10% korting geven op een product waar 30% marge opzit, vaak is dit echter in combinatie met, en persoonlijk vindt ik dat als je meer koopt bij een leverancier, bv receiver + DVD speler (voor een dikke € 4500,00) je dan best 10% korting mag geven + wat bekabelingen. Op een receiver van € 299,00 zul je me dat niet zien doen.

Maar nogmaals wij geven die korting al automatisch zonder dat de klant erom vraagt, daar kunnen een paar mensen hier over mee praten denk ik zo  ;).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ub4b

Frank,

Wil jouw verhaal gerust aannemen en wat je schetst is inderdaad de realiteit (issues met leveranciers).

Je quote 10 tot 25% op de meeste producten, maar ik weet uit ervaring dat dit bvb bij B&W speakers makkelijk tot 35% oploopt.

Op mijn eerste set kreeg ik van de dealer 14%, terwijl ik bij een boxschuiver een extreem laag aanbod kreeg, omdat ik zijn Matrix 802 wou overnemen en hij plots zich bedacht had. Ter compensatie bood hij een Nautilus set aan tegen wel heel lage prijzen.

De korting die ik bij de reguliere B&W dealer kreeg lijkt misschien niet zo extreem als sommigen kunnen lospeuteren bij gewone dealers (20% en meer doet de ronde), maar voor de tijd die de dealer in mijn geval erin gestoken heeft wouden we dat extra'tje wel betalen.

We hebben twee volle avonden kunnen luisteren, hebben verschillende amps beluisterd op de speaker die we wensten te kopen, en hebben grote en kleine broer kunnen beluisteren. Uit de N804/803/802 is het uiteindelijk de 803 geworden.

Anderzijds, als ik zelf tijd steek in het beluisteren van bvb een stukje apparatuur bij vrienden, en ik verwacht van een dealer dat hij enkel maar een telefoontje moet doen om als ik exact weet wat ik wil, dan moet een scherpe prijs toch mogelijk zijn.

Ik heb NOOIT een dealer bedrogen door bij A te gaan luisteren en bij B te kopen. Als ik weet wat ik wil is dit meestal op basis van luistertests bij vrienden of op basis van wat ik op internet terugvindt.


tan1415

Ik heb ook een hekel aan mensen die ergens gaan zitten afdingen als ze toch niet van plan zijn om te kopen. Zeker als ze moeilijk doen om een paar eurootjes. En natuurlijk alleen afdingen bij adviesprijzen.(een must) Bij uitverkoop afdingen is natuurlijk belachelijk, tenzij je ergens anders het produkt goedkoop kan krijgen. ;D

Probleem in nederland ligt denk ik duidelijk bij de leveranciers. Daar zit dus duidelijk de macht.
Waar anders kunnen ze zulke eisen stellen. Alle leveranciers hebben in nederland een landelijke monopoly(kleine landje) en aangezien de consument gewend zijn aan de prijzen en gang van zaken zal er weinig  aan veranderen.
Maar met de EG en de euro wordt het duidelijk steeds moeilijker om het te handhaven zoals we zien.

Over de subwoofers. 25% vind ik toch een ERG hoge ophoging.
Let wel de prijs in GB van €450 is retailprice. Dus inclusief winst voor engelse detailist.
Lijkt me dus sterk dat je het kan toerekenen aan de hogebelastingen. vervoerskosten(een SVS sub uit VS kost per intercontinentale vlucht €100, en per boot en in bulk zal dat ERG goedkoop zijn. Anders moeten ze maar per easyjet die subs vervoeren..ben je nog goedkoper uit dan hun huidige manier) en de personeelkosten...en goedkoper zijn de engelsen ook niet. We praten niet over polen of een aziatisch land.





Scarp

Naar mijn weten vliegt EasyJet niet intercontinentaal, daar is voor hun geen winst te behalen. Per boot duur 2 maand ofzo vanuit Amerika.

J.A.F._Doorhof

Ik zou niet weten wat de marge op B&W is maar zoals ik al aangaf zijn er merken die inderdaad rustig 35% marge hebben maar dat is de hele kleine groep.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MarcoV

Quote from: patrick_vdb on July  5, 2003, 00:42:27
Hi,

Overigens vind ik afdingen ed niet thuishoren in de Nederlandse winkel-cultuur, daarvoor heb je veemarkten en andere vaak zuiderlijk gelegen landen ;)

Mvrgr

Patrick

Laat ik hier even aan toevoegen dat ik het belangrijk vind dat we elkaar hier niet gaan veroordelen (door bijvoorbeeld naar veemarkten etc te verwijzen); ik vind dat iedereen vrij is om wel of niet af te dingen, zolang respect voor elkaar voorop blijft staan.

Bij de ene zaak weet je dat je een verhoudingsgewijs nette prijs geboden word, bij de andere zaak misschien weer niet. Dat maakt kopen ook leuk ;)


Marco

patrick_vdb

#39
Hoi Marco,

Ik veroordeel niemand en laat ook iedereen in zijn/haar waarde. Ik stel slechts dat ik afdingen niet tot de Nederlandse winkel-cultuur vind behoren ;)

Op veemarkten maar ook auto-handel, huizenmarkt, veel zuiderlijk gelegen landen ed behoort afdingen (hier noemen ze het overigens handelen ::) ) tot een normaal iets, in bv een supermarkt nog niet ;) Het was dus geen verwijzing met bijbedoelingen.

Mvrgr

Patrick

MarcoV


Tuur

Hallo allemaal,

Graag wil ik toch ook nog even reageren op deze thread.

Het voorbeeld wat Frank gebruikte over de koop van de projector die niet doorging, ben ik onderdeel van geweest. Sinds half mei was ik bijzonder geinteresseerd in een Epson TW100, waarvan Frank toen een demo (zo goed als nieuwe TW100) te koop had staan. Over de prijs was ik het in eerste instantie ook wel eens, het leek een mooie prijs en ik had hem ook gekocht als de ziekte van mijn oma en helaas daarna haar overlijden geen roet in het eten had gegooid. Toen Frank en ik 3 weken later weer contact hadden met elkaar (inmiddels was het begin juni), had ik ondertussen via een collega de prijzen vernomen van dezelfde en zelfs een compleet nieuwe projector bij Grobi in Duitsland, dat verschil vond ik opzienbarend groot (>300 euro).
Ik heb Frank toen gevraagd of hij 200 euro wilde zakken.
In eerste instantie zei hij toen dat hij niet verder kon zakken, omdat hij al tegen zijn inkoopprijs aanzat en hij eigenlijk niet eerlijk kon concurreren met winkeliers uit het buitenland. Even later kwam Frank daarna inderdaad toch met een laatste tegenvoorstel. In de tijd die daar tussen lag, ben ik op advies van iemand ook nog ergens anders gaan kijken, en bij die winkelier was het prijsverschil inderdaad nog groter (zo'n 500 euro). Logisch dat Frank verder geen zaken wilde doen, maar ik wilde ondertussen met die andere prijzen, waar ik offertes van had gekregen geen dief meer zijn van mijn eigen beurs.

@Frank, het klinkt of je teleurgesteld bent in mij. Als dat zo is vind ik dat jammer, want ik ben net zoals jij hartstikke eerlijk geweest en heb je nooit op welke wijze dan ook oneerlijk willen behandelen of tegen het hoofd willen stoten. Volgens mij heb ik de koop ook niet 2 maanden opgerekt. 5 weken wel, maar zoals je ook al aangaf, kwam dat voornamelijk door omstandigheden. Naar mijn mening heb ik ook niet je service (langdurig) misbruikt, sterker nog ik kom graag nog bij je langs om de diensten die jullie aanbieden af te nemen, en dat weet je!

Zelf heb ik in ieder geval geleerd, dat even rondkijken vaak meer dan de moeite waard is en misschien was het in dit specifieke geval wel een erg uitzonderlijk groot prijsverschil, maar toch.

Vr.gr.

Arthur
Epson TW100H, Onkyo TX-DS595, Marantz DV4300

suyver

#42
Ik vind zeuren om korting werkelijk verschrikkelijk vervelend en probeer het dus eigenlijk nooit te doen. Als ik een product wil, dan betaal ik de prijs die de verkoper hebben wil (als ik vind dat het product dat waard is natuurlijk) en dan praat ik er verder niet over. Natuurlijk is het wel zo dat ik bij een normaal product (DVD's, stroom-filter waar ik er al een paar van heb, kabels die ik al ken, ...) op het internet kijk of ik het ergens goedkoop/goedkoper kan vinden, maar dat zijn niet het soort producten waar we het hier over hebben.

Voorbeeld: Vorige jaar heb ik Frank langs laten komen voor een gray-scale calibratie van mijn CRT (buiten een tour om). Tegelijkertijd heb ik ook meteen een zwikje kabels bij hem gekocht, een DVD speler en een psm-1. Frank noemde een prijs, en die leek mij redelijk, dus die heb ik betaald. Klaar. Hij tevreden (hoop ik) en ik tevreden (weet ik).

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Erik

Het hangt natuurlijk ook van je financiele situatie af. Ik kan wel wat missen dus als het iets duurder, jammer dan.
Maar iemand die heel weinig besteden denkt daar vast anders over.
Maar goed, dan nog kun je fatsoenlijk en beleefd worden, jammer genoeg merk ik dat mensen steeds egoistischer en onbeschofter worden. Dat merk ik s morgens in de trein (voordringen) en dat zal zeker in de winkel gelden waar meer te halen valt.
Ik verbaas me er altijd over dat er nog mensen zijn die een winkel willen beginnen, zeker met die concurentie uit duitsland.


"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Tuur,

Op zich ben ik nooit teleurgesteld in mensen en heb daarom ook geen namen genoemd, het probleem is alleen dat als ik iets aanbiedt en dat verkocht wordt dat ik ervan uit ga dat dit staat als iemand dan een week later iets ziet is dat geen probleem maar ik heb alles redelijk lang voor je vastgehouden.

Op zich no harm done, de projector is ondertussen verkocht, maar ik wilde alleen een voorbeeld geven, en geloof me dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt. Hier ging het om een redelijk bedrag het is ook wel gebeurt om € 25,00 op een bedrag van € 2000,00 deze persoon had niet eens het lef om de bestelling te annuleren pas toen ik na 2 weken ging bellen wanneer hij alles kwam afhalen kreeg ik te horen dat het al gekocht was omdat het € 25,00 scheelde, bijna niet te geloven maar waar.

Nogmaals ik wilde geen namen noemen dat gaat verder niemand aan, prive situaties heb ik altijd begrip voor maar ik heb je de beste deal gemaakt die ik kon maken alleen nogmaals tegen prijzen in DLD kunnen we hier niet op, je hebt echter wel bij mij perfecte service en gratis calibraties + hercalibraties indien dit nodig mocht zijn.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Je kunt ook jezelf bij het been hebben.

Ik was op zoek naar een balanced interlink.  Ik de importeur gebeld waar zo'n ding op voorraad was. Welgeteld 1 winkel. Dus gebeld en gevraagd of ik deze mocht beluisteren op mijn eigen systeem, en dat de importeur me gestuurd had.
Netjes behandeld, moest de kabel compleet betalen (100% maar hij nam de verkeerde prijs van de prijslijst)
Luisteren, en ja leek me wel wat. Nu ben ik gek op korting, dus ik gevraagd wat gedaan kon worden als ik 7 interlinks zou kopen. (we praten hier over Siltech classic type SQ-88 en SQ-28) Ik dacht eerst dat ik de winkelier niet goed verstond, maar hij bleek de prijs wel te willen afronden.

Ik had al bij een vage kennis die van alles weet te regelen gevraagd en kon via hem rond de 25% korting krijgen. Dus toen ik dat als richtprijs noemde werd ik de winkel uitgekeken, want hoe kon ik dat nu voorstellen.
Verder nog een winkel in Hilversum gevraagd, want ja dat is eigenlijk hetzelfde als de importeur. Nou die kon wel leveren voor een scherpe prijs. Alleen toen ik er was werd  het opeens moeilijk en die 25% zag hij niet zitten, te dicht bij zijn inkoopprijs.

Uiteindelijk maar via de vage kennis besteld. Die haalt ze uit Duitsland, maar helaas, communicatie storing. Ik wil(de) 75 cm, en dat is niet de standaard maat, want die is 1 meter.
Nu krijg ik de 1 meter versie voor de aanbiedinsprijs die ik op de 75 cm had omdat ik zo lang moet wachten.

Dit is op zich mooi voor mij (als beloning voor 2 maanden wachten) want ik krijg nu iets van 37% korting op de nederlandse adviesprijs.
Maar het geeft volgens mij wel aan dat de importeur zonder moeilijheden nog 12% korting kan geven, of dat de dealer in Duitsland die 12% nog over had als marge en alles maar weggeeft omdat het (te) lang duurt ?

Affijn, ik heb wel 2 maanden geen geluid gehad nu, dus of het nu slim was om voor de korting te gaan ?

Ik heb nu met dank aan Frank als  tijdelijke oplossing een paar Eichmann 6 balanced kabels te leen.  Dan kan ik aankomende zondag na de BBQ een demo geven voor een select gezelschap.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Tuur

Hi Frank,

Ik ben blij om te horen dat er verder geen hard feelings zijn  :)
Wat ik me nog wel afvraag, blijkbaar zijn de prijzen in Duitsland gewoon lager, betekent dat ook dat winkeliers in Duitsland tegen veel lagere prijzen kunnen inkopen? Is het voor jou als winkelier dan niet mogelijk om een importeur in bv Duitsland te zoeken en zo ook te profiteren van de lagere prijzen? Of loop je dan tegen allerlei bezwaren aan die de Fiscus je stelt bv?

Ik vraag me dat gewoon af.

Vr.gr.

Arthur
Epson TW100H, Onkyo TX-DS595, Marantz DV4300

garmtz

Ik ben het met Patrick eens dat afdingen gewoon eigenlijk niet hoort in Nederland. Dingen de mensen die audio met korting willen kopen ook hun kleren af bij C&A? Of de rookworst bij de HEMA? Ik moet er zelf niet aan DENKEN overal te moeten zeuren om korting. De winkelier moet daar zelf mee komen en als hij daar niet mee komt, mag je zeer goede service verwachten. Bovendien heb ik liever goede service dan een laagste prijs. Een van de redenen dat ik niet in Duitsland koop. Persoonlijk vind ik het beter dat mensen hun spullen in Duitsland of Amerika gaan halen, dan hier een afdingcultuur afdwingen, als ze maar zelf hun informatie in gaan winnen. De winkelier in Nederland zal vanzelf in gaan zien dat ze om te overleven hun prijzen moeten verlagen.

Grindtegel

Ik vind dat als je dat wil gewoon moet afdingen, daar is helemaal niks mis mee. Dat dat niet zou "horen" in Nederland is kletskoek, natuurlijk ding je niet af op een rookworst, en kleding hoeft niet want die komt na 2 maanden voor de helft van de prijs in de schappen te liggen, iets wat met apparatuur pas na enkele jaren gebeurd als het sterk verouderd is.

Ik ben zelf ook geen afdinger, hou daar persoonlijk niet zo van, maar ik struin wel het het internet af op zoek naar de goedkoopste aanbieding. Dan houd ik ook nog wel rekening met de service die ik bij een bedrijf krijg, waardoor de prijs wat hoger uit zou mogen vallen, maar als de verschillen te groot worden dan zal ik daar de verkoper zeker op aanspreken.

Ik vind service zeer belangrijk, maar niet zo dat ik een dief van mijn eigen portemonnee zal gaan worden, dat vind ik behoorlijk naief.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

rein

hoi

Over adviesprijezen wil ik ook nog wat zeggen ik ben samen met een vriend van mij wezen kijken bij een denon dealer naar een denon dvd-2800 MKII bij deze dealer koste deze € 1250 hij kon niet lager dat mocht niet van de importeur maar dan krijg je er een kabel van me bij etc. Hij heeft toen besloten om toch maar verder rond te kijken, toen zijn we eens in duitsland gaan kijken en wat zagen we daar dezelfde speler werd voor € 555 aangeboden dit is een verschil van € 685 ik ben hiet toch wel een beetje nieuwsgierig door geworden. wie kan dit verklaren?

o ja het was bij http://audio-vision-shop.de