adviesprijzen en korting

Started by discountman, July 4, 2003, 19:25:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

discountman

Hoeveel % korting kan je eigenlijk onderhandelen zonder dat de dealer zijn broek scheurt aan de verkoop ?

De winstmarge op hifi is ongeveer 35% margin-down, maar bij dure high-end en kabels loopt dit makkelijk op tot 50%.

Hoe ver gaan jullie bij het onderhandelen ?

J.A.F._Doorhof

VERTEL, VERTEL welk merk geeft 50% marge VERTEL !!! ;D

Zonder gekheid, een dealer mag in mijn optiek op AUDIO apparatuur ongeveer 10-15% korting geven op hardware zoals receivers en speakers van de ADVIES VERKOOPPRIJS.

Op bekabelingen kan dit tussen de 10-25% liggen als je echt een behoorlijke bestelling doet.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sullivan

Frank en andere dealers,

Wat bedoel je precies met 'een dealer mag in mijn optiek zoveel procent korting geven'. Ik zou zeggen hij moet dit doen ;D.
Ik snap nooit wat jullie gedachten gang is. Ik ben ook iemand die afdingd, maar ik ken genoeg mensen die dit niet weten of niet durven. Denken jullie dan als dealers, ha weer iemand die in mijn dure prijzen trapt. Terwijl de vorige klant het zelfde product gekocht heeft (5 minuten eerder) voor b.v. 100 euro minder.

mvg,
Frank

J.A.F._Doorhof

Hi,

Dat is één van de redenen waarom ITC NOOIT adviesverkoopprijzen hanteerd voor duurdere artikelen. Alleen artikelen waar echt geen marge opzit hanteren we die wel.

Bij ons is afdingen dan ook nooit mogelijk, of je krijgt direct van me een goede prijs of dat is de prijs. In de PC branche heb ik dat wel geleerd, daar zit gewoon echt geen speling in de prijzen als je dan te duur bent op je prijslijst met het idee van de klant vraagt wel om korting dan mis je veel klanten.

Per dealer kan dit echter behoorlijk verschillen, wij doen bv veel zaken met Marantz en kunnen daardoor vaak zeer scherp iets aanbieden. We doen bijna geen zaken met TagMclaren en zijn daar dus standaard iets duurder mee.

Het feit blijft dat het hele afdingen op zich een goed gegeven is maar dat dit vaak in het bizarre wordt doorgedreven, ik heb klanten meegemaakt die botweg aangaven dat als ik voor € 50,00 in een tour bij hun langs kwam het door ging, en dat is dus niet mogelijk.

Afdingen moet een spel zijn met voor beide partijen een leuke uitkomst.
Als je als dealer de adviesverkoopprijs vraagt moet het duidelijk zijn dat de klant dit probeert, waar het echter ziek wordt is als mensen maar door en door blijven zagen over een prijs (iets dat wij dagelijks mee maken), het SUPER frusterende is dan ook nog dat ze dan semi boos de winkel uit lopen en 10 minuten later terug komen en alsnog de PC bestellen omdat we toch de goedkoopste waren, daar is het spel voor mij VER overtreden.

De instelling van veel mensen is op dit moment losgeslagen, ze zien prijzen in Amerika of duitsland en eisen dat wij/NL dealers met die prijzen meegaan, als je dealer je dan netjes uitlegt dat dit niet mogelijk is dan is dat zo.

Voorbeeld.
Ik heb een tijd geleden een projector aangeboden op het forum, daar is iemand voor wezen kijken en ik heb een duidelijke prijs met die persoon afgesproken die op dat moment meer dan redelijk was. Ik heb door omstandigheden die projector een kleine 2 maanden vast moeten houden voor deze persoon. Na die 2 maanden kwam er een aanvraag of ik niet € 500,00 wou zakken, ik heb toen een voorstel gedaan voor een prijs in het midden met de duidelijke boodschap dat ik gewoon niet lager kon omdat de prijs op het moment van de demo al tegen mijn inkoop zat. De koop is toen niet doorgegaan.
Dat vindt ik persoonlijk niet kunnen......

Zelfde voorbeeld.
Wij bieden een DVD speler aan voor een zeer lage prijs, een klant besteld deze en laat hem door ons vasthouden voor RCE vrij maken. Als we gaan mailen met de klant blijkt deze geen intresse meer te hebben omdat een ander merk goedkoper was en hij deze al gekocht heeft.

De klant vraagt er op deze manier om om de volgende keer gewoon minder netjes geholpen te worden. ITC is tijden lang "mis" bruikt om informatie vandaan te halen en om dan de producten ergens anders te kopen omdat dit 5-10% zou schelen, vergeet niet dat IK als dealer altijd minimaal 2-3 uur in een klant investeer om alles uit te leggen en goede informatie te geven.

MAW het verschilt per dealer.
90% van de klanten koopt bij ons om de uitleg, de service, de nazorg en de zeer goede response op mails, telefoons etc. en natuurlijk de vakkennis. Deze 90% koopt bij ons ONGEACHT het feit of wij IETS duurder zijn of niet. En begrijp me goed ik praat niet over honderden euro's.

Je zult dit dus per product en per dealer moeten bepalen. Bij on-line shop durf ik ook tot het naadje te gaan om korting, bij een bedrijf als bv het onze (en zovelen andere) waardeer ik de service en de tijd en zal ik alleen BELEEFD vragen of het mogelijk is om iets met de prijs te doen, kan dit niet dan is dat jammer. Neem ik tijd af van iemand dan koop ik daar ook.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bryan vd B

Hi,

Ik ding altijd af! en betaal nooit de verkoopprijs voor iets en vind ik ook onzin.
Een verkoper pakt op een paar speakers makkelijk 35 a 40 % waar de BTW al af is.
Op kabels pakken ze veel meer daar ligt het soms wel tegen de 55% aan en daarom krijg ik altijd 30% korting op de kabels.

Gisteravond bij R#F had ik ook een discussie of dat apparaat wat ik twee weken geleden besteld had ook in de verkoop was en hun antwoord was "nee''.Het vreemde alleen was dat had apparaat wel in de uitverkoop was maar omdat ik hem twee weken geleden had besteld gelde dit nu niet ???.
Daar ging ik niet mee akkoord en na een zeer vreindelijk discussie ;D kreeg ik hem toch mee voor de uitverkoop prijs.
Zo zie je maar weer dat als je een beetje lef hebt je jezekf een hoop geld bespaart.(bij ging het maar om 50 euro maargoed geld is geld.)

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Scarp

Ik vind het goed dat een dealer gewoon vaste prijzen heeft. Ik haat afdingen en vind het irritant. Echter moeten ze niet aankomen met adviesprijs, want die ligt altijd veel te hoog.
Waar ik m'n nieuwe speakers heb gekocht hebben ze ook gewoon vaste lage prijzen (een aardig stuk onder adviesprijs), alhoewel ze dat niet zomaar via mail of telefoon doorgeven.

J.A.F._Doorhof

Hoe kom je toch aan die percentages ?
Op 90% van de goederen zit een marge van tussen de 10-25% wat ook heel normaal is om een zaak draaiend te houden.

Als ik een product wist waar ik 55% marge op zou maken dan zou ik direct alleen nog maar dat product gaan verkopen...... ::)

Natuurlijk zijn er producten die over de kop gaan, denk aan connectoren, sommige kleine onderdelen etc. maar vergis je niet in de kosten om daar voorraad van te houden en de verzendkosten.

Voorbeeld (vandaag voorbeeld dag).
een printerkabel kost bij ons € 5,00.
We moeten er dan wel minimaal 100 kopen en de verzendkosten zijn dan € 25,00 + € 15,00 orderkosten. deel je dat door 100 dan komt er PER kabel aan kosten alleen al € 2,50 per kabel bij.

Als het in je voordeel is dan vergeet je vaak de volgende dingen:
1.
De verzendkosten die de dealer betaald van de groothandel naar hem toe, dit kan oplopen tot € 45,00 per product. (denk aan TV's, bij RPTV's zelfs nog meer).
2.
De belasting die de ondernemer over elke euro winst betaald, kan oplopen tot 50% op elke verdiende euro.
3.
Het verschil in BTW.
Ook de ondernemer betaald bij de inkoop BTW en krijgt deze terug, bij de verkoop betaald hij echter OOK BTW en die is altijd hoger dan de BTW die hij bij de aankoop terug krijgt.

Voorbeeld:
iets kost inkoop € 100,00 EX BTW. de ondernemer betaald € 19,00 BTW en krijgt deze retour van de fiscus. Als hij dit artikel verkoopt voor € 150,00 dan moet hij € 28,50 BTW af dragen, minus de € 19,00 die hij terug kreeg bij de koop gaat er dus € 9,50 van de zgn winst af in jouw hoofd wat dus helemaal geen winst is.

4.
personeel, vloeroppervlak, advertenties, loonbelastingen, toeslagen, gemeentelijke heffingen, telefoonrekeningen, verzekeringen, huur/hypotheek, waarde vermindering voorraad, inventaris etc. etc. etc. etc.

Om een bedrijf GEZOND te runnen in de MKB sector dient de ondernemer na ALLE aftrek van kosten minimaal 15% winst te behouden voor de reserves en dat is echt het absolute minimum, dat betekend dus dat een marge van 30% ineens een stuk eerlijker lijkt.

Ik hoop dat mensen die dit lezen zich eens verplaatsen in de schoenen van de ondernemer en niet alleen maar denken ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken.

Hoe zou je het bv vinden als binnenkort alle kleine zaken met verstand van zaken verdwenen waren.... kijk naar de PC shops, in nederland is op dit moment 80 % van de GOEDE kleine zaken failliet of bijna failliet.

Denk daar aub de volgende keer aan als je om korting ZEURT, en let op ik bedoel echt ZEURT, vragen is natuurlijk altijd goed maar wees wel redelijk.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MarcoV

Wat je hierin denk ik ook moet meenemen, als het om prijzen en afdingen gaat:

Welke service krijg je (thuis luisteren, snelle hulp etc);
Hoever woon je af van een bepaalde zaak (reistijd plus reiskosten);
Hoe is de garantie afhandeling.

Zo zullen er nog wel een aantal punten kunnen worden bedacht. Mijn punt is dat het om het totaalpakket gaat. Ik ding ook af (vind ik nou eenmaal leuk), maar ik ga niet tot het gaatje bij bedrijven waar ik vaker zal komen. Dat betaalt zich altijd weer terug (financieel, of door de manier waarop toekomstige aankopen/vragen worden behandeld etc).


Marco

Sullivan

Dat ben ik met je eens Marco. De prijs mag zeker per dealer verschillen. Ik betaal ook zo meer geld als de sevice goed is (b.v. thuis luisteren).

Maar als de zelfde dealer het zelfde product even later goedkoper verkoopt aan iemand die wel om korting zeurt dan vind ik dat niet eerlijk en voel ik mij in de zeik genomen.

@Bryan,
Ik krijg ook 30% korting op mijn kabels, maar je hebt best kans dat Ruad Hifi hier geen winst meer op maakt. En dit kunnen ze veroorloven omdat we al zoveel geld bij hun uitgeven ;D.

mvg,
Frank

J.A.F._Doorhof

Hi,

Frank ook wij geven soms aanzienlijke kortingen op onze Eichmann producten ook tot een punt waar het voor ons 0% marge is of iets meer, maar dat is inderdaad wel bij klanten die veel uitgeven bij ons, en die hoeven er trouwens ook niet om te vragen, ze krijgen die korting DIRECT.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Scarp

Quote
Op 90% van de goederen zit een marge van tussen de 10-25% wat ook heel normaal is om een zaak draaiend te houden.
Frank, dus de prijs die een winkel betaald aan de leverancier zijn zo'n 10 tot 25% onder de adviesprijs?

Er gaat het laatste jaar wel veel failliet inderdaad. Echter dit heeft meer met een algemene neergang te maken, dan met het afdingen.

VlisChris

Niets is irritanter dan klanten die echt zanikken om een dikke korting. Laatst was ik nog bij een winkel, en jahoor, daar gingen ze. Klant zijn korting niet gekregen zoals hij wilde, koopt het product wel, maar heeft ondertussen wel een tijd van de verkoper misbruikt. Niet gebruikt, maar misbruikt. Er was al meteen duidelijk dat de korting niet voor het volle pond doorging (korting-lees-afdingen).
Zelf weet ik dat als ik mijn centerspeaker eens ga uitproberen dat ik iig ga vragen wat ze aan de prijs kunnen doen. Misschien kan er nog wel een leuke kabel vanaf of.
Als ze nee zeggen: zeggen dat het jammer is, en gewoon je portomonai trekken. Wij als klant gaan niet dood van die 20/30 euro meer betalen. Maar de winkel gaat er wel aan onderdoor als iedereen de hele tijd die 20/30 euro weet te besparen.
Krijgt een dealer dit soort acties 5 keer op een dag loopt die toch zo'n 150 euro mis.... De klant heeft daar maar marginaal voordeel van.
Voorzover mijn preek (zou het helpen dat mijn vader ook eigen ondernemer is ? ;))
Groeten,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

@scarp.

Nee.
De marge is tussen de 10 en 25%.
Dus als een dealer ergens € 100,00 voor betaald EX BTW, dan betaal jij bv € 125,00 EX BTW.

Daar maken mensen ook nog vaak de reken fout, want € 125,00 minus 25% = geen € 100,00 maar € 93,75.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Scarp

En van die 25 euro moet alle onkosten van de winkel af ... houdt inderdaad niet over.

Maar goed, als je er helemaal niets aan zou verdienen en er geld op zou verliezen dan kan je net zo goed je winkel sluiten en iets anders doen.

MarcoV

Quote from: christiaan sauer on July  4, 2003, 20:51:55
Niets is irritanter dan klanten die echt zanikken om een dikke korting. Laatst was ik nog bij een winkel, en jahoor, daar gingen ze. Klant zijn korting niet gekregen zoals hij wilde, koopt het product wel, maar heeft ondertussen wel een tijd van de verkoper misbruikt. Niet gebruikt, maar misbruikt. Er was al meteen duidelijk dat de korting niet voor het volle pond doorging (korting-lees-afdingen).
Zelf weet ik dat als ik mijn centerspeaker eens ga uitproberen dat ik iig ga vragen wat ze aan de prijs kunnen doen. Misschien kan er nog wel een leuke kabel vanaf of.
Als ze nee zeggen: zeggen dat het jammer is, en gewoon je portomonai trekken. Wij als klant gaan niet dood van die 20/30 euro meer betalen. Maar de winkel gaat er wel aan onderdoor als iedereen de hele tijd die 20/30 euro weet te besparen.
Krijgt een dealer dit soort acties 5 keer op een dag loopt die toch zo'n 150 euro mis.... De klant heeft daar maar marginaal voordeel van.
Voorzover mijn preek (zou het helpen dat mijn vader ook eigen ondernemer is ? ;))
Groeten,

Christiaan

een opmerking: meestal gaat het niet om 20 euro korting ;) Ik vind afdingen gewoon normaal, zolang het op een fatsoenlijke manier gaat. De tijd van een verkoper misbruik je pas als je, zoals Frank D. aangeeft., bij zaak A de adviezen haalt en daarna bij een dozenschuiver de goedkopere apparatuur.

Als ondernemer zul je ook met leveranciers/afnemers in conclaaf gaan over koop/verkoopprijzen. Dat is een van de dingen die ervoor zorgt dat je meer/minder winst maakt. Ik ben het dus niet eens met de zetting van je verhaal...

Marco

J.A.F._Doorhof

MarcoV,

Je weet duidelijk niet hoe de leveranciers tegen woordig werken die zitten namelijk nog helemaal vast in de hoogconjuctuur. MAW wees blij dat we aan uw leveren, wat zeurt u nu ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MarcoV

#16
Dat vind ik jammer Frank...van die leveranciers dus ;)

even mijn verhaal aanvullen (werd net gestoord en drukte al op verzenden);

In mijn directe omgeving heb ik ook een aantal ondernemers, met wie ik vaak over dit soort zaken van gedachten wissel. De wisselwerking tussen leverancier en bedrijf wordt daar steeds als belangrijkste punt tot uitdrukking gebracht. Blijkbaar gaat het in contacten met groothandels in audio/video apparatuur anders. Misschien komt dat omdat we hier vaak over high-end praten, en men er van uitgaat dat voor dit soort zaken altijd een markt zal blijven bestaan waarbij het niet om 'prijsvechten' gaat.

Jouw leveranciers hebben blijkbaar de overtuiging dat hun merken zoding sterk zijn, dat ze je onder druk kunnen zetten (op dit gebied). Dan wordt het praten over 'wederzijds voordeel' natuurlijk minder snel in jouw voordeel beslist. Voor mij persoonlijk, als consument dus, blijft die wisselwerking die ik in het begin (en in mijn eerste post hier) aanhaalde echter wel van belang. Afdingen afdoen als 'zeuren' hoeft daarom ook niet altijd terecht te zijn.

Marco


tan1415

#17
Hi,

Ik wil hier ook iets graag aan toevoegen.
Superinteressante discussie.

Ik weet wel dat in Nederland de consumenten de zwakkere is in het spel binnen de driehoek van leverancier, consument en detailist...vraag is alleen bij wie blijft het meest aan zijn strijkstok hangen? De leverancier of detailist?
Hoe ik dit weet?

1) In Duitsland en Engeland gaan dezelfde produkten voor veel minder in de verkoop. En dan bedoel ik niet alleen de zogenaamde slechte service/internet verkopers. Maar ook gerenomeerde speciaal zaken gaan/kunnen flink onder de verkoopadviesprijs verkopen. Waarom kunnen ze het daar wel,terwijl in nederland in de meeste winkels gewoon strak de verkoopadviesprijs staat.Volgens mij is dit ongehoord. In de meeste landen wordt altijd aangeboden/geadverteerd onder dit adviesprijs.
In Nederland lijkt het alsof alle winkels de verkoopadvies prijs gebruiken om het hoogst mogelijke marge te halen en een soort ongeschreven prijsafspraak te maken. Gevolg...consument moet of de prijs accepteren, of zeiken om een paar euros korting, danwel de product in een 'twijfelachtige' zaak te kopen zoals bv Ste*nweg. Gelukkig is door de euro en internet de markt in europa veel doorzichtiger geworden.
Nu zeg je dat de detailist de extra marge nodig heeft om het goede service te leveren. OK..wat belet de detailist dan om HARD met de leverancier te onderhandelen over hun inkoopprijzen? Het systeem van de adviesverkoopprijzen maakt de mensen lui, want alle nadelen kan toch makkelijk naar de consument worden doorberekend.
Gelukkig zal dit niet zo snel meer gebeuren.
En je ziet in nederland steeds grotere verschillend qua prijzen, al proberen veel leveranciers duidelijk hun systeem van vaste adviesprijzen te handhaven.

2)Voorbeeld uit het praktijk. Ik gebruik dit altijd omdat ik het zelf aan de lijve hebt ondervonden. MJ pro acoustics een relatief nieuwe producent van hele mooie en goede subwoofers heeft in Engeland naam gemaakt als REL killer. Zelfde kwaliteit voor minder geld.
Ik wilde graag de MJ Pro Acoustics 50 kopen. In GB zijn deze subwoofers voor een VASTE prijs van 299GBP te koop. Omgerekend in euros zijn dat dus €450,-. Aangezien de subs naar nederland vervoerd moeten worden,hield ik dus wel dat de prijs wat hoger zou zijn. Toen ik bij de winkel kwam bleek tot mijn schrik dat de MJpro 50 in nederland te koop was voor €600!!!! LEt wel het vasteprijs systeem hebben ze wel overgenomen...maar hoe kan de product 25% duurder zijn dan in GB? Een EG land en je kan met de vliegtuig voor minder dan €50 retour vliegen! Maar een enkeltje subwoofer kost kennelijk €150,-
Dat kon dus niet, dus ik ging bij de fabrikant/producent klagen. Hoe kan de zogenaamde Rel killer duurder zijn dan een REL(Quake II)
Niet lang daarna hebben ze gereageerd door de sub in prijs te verlagen tot €500,- Slechts €50,- dan in GB. Ik denk een eerlijke prijsverschil. Aangezien de GB prijs van €450 natuurlijk ook een marge inhield voor de GB detailisten en €50 op zich al bijna 10% is op de prijs van de sub.
Helaas geldt dit prijsverlaging alleen voor de MJpro 50 zwart. De andere uitvoeringen en modellen zijn nog steeds 25% duurder dan in GB. Check het maar.
Ik weet nog steeds niet waar de 25% prijs verhoging vandaan komt. Misschien dat de leverancier in NEderland alleen hi end apparatuur leveren. En vanwege de goede reputatie van MJ in GB gebruik hebben het gemaakt om de subs als concurrent van REL neer tezetten. Helaas niet alleen in kwaliteit ,maar ook in prijs.
Hoe dan ook ik weet wel dat de nederlandse consument 25% meer betaald dan de GB consumenten. Vraag is waar de geld heen gaat? Fabrikant? (lijkt me hier sterk) Leverancier of de detailist? Hoe dan ook de consument wordt genaaid en dat pik ik niet.


Over service wil ik nog iets zeggen. Er is denk ik een grote misverstand in nederland over de betekenis SERVICE. Iedereen denkt dat het betekent dat de verkoper de tijd neemt om je alles op een kundige manieer uit te leggen wanneer je de produkt gaat kopen. FOUT
Dat is geen service..dat is verkopen. Dat we in nederland genoegen nemen met onbeschofte,onverschillige en onkundige verkopers is een schuld die we onszelf kunnen aanrekenen.
Tuurlijk zijn de speciaalzaken zoals ITC etc die wel de tijd nemen om je op een kundige en eerlijke manier te adviseren service te noemen. Maar met echte SERVICE bedoel ik eigenlijk de aftersales en extra service die je krijgt bij speciaalzaken.
Behalve goede informatie, bevoorbeeld de gelegenheid om de spullen thuis te luisteren, maar ook de service die je krijgt NADAT je de produkt hebt gekocht is ZEEEER belangerijk. Wat gebeurt er als je TOCH niet tevreden ben met het produkt, als de produkt niet werkt, als je de produkt opnieuw moet installeren/repareren?
Anders dan service VOORAF zoals denk ik frank bedoeld, is bij deze service geen DIRECTE voordeel voor de winkel zoals een verkoop. Je doet iets voor niets eigenlijk. En aan deze soort service ontbreekt er in het geheel in Nederland.
En ik zeg eerlijk, als een speciaal zaak dit soort service kan leveren, dan vind ik het ECHT niet erg om de adviesprijzen te betalen. En zou ik altijd terugkomen en niet gaan shoppen.
En wat is dan de voordeel voor winkels die zo te werk gaat gaat? Misschien geen directe voordeel? Maar wel indirecte voordeel. Mond op mond reclame en terugkerende trouwe klanten.

Anyway als laatste wil ik zeggen dat dit NIET een aanval is op Frank of op zijn postings.Ik ben dankbaar dat ik op deze site toch de gelegenheid heeft om vrij mijn mening te uiten.(niet in alle forums mogelijk). Ik begrijp ook wel dat Frank op dit gebied een andere mening heeft dan ik. Maar helaas dit geld niet alleen voor de Audio markt in nederland, maar ook voor andere markten. Misschien dat Frank met mij eens zal zijn als we over een andere markt zouden praten. Digitale cameras/etenswaren?
Nederland is zo'n kleine land en alles is hier zo goed geregeld/geordend dat het een paradijs is geworden voor het maken prijsafspraken. Dit tot grote nadeel van de consumenten.



tan1415

#18
Voor ik geheel OFFtopic ga...hier mijn piece of advice.
Als je echt de beste prijs zoek:

1)Ga rond shoppen. Steeds meer winkels in nederland(ook gerenomeerde) gaan zich minder strikt houden aan de advies prijzen. Kijk niet alleen in nederland, maar ook in het buitenland. Niet alleen gewone winkels, maar ook internetshops.
En koop dan waar je het meest gemakkelijk bij ben.

2)Durf te vragen naar korting. Zeker als je een aantal produkten gaat aanschaffen moet het denk ik kunnen.


Een derde rule waar ik mij aanhoud...als de verkoper lullig doet of onkundig is. Koop niet bij hem of zijn winkel. Zo moedig je hem gewoon aan. hopelijk kunnen we zo het serviceniveau in nederland verhogen.

patrick_vdb

Quote from: tan1415 on July  4, 2003, 23:09:22..vraag is alleen bij wie blijft het meest aan zijn strijkstok hangen? De leverancier of detailist?
Hoe ik dit weet?

Je vergeet hierbij de regering. Elk land heeft zijn eigen belastingstelsel en verschillen in prijs zijn dus niet enkel terug te voeren naar de fabrikant en importeur (en detailist)  ;)

Mvrgr

Patrick


tan1415

#20
belasting?
je bedoeld toch niet BTW?
Dat is overal dezelfde hoor...zeker binnen de EG. Verschil is marginaal.

Maar dit is ook een veel gehoord excuus. We moeten de adviesprijzen handhaven, omdat we in nederland zoveel belasting moeten betalen. ;D


J.A.F._Doorhof

Tan,

Op zich een heel leuk verhaal, maar een subwoofer versturen vanuit Engeland naar bv Nederland is duurder dan een vliegticket met Easy Jet, reken op de verzendkosten van een sub toch echt op rond de € 70,00 - € 90,00, ligt een beetje aan het gewicht.

Maar dat doet er niet toe.
Je moet dan als particulier zelf zo slim zijn om het ding uit Engeland te halen.

Voorbeeld(en).
Sommige producten worden in Amerika en Engeland AF fabriek aan de enduser verkocht, neem bv SVS als voorbeeld.
Je ziet dus een prijs staan van € 850,00 in Amerika af fabriek, als een dealer dit naar Nederland wil halen komt hij vaak tegen het feit aan dat er amper korting gegeven kan worden omdat de prijzen al helemaal uitgekleed zijn. Je betaald dus meer.

Een product dat in Engeland wordt gemaakt wordt daar vaak AF fabriek aan de dealers verkocht, die hebben bv 25% marge op dat product.
In Nederland zit een distributiekantoor voor de Benelux om de kosten te dekken voor de dealers dit kantoor pakt 10% marge op een product plus zijn kosten, dan blijft er voor de dealer dus nog maar 10% over (5% shipping etc).

Daarnaast is het inderdaad het belastingstelsel dat mee werkt, in Nederland betaald de ondernemer echt een behoorlijke hoeveelheid extra belastingen voor werknemers etc. en inkomsten belasting, dit MOET allemaal in de prijs mee genomen worden.

Persoonlijk ben ik gestopt met het verkopen van merken die aan dit soort praktijken doen. Wij hebben gekozen voor merken met een min om meer vaste verkoopprijs door de gehele wereld, bv Meridian er zit wel degelijk verschil tussen de landen maar echt schrikbarend is het niet, Eichmann en Immersive kosten wereldwijd ook exact hetzelfde (BTW verschillen daargelaten).

Het gehele distributie netwerk en de bij komende kosten is gewoon niet zo makkelijk als je denkt.

Helemaal in de computer branche bv is het op dit moment echt kommer en kwel, de groothandels EISEN meer dan ooit te voren, zoals bv betaling binnen 8 dagen of vooruit waar het vroeger 30 dagen was (gelukkig bestaan wij al een tijdje dus hebben wij er weinig tot geen last van), kredieten voor starters worden zonder problemen de nek omgedraait, voorraad protectie is een term uit het verleden, leveringen zijn traag en log omdat ze zelf ook weinig meer op voorraad hebben, RMA procedures duren VEEL langer dan een paar jaar geleden en als klap op de vuurpijl ALLE leveranciers hebben tegenwoordig zgn orderkosten en verzendkosten, dit kan oplopen tot € 50,00 per bestelling.

Als je dus een wat kleiner bedrijf bent dat komen de kosten je van alle kanten om de oren, er is maar één manier om daarop te reageren en dat is de prijzen iets verhogen OF de service af te laten nemen door personeel te ontslaan.

Beide zijn geen goede opties, hoewel ik dan ben voor de eerste optie.

Je mag rustig het volgende weten.
Ik ben in de markt voor een EOS 10D op dit moment (eind van de zomer begin volgend jaar), de prijzen in Nederland voor ons INKOOP zijn rond de € 1950,00 met een ADVIESVERKOOPPRIJS van € 2199,00. Als ik dus zo een apparaat verkoop dan kan ik onmogelijk minder vragen dan de advies verkoop prijs, orderkosten voor 1 artikel zijn namelijk € 25,00 en € 15,00 verzendkosten, maken de camera voor mij als dealer dus € 1990,00 netto. Dat is dus een marge van minder dan 10% (na verrekening BTW).

Dezelfde camera kost in Amerika on-line $ 1250,00 bij de ALLERGOEDKOOPSTE aanbieder. Dealer of niet (we zijn toevallig Canon dealer) maar mijn eigen camera en die van mijn klanten komen uit Amerika voor DIT model. Ik kan dan een nette prijs maken van € 1750,00 (met wat risico calculatie bij garantie, invoer en BTW). Waar ik zelf nog een goede marge aan over heb en de klant ook een goede korting heeft in vergelijk met de adviesverkoop prijs in Nederland.

Het is alleen wel jammer dat je hiertoe GEDWONGEN wordt door Canon Nederland die gewoon oogkleppen op heeft voor de wereldmarkt.

De grote bedrijven hebben gewoon nog steeds de gulden in het hoofd en de gesloten grenzen.

Nu waar gaat Frank naar toe ?
ITC is een bedrijf dat VOLLEDIG vrij is, maw wij kunnen leveren wat WIJ willen en wat WIJ kiezen. Dat is echter redelijk uniek, veel dealers vooral in de hifi zijn dit namelijk NIET en moeten inkopen bij de groothandels in Nederland en worden op die manier dus gedwongen om ten eerste zelf een kleine marge te nemen want het grote geld blijft hangen bij de groothandels en ten tweede om niet mee te kunnen komen met de andere aanbiedingen uit DLD.

LET WEL !!!!
Er zijn zat merken waar een leuke marge op zit waar zowel de klant als de dealer leuk mee kunnen spelen, maar het overgrote gedeelte van de producten zit tegenwoordig rond de 10-25% marge en als je daar een zaak van moet runnen is dat gewoon VEEL te weinig, er hoeft maar wat mis te gaan en je bent de pineut, wat je nu dus ook ziet gebeuren heel veel bedrijven gaan failliet.

Mischien denk je "Frank heeft boter op zijn hoofd, hij zit zelf in de handel" dan heb je aan de ene kant gelijk, aan de andere kant heb je ook gemerkt dat wij bv gestopt zijn met Pioneer, Sony, Denon etc. etc. allemaal om de dood eenvoudige reden dat deze bedrijven belachelijke eisen stellen aan je als dealer (hele lijn op voorraad nemen in 2 voud) maar daar geen enkele vorm van compensatie tegen over zetten.

ITC heeft op HT de beslissing gemaakt zich alleen te gaan richten op de custom installation markt (lees mid en high-end) en op het instap gedeelte alleen nog maar op bestelling te leveren, want op die manier kunnen we vaak WEL meekomen met de immer lager wordende prijzen.

Sorry voor het vele typwerk en leeswerk maar dit is gewoon iets dat me soms mateloos frustreert. Als jouw baas TAN zou zeggen vanaf nu verdien je € 1,50 minder per uur dan spring je waarschijnlijk door het dak, maar je verwacht wel dat een ondernemer een veel grotere slok minder moet nemen omdat jij zo graag korting wil, leven en laten leven heet dat.
Is een dealer te duur laat hem dat dan weten op een nette manier maar ga geen uren van zijn tijd in beslag nemen, de uitdrukking dat heet verkopen is ongegrond en belachelijk, je gaat niet ergens uren rondkijken als je van te voren weet het ergens anders te kopen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

#22
@Tan,

BTW-tarieven zijn binnen de diverse lidstaten zeker niet gelijk ;) En zelfs marginale verschillen (welke toch enkele procenten kunnen zijn) hebben bij grotere bedragen en flinke uitwerking ;)

Mvrgr

Patrick

J.A.F._Doorhof

Tan,

De BTW is een kleine factor maar vaak ook weer van 3-5%.
De BELASTING is een hele andere factor, en de kosten ook. In Nederland betaal je gewoon echt een ongelovelijk bedrag voor je personeel, ik weet dat in andere landen dat op de helft ligt.

Op jaarbasis in een klein bedrijf zoals bij ons met 4 man vast personeel (buiten directie en vakantie/weekend hulp) betalen wij gemiddeld op jaar basis € 35.000,00 aan lasten voor het personeel, aan loonbelasting, GAK, verzekeringen etc. etc. dus buiten het loon (en dan vergeet ik waarschijnlijk nog wel wat).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Yanmik

Quoteje bedoeld toch niet BTW?
Dat is overal dezelfde hoor...zeker binnen de EG
Belgie 21% BTW
Nederland en Duitsland zijn wel wat goedkoper dacht ik.
Spanje en Portugal zijn zeker goedkoper.
Dus zeker niet overal hetzelfde in de EG
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber