Hoe zou HD DVD eruit zien (plaatjes)

Started by J.A.F._Doorhof, February 21, 2002, 03:02:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Een leuk vergelijk tussen HD opnames van Gladiator en DVD opnames (van Hometheaterforum.com).

De opnames zijn natuurlijk snapshots, maar geven toch al een goed verschil, eigenlijk hetzelfde dat wij in Amerika ervaarde tussen DVD en HD.

Enjoy.


De DVD versie


Een HD versie

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#1
Nu moet ik heel eerlijk bekennen dat na nadere inspectie van de foto's mijn DVD weergave toch meer in de buurt komt van de HD-versie dan ik dacht. De DVD versie is wel verschrikkelijk soft.

MAAR.
Het verschil wordt wel goed aangetoond, dus ook al lijkt jouw plaatje op de HD snapshot, doe dan toch even een stap terug, en neem als voorbeeld (JOUW BEELD) de DVD snapshot.

HD ziet er gewoon fantastisch uit.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RuudG

#2
Volgens mij is de bedoeling van deze snapshots niet om het vesrchil tussen HD en DVD aan te tonen. Voor zover ik me herinner schreef de maker van deze foto's in een amerikaans forum (kweet effe niet meer welke), dat zijn bedoeling was om de cropping van de DVD versie aan te geven. Er is duidelijk meer verticaal beeld en ietsjes minder horizontaal beeld bij de HD versie. Hij zei ook dat de kwaliteit van de foto's geen maat was voor de kwaliteitsverschillen tussen HD en DVD. Maar andere posters waren al op de loop gegaan met de gedachte dat hier het kwaliteitsverschil weergegeven werd. Dat verklaart ook waarom jij jouw DVD versie scherper vind dan deze foto. Ik zal nog proberen te vinden waar dit gepost stond, voor het geval dat ik ontzettend uit mijn nek klets.

Groeten,

Ruud

J.A.F._Doorhof

#3
Die cropping post klopt ook, maar daar komt dit niet weg. Het is echt om te laten zien wat HD en DVD doet.

Qua cropping heb je gelijk, veel US zenders waaronder HBO croppen films naar 1.78:1 omdat anders mensen met HDTV's gaan klagen over zwarte balken (zucht).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RuudG

#4
Ik weet het nu weer zeker. Het gaat niet over het verschil tussen HD en DVD kwaliteit. Ik kan de thread van de maker  van de foto's niet meer vinden, maar de reply van RobertR meteen onder de foto's in:
http://www.hometheaterforum.com/htforum/showthread.php?s=bf8bbce385d0d80d8115ab50aa456171&threadid=50959&perpage=30&pagenumber=4
zegt voldoende.
QuoteQua cropping heb je gelijk, veel US zenders waaronder HBO croppen films naar 1.78:1 omdat anders mensen met HDTV's gaan klagen over zwarte balken (zucht).
Het is in dit geval precies andersom. Als je nog eens naar de foto's kijkt zal je zien dat de HD versie meer beeldinfo heeft.

J.A.F._Doorhof

#5
Klopt, ik zeg het een beetje krom, ze gebruiken het normale wegwerp materiaal (overscan) om hem naar 1.78:1 te brengen. Je hebt dan wel kans op boommikes etc.

Elke film heeft in principe dit materiaal aan de boven en onderkant (en zijkanten). De Director bepaald echter wat er gebruikt wordt in de Theatrical release.

Neem the Abyss, volgens Cameron alleen correct op 4:3, maar is toch als 2.35:1 uitgebracht.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#6
Plaatje gevonden op het net, van de nieuwe HD-DVD laser techniek.



MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rijstfj

#7
Ik las daar van de week iets over, is het bekend dat er in 2003 een nieuw standard DVD uit komt met die ''Blue-ray disc'' komt.
Zie:
http://www.hear.nl/cgi-bin/nieuws/nieuwsindex.cgi?NUMMER=683 http://www.planet.nl/pmm/0,1674,101_1498_289637,00.html
Het nieuwe formaat moet een opslag capaciteit hebben van 27GB op een side, 40uur muziek, of 13 uur tv-opname of 2 uur hoge kwaliteit film.
m.vr.gr.
Frans

J.A.F._Doorhof

#8
http://www.xsorbit1.com/users/J.A.F._Doorhof/index.cgi?board=DVD&action=display&num=1014130130

Kijk hier maar Frans, staat 3 topics onder deze  ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rijstfj

#9
??? Bedankt, had ik nog niet gezien.
gr.
Frans