Voor mensen die zoeken naar een AVCHD camera

Started by J.A.F._Doorhof, March 14, 2009, 00:31:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Ik zie op de HD750 wel DUIDELIJK verschil vooral in gras dat in de wind gefilmd word, op de 24mbps stand zie je een rustiger beeld.
Denk alleen dat de meeste mensen het op een TV bekijken :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Hoe lang kun je eigenlijk opnemen met die 32 gigabyte en de standaard accus uitgaande van 24 Mbit/s, want Canon zelf geeft alleen die 12,5 uur van de laagste stand op?

Moet je net als bij de HDV (HV-30) variant als je vanaf statief werkt ook de OIS uitzetten en wat is een leuk goedkoop statiefje?

drunkfux

Ik kom net bij een JVC seminar vandaan en zij zeggen toch echt dat zij de beste kwaliteit met AVCHD camera's hebben hoor ;D :P

donaldk

Ongetwijfeld zeggen ze dat, maar hebben ze inmiddels nu al in het consumer segment een 1080P camera?

JVC heeft een aardige positie in het prosumer segment, maar de consequent doorgevoerde misleiding bij het Everio segment, 1080i camera's die met grote logo's aangeprezen worden als FULL HD camera's steekt zo schril af tegen de positie die ze hanteren met 720 Pro HD. Inmiddels ook 1080P@25 (niet 50), maar ja dat begint bij een mille of 3 exclusief BTW.

Maar welke JVC kan op tegen deze Canon, kwaliteit en prijs?! Tips zijn welkom.

drunkfux

Quote from: donaldk on March 30, 2009, 23:17:59
Ongetwijfeld zeggen ze dat, maar hebben ze inmiddels nu al in het consumer segment een 1080P camera?

JVC heeft een aardige positie in het prosumer segment, maar de consequent doorgevoerde misleiding bij het Everio segment, 1080i camera's die met grote logo's aangeprezen worden als FULL HD camera's steekt zo schril af tegen de positie die ze hanteren met 720 Pro HD. Inmiddels ook 1080P@25 (niet 50), maar ja dat begint bij een mille of 3 exclusief BTW.

Maar welke JVC kan op tegen deze Canon, kwaliteit en prijs?! Tips zijn welkom.
Mocht je het niet opgemerkt hebben, mijn opmerking was niet serieus bedoeld... :)

donaldk

#30
Ongeacht ironie, mijn vraag blijft. Canon HF11 ziet er goed uit, maar beter alternatief voor deze Canon (van E699,- *), bereikbaar door dalende prijzen, mag je altijd tippen hoor. Liefst met redenen omkleed, zoals Frank deed met de HF11.

Ik heb immers nog een paar maanden om een definitieve keuze te maken.

Ik zie dat de verder gelijke HG20 met 60 gig HDD nu zelfs nog goedkoper is dan de 32 gig Flash HF11, de HG21, met 120 gig HDD is nog wel een stuk duurder, E 899,-. Retail, want qua adviesprijs is de HF11 een tientje duurder dan de HG21. Maar inderdaad, de HG20 heeft een beduidend lagere adviesprijs. Pagina 4: http://www.canon.nl/Images/Canon%20CCI%20advies%20prijslijst%20maart%202009_tcm16-621024.pdf

Terwijl, zoals je ziet, het verder dezelfde camera's zijn:
http://www.canon.nl/for_home/compare_products/loadcomparator.asp?prod=3080B001AA;2705B001AA;3086B001AA;&lang=NL&country=NL&dir=/for_home/product_finder/camcorders/high_definition_hd/

* Ik bestel liever niet in Engeland

J.A.F._Doorhof

Op de flash gaat ongeveer 2-3 uur aan materiaal op 24mbps

Staar je trouwens niet blind op 1080P25 het meeste schiet je toch op 1080i50.
P25 is leuk voor donkere opnames of voor veel stilstaande of rustig bewegende beelden, 1080i50 in een camcorder heeft echter vaak meer zin in de praktijk.

Je hoeft de OS niet te stoppen als je vanaf een statief schiet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Tja, ik heb een hekel aan interlace en bijbehorende fouten, daarom vind ik het jammer dat geen van de huidige camcorders de optie heeft om dan maar op 720P@50/60 te schieten, de xtra ruimte op de chip te gebruiken voor een een mix van oversampling en extra ruimte tussen pixels.

Okay, je hebt nog HDV cameras, die doen naast 1080i ook 720P. En er is de Sanyo Xacti HD2000 (en voorganger 1010) die doen 1080P@60/30 (24?), maar ook 720P. Alleen wel een kleinere imager (spec nog even opzoeken).

J.A.F._Doorhof

Interlaced fouten ligt voor een groot gedeelte ook aan de gebruikte sluitertijden en de manier van filmen en renderen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er met de HF11 geen last van heb, en daarvoor met de Sony heel af en toe, bij sommige scenes pakte de sony een verkeerde sluitertijd waardoor er wat meer artifacts te zien waren.

1080P50 zou natuurlijk ideaal zijn maar als je goed bewerkt en nogmaals de juiste instellingen gebruikt dan is 1080i50 helemaal niet verkeerd.
Daarbij komt dat 99% van de mensen het afkijkt op een display die waarschijnlijk zelf meer fouten in het beeld stopt dan er van nature inzit :D

We doen veel downconversies naar DVD kwaliteit en dan zie je heel snel als een camcorder de mist in gaat (of als je verkeerd renderd) en nogmaals de Canon doet dit gezien zijn prijs verbazingwekkend goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

HF 20 3537B005AA 8714574531809 € 949.00
HF 200 3538B006AA 8714574531854 € 749.00
HF S10 3570B005AA 8714574531885 € 1,549.00
HF S100 3571B005AA 8714574531724 € 1,349.00
HG 20 3086B005AA 8714574522319 € 885.00
HG 20 BLACK 3086B017AA 8714574526980 € 885.00
HG 21 2705B005AA 8714574522265 € 1,239.00
http://www.canon.nl/Images/Canon%20CCI%20advies%20prijslijst%20april%202009_tcm16-621024.pdf

Helaas de HF11 staat er niet meer tussen, tjeetje nog geen half jaar op de markt geweest. Dan weet ik het ook niet meer hoor:-(.

donaldk

Frank, is dit model nog te bestellen? Zo ja, heeft Canon aangegeven tot wanneer ongeveer?

De nieuwe HF20, is iets van 70 euro duurder dan de HF11, dus dat zou te overzien zijn, maar de HFS10 is weer een flink stuk duurder.

De HF20 heeft een hogere resolutie en scherpte, maar een kleinere imager, waardoor de ruis hoger is en de low-light prestaties ook minder zijn. Dit lijkt voor alle nieuwe 2009 Canon's te gelden.

De nieuwe Panasonic TMC300 HD, zou ook goed zijn, maar dat wordt dan wel wat prijzig, je moet er immers ook nog een extra accu en tripot enzo bijkopen.

J.A.F._Doorhof

Ik weet niet of de HF11 nog goed leverbaar is, maar lijkt me wel ik heb hem net 3 weken of zo.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Ik heb hem trouwens ook gekocht voor de grotere imager en minder resolutie (beter low light)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Canon heeft hem niet meer op de april adviesprijslijst staan, op die van maart (prompt verdwenen van de website, op 1 april) stond ie nog wel. Omdat jij zei dat je alleen op bestelling leverde...

De meeste zaken leveren tegenwoordig op bestelling. In de VS lijkt ie nog wel uitgeleverd te worden, als ik AVS zo eens lees.

Ik vind het verschil overigens moeilijk te zien op de stills, ook (nog) geen donker opnamen bij; http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=16285266#post16285266.

The Forest Stars

Ik heb dit topic ook gevolgd en ben afgelopen weekend is gaan kijken naar de HF11 na alle lofende worden. Mijn oude Sony PC100E voldoet nog wel maar ja HD is natuurlijk super. Dus op naar Kamera-exppress want daar hadden ze hem op voorraad. Nou ik pakte hem beed en het leek wel een speelgoed cameraatje van de Bartsmit vergeleken met mijn oude Sony. Het beeld zal ongetwijfeld mooi zijn maar je moet ook wel wat in je handen hebben vind ik, dus dit is niks voor mij. Toen opzoek naar Foka want die hadden wel de (grotere) opvolger, nml. de HF S10. Wel €500 duurder maar ja. Ook deze is toch niet de camera waar ik op gehoopt had. Dus zonder camera weer huiswaarts gekeerd, helaas.
Inmiddels heb ik een stukje AVCHD gezien van een collega die dit had gefilmd met een Sony HC9E en omgezet via Final Cut (Apple) en dat zag er waanzinnig uit op een PS3. Dus misschien blijf ik wel bij Sony en neem ik maar weer gewoon een Bandjes camera...... ik ben er nog niet uit.

Theo

J.A.F._Doorhof

Kijk eerst naar de beeldkwaliteit en beoordeel de camera niet op de looks.
Zoals aangegeven heb ik ze wel naast elkaar getest en de Sony ziet er inderdaad beter uit, meer solide maar uiteindelijk gaat het om de kwaliteit.

Da's een beetje hetzelfde als speakers gaan kopen en alleen naar het uiterlijk te kijken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

The Forest Stars

Met wat in je handen hebben bedoel ik ook de stevigheid en niet alleen de looks. Alles is plastic om hem zo ligt mogelijk te maken waarschijnlijk maar je kunt ook overdrijven, dus vandaar dat ik denk dat hij alweer zo snel vervangen is/wordt, want de HF S10 is duidelijk een maatje groter. Natuurlijk gaat het om de beeldkwaliteit, vandaar mijn interessein de HF11. Maar jij schiet meestal van een statief zoals je al zei en ja dan maakt het niet zoveel uit. Hij is gewooon net te klein en/of te licht voor mij om uit de hand te filmen. En dan het bandjes / stickjes / hard disk / Flash heeft toch ook wel weer voor en nadelen. De 32 GB Flash is natuurlijk niet al te veel als je 4 weken op vakantie bent, de Sony hard disk zijn veeeeel groter maar nemen niet hoger op als 17mbps, bandjes blijven bandjes.... ik blijf nog even in de wachtkamer.

J.A.F._Doorhof

Hoeveel ben je van plan op te nemen ?

32GB is goed voor rond de 4-5 uur op de hoogste kwaliteit.
En je kan gewoon losse memory kaartjes erbij kopen.
Vergeet niet dat als een HDD crashed en ze crashen altijd het is alleen de vraag wanneer je de hele camera kwijt bent.
MAW als het onderweg gebeurt dan kun je stoppen met filmen.
Als een kaart corrupt raakt bij de Canon dan stop je er een andere in.

Wij filmen best veel maar komen niet boven de 2 uur uit bij een rondreis van 2 weken door california.
Maar goed we filmen altijd stukken van maximaal 10-20 seconden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

The Forest Stars

Je noemt inderdaad voordelen op, 24mbps met de 3 miljoen pixels gaat toch maar tot max 3 uur op 32 GB Flash, en de nieuwe met 6 miljoen pixels wordt dan hooguit 2 uurtjes. Eventueel heb ik nog mijn MSI U100, om onderweg het geheugen te legen, dus opzich zal het allemaal wel goedkomen, maar ik ben nog steeds niet overtuigd van de duurzaamheid van die Canons, dus daar zit voornamelijk mijn twijfel in....

corival

#44
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken voor een opvolger van mijn oude sony. De Canon HF11 kwam vorig jaar in bijna alle reviews als winnaar naar voren. Maar omdat de modellen tot nu toe elk jaar steeds beter werden wilde ik de opvolgers van Cannon van dit voorjaar even afwachten.

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 29, 2009, 13:37:06

De nieuwe Canon komt inderdaad deze of volgende week uit, maar zal beeldtechnisch niet beter zijn, alleen maar wat meer opties.



Eerder beeldtechnisch minder als je tenminste de HF20 bedoeld.

De Canon Vixia HF20 komt er bij camcorderinfo.com slechter uit dan zijn voorganger de HF11, met name voor binnen filmen.
http://www.camcorderinfo.com/content/Canon-Vixia-HF20-Camcorder-Review-36314.htm
En op de Canon Vixia HF S100 zitten weer zoveel toeters en bellen aan manual control dat dit zwaar overkill voor mij is.
http://www.camcorderinfo.com/content/Canon-HF-S100-Camcorder-Review-36389.htm

Ik denk dat het voor mij dus ook de HF11 wordt. Hij kost nu € 688,- bij mijn huidige dealer.
De HF20 kost daar € 829 en de HF S100 is met € 1.111 toch wel boven mijn budget.
Pioneer PDP-LX508D  |  Emotiva UMC-1  |  Emotiva XPA-5  |  Crown K1  |  PS3  |  PS4 | Apple TV4 | Humax iHDR-5200C  |  Olive One |  Audiophysic TEMPO 25 / CELSIUS HHCT II / STEP  |  SVS CS-Ultra  |  Finite Elemente Modul Classic  |  Kabels Emotiva X-Series  |  Harmony Ultimate

The Forest Stars

Quote from: corival on April 18, 2009, 11:34:31
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken voor een opvolger van mijn oude sony. De Canon HF11 kwam vorig jaar in bijna alle reviews als winnaar naar voren. De Canon Vixia HF20 komt er bij camcorderinfo.com slechter uit dan zijn voorganger de HF11, met name voor binnen filmen.

Ik denk dat het voor mij dus ook de HF20 wordt. Hij kost nu € 688,- bij mijn huidige dealer.

Waarom dan toch voor de slechtere camera kiezen???

donaldk

De resolutie van de HF20 is duidelijk hoger dan de HF11, vergelijkbaar met de HF-S10/100. Alleen krijg je daarbij wat eerder ruis in beeld bij minder licht, hij is minder gevoelig. Dit geld eigenlijk voor de hele reeks 2009 Canons, ook de HF-S10/100.

Dus als je buiten schiet of juist wat profesioneler bent en een videolight gebruikt, kun je beter de 20 nemen, is de consensus tot nu toe.

De Panasonic TMC 300 camera zou dit jaar de beste kleuren en gevoeligheid hebben, de Sony 520 de minste ruis. Maar deze twee camera's zitten in de prijsklasse van de HF-S10, E 1200,- of meer.

Ik had de tassen met boodschappen al op de brommer hangen en ook nog wat in het wagentje, maar bedacht me opeens dat ze op de Canon site als dealer stonden. Dus toch maar even bij de lokale fotowinkel binnen gelopen. Ik zag ook wel wat Canon fotocamera's staan, maar Canon camcorders hadden ze nooit staan, alleen Sony en JVC, 'ze hebben ook elk jaar mooie modellen, maar de baas wil het niet...', werd mij verteld. Anyway, zag de Sony 520 (topmodel) en schrok ook van het formaat en dan heb ik nog niet eens grote handen;-).

donaldk

Quote from: The Forest Stars on April 18, 2009, 10:07:04
Je noemt inderdaad voordelen op, 24mbps met de 3 miljoen pixels gaat toch maar tot max 3 uur op 32 GB Flash, en de nieuwe met 6 miljoen pixels wordt dan hooguit 2 uurtjes. Eventueel heb ik nog mijn MSI U100, om onderweg het geheugen te legen, dus opzich zal het allemaal wel goedkomen, maar ik ben nog steeds niet overtuigd van de duurzaamheid van die Canons, dus daar zit voornamelijk mijn twijfel in....
24 Mbit/s is 24Mbit/s, dus als Frank er 4 uur op krijgt dan krijgt iedereen 4 uur op 32 Gigabyte. Kaartje en interne flash zijn naadloos achter elkaar bruikbaar, schakelt automatisch over als de interne flash vol is, volgens de beschrijvingen die ik heb gelezen. Ook kun je van intern naar flashcard kopieren en zo archiveren.

Ik denk dat je er eerder een extra accu nodig hebt, want de standaard accu gaat niet zo lang mee. Bij de HF20 gaat die wat langer mee.

Tjeetje Frank, 1-20 seconden is echt extreem kort zeg. Ik denk dat ik hem ook wel eens een half uur of uur moet laten door lopen. Met de remote, zoomen, omdat ik ook in beeld ben.

corival

Quote from: The Forest Stars on April 18, 2009, 13:12:39
Waarom dan toch voor de slechtere camera kiezen???

Dat was een domme typefout  :-[
Ik bedoel de HF11 natuurlijk

Quote from: donaldk on April 18, 2009, 18:59:54
De resolutie van de HF20 is duidelijk hoger dan de HF11, vergelijkbaar met de HF-S10/100.

Volgens mij is dit niet waar. De HF11 is redelijk vergelijkbaar qua resolutie met de HF20, de HF-S10/100 hebben een veel hogere resolutie.

filmresolutie HF11: 2,07 megapixel
filmresolutie HF20: 2,99 megapixel
filmresolutie HF-S10/100: 6,01 megapixel
bron canon.nl
Pioneer PDP-LX508D  |  Emotiva UMC-1  |  Emotiva XPA-5  |  Crown K1  |  PS3  |  PS4 | Apple TV4 | Humax iHDR-5200C  |  Olive One |  Audiophysic TEMPO 25 / CELSIUS HHCT II / STEP  |  SVS CS-Ultra  |  Finite Elemente Modul Classic  |  Kabels Emotiva X-Series  |  Harmony Ultimate

donaldk

800 Lines (pairs?) voor de 20 en 600 voor de 11, volgens info op avs forum 161. Das een flink verschil.