Beatbrother's HT

Started by beatbrother, March 13, 2009, 17:03:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

beatbrother

* 2012 Afgewerkte HT 1




* 2012 Afgewerkte muziek-studio








---------------OLD POST------------------------------------------------------
Hey guys,
Ik zal me even in het kort voorstellen.
Ik ben Bart, 29 jaar, afkomstig uit België en een hevige freak op het vlak van HT en films enz.
Ik heb m'n eigen foto- en videoproductie bedrijf en muziek-studio en hou me ook bezig met het organiseren
van events.
Buiten films kijken, leuke dingen met mijn vrouwtje doen heb ik eigenlijk geen hobbies omdat ik eigenlijk
altijd aan het werk ben.
Dat is het leuke als je van je hobby je beroep kunt maken hè.  :biggrin:
Nadeel is dat je moeilijk kunt stoppen.
Ik ben net een 3 maanden geleden getrouwd en ik hoop dit jaar te kunnen starten met de bouw
van ons huisje.  Als HT liefhebber mag daar natuurlijk een HT niet in ontbreken.
Dat is ook de reden dat ik met deze nieuwe topic ben gestart omdat ik dit als soort uitlaatklep zie
waarop ik dus fotos, info ga neerpennen en jullie op de hoogte kan houden van de loop van het project.
Ik hoop dus ook dat ik met jullie ervaringen of ideeen kan wisselen wanneer ik bv. keuzes moet maken
voor bepaalde zaken als die zich voordoen en hoop jullie ook wat meer info te geven over de voor- en nadelen
bij het bouwen van je eigen HT en wat het met zich meebrengt.
Ik verwacht dat het topic een heel tijdje zal meegaan, want een huis en HT bouwen kan niet op een paar dagen
hè. (jammer)  :bigsmile:

Dus bij deze dus het startschot en het eerste bericht !  :sly:
* Gisteren (12/03/09) zijn we voor de eerste keer naar onze architect gegaan om het voorontwerp te bekijken
van het huis. Onze eerste indruk was super en verwachten dus niet dat we er veel wijzigingen aan moeten aanbrengen.
Dus we hopen zeer snel onze bouwaanvraag in te dienen.
Ik ga je de rest van het huis besparen en direkt naar het deel van de HT gaan.  >:D
Ik had doorgegeven aan de architect dat ik het huis onderkelderd wil hebben en dat ik daar dus de cinema wil
bouwen alsook de muziek-studio en zang-opname ruimte.
Het vast projectie-scherm dat ik wil plaatsen schat ik op +/- 4,5 meter breed en 2 meter hoog.
Hierbij zie je dus het plannetje van de kelder met de indelingen en afmetingen.

* (27/10/09) Bouwvergunning ontvangen



* 12/04/10 Bomen zijn gekapt en de grond is zuiver gemaakt
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=86035.msg1681926#msg1681926

* 03/08/10 Start van graafwerken Kelder
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=86035.msg1758503#msg1758503

* 5/12/16 UPDATE (!)
Het bedrijf waar ik mijn hosting heb heeft de boeken moeten neerleggen (is dus failliet) en zonder dat ze mij (en hun andere klanten) iets hebben laten weten hebben ze al hun servers offline gehaald. Bijgevolg was ik alles kwijt van fotos en dergelijke. Nu ben ik er een hele tijd mee bezig geweest en de meeste fotos heb ik via oude backups kunnen recuperen.
Helaas niet alles. Dus als je soms eens een post tegenkomt waarin ik melding doe  van een foto en je ziet niets, dan weet je direkt waarom.
Moest je dit tegenkomen en je bent toch benieuwd naar de foto, dan mag je me altijd een berichtje sturen en dan kan ik eens specifiek kijken naar die foto en terug uploaden en dan kan ik het hele topic op die manier terug opbouwen zodat het terug 100% compleet is.
Veel lees-plezier en succes aan diegene die zich ook gaat wagen aan de bouw van hun HT  :pompom:
Moest je vragen hebben of als ik ergens mee kan helpen, dan laat je me maar iets weten.

MLCinema

Deze ga ik zeker volgen! Kan niet anders dan een mooie ruimte worden zo.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

beatbrother

#2
Quote from: Marc.Visser on March 13, 2009, 17:10:22
Deze ga ik zeker volgen! Kan niet anders dan een mooie ruimte worden zo.
Omdat de funderingen van het huis zo lopen is er op het einde rechts in de cinema ruimte zo een insprong van 1,5 meter, dus mss dat ik daarachter wel iets kan plaatsen, maar de bedoeling is om dat eigenlijk daarvoor dicht te maken want het scherm moet in het midden van de muur komen.
mss zou ik daar wel de DVD installatie, maar daar ben ik nog nie over uit.
Deze richting zou ik eigenlijk willen uitgaan.



rbormans

Ziet er een super project uit !

Heb je ook al stilgestaan bij de uiteindelijke verzekering, want je brengt eigenlijk een aantal "dure" ruimtes onder in keldervertrekken. Ik dacht dat een flink aantal woningverzekeringen alvast vochtschade in kelders uitsluiten.

JeKa


Sicco

HT-set
Samsung PS50A656 | Denon 1906 | Klipsch Synergy F2k + F3c | MJ Acoustics Ref. I MKII sub | Pioneer DV-490s | Wii | PS3 | G&W Powerfilter | Soundbridge | HDX-1000 | Harmony 885 | Atlona + Monster + Spellbinder + Profigold

donaldk

Er was hier een tijd terug nog een Belg bezig met een dergelijk nieuwbouwproject, hij heeft toen voor de uiteindelijke bouw de kelderafmetingen acoustisch laten doorrekenen door Thingman en de afmetingen aangepast, zou dat topic even opzoeken en doornemen als ik jou was. Kelderfunderingen werden ook ontkoppeld van de rest van het huis als ik het goed heb onthouden en meer van dergelijke speciale HT zaken die een gewone kelder niet heeft.

beatbrother

Quote from: Raf (B) on March 13, 2009, 17:23:55
Ziet er een super project uit !
Heb je ook al stilgestaan bij de uiteindelijke verzekering, want je brengt eigenlijk een aantal "dure" ruimtes onder in keldervertrekken. Ik dacht dat een flink aantal woningverzekeringen alvast vochtschade in kelders uitsluiten.
Dat was eerst onze grootste schrik omdat de meeste huizen vochtproblemen in de kelder hebben. Omdat we in heel drassig gebied gaan bouwen dacht ik dat we geen kelder zouden kunnen bouwen. Ze hebben toen gezegd dat als we de kelder laten gieten dat het dan al 100% watervrij is en door de nieuwe wetgeving inzake verluchting is het ook nog vochtvrij. dus  :thumbs-up:
Ik zal binnenkort ook eens een foto plaatsen van de grond zoals hij er nu bij staat. Nog een heel bos staat erop. hehe :laugh:

Ik heb ook gevraagd om het zeker goed geluidsdicht te krijgen naar boven toe, want als ik muziek maak heb ik meestal de neiging om die die boxen zwaar open te gooien wat naar boven toe voor wat problemen kan zorgen qua geluid.  :ohmy:

Steven Coymans

Ikzelf heb ook op het punt gestaan om de HT ruimte uit de woonkamer naar de kelder te verhuizen.
Vermits de hele de woning oderkeldert is. Is ook een gegoten kelder met goede verluchting, maar nadat ik 3X water in de kelder heb gehad via de verluchtings gaten, is dat idee al erg bekoeld.
Ik zou erg voorzichtig zijn. Probleem is vaak dat de kelderwanden (in principe) geen water doorlaten, maar dat het water via de verluchting, of tussen de welfsels en de wanden naar binnen komt. Het eerste jaar kan het ook zijn dat er water sijpelt tussen de naden van de gegoten muren, dit is normaal en kan behandeld worden.

Woonkamer
Samsung: UE75RU7170 0 ] Denon x2600h | DaliALTECO C-1/Dali Zensor VOKAL| Himedia q10 pro | Logitech Harmony 885
HT
Epson: EH TW-9400W | Marantz: SR7007 / UD5007 | Focal : 726V / CC700v | SVS PB12-NSD DSP | Zidoo X20

celerontje

Quote from: donaldk on March 13, 2009, 18:11:43
Er was hier een tijd terug nog een Belg bezig met een dergelijk nieuwbouwproject, hij heeft toen voor de uiteindelijke bouw de kelderafmetingen acoustisch laten doorrekenen door Thingman en de afmetingen aangepast, zou dat topic even opzoeken en doornemen als ik jou was. Kelderfunderingen werden ook ontkoppeld van de rest van het huis als ik het goed heb onthouden en meer van dergelijke speciale HT zaken die een gewone kelder niet heeft.
Ehhhh Belg?
Philip heeft een Nederlands paspoort, hoor!
Een Nederbelg dus! ;D
HTip.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

donaldk

Ja stond me wel iets van bij, maar ja met een kelder en en baksteen in je maag ben je gewoon een Belg :exclamation: :tongue2:.

De bouwbeurs heeft afgelopen week dan ook goed stand gehouden afgelopen week, volgens het VRT Journaal.

Dirc


rbormans

Quote from: beatbrother on March 13, 2009, 19:07:43
Dat was eerst onze grootste schrik omdat de meeste huizen vochtproblemen in de kelder hebben. Omdat we in heel drassig gebied gaan bouwen dacht ik dat we geen kelder zouden kunnen bouwen. Ze hebben toen gezegd dat als we de kelder laten gieten dat het dan al 100% watervrij is en door de nieuwe wetgeving inzake verluchting is het ook nog vochtvrij. dus  :thumbs-up:
Ik zal binnenkort ook eens een foto plaatsen van de grond zoals hij er nu bij staat. Nog een heel bos staat erop. hehe :laugh:

Ik heb ook gevraagd om het zeker goed geluidsdicht te krijgen naar boven toe, want als ik muziek maak heb ik meestal de neiging om die die boxen zwaar open te gooien wat naar boven toe voor wat problemen kan zorgen qua geluid.  :ohmy:
Ik heb ook een gegoten kelder, en een paar weken geleden toch > 150 liter water kunnen wegpompen (grondwater even gestegen tot verluchtingsgat ;) ) vandaar mijn opmerking.

Geluidsdicht naar boven: voorzie zeker iets aan de deuren naar de trap, want in mijn geval "ontsnapt" het meeste geluid langs de trap, en zo meteen tot op de verdieping.

jaco

Hoe hoog (of beter hoe diep) worden de ruimte.
Standaard is het vaak 'maar' 240 cm, maar wellicht kun je nu nog besluiten het iets hoger/dieper te doen ?

reza

#14
Hoi,


Een plus minus 4 meter breed scherm, whow. Wat voor een projector denk je dan aan die dat aan kan?
Rob hier op het forum heeft ook een scherm van 4 mt breed en 2.20 mt hoog, met automatische masking
voor 21.9 maar die heeft wel een aardige machine hangen :o

Ik ben zeer benieuwd wat jij van plan bent daar op te gaan hangen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

beatbrother

#15
Quote from: jaco on March 14, 2009, 08:11:54
Hoe hoog (of beter hoe diep) worden de ruimte.
Standaard is het vaak 'maar' 240 cm, maar wellicht kun je nu nog besluiten het iets hoger/dieper te doen ?
Zowiezo heb ik gezegd dat ik minimum 260 cm wil hebben.
De architect zei me dat als men de kelder gaat gieten dat dat gegoten wordt in zo van die bakken. Standaard zijn die 260 cm.
Als ik dus groter wil bv. 300 cm, dat dat apart bijgebouwd moet worden en dat dat dan een stuk duurder gaat zijn.
Wat denk je dat een ideale maat is ?

Quote from: reza on March 14, 2009, 10:20:33
Hoi,
Een plus minus 4 meter breed scherm, whow. Wat voor een projector denk je dan aan die dat aan kan?
Rob hier op het forum heeft ook een scherm van 4 mt breed en 2.20 mt hoog, met automatische masking
voor 21.9 maar die heeft wel een aardige machine hangen :o

Eerlijk gezegd heb ik daar nog niet echt bij stilgestaan, want ik tel toch op 1,5 jaar dat we verder zijn en tegen dan kan er weer
veel nieuw op de markt zijn hè.
Momenteel heb ik nu in mijn huidge home_cinema al enkele jaren een Sanyo PLVZ2. Ik had m toen gekocht toen m nog maar pas
op de markt was gekomen en daar kijk ik al jaren met veel plezier mee.
Het is te zot om nu al iets anders te kopen, want dan doe ik het liever volgend jaar gelijk goed.
Bij Cinedream had ik een tijd geleden een projector gezien die kwalitatief gezien heel mooi was. Themescene HD80.
Maar dat is nu wel al een tijdje geleden dat ik m gezien heb en ik ben niet zo op hoogte van de
laatste snufjes. Wat zou je aanraden ? Ik zag dat die Epson 6500UB groot contrast heeft of die Panasonic AE3000U.

jantje112

Over anderhalf jaar zijn er allicht ook 3 chip dlp projectoren op de 2e hands markt en waarschijnlijk ook niet meer zo duur als de huidige nieuwprijzen!

Pieter-Jan

Als je het echt helemaal super zou willen doen, zou ik toch rekening houden met de akoestische maten van de ruimte.
Er is op het forum een pak kennis aanwezig (oa Thingman) en enkele centimeters meer of minder kunnen een ruimte gewoon goed of toch een pak beter maken ...
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

HTip

Quote from: donaldk on March 13, 2009, 18:11:43
Er was hier een tijd terug nog een Belg bezig met een dergelijk nieuwbouwproject, hij heeft toen voor de uiteindelijke bouw de kelderafmetingen acoustisch laten doorrekenen door Thingman en de afmetingen aangepast, zou dat topic even opzoeken en doornemen als ik jou was. Kelderfunderingen werden ook ontkoppeld van de rest van het huis als ik het goed heb onthouden en meer van dergelijke speciale HT zaken die een gewone kelder niet heeft.
Quote from: celerontje on March 13, 2009, 19:40:52
Ehhhh Belg?
Philip heeft een Nederlands paspoort, hoor!
Een Nederbelg dus! ;D
HTip.
Dacht al dat het over mij ging ;D En ik ben nog steeds bezig, alleen nog met afwerking...

Ik zou zowiezo contact opnemen met Thingman. Hij kan de optimale ratio's berekenen die je kan bereiken met voorzetwanden, vloeren, verlaag plafond, etc.

Als je dat hebt gedaan en de kelder geluidsdicht te maken is, kan hij een nagalmmeting doen. Je krijgt dan een rapport met aanbevelingen, voorstellen voor materialen en bouwplannen voor alle benodigde akoestische aanpassingen. Kan je hoop gedoe schelen als je het geluid optimaal wil krijgen. Je hebt minder electronica (RoomEQ, e.d.) nodig om het gewenste resultaat te bereiken. Ik ben erg tevreden met het resultaat 8)

Ik heb de binnenkant van de buitenmuur in de HT dichtgemaakt met een epoxy. De muur is volledig vochtvrij. Ga trouwens alle buitenmuren op die manier behandelen. Ik heb gebruik gemaakt van geïmpregneerd hout en gedeeltelijk een tegel gelegd. Zorgen voor voldoende ventilatie en vocht krijgt geen kans ;)

Mooi project. Veel succes :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

jaco

Quote from: beatbrother on March 14, 2009, 11:07:20
Zowiezo heb ik gezegd dat ik minimum 260 cm wil hebben.
De architect zei me dat als men de kelder gaat gieten dat dat gegoten wordt in zo van die bakken. Standaard zijn die 260 cm.
Als ik dus groter wil bv. 300 cm, dat dat apart bijgebouwd moet worden en dat dat dan een stuk duurder gaat zijn.
Wat denk je dat een ideale maat is ?
Als je acoustische maatregelen wilt nemen aan de bovenkant gaat er zo 20 cm verloren. Dus als je 220 of 240 hoog had gehad krijg je dan een erg laag plafond.
Wellicht dat het met 260 wel goed gaat.

Het hele idee van je ruimte veranderd volgens mij enorm als de hoogte wat meer is. Die foto's die je als voorbeeld gaf zijn denk ik vrij hoge ruimte. Als je hier op het forum zoekt zie je wel voorbeelden van ruimtes (door GTDesign ingevuld) die een stuk hoger dan normaal zijn. Dat lijkt veel ruimtelijker.

Wat een goede maat is zou je inderdaad met Thingman op kunnen nemen.
Zoals andere mensen al schrijven is beginnen met een acoustisch kloppende ruimte erg verstandig. En als je zoals jij nog moet beginnen met de bouw zou ik dat zeker goed bekijken.. Als het een maal gebouwd is is het vaak niet meer te veranderen.

reza

Hoi,


Al de beamers waar jij het over hebt kunnen geen 4 mt breed scherm vullen!
Ja dat zou wel gaan natuurlijk maar dan zit je naar een batcave te kijken ;)
in plaats van IN een batcave te kijken.

Ik zou je eerst maar een beetje orienteren qua projecton, voordat je aan een 4mt breed 2mt hoog scherm
gaat wagen! 4 mt breed is voorbij de grens van de meeste beamers, hou daar rekening mee.
Een zeer goede digitale beamer onder de 10.000 euro ( JVC 350,750,HD100,HD1,Epson TW5000 )
Gaan niet voorbij de 3mt breed, kan natuurlijk wel maar dan ben je niet meer bezig met je hobby denk ik zo maar!
Omdat het er niet meer mooi uit gaat zien.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

beatbrother

Quote from: HTip on March 14, 2009, 12:47:20
Ik zou zowiezo contact opnemen met Thingman. Hij kan de optimale ratio's berekenen die je kan bereiken met voorzetwanden, vloeren, verlaag plafond, etc.
Mooi project. Veel succes :thumbs-up:
Hier dicht bij ons is ook een bedrijf (misschien heb je er al van gehoord Amptec). Die doen ook zo muziek-studios bouwen enz.
Eerst was ik er over aan het twijfelen om dat te laten doen, want in de kelder moet ik ook een muziekstudio bouwen. Je moet dan bv. met zo een zwevende vloer beginnen, de wanden, plafond en vloer nooit horizontaal zetten tegenover elkaar enz. Maar ik weet alleen niet als het prijsverschil de kwaliteit rechtvaardigt, want dan wordt het echt wel EXTREEM duur.  Dus in de plaats daarvan had ik gedacht om in de muziekstudio en HT gyproc muren te plaatsen, met zo van die acoustische muurpanelen.
Anders zal ik ook eens contact opnemen met Thingman en ik kan dan eerst eens vragen aan hem wat zijn prijs is hè.

Quote from: reza on March 14, 2009, 13:21:50
Al de beamers waar jij het over hebt kunnen geen 4 mt breed scherm vullen!
Ja dat zou wel gaan natuurlijk maar dan zit je naar een batcave te kijken ;)
in plaats van IN een batcave te kijken.
Ik zou je eerst maar een beetje orienteren qua projecton, voordat je aan een 4mt breed 2mt hoog scherm
gaat wagen! 4 mt breed is voorbij de grens van de meeste beamers, hou daar rekening mee.
Oei, ik dacht dat de meeste projectors zeker zo groot kunnen gaan als je je beamer gewoon wat verder naar achter zet ?  :withstupid:
op www.cinedream.be kan je bij projectors ook die calculator zien en daar kan je bv. de afstand tot aan je scherm ingeven. hmm
Ik heb blijkbaar nog veel werk aan de winkel. hehe.  :happy:


bmateijsen

Quote from: beatbrother on March 14, 2009, 13:50:34
Oei, ik dacht dat de meeste projectors zeker zo groot kunnen gaan als je je beamer gewoon wat verder naar achter zet ?  :withstupid:
op www.cinedream.be kan je bij projectors ook die calculator zien en daar kan je bv. de afstand tot aan je scherm ingeven. hmm
Ik heb blijkbaar nog veel werk aan de winkel. hehe.  :happy:



Dat doen ze ook wel, maar je krijgt dan amper licht op het scherm. Met andere woorden, je lichtoutput is dan gewoon te laag.
Als je echt 4m in hoge kwaliteit wil projecteren, dan zijn er absoluut goede projectoren te vinden, maar wel voor een budget boven de 15K.

Bijv. de Projectiondesign Optix (dual lamp)

Groet,

Bjorn

beatbrother

Quote from: bmateijsen on March 14, 2009, 13:55:34
Dat doen ze ook wel, maar je krijgt dan amper licht op het scherm. Met andere woorden, je lichtoutput is dan gewoon te laag.
Als je echt 4m in hoge kwaliteit wil projecteren, dan zijn er absoluut goede projectoren te vinden, maar wel voor een budget boven de 15K.
Hmmm ... Ik denk dat ik dan enkele toegevingen moet gaan doen, want 15k gaat boven mijn budget zijn, want da gaat mijn vrouw niet leuk vinden als ik daar zoveel aan zou geven, want het hele huis moet ook gebouwd worden. :P
Ik denk dat ik dan eerst voor een kleiner scherm zal moeten gaan. Budget voor de projector tel ik ongeveer +/- 4.000 euro.
Hoe groot zou ik dan kunnen gaan zonder echt kwaliteit te moeten inboeten ?
Feit is wel dat ik in een ruimte van 8 meter lengte zit en 6 meter breedte. Is dat dan te groot ?

reza

#24
Hoe groter je ruimte des te meer plek heb je om je speakers vrij te laten staan ;)
Dus dat is wel gunstig! En je kan dan natuurlijk ook een hoop stoelen kwijt.

ik zou niet breeder gaan dan 2.60mt. en an ligt het er nog aan wat voor een scherm je gaat nemen 16.9 of 21.9
omdat 16.9 weer wat groter is natuurlijk en je weer meer licht nodig hebt enz enz.
Maar ik zou niet breeder gaan als 2.60mt aloewel 3mt wel heel cool is ;D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"