Beatbrother's HT

Started by beatbrother, March 13, 2009, 17:03:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

beatbrother

Quote from: Jean Sibelius on March 17, 2009, 06:51:17
Als ik echter de reacties/postings van de topicstarter lees krijg ik de indruk dat hij bijna vanuit deze ruimte verder het huis heeft laten ontwerpen (ik kan het mis hebben) => instreek was nl. breedte van het scherm (maar gezien zijn beroep zullen de audiofiele verwachtingen mogelijk óók wat hoger als gemiddeld liggen).

:sarcasm: hehe. Ik heb tegen m'n vrouw gezegd. Ik beslis over hetgeen onder de grond zit, jij over de rest.  :P
De muziek-studio moest zowiezo tamelijk wat ruimte hebben om al het materiaal in weg te werken. De HT moest ook zowiezo 2 rijen van zetels hebben om met wat meer mensen samen te kunnen kijken. Nu houden we ook al regelmatig zo movie-nights met vrienden.  ::)
Bedoeling is ook als ik bv. een videoproductie gedaan heb voor bv. een huwelijksreportage, dat het bruidspaar met hun ouders samen kunnen komen kijken als de film klaar is. Op die manier wordt de ruimte ook beroepsmatig gebruikt, kan ik het verantwoorden naar de fiscus toe en lijkt het me wel een leuke ervaring voor het bruidspaar.
Nu heb ik wel al het een en ander geleerd uit deze topic en ik denk dat ik het scherm dus ga verkleinen naar 3 meter of 3,5 meter breed.
Ik weet alleen niet als ik de ruimte ook nog moet verkleinen ? Dit is het eerste ontwerp van de architect dus op dit moment kan ik nog aanpassingen laten doorvoeren. Met die gyproc muren wou ik zowiezo wel rekening houden dat ze niet evenwijdig aan elkaar staan. Als is het maar een 10 graden ofzo over de gehele lengte. Ik zal eens op het plannetje tekenen wat ik eventueel nog zie zitten als aanpassing. Dan moet je maar eens je idee er over geven.

beatbrother

Hier een ideetje :

Wat vinden jullier hiervan ?
Zo heb ik een extra deur voorzien vanuit de muziekstudio om rechtstreeks de HT binnen te kunnen gaan.
De zwarte lijnen zijn de gyproc muren tot tegen het plafond.
Op deze manier kan ik ook de installatie voor DVD, versterker enz mooi in de muur wegwerken terwijl ik
langsonder het scherm en dan langszij er toch nog aan kan. Is mss ook handig om zo de kabels enz weg te
werken.
Wat mss ook leuker is als ik bv. de gyproc muur achter de laatste rij zetels maar bv. 1,5 meter hoog maak.
Dan kan ik de Rear-boxen wel een stukje verder naar achteren plaatsen wat mss beter is voor het ruimte
gevoel ?

beatbrother

#52
Ofwel zo ongeveer :



Hier laat ik de ruimte in zijn originele grootte, maar voorzie ik zo een soort middelhoge ommuring (1,5 meter)
Waar dat de stoelen staan en het ophoogje voor de achterste rij zetels.
Het probleem is dan wel .. waar ga ik de installatie plaatsen ?  :crazy:

SpeedyAndré

Kan de installatie niet in/via de muur van de technische ruimte?
Dan heb je er zicht op vanaf de stoelen (voor remotes, cd/dvd laden, displays e.d.) en je kan makkelijk bij de bedrading aan de achterkant.
Dit lijkt me ook goed voor de koeling/luchtcirculatie rond de apparatuur.
Eventueel laat je die wand een stukje verspringen zodat je een wegneembaar frontpaneel krijgt.

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

HTip

Muren dichtbij de stoelen zijn niet bevorderlijk voor het geluid. Dan heb je veel reflectiepunten vlakbij de sweetspot. Ik zou de apparatuur achter tegen de wand plaatsen. Of voor, maar dan achter het scherm.

De stoelen precies achter elkaar kan ervoor zorgen dat de 2e rij geen vrij zicht heeft. Ik heb de stoelen laten verspringen, waarbij de 2e rij 20cm hoger staat.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

beatbrother

Quote from: SpeedyAndré on March 17, 2009, 21:49:13
Kan de installatie niet in/via de muur van de technische ruimte?
Dan heb je er zicht op vanaf de stoelen (voor remotes, cd/dvd laden, displays e.d.) en je kan makkelijk bij de bedrading aan de achterkant.
Dit lijkt me ook goed voor de koeling/luchtcirculatie rond de apparatuur.
Eventueel laat je die wand een stukje verspringen zodat je een wegneembaar frontpaneel krijgt.
Die technische ruimte is niet de technische ruimte voor de HT, maar wel voor de rest van het huis. Ik denk maar aan boiler, chauffage enz.
Maar ik denk wel dat je er een heel goed punt in hebt als ik dat daarin zou kunnen maken. Dan is het ook mooi weggewerkt in de muur en zo verlies
ik geen ruimte in de HT en ik kan er makkelijk aan langs achter. Ik moet wel zien als ik van daaruit alle kabels laat lopen, dat ik dan ook weer gaten moet maken boven om terug de ruimte van de HT binnen te kunnen. Heb je enig idee hoe groot het ongeveer moet zijn voor al het materiaal ? DVD Speler, Versterkers, enz.
Bij Cinedream hadden ze me gezegd dat ik per box een aparte versterker moet hebben. Zij hadden daar dus allemaal versterkers op elkaar gestapeld.  :blink:

I.v.m. die stoelen. De achterste rij gaat ook hoger staan op een verhoogje zodat ze vrij zicht hebben.

rbormans

#56
Quote from: beatbrother on March 18, 2009, 10:23:56
Die technische ruimte is niet de technische ruimte voor de HT, maar wel voor de rest van het huis. Ik denk maar aan boiler, chauffage enz.
Maar ik denk wel dat je er een heel goed punt in hebt als ik dat daarin zou kunnen maken. Dan is het ook mooi weggewerkt in de muur en zo verlies ik geen ruimte in de HT en ik kan er makkelijk aan langs achter.
Ik moet wel zien als ik van daaruit alle kabels laat lopen, dat ik dan ook weer gaten moet maken boven om terug de ruimte van de HT binnen te kunnen. Heb je enig idee hoe groot het ongeveer moet zijn voor al het materiaal ? DVD Speler, Versterkers, enz.
Bij Cinedream hadden ze me gezegd dat ik per box een aparte versterker moet hebben. Zij hadden daar dus allemaal versterkers op elkaar gestapeld.  :blink:
Tegenwoordig staat in een technische ruimte van een huis niet erg veel meer, dus je hebt zeker de ruimte (onze technische ruimte staat ook leeg voor 80%, ongeveer dezelfde grootte). Aan wat voor centrale verwarming dacht je trouwens, want bvb gas in de kelder wordt niet zo vaak gedaan ?

Je hebt per luidspreker een apart versterkerskanaal nodig, dat je allemaal monoblokken (aparte blokken) "MOET" hebben is onzin. Mogelijks heb je Cinedream hier verkeerd verstaan.




beatbrother

Quote from: Raf (B) on March 18, 2009, 11:52:23
Tegenwoordig staat in een technische ruimte van een huis niet erg veel meer, dus je hebt zeker de ruimte (onze technische ruimte staat ook leeg voor 80%, ongeveer dezelfde grootte). Aan wat voor centrale verwarming dacht je trouwens, want bvb gas in de kelder wordt niet zo vaak gedaan ?
Je hebt per luidspreker een apart versterkerskanaal nodig, dat je allemaal monoblokken (aparte blokken) "MOET" hebben is onzin. Mogelijks heb je Cinedream hier verkeerd verstaan.
Ahaa .. goe nieuws dus. Dan ga ik daar wss wel plaats in hebben.  :laugh:
Ik heb juist eens gebeld naar Cinedream en het eens nagevraagd want nu was ik wel nieuwsgierig hoe dat zat. Het was al een tijdje geleden dat ik toen daar ben geweest.  Hij verteld me juist dat het mogelijk is om dat te doen, maar dat het niet nodig is omdat het dan heel duur wordt.
hij zei me dat het beste zou zijn om een Marantz AV8003 (Processor) te koppelen met een Marantz MM8003 (Eindprocessor). Hierdoor wordt alles appart geprocessed en uitgestuurd per kanaal en dat je dan heel goed geluid krijgt.

rbormans

Quote from: beatbrother on March 18, 2009, 16:55:28
Ahaa .. goe nieuws dus. Dan ga ik daar wss wel plaats in hebben.  :laugh:
Ik heb juist eens gebeld naar Cinedream en het eens nagevraagd want nu was ik wel nieuwsgierig hoe dat zat. Het was al een tijdje geleden dat ik toen daar ben geweest.  Hij verteld me juist dat het mogelijk is om dat te doen, maar dat het niet nodig is omdat het dan heel duur wordt.
hij zei me dat het beste zou zijn om een Marantz AV8003 (Processor) te koppelen met een Marantz MM8003 (Eindprocessor). Hierdoor wordt alles appart geprocessed en uitgestuurd per kanaal en dat je dan heel goed geluid krijgt.
Mag ik er van uitgaan dat Cinedream ook weet welke speakers hierbij horen ?
De Marantz combinatie is toch ook niet van de goedkoopste, dus heb ik vraagtekens bij dergelijk "het beste" advies aan de telefoon (en ook een geintegreerde versterker stuurt uit per kanaal ;) ).


beatbrother

Ik ga morgen proberen langs te gaan met m'n plannen en eens zien wat zij daarover te zeggen hebben.
Dan zal ik proberen om een fototoestel mee te pakken en wa fotos te trekken van hun cinema-ruimte.

Robbert54

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Durk

de laatste optie met de muren rondom de zetels weg.. Die voegen volgens mij alleen maar nadelen toe.

De ruimte achter het scherm kun je mooi gebruiken als kast voor Dvd's + je apparatuur lijkt me.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

jaco

#62
Beatbrother, waarom heb je een doorgang naar je opname studio ?

Verder zou ik de deur naar het portaal waar de trap zit meer naar rechts zetten. In een hoek zou je bij 5.1 opstelling de luisdpreker ongeveer moeten plaatsen.
Dus deur 1 meter naar rechts en andere kant open draaiend ? Dan moet de technische ruimte deur ook wat schuiven.

beatbrother

Quote from: jaco on March 20, 2009, 08:01:20
Beatbrother, waarom heb je een doorgang naar je opname studio ?

Verder zou ik de deur naar het portaat waar de trap zit meer naar rechts zetten. In een hoek zou je bij 5.1 opstelling de luisdpreker ongeveer moeten plaatsen.
Dus deur 1 meter naar rechts en andere kant open draaiend ? Dan moet de technische ruimte deur ook wat schuiven.
Die doorgang naar de opname studio is niet noodzakelijk, maar het leek me leuker als dat rechtstreeks verbonden was. Dan kan ik gewoon van het een naar het ander doorlopen en vanuit de studio zie je dan een beetje die ingang van de studio wat je mooi kan aankleden met filmposters tegen de muur of zo van die led-lichtjes enz.
Aan de andere kant is wel het nadeel dat ik dan weer een extra deur moet plaatsen, weer extra isoleren en eventueel meer moet verwarmen als dat gewoon open blijft.
Dit is mss een heel domme vraag :Maar die 5.1 opstelling waar je over spreekt. Staan die boxen achteraan niet tegen de verticale muur ? Of moet je die voor het best geluid tegen de muur plaatsen waar de deur staat ?
Nu ja, ik denk wel dat ik voor het 7.1 systeem ga gaan, maar je hebt daar wel een heel terechte opmerking gemaakt die ik niet over het hoofd mag zien.

jaco

Bij 5.1 staan de luidsprekers op ~ 100 - 110 graden. Er staan ergens op het forum wel wat afbeeldingen.
Bij 7.1 staan er luidsprekers op 90 graden en ergens op 120-130

beatbrother

Vorige week heb ik een paar uur bij Cinedream doorgebracht.
Daar heb ik de afmetingen genomen van hun cinema-room.
Da kwam op 4,5 meter breed en ongeveer 6 meter lang. Daarin stonden dus ook 2 rijen stoelen en de zaal was qua ruimte nie te groot, nie te klein en heel gezellig.
Als projector hadden ze daar een Marantz projector staan alsook een Epson TW5000.
Ze projecteerden op een scherm van 2,75 meter, maar het was perfect mogelijk om te projecteren op een scherm van 3 meter - 3,5 meter.
Qua boxen hingen daar Wharefedale boxen en ik vond ze echt heeel goed klinken en die buttkicker is wel een leuk extraatje.
Kent er iemand Crestron Adagio ? Dat stond daar en dat was eigenlijk ook een soort domotica-systeem. Je kan het niet alleen gebruiken als versterker, maar je kan m ook programmeren voor je belichting in je HT en de rest van het huis enz. Dat zag er wel leuk uit, maar wel prijzig.

Robbert54

Quote from: beatbrother on March 23, 2009, 11:29:01
Vorige week heb ik een paar uur bij Cinedream doorgebracht.
Daar heb ik de afmetingen genomen van hun cinema-room.
Da kwam op 4,5 meter breed en ongeveer 6 meter lang. Daarin stonden dus ook 2 rijen stoelen en de zaal was qua ruimte nie te groot, nie te klein en heel gezellig.
Als projector hadden ze daar een Marantz projector staan alsook een Epson TW5000.
Ze projecteerden op een scherm van 2,75 meter, maar het was perfect mogelijk om te projecteren op een scherm van 3 meter - 3,5 meter.
Qua boxen hingen daar Wharefedale boxen en ik vond ze echt heeel goed klinken en die buttkicker is wel een leuk extraatje.
Kent er iemand Crestron Adagio ? Dat stond daar en dat was eigenlijk ook een soort domotica-systeem. Je kan het niet alleen gebruiken als versterker, maar je kan m ook programmeren voor je belichting in je HT en de rest van het huis enz. Dat zag er wel leuk uit, maar wel prijzig.
foto's??

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

mexmen2

heel vet cool zo een nieuw project.
zal dit topic nog menig keer bezoeken en reageren.
ps3 40gb / 16 bluray films

beatbrother

Quote from: Robbert54 on March 23, 2009, 15:21:36
foto's??
Ik had mijn fototoestel nie bij, want het was niet gepland om langs te gaan.
Ik heb wel wat filmpjes met mijne Gsm genomen en zal eens zien als ik die online kan plaatsen, maar
de kwaliteit zal wel niet goed zijn.
Maar ik ga proberen om deze week of volgende week nog eens even langs te gaan "met" fototoestel.  :biggrin:
Hebben jullie al gehoord van 9.1 setup ? Hij zegt dat ze er zeer binnenkort mee gaan uitkomen en dan komen
er nog 2 speakers bij aan het scherm geplaatst.

MLCinema

Ach, zoals dat ook geld bij een 7.1, liever een kwalitatief goede 5.1 dan een mindere 7.1. Zo gaat dat ook op voor een 9.1, klinkt leuk maar het moet wel op niveau zijn anders doet het afbreuk aan het geheel.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

jaco

Quote from: beatbrother on March 24, 2009, 10:38:40
Hebben jullie al gehoord van 9.1 setup ? Hij zegt dat ze er zeer binnenkort mee gaan uitkomen en dan komen
er nog 2 speakers bij aan het scherm geplaatst.
Ik hoop dat dat hoogte kanalen worden.

Heb je een link naar iets officieels ?

Of is het wellicht een Yamaha oplossing ? Die hebben al jaren 2 extra speakers hoog vooraan. Er gaat echter geen dedicated signaal naar toe, maar een door een DSP afgeleid signaal.

Starred

#71
Quote from: jaco on March 24, 2009, 16:24:47
Of is het wellicht een Yamaha oplossing ?

Nee, is een Dolby oplossing
http://www.dolby.com/consumer/technology/prologic-IIz.html

jaco


reza

Moet er wel materiaal voor zijn. Dat is er nu al bijna niet voor 7.1 :huh2:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

beatbrother

Ze zouden vooraan aan het scherm geplaatst moeten worden boven in de hoeken.
Ik dacht dat zowiezo al het geval was bij een 5.1, maar blijkbaar staan die onderaan.
Ik zal eens vragen als er al wat meer officieel nieuws over is.
Hij raadde mij alleen aan om de kabels wel al te voorzien voor een 9.1 systeem.
Verder zei hij me ook nog het onofficiële nieuws dat Marantz met hun projectoren gaan stoppen.