Avalon Eidolon clones: afwerking fineer

Started by Incognito, March 12, 2009, 14:06:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Incognito

Beste medeforummers,

Al ruim een jaartje inmiddels ben ik eigenaar van de speakers zoals hieronder weergegeven. Een prachtig setje Avalon Eidolon clones. Niet door mijzelf gebouwd overigens. Prachtige speakers en ook erg mooi gefineerd, maar verder zo goed als onbehandeld. Mijn idee was om het fineer toch eens de afwerking te gaan geven die het verdient. Dat wil zeggen (denk ik) dat ik het fineer op een of andere manier behandelklaar zal moeten maken (schoonmaken/ schuren) en moet kiezen hoe ik deze af wil werken.

Onlang heb ik van een goede kennis van mij gehoord dat Danish Oil een goed alternatief zou zijn. Bij deze aan jullie de vraag:
- hoe zouden jullie de speaker afwerken en waar zou ik het betreffende middel kunnen krijgen (woon in Utrecht)? En natuurlijk; waarom dit?
- hoe moet ik vervolgens de speaker voorbehandelen (schoonmaken/ schuren)?

Ben erg benieuwd naar jullie reacties! Resultaten zal ik hier natuurlijk even posten.

Van de betreffende speakerset is dit er eentje!:



Rudo

Prachtige speakers!
Qua afwerking: voor mij geen Danish Oil meer.
Het opbrengen en poetsen is een rotklus. (Ik heb daar waarschijnlijk te weinig geduld voor.)
Het ziet er wel mooi uit, direct na het opbrengen, maar na een jaar moet het nog eens. En nog eens, en nog eens....
Het fineer is niet beschermd voor UV van de zon, ik gebruikte een lichte kleur fineer die nu een stuk donkerder geworden is.

Voor mij is dé afwerking Silvatane PU acryl van Trimetal. (Ook in Utecht verkrijgbaar, sterker nog, daar heb ik mijn pot aangeschaft....). Naast een mooie afwerking is het ook nog een superhard en geeft het fineer een goede bescherming.
Met de Danish oil blijft het fineer net zo kwetsbaar als zonder die olie....
Ook wel eens parketlak (Glitsa) gebruikt, maar dat gaf een minder mooi en sterk resultaat.

Succes met kiezen...
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

dre73

als je `m hoogglans af wil werken is rustins plastic coating de manier 8)
supersnel droog en keihard met een perfecte glans.
en dat allemaal voor een zeer schappelijke prijs(stuk minder als parket of bootlakken)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Incognito

#3
Bedankt voor jullie respons!

Hebben jullie echter ook voorbeeldjes van het eindresultaat? Van Danish oil heb ik wel prachtige dingen gezien (de diepte die je krijgt in de tekening van het hout is gewoon  O0). Licht zou wel een beetje een probleem kunnen zijn. De ene speaker staat 's middags ( in de zomer) namelijk in de zon en de ander niet; kleurverschil zou dan op kunnen treden als ik je goed begrijp?

Verder; hoogglans afwerking is niet geheel wat ik nastreef, maar meer een soort van natuurlijke look. Alhoewel, als ik heel eerlijk ben vind ik de originele avalons wel geweldig, dus wat dat betreft; waarom zou ik dat bij deze speakers niet willen... hmmm, moeilijk moeilijk!

Incognito

Quote from: Rudo on March 12, 2009, 16:58:18
Prachtige speakers!
Qua afwerking: voor mij geen Danish Oil meer.
Het opbrengen en poetsen is een rotklus. (Ik heb daar waarschijnlijk te weinig geduld voor.)
Het ziet er wel mooi uit, direct na het opbrengen, maar na een jaar moet het nog eens. En nog eens, en nog eens....
Het fineer is niet beschermd voor UV van de zon, ik gebruikte een lichte kleur fineer die nu een stuk donkerder geworden is.

Voor mij is dé afwerking Silvatane PU acryl van Trimetal. (Ook in Utecht verkrijgbaar, sterker nog, daar heb ik mijn pot aangeschaft....). Naast een mooie afwerking is het ook nog een superhard en geeft het fineer een goede bescherming.
Met de Danish oil blijft het fineer net zo kwetsbaar als zonder die olie....
Ook wel eens parketlak (Glitsa) gebruikt, maar dat gaf een minder mooi en sterk resultaat.

Succes met kiezen...

Dat spul is wel erg mooi als ik het zo zie. Klopt het dat dit qua resultaat wel lijkt op Danish oil (dat is wat ik tegenkom als ik op foto's zoek)?

Rudo

Ik vind dat de fineerstructuur en bij Danish oil er wel erg mooi uit kan komen.
Mooier dan bij de lak.
Maar dan als het net gedaan is.
De silvatane lak laat ook de fraaie houtstructuur in tact, maar er is echt een laagje tussen.
Het lijkt inderdaad wel wat op elkaar....
En is makkelijk op te brengen.
Met een soepele kwast is er zo een dun laagje op aangebracht, het droogt snel, en er kunnen zo nog 3 laagjes erbij.

De Avalon speakerlak is ook erg mooi.
En hard.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Erik van Voorst (in memoriam)

#6
Opbrengen en poetsen van Danish oil is alleen een rotklus als je het TE lang laat drogen.....dan gaat het plakken en ben je meer aan het boenen.... ;)

Ik breng de olie op met een klein stukje T-shirt en na plm. 2 minuten veeg ik het "eraf" met een schoon stuk T-shirt....

In eerste instantie een tiental zeer dunne lagen en daarna 2 maal per jaar 1 dunne laag....(iets meer werk dan pledgen)...en 1 maal per week even pledgen of af en toe in de blanke (gele) HG-was....als houtliefhebber vind ik dit de mooiste afwerking...het blijft dan "leven".......(egaal)verkleuren van hout vind ik zelfs mooi...dus....maar goed smaken verschillen.......trouwens de eerste UV beschermende/werende lak moet nog steeds uitgevonden worden......(ondanks de reclame) ;D

Ik krijg geen goed idee wat je met je speakers wil doen....ze zien er vrij donker uit...lichter maken gaat je niet lukken....ik weet ook niet wat voor lakbehandeling hij heeft gehad........

BTW
Deze midkast heb ik met Danish Oil gedaan....laten we eerlijk zijn...al zal dit een beetje verkleuren...dan hou je toch genoeg "leven" over.....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Incognito

Quote from: Erik van Voorst on March 13, 2009, 11:14:19
Opbrengen en poetsen van Danish oil is alleen een rotklus als je het TE lang laat drogen.....dan gaat het plakken en ben je meer aan het boenen.... ;)

Ik breng de olie op met een klein stukje T-shirt en na plm. 2 minuten veeg ik het "eraf" met een schoon stuk T-shirt....

In eerste instantie een tiental zeer dunne lagen en daarna 2 maal per jaar 1 dunne laag....(iets meer werk dan pledgen)...en 1 maal per week even pledgen of af en toe in de blanke (gele) HG-was....als houtliefhebber vind ik dit de mooiste afwerking...het blijft dan "leven".......(egaal)verkleuren van hout vind ik zelfs mooi...dus....maar goed smaken verschillen.......trouwens de eerste UV beschermende/werende lak moet nog steeds uitgevonden worden......(ondanks de reclame) ;D

Dat klinkt al een stuk beter :)! Hoe werkt dat dan met de tientallen kleine laagjes? Moet je dit dan op dezelfde dag aanbrengen?

Hoeveel liter zal je dan trouwens nodig hebben voor een paar speakers? En ik heb begrepen dat er per merk nogal verschil zit in de samenstelling van Danish Oil (dus eigenlijk; is er een merk aan te raden?).

Verder; wat is pledgen?  :-[

Als laatst; blanke HG-was; staat HG voor het merk waarvan je bij de gamma tientallen schoonmaakmiddeltjes kan kopen?

Quote from: Erik van Voorst on March 13, 2009, 11:14:19
Ik krijg geen goed idee wat je met je speakers wil doen....ze zien er vrij donker uit...lichter maken gaat je niet lukken....ik weet ook niet wat voor lakbehandeling hij heeft gehad........

Lakbehandeling hebben ze nog niet gehad. Ik denk dat ze behandeld zijn met een bepaalde olie. That's all. Lichter maken hoeft van mij niet, de huidige kleur vind ik wel mooi (ze zijn in het echt iets lichter). Alleen veel donkerder wil ik ze eigenlijk liever niet hebben.

Als hij in de olie is gezet (wat ik dus denk, misschien iets van was, maar zo voelt het niet), is het dan afdoende om de speaker licht op te schuren om vervolgens de Danish Oil aan te brengen?

Veel vragen, I know. Maar wel alvast veel dank voor de hulp!!!

Erik van Voorst (in memoriam)

#8
Gewoon steeds in het begin 2 uurtjes ertussen en af en toe voelen en het aantal uren vermeerderen...

Droge Danish voelt niet plakkerig aan maar als uitgeharde lak.

Pledgen is in de Johnson''s Albert Heijn spuitbus ""Pledge""  zetten...

HG zoals in Gamma.... ;D

Met 1 blik Danish ben je klaar...

Schuren NEEN polijsten JA......korrel 1000 of 2000.....mag je ook doen als de lak nog nat is...wel na afloop schoonvegen met een T-shirt....en niet te lang laten drogen...

Danish gewoon kopen bij de Baptist en daar ook lekker veel vragen stellen...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Interficior

Misschien een heel vervelende vraag, maar wat wil je precies veranderen aan de speaker? Blijkbaar wil je iets veranderd hebben (dat is niets ergs natuurlijk) maar wát wil je precies anders zien? Je wilt "het fineer de afwerking geven die het verdient", maar wat bedoel je daar precies mee? Zoals je hierboven beschrijft hoeft het niet donkerder of lichter, maar wat wil je dan? Meer glans, of meer glimmende oppervlakken zoals bij hoogglans lak? Of wil je puur meer bescherming tegen kinderen/stofzuigers/natte bierglazen?

Zelf ben ik erg fan van hardwax, zelf gebruik ik die van Blue Dolphin. Deze kun je over olie heengebruiken, en zorgt ervoor dat er een klein laagje overheenkomt, maar niet zo extreem als bij lak. Het is mijns inziens een goed compromis. Zelf heb ik het idee dat olie je hout doffer maakt. Met Hardwax-olie is dat helemaal weg.

Je kunt het bij verschillende winkels kopen, bijvoorbeeld bij www.bluedolphin.nu
Take it or lease it

Incognito

Die midkast is wel bijzonder mooi inderdaad! Wow :colgate:

Maaaar, enig idee of er ook een dergelijk soort toko als baptist in utrecht zit? Scheelt me ongeveer anderhalf uurtje rijden :P

Thanks!

Incognito

Quote from: Interficior on March 13, 2009, 11:34:26
Misschien een heel vervelende vraag, maar wat wil je precies veranderen aan de speaker? Blijkbaar wil je iets veranderd hebben (dat is niets ergs natuurlijk) maar wát wil je precies anders zien? Je wilt "het fineer de afwerking geven die het verdient", maar wat bedoel je daar precies mee? Zoals je hierboven beschrijft hoeft het niet donkerder of lichter, maar wat wil je dan? Meer glans, of meer glimmende oppervlakken zoals bij hoogglans lak? Of wil je puur meer bescherming tegen kinderen/stofzuigers/natte bierglazen?

Zelf ben ik erg fan van hardwax, zelf gebruik ik die van Blue Dolphin. Deze kun je over olie heengebruiken, en zorgt ervoor dat er een klein laagje overheenkomt, maar niet zo extreem als bij lak. Het is mijns inziens een goed compromis. Zelf heb ik het idee dat olie je hout doffer maakt. Met Hardwax-olie is dat helemaal weg.

Je kunt het bij verschillende winkels kopen, bijvoorbeeld bij www.bluedolphin.nu


Het fineer is nauwelijks behandeld en ik zie dat er nodig een laagje van iets op moet (het fineer wordt een beetje "droog" en krijg hier en daar last van een klein scheurtje). Het gaat mij er niet persé om dat ik iets wil veranderen, maar wel dat de speaker een behandeling nodig heeft.

Begrijp ik goed dat Hardwax dus ook een olie is? Als ik Danish Oil zo zie dan is dat doffere niet het geval, of komt dat doordat dit net na opbrengen is gefotografeerd? Een lichte glans (of in ieder geval niet een doffe/ matte look zoals ik nu heb) zou ik denk ik best mooi vinden (moet ik overigens nog wel een nachtje over slapen).

Interficior

Quote from: Incognito on March 13, 2009, 11:40:22
Begrijp ik goed dat Hardwax dus ook een olie is? Als ik Danish Oil zo zie dan is dat doffere niet het geval, of komt dat doordat dit net na opbrengen is gefotografeerd? Een lichte glans (of in ieder geval niet een doffe/ matte look zoals ik nu heb) zou ik denk ik best mooi vinden (moet ik overigens nog wel een nachtje over slapen).
Hardwax is een kruising tussen een was en een olie. Het zorgt ervoor dat het de diepte heeft van olie (maar dat kan dus versterkt worden door eerst nog olie aan te brengen, daardoor wordt het ook wat donkerder) maar ook komt er dus een klein beschermend laagje op, maar niet zo overdreven als bij lak.

Misschien is het het duidelijkst weer te geven met onderstaande foto's, alhoewel fotograferen van dit soort dingen erg moeilijk is:





De eerste is met werkbladolie twee lagen gedaan, en bij het tweede plaatje zitten er ook twee lagen hardwax overheen. Alleen - zoals ik al zei - don't let you fool the pictures, want onder een andere hoek met een andere belichting ziet het er weer anders uit.
Take it or lease it

Incognito

In principe zou het dus kunnen om eerst Danish Oil te gebruiken; dat aan te kijken en eventueel nog af te werken met een laagje hardwax (als ik het goed begrijp?).

Iemand een idee hoe ik qua glans deze producten naast elkaar moet zien? Is hardwax glanzender of is Danish oil juist glanzender?

Erik van Voorst (in memoriam)

ik heb in mijn ht de "echte" avalons staan en de lakafwerking is qua glans identiek aan mijn xXx....

Ik heb zojuist even een foto genomen om te laten zien hoe ze er na een aantal jaar uitzien......de ultieme lichttest want deze staan IN DE SERRE..... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Incognito

#15
Dit is toch wel heel erg mooi inderdaad  :o. En weet je nog welk merk jij hebt gebruikt?

Erik van Voorst (in memoriam)

#16
Rustin
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Incognito

Quote from: Erik van Voorst on March 13, 2009, 14:42:36
Rustin

Dan nog een andere vraag; zou je hier ook ander meubilair mee kunnen doen (bijvoorbeeld een eetkamertafel)? Of is dat misschien qua schoonmaken/ eten dat op tafel valt etc geen goede oplossing?

Erik van Voorst (in memoriam)

Tja hangt ervan af...olie is te allen tijden mooier dan lak...maar erg onderhoudsgevoelig.....het is mijn passie om het mooiste uit hout te halen...
Maar...........als je niet elke week alles in de was wilt zetten dan kun je beter lakken....zeker als iets intensief gebruikt wordt
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

[
Quote from: Incognito on March 13, 2009, 11:36:34

Maaaar, enig idee of er ook een dergelijk soort toko als baptist in utrecht zit? Scheelt me ongeveer anderhalf uurtje rijden :P



daar hebben ze postbodes voor uitgevonden.... ::)
danish oil, tja wat kan ik nog toevoegen aan erik's verhaal......bij mij staan de kastjes in een wat donkere luisterruimte, en sinds de eerste behandeling nu ca. 3 jaar geleden ( oeps, alweer zo lang?) met danish oil nog even mooie zachte glans!
voor mij dus olie.

Ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Rudo

Hiero een plaatje (zoals altijd op de foto slecht te zien...) het resultaat van de Silvatane lak op een lichte kleur fineer.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

dre73

da`s inderdaad een mooie subtiele glans 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Rudo

En hier de bovenkant van een andere speaker met Dansih oil....
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Incognito

#24
Nou, kon toch niet helemaal kiezen. Heb wel besloten het eerst met olie te proberen en niet gelijk met lak, ivm het feit dat je lak ook over olie kan gebruiken.

Heb nu een bestelling geplaatst voor danish oil, chestnut woodwax en hardwax olie. Ga die allen uitproberen op een plekje uit het zicht op mijn eetkamertafel en dan kijken waarop de keus gaat vallen. Mijn eetkamertafel moet namelijk ook nog opnieuw geolied/ gewaxed worden.

Bedankt voor jullie input voorlopig! Ik hou jullie op de hoogte!

Groeten,

Lucas.