Blue lasers sharpen new DVD standards

Started by Selmar_Cleef, February 19, 2002, 08:48:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Selmar_Cleef

QuoteTOKYO--Nine consumer electronics makers including Japanese giants Sony and Matsushita Electric Industrial said on Tuesday they agreed to uniform standards for next-generation blue-laser DVDs.

For entire message click http://zdnet.com.com/2100-1103-839895.html

PS: Weet niet of dit juist is geplaatst.

J.A.F._Doorhof

#1
Is verplaatst.

Daar spreken ze al een tijdje over.
Als de transfer snelheid nu ook omhoog gaat, dan kunnen we waarschijnlijk HD-DVD verwachten.

Maar dan blijft natuurlijk de vraag, of de studio's de melkkoe DVD zo snel al laten vervangen, en ik vrees van niet.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

#2
Op een Amerikaans forum hadden ze iets vernomen dat het wwarschijnlijk nog ongeveer 3 tot 5 jaar gaat duren voordat er HD-DVD gaat komen. Of het het wordt zo iets als met de video banden, Beta-Max, VHS, S-VHS en nu komt er ook nog een digitale VHS op de markt :o

J.A.F._Doorhof

#3
Als het aan ons ligt dan is het er vandaag, maar hou rekening met een paar dingen.

Voor HDVD heb je 44GB opslag nodig, voor een redelijke film, de 27GB is een stap in de goede richting maar nog niet helemaal.

De Studio's zullen nooit al hun melkkoe afmaken (DVD), de mensen zullen zich bedrogen voelen en zullen gaan twijfelen of ze nog wel DVD's moeten gaan kopen, en die grootste groeimarkt zal als een plumpudding in elkaar storten.

De Studio's zullen inmense problemen hebben met de digitale uitvoer van hun producten, vergeet niet oplossingen die nu DVI en SDI gebruiken zijn nog steeds niet helemaal legaal. Als je nu ook al 720P of 1080i gaat uitsturen worden ze helemaal gek  ;D.

Met de komst van D-VHS komt een oplossing voor de Amerikaanse burger om hun HD-TV uitzendingen op te nemen, dat er ook films op gaan verschijnen is een bonus. Zie dit alleen niet als een vervanger van DVD (hoop ik, moet er niet aan denken om terug te gaan naar tape).

HD-DVD komt eraan, dat is zeker......
Maar verwacht het nog niet de komende 4-5 jaar, als het eerder zal zijn is dit meegenomen.

Mijn vermoeden ?
Er zal een tussenvorm komen.
MAW er komen spelers die backwards compatible zijn, en die volgens de reklame boodschappen ook oude DVD's beter weergeven. De eerste HD-DVD's zullen hybirds zijn die zowel op DVD spelers als op de nieuwe HD-DVD spelers af te spelen zijn. Als dit INEENS op de markt wordt gedumpt dan heeft het succes. Als het te langzaam gaat, dan zal de markt hier zeer onder leiden. Wie koopt immers nog DVD's als je weet dat over 2-4 maanden een HDDVD formaat komt ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robbo

#4

QuoteDe Studio's zullen nooit al hun melkkoe afmaken (DVD

Dan kunnen we over 5 jaar weer 5 jaar wachten op de Lucas films....  ;)

Rob


Robbo


RuudG

#6
Ik ben bang dat we straks weer een format strijd gaan krijgen, waarbij de winnaar niet perse de beste hoeft te zijn. Zie de VHS story >:(

Naast de blue laser weet ik van minstens een andere techniek die me op het eerste gezicht nogal superieur lijkt aan de blue laser, nl FMD (Fluorescent Multilayer Disc, zie bv:
http://www.sysopt.com/articles/c3d-spot/).
Hiermee wordt het mogelijk vele layers, in principe tot honderd aan toe, op een DVD te krijgen. Dus dan hebben we het over 450GB per disc met 1 Gb/s aan transmissie snelheid ;D In 2000 was het al mogelijk 20 lagen te stapelen. Hoe ver ze nu zijn weet ik niet. Maar we hebben dus nu HD-VHS, Blue Laser en FMD. Aarrgghh, en dan hebben we nog de angst voor piraterij van de studios. Samen een mooie mengelmoes met een onzekere uitkomst.

En de uitspraken dat HD-DVD nog wel een paar jaar op zich zal laten wachten, neem ik met een zeer grote korrel zout. Als een ding me duidelijk is geworden, is het toch wel het opportunisme van de studio's. Waartegen ze vandaag nee zeggen, daarop kunnen ze morgen, zonder blikken of blozen en met de dollartekens in hun ogen,volmondig ja zeggen. Het voorspellen van de komst van HD-DVD, heeft wat mij betreft de status van weers- of beurskoersvoorspellingen. Niemand weet het, de betrokken studios ook niet.

J.A.F._Doorhof

Dat ben ik met je eens maar..........
Denk eens aan al die DVD's die op stock liggen bij leveranciers, die zijn in één klap waardeloos of een stuk minder waard zijn geworden.

Vergeet niet dat de mensen nu al gewend zijn aan het steeds opnieuw uitkomen van SE's en veel mensen wachten daarom toch maar op de SE's, die paar maanden voor een HD-DVD kan er dan ook wel bij.

Natuurlijk MOET DVD binnenkort vervangen worden, kijk maar naar alle andere formaten, elke 4 jaar is er een verandering. Bij DVD is dat in geluid ook al meerdere malen gebleken, eerst DTS en nu dan DPL-II (Waarvoor je GEEN andere speler nodig hebt), de geluidskant van het HT is met DTS 24/96 nu al behoorlijk klaar voor de toekomst, alleen het beeld kan nog veel verbeterd worden.

De techniek is er, de masters zijn er. Een HD master is mischien nog wel makkelijker gemaakt dan een DVD master. Maar ja, toch is het er nog niet............. en dat heeft volgens mij alleen maar met de commerciele gevolgen te maken.

Nogmaals, kijk eens wat op dit moment het toverwoord is.....DVD, iedereen heeft het erover, iedereen wil het, bijna iedereen heeft het. De schijfjes vliegen de deur uit, de forums en websites groeien dagelijks. Wat gebeurt er als je zoiets teers (het gaat bv in Nederland pas een paar maanden echt goed) uit balans brengt.

Een goede optie zou mischien zijn om een HDDVD brand uit te brengen en dit te marketen als high-end, maar daarmee neem je weer een risico dat het eindigt als LD.

Verder moet je goed onthouden waarom DVD zo populair is... Iedereen kan het afdraaien, of je nu een TV hebt of een CRT projector het werkt op alles. Een HDDVD formaat zal, om een succes te worden, afgespeeld moeten worden op een 16:9 HDTV compatible display. En mischien zit hem daar nu ook net de kneep. Kijk maar eens goed naar de verontrustende markt situatie in Amerika, waar studio's steeds vaker gaan voor 4:3 transfers, dit zijn ZEKER niet de kopers die voor HDDVD zullen kiezen.

De keuze van de studio's lijkt me moeilijk:
1.
De huidige situatie helemaal uitbuiten voor nog eens 5-7 jaar, en schat hemeltje rijk worden aan DVD's.
2.
Een 2e formaat op de markt gooien met alle risico's van één het verlies van de mainstream markt, en twee het mogelijk floppen van het systeem.

Aan de andere kant kan D-VHS wel eens een goede maatbeker gaan worden. Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat ze daarom ook voorbespeelde films gaan uitbrengen. Als dat ineens gaat lopen als een speer dan is dat HET teken voor de studio's om over te stappen. Als het flopt, hebben ze niets verloren, D-VHS moest er toch komen om HD-TV uitzendingen op te nemen.

Ik denk dat als D-VHS een spurt neemt, dat HD-DVD direct om de hoek ligt. Als D-VHS niet aansluit (voorbespeelde tapes), dan kan het nog wel eens een HELE lange zit gaan worden.

Maar eerlijk is eerlijk ik geniet wel van mijn geupscalede DVD plaatje.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

#8
Advies prijzen voor de voorbespeelde D-VHS zijn rond de $30-$40. Gelijke prijzen als bij de introductie van de LD. Meningen zijn verdeeld over het nut van D-VHS. Een kant zegt dat het alleen voor audiophiles zal zijn omdat de speler zo duur is op het moment van introductie en voorlopig ook zo zal blijven. Anderen denken dat dit zal zorgen dat HD-DVD "sneller" op de markt komt dan de 5-6 jaar die eerst werd genoemd.
Het is trouwens te hopen tegen de tijd dat HD-DVD zijn intrede doet er HDTV's hier in Nederland te koop is voor de normale consument.

J.A.F._Doorhof

#9
In Amerika hebben ze sowieso een probleem met de ECHTE introductie van HDTV. Dat is namelijk het vreemde feit dat de Amerikanen perse GROOT willen, en 4:3 is nu eenmaal groter dan 16:9 tevens worden ze wild als ze zwarte balken zien bij een HDTV uitzenden (op hun 4:3 tv), ze hebben namelijk betaald voor groot, en dan WILLEN ZE GROOT .

In onze ogen belachelijk, maar zo zitten die mensen in elkaar. Ze verklaren ons voor gek dat we naar ingeknepen gezichten zitten te kijken op onze 16:9 TV's  ;D.

Eigenlijk verdienen wij HD-TV, en niet daar. ;D

Met de komst van meer en meer HD-TV's zal het in Amerika wel goed komen (hopen we), als dan ook 16:9 er een beetje doorkomt, dan komt alles dik voor elkaar.

Maar nu wij.....................

Noem één reden WAAROM Europese TV's een HDTV mogelijkheid moeten hebben ?
Ok, 480/576P DVD..................... maar verder..................?
Er zijn hier geen HD-TV uitzending, geen D-VHS met voorbespeelde Tapes (komen er ook niet, want er is geen HD-TV), mischien komt er wel D-VHS, maar dan meer als letterlijk d-V H S, maw digitale opslag van VHS kwaliteit (is er al een tijdje). Geen HD-TV output, want we hebben er geen TV's voor.

Wat zou er eigenlijk moeten gebeuren.|

Gewoon in één keer, slam bam HDTV in heel de wereld, één formaat, alle oude TV's inruilen met subsidie of compatible houden voor een beperkte tijd.

Maar ja, we vliegen al de boom in als Canal + weer eens een ander decoding principe gaat gebruiken (en dat kost ons praktisch niets < € 500,00), ok krijgen we ook niets meer voor, maar reken erop dat HD-TV de klant een kleine € 1500,00 zal gaan kosten als het en-masse wordt ingevoerd, mijn oma, ouders en bijna al mijn vrienden zullen dat er NOOIT voor uitgeven.

HD-TV ?
Mooi, prestigeus, maar zelfs in Amerika nog LANG niet waar het ook maar zijn moet.

Zoals ik al eerder heb verteld, is HD-TV in Amerika alleen maar begonnen om politieke redenen (niet willen verkopen van vrije frequenties), en niet om het publiek eens te verwennen. Vandaar dat er ook nog maar HEEL weinig uitzendingen in een land als Amerika zijn. Ik heb alleen maar op de CEDIA HD-TV gezien, verder had iedereen die ik sprak het alleen nog maar bij klanten aangelegd, en zat er zelf nog over te denken (showrooms hadden het wel).

Tja,.....................

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RuudG

#10
Frank schreef:
QuoteDenk eens aan al die DVD's die op stock liggen bij leveranciers, die zijn in één klap waardeloos of een stuk minder waard zijn geworden.
Maar dat zou ook betekenen, dat alle Fiatjes Panda en soortgenoten allemaal opeens waardeloos zouden zijn door de introductie van een nieuwe Jaguar of Rolls Royce. Voor zowel de goedkope middenklasse als het dure topmerk is gelukkig een markt. Het is echt niet zo dat de Fiat Panda koper opeens zou stoppen met kopen omdat er een veel beter alternatief voorhanden is. Ik ben het dan ook niet eens met je keuze schema:
QuoteDe keuze van de studio's lijkt me moeilijk:
1. De huidige situatie helemaal uitbuiten voor nog eens 5-7 jaar, en schat hemeltje rijk worden aan DVD's.
2.Een 2e formaat op de markt gooien met alle risico's van één het verlies van de mainstream markt, en twee het mogelijk floppen van het systeem.
Het kunnen bekijken van een HD-DVD vraagt een aanzienlijke investering: een HDTV of een high-end projector. De mainstream koper wil deze investering helemaal niet maken. Hij zou misschien wel willen, maar als hij een prijs/kwaliteit afweging maakt, blijkt dat hij goed kan leven met een duurzaam medium als DVD en helemaal als hij op zijn mainstream TV een beter beeld dan met VHS krijgt. Net zo goed als hij zijn Fiat Panda niet laat staan omdat er ook een Rolls Royce beschikbaar is. Ik denk dat de afweging voor de studios veel complexer is. Er staan voor diverse studios grote belangen op het spel die op het eerste gezicht helemaal niet zo duidelijk zijn. Warner bv. heeft rechten op het DVD concept, ofwel  aan iedere verkochte DVD verdienen ze. Daarom heeft Warner van meet af aan de DVD ondersteund. Het consortium dat HD-VHS op de markt gaat brengen, bestaat nu juist uit studios die geen rechten hebben op de DVD, Fox, Dreamworks enz.  Studio's die in eerste instantie ook niet echt enthousiast over DVD waren. Vandaar dat Warner niet mee doet met HD-VHS. Ze hebben helemaal geen belang bij het introduceren van een medium waar ze geen rechten op hebben en concurrerend is met DVD waarop ze wel rechten hebben. Vandaar dat ik het ook niet eens ben met je uitspraak:
QuoteIk denk dat als D-VHS een spurt neemt, dat HD-DVD direct om de hoek ligt. Als D-VHS niet aansluit (voorbespeelde tapes), dan kan het nog wel eens een HELE lange zit gaan worden.
De belangen bij HD-VHS en HD-DVD liggen niet alleen in marktvolume, maar ook op het gebied van rechten. Dus in zekere zin is het appels met peren vergelijken als je de resultaten bij HD-VHS als voorspeller gebruikt voor HD-DVD. Maar over een ding zijn we het heel erg eens, hoe sneller hoe liever die HD-DVD :D
En nu snel naar de Olympische Spelen. Gaat Rintje Ritsma nu eindelijk goud winnen op de 1500m? :P

Groeten,

Ruud

J.A.F._Doorhof

Dat met die Panda's klopt niet helemaal.

Kijk.
Als er een HDDVD formaat komt, dan zal dit backwards compatible moeten zijn. Dit betekend dat een HD-DVD in een gewone DVD speler afgespeeld moet kunnen worden en andersom. Op dat moment moet de klant een keuze maken. Koop ik een HD-DVD of een DVD, en ik denk dat (als de prijs ongeveer gelijk is), de klant toch de HD-DVD koopt.

D-VHS en HD-DVD hebben meer met elkaar te maken dan je denkt, en minder met rechten dan je denkt. Het hele rechten verhaal is in 90% van de gevallen een dekmantel om dingen uit te stellen.

Ik heb bv alle rechten voor een film, en ik heb de film. Waarom kan ik die film dan WEL op DVD uitbrengen en niet op HD-DVD. Omdat George Lucas het er niet mee eens is ? (ok, verkeerd voorbeeld  ;D). In de meeste van de gevallen willen de makers de film wel op DVD hebben, maar liggen de studio's dwars, als het echter echt moet dan komt dat wel in orde.

Ik heb de volle overtuiging dat als D-VHS een gigantisch succes wordt, we HD-DVD binnen een jaar zien verschijnen. De Studio's zullen namelijk NOOIT toestaan dat een ander formaat de markt overneemt.

Natuurlijk kost het geld, maar de consument is een vreemd beest. Kijk naar SACD en DVD-A, iedereen wil het hebben (wat zeg ik MOET het hebben), maar er is maar een HEEL klein percentage die 1. het verschil hoort op HUN setup en 2. die überhaupt titels wil hebben die er nu uit zijn.

En vergeet niet voor DVD-A en SACD zijn ook flinke investeringen nodig. Iedereen wil nu bv een receiver met een 5.1 input. Ik denk dat die kosten net zo hoog zijn als met zijn alle overstappen naar een HDTV. Vergeet immers niet dat alle projectoren, projectie TV's etc. allemaal met minimaal 480P overweg kunnen en 90% zelfs met 720P. De aansluiting zit er alleen niet op, maar het zou me niet vreemd voorkomen als die achteraf toegevoegd kan worden. In projectie TV's liggen namelijk gewoon CRT/LCD/DLP projectoren. Ook voor gewone CRT televisies is dit allang geen probleem meer, in principe zou elke 100HZ televisie ook met 720P overweg moeten kunnen.

En als de massa het koopt gaat de prijs naar beneden. Kijk maar wat de eerste TFT monitoren koste, en wat ze nu kosten. Wij verkopen bv nu meer TFT's per maand, dan een jaar geleden per jaar, en dat heeft te maken met de prijs en wat de klant mooi vindt.

Een paar showrooms in NL met HD-DVD of D-VHS en daar gaat de vraag.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

#12
Het lijkt toch weer te veranderen: http://www.webwereld.nl/nav/nb?10447


                  m.v.g searcher



RuudG

#13
Hoi Searcher,

Zie de post die ik gisteren plaatste voor een uitgebreid artikel hierover:
http://www.xsorbit3.com/users/J.A.F._Doorhof/index.cgi?board=DVD&action=display&num=1015185872

Groeten,

Ruud