2xRB1070 Bridgen of 1x RB1080

Started by Kristof, July 2, 2003, 11:44:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kristof

Hey,

Zit beetje met een dillema. Draai momenteel met 2 Matrix 803s2 en zou graag het vermogen naar deze een beetje opdrijven. Gebruik momenteel een Rotel RB1070.
2 Mogelijkheden:

Ofwel koop ik een 2e RB1070 en speel ik bridged
Ofwel verkoop ik de RB1070 en koop een nieuwe RB1080

Kwa kostprijs zou de eerste oplossing in ieder geval goedkoper zijn, maar is het wel aan te raden? Beter of Slechter?

Bedankt
HT: ROTEL RSP1066 ~ Classé CAV150~ B&W Matrix803S2 Matrix 805 CDMC-NT ~ ARCAM DV27 ~ EPSON TW200 ~ SVS PC+2039
Stereo: VDV UL40S2 ~ ARCAMCD23 ~ Dynaudio D17

garmtz

Misschien wel geen van beiden. De N803s verdienen wellicht eerder een nog krachtigere/meer high end versterker. Als je TOCH gaat kiezen: 1x 1080. Bridgen is niet altijd even goed voor het geluid, ondanks de hoeveelheid vermogen. Als de N803 echter echt tekort komt aan vermogen, kan de kleine achteruitgang in geluidskwaliteit door bridgen wel eens teniet worden gedaan door het grotere gemak dat de versterker met de speaker heeft. Bedenk dat je met de meeste versterkers bij bridgen geen speaker met een impedantie van 4 Ohm of lager mag gebruiken.

jamoman

ik heb weet van 2 tweedehandse 1090's ...
dit is prijs/kwaliteits gezien misschien wat je wilt voor je 803's ?
.................................

Kristof

Garmtz,

Gaat hier over Matrix serie van B&W en niet de Nautilus reeks. Als ik de specs van de Matrix 803 bekijk zie ik: 8 ohm ( 3.7 ohm minimum) Mag ik hieruit verstaan dat het dan zowiezo niet aangewezen is een versterker te bridgen voor deze speakers? Met meer High end, welke betaalbare merken bedoel je dan?

Jamoman,

Zou er wel maar 1 nodig hebben toch. Over welke prijs spreken we dan voor een RB1090? Heb zelf niet zo de kans om thuis te beluisteren aangezien ze in Belgie niet zo happig zijn op het meegeven naar huis voor test...
HT: ROTEL RSP1066 ~ Classé CAV150~ B&W Matrix803S2 Matrix 805 CDMC-NT ~ ARCAM DV27 ~ EPSON TW200 ~ SVS PC+2039
Stereo: VDV UL40S2 ~ ARCAMCD23 ~ Dynaudio D17

garmtz

Quote from: Kristof on July  2, 2003, 12:50:35
Gaat hier over Matrix serie van B&W en niet de Nautilus reeks. Als ik de specs van de Matrix 803 bekijk zie ik: 8 ohm ( 3.7 ohm minimum) Mag ik hieruit verstaan dat het dan zowiezo niet aangewezen is een versterker te bridgen voor deze speakers? Met meer High end, welke betaalbare merken bedoel je dan?

Dit soort dingen moet je gewoon uitproberen, hoe dan ook... Maar ik denk dat de speaker best kan aangesloten worden op een gebridgete versterker met een 3,7 ohm minimum.

suyver

Garmt, kan je proberen uit te leggen wat geluidsmatig het verschil is tussen een 2x130W gebridged en een 1x260W single eindversterker (ik weer dat de RB1080 geen 260W is, het gaan alleen om de principiele verschillen)? Ik zit zelf namelijk ook te twijfelen tussen 2xRB1070 en 1xRB1080 (voor mijn N805's) en snap eigenlijk niet zo goed waar dat verschil dan vandaan komt. Bovendien zou ik zeggen dat als er een flink verschil is (waarbij gebridged dus nadelig is) dat ik niet snap waarom fabrikanten dan eindversterkers maken die te bridgen zijn... ???

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

jamoman

1800 euro, 6 maand oud met garantie
.................................

garmtz

Quote from: suyver on July  2, 2003, 13:19:16
Garmt, kan je proberen uit te leggen wat geluidsmatig het verschil is tussen een 2x130W gebridged en een 1x260W single eindversterker (ik weer dat de RB1080 geen 260W is, het gaan alleen om de principiele verschillen)? Ik zit zelf namelijk ook te twijfelen tussen 2xRB1070 en 1xRB1080 (voor mijn N805's) en snap eigenlijk niet zo goed waar dat verschil dan vandaan komt. Bovendien zou ik zeggen dat als er een flink verschil is (waarbij gebridged dus nadelig is) dat ik niet snap waarom fabrikanten dan eindversterkers maken die te bridgen zijn... ???

Lees even dit topic:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=17;action=display;threadid=7930

Het idee is dat door de fase-inverterende circuits er (o.a. crossover-) vervorming ontstaat en dat de dempingsfactor van de versterker halveert (bij Rotel niet zo'n punt). Vermogen is niet het hele verhaal. Bridgen kan werken als een speaker echt vermogen tekort komt (zie vorige post), maar doet de versterker het prima, is er met bridgen niet veel te halen. Waarom maken ze zulke versterkers? Gewoon, om de mogelijkheid te hebben op die manier te upgraden.

suyver

Bedankt voor de uitleg!

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Scarp

Quote from: jamoman on July  2, 2003, 13:21:54
1800 euro, 6 maand oud met garantie
Zeker een redelijke prijs voor 2e hands. Adviesprijs is 2499, maar korting van 300 a 400 euro moet te behalen zijn.

Ik heb zelf een 1070 gehad en nu een 1090 (1080 overgeslagen). Ik moet zeggen dat zelfs op een B&W 604s3 er een stuk verbetering is. Op een Nautilus 804 is ie helemaal fantastisch. Overigens zou ik zelf nooit voor de 2x 1070 gaan, maar dan voor dezelfde prijs de 1080 pakken. Die klinkt gewoon beter. Ook hoef je dan niet 2 amps aan te doen en krijg je geen problemen met eventuele geluidsverschillen (alhoewel dat tussen 2 identieke 1070 wel mee zal vallen).

Kristof

#10
2 amps aanzetten is niet echt een probleem aangezien je deze automatisch kan laten inschakelen.
De enige reden om te 2xRB1070 te overwegen is omdat ik er reeds 1 bezit. Als ik de RB1070 moet verkopen moet ik 1000€ opleggen voor een RB1080. Indien ik een RB1070 bijkoop is het een heel deel minder. Bovendien kan ik momenteel een RB1070 kopen voor een goede prijs (<400€) Vandaar het grote dillema.....
De prijs voor de RB1090 is misschien wel een mooie prijs maar heb momenteel dat budget niet vrij. Misschien beetje bijsparen dan maar...

In ieder geval bedankt van alle reacties.
HT: ROTEL RSP1066 ~ Classé CAV150~ B&W Matrix803S2 Matrix 805 CDMC-NT ~ ARCAM DV27 ~ EPSON TW200 ~ SVS PC+2039
Stereo: VDV UL40S2 ~ ARCAMCD23 ~ Dynaudio D17

Scarp

Je kan die 1070 erbij kopen, kijken of het bevalt. Bevalt het niet dan kan je ze verkopen en alsnog een 1080 kopen.

Teejoo

Ik zou bi-ampen! Uit ervaring weet ik dat dit bij B&W zeker geen verkeerd idee is.

bmateijsen

En die ervaring was met dezelfde speaker en dezelfde eindversterkers?? Aangezien dit nogal kan verschillen is het makkelijk als je het 1 en ander uitlegd... Teejoo!

Groet Bjorn

Teejoo

Quote from: bmateijsen on July  2, 2003, 20:03:38
En die ervaring was met dezelfde speaker en dezelfde eindversterkers?? Aangezien dit nogal kan verschillen is het makkelijk als je het 1 en ander uitlegd... Teejoo!

Groet Bjorn

Ik heb zelf de Nautilus 803, bi-amped met Tag McLaren mono blokken uit de 100x5R.
Ik heb voorheen een Linn set gehad, waarbij ik van single amp naar bi amp naar active amping ben gegaan. Nu is dit laatste natuurlijk nog een stap verder, maar dit heeft mij wel al overtuigd van het nut bij veel speakers van bi-ampen. Ik heb vervolgens een korte periode 2 B&W 604's geleend van een vriend, en deze in éérste instantie met één module aangestuurd, en later geëxperimenteerd met 2 modules. Ik kan je vertellen dat dit toch wel uitmaakte. Denk dan aan een betere transparantie en een overal strakkere sound. Overigens wordt dit ook door B&W zelf aangegeven.
Ik ben verder van mening dat je met 2 eindversterkers meer eruit haald dan met een 'dikkere' uit dezelfde reeks. Ik heb dit enkele weken geleden zelf getest met de grotere Tag 250x2R, en kwam tot de conclusie dat bi-amp meer opleverde.(pffwew, scheelt toch weer een hoop geld:-) Ik denk ook dat een goede eindversterker uit dezelfde reeks tot een bepaald volume vrij identiek klinken. Pas boven dit volume ga je pas verschillen horen. Het is natuurlijk de vraag hoe groot je kamer is en welk volume draai je. Let wel: ik heb het wel over goede eindversterkers, die in dezelfde reeks dicht bij elkaar zitten. Ik denk dat Rotel hier wel aan voldoet.

Robbo

Teejoo,

Ik neem aan dat je full-range draait en geen bass-management gebruikt ?


Rob

Teejoo

Quote from: Robbo on July  3, 2003, 19:27:43
Teejoo,

Ik neem aan dat je full-range draait en geen bass-management gebruikt ?


Rob

Klopt voor L & R, m'n HTM 1 heb ik wel bass limited.

Tapeshirt

Quote from: Teejoo on July  3, 2003, 12:04:25
Quote from: bmateijsen on July  2, 2003, 20:03:38
En die ervaring was met dezelfde speaker en dezelfde eindversterkers?? Aangezien dit nogal kan verschillen is het makkelijk als je het 1 en ander uitlegd... Teejoo!

Groet Bjorn

Ik heb zelf de Nautilus 803, bi-amped met Tag McLaren mono blokken uit de 100x5R.
Ik heb voorheen een Linn set gehad, waarbij ik van single amp naar bi amp naar active amping ben gegaan. Nu is dit laatste natuurlijk nog een stap verder, maar dit heeft mij wel al overtuigd van het nut bij veel speakers van bi-ampen. Ik heb vervolgens een korte periode 2 B&W 604's geleend van een vriend, en deze in éérste instantie met één module aangestuurd, en later geëxperimenteerd met 2 modules. Ik kan je vertellen dat dit toch wel uitmaakte. Denk dan aan een betere transparantie en een overal strakkere sound. Overigens wordt dit ook door B&W zelf aangegeven.
Ik ben verder van mening dat je met 2 eindversterkers meer eruit haald dan met een 'dikkere' uit dezelfde reeks. Ik heb dit enkele weken geleden zelf getest met de grotere Tag 250x2R, en kwam tot de conclusie dat bi-amp meer opleverde.(pffwew, scheelt toch weer een hoop geld:-) Ik denk ook dat een goede eindversterker uit dezelfde reeks tot een bepaald volume vrij identiek klinken. Pas boven dit volume ga je pas verschillen horen. Het is natuurlijk de vraag hoe groot je kamer is en welk volume draai je. Let wel: ik heb het wel over goede eindversterkers, die in dezelfde reeks dicht bij elkaar zitten. Ik denk dat Rotel hier wel aan voldoet.

Bi-Amping is heel iets anders dan een tweekanaals versterker bruggen tot 1 kanaal en is dus niet echt te vergelijken.

Teejoo

Quote from: Tapeshirt
Bi-Amping is heel iets anders dan een tweekanaals versterker bruggen tot 1 kanaal en is dus niet echt te vergelijken.
quote]

Ja, en?? Ik vergelijk toch ook niet bi-ampen met bridgen? Ik geef allleen nog een mogelijk aan die ik zou adviseren. Over bridgen is al veel gezegd, maar over bi-ampen niet.

Scarp

Inderdaad, met 2x 1070 zou je ook kunnen bi-ampen ipv ze te bridgen. Gewoon uitproberen wat het beste klinkt lijkt me.

blue-eyes

Net zoals Scarp al aangaf zitten er grote verschillen tussen de diverse modellen. Met name de 1090 en in iets mindere mate de 1080 klinken beduidend beter en anders dan de 1070. De 1070 is een goede versterker, maar niet meer dan dat. Luister eens naar een 1080, wedden dat je een 1080 haalt (op basis van geluid ipv financiel)?

Twee 1070's hebben nog steeds het geluid van een 1070!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Scarp

dude, dit topic lag al 2 weken stil :P

Maar je zegt het precies 2x 1070 is nog steeds het geluid van een 1070. Een gebridgede 1070 mag dan wel meer power geven, maar doet nog steeds onder voor een enkele 1080 en helemaal voor de 1090.

Kristof

ok, het zal dus een RB1080 od moeten worden. Wat met de RB991 of RB993? Zijn deze te vergelijken met de RB1080 of is dit echt de oudere generatie?

Groeten,

K
HT: ROTEL RSP1066 ~ Classé CAV150~ B&W Matrix803S2 Matrix 805 CDMC-NT ~ ARCAM DV27 ~ EPSON TW200 ~ SVS PC+2039
Stereo: VDV UL40S2 ~ ARCAMCD23 ~ Dynaudio D17

blue-eyes

Voor horen zeggen is verschillen de 1080 (opvolger van 991) en de 991/993 kwa klank niet veel. Iig niet zoveel als de 1070 en de 1080 verschillen. maar nogmaals, van horen zeggen.

Twee 991's voor bi amping lijkt me wel wat. Een 1090 of een andere goede amp zal wel op de lange termijn geschoven worden. Een 991 moet je wel voor een leuke prijs kunnen scoren hoop ik :)

p.s. Er staat een RB1090 voor 1250 euro te koop op HIFI.NL
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kristof

Thnx van alle adviezen guys,

heb net een RB993 gekocht voor 600€. :P Dacht wel dat dat een leuke prijs was. Kan ik ook mijn center wat meer vermogen gunnen. Morgen beetje testen....
Heb nu eigelijk een 2e dillema.
Heb nu een RB1070 over en gebruik een RB985MKII voor surrounds en rears. Nu kan ik 2 dingen doen, of ik houd de RB1070 voor de rears en verkoop de 985, of ik houd toch maar de RB985 en houd de andere kanalen Not connected. Kan ik later nog altijd overwegen om evt te bi-ampen op de rears..? Wat denken jullie. In verkoop zullen de RB1070 en RB985 al ongeveer evenveel opbrengen denk ik.
HT: ROTEL RSP1066 ~ Classé CAV150~ B&W Matrix803S2 Matrix 805 CDMC-NT ~ ARCAM DV27 ~ EPSON TW200 ~ SVS PC+2039
Stereo: VDV UL40S2 ~ ARCAMCD23 ~ Dynaudio D17