Zelf je projector calibreren, voor dummy's ;-)

Started by hifiman, March 5, 2009, 20:16:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

#775
Quote from: reza on May 26, 2021, 18:02:47
Met film kijken uiteraard.
Maar niet als hij gaat afstellen, aangezien zijn native paneel 16.9 is.

P.s

Behalve als je ook test patronen hebt voor 21.9.

Afstellen met een testpatroon in 21:9 of een film in 21:9 zoals ik dus al zei.  Als hij gaat afstellen met 16:9 en hij gaat dan een film projecteren in 21:9 gaat hij wel een heeeeeel klein beeld hebben zonder te zoomen hé ;-)
Hij moet bij het afstellen dus twee geheugens kunnen aanmaken en dat kan alleen maar door met een 21:9 beeld of een patroon te zoomen en alles af te stellen.

skank1

Zopas de 2 lens posities in memory gestoken.
Eerlijk , ik weet nog niet hoe ik ga werken.

1. Ik gebruik de scope skin voor osmc (menu en osd en film zelf alles is in 21:9 , bij films in 16:9 staat masking on).
    Ik kan die masking uit zetten en dan de lens positie wisselen naar 16:9
    Het voordeel is dat  maar bitter weinig films meer in 16:9  zijn althans die indruk heb ik
2. Ik gebruik 16:9 skin. Voordeel is dat ik gelijk welke kodi skin kan gebruiken die iets mooier is, maar beeld is dan 16:9 dus met balken links en rechts.
   Kijk ik dan naar een film in 21:9 dan moet ik terug de lens memory gebruiken (dat zal dan vaker het geval zijn volgens mij)

Stel ik kies toch nog optie 1, en ik vergeet de masking af te zetten (vermoedelijk kan ik dit standaard af zetten) dan verlies ik beeld zonder dat ik het weet
Langs de andere kant, veel meer films zijn in 21:9

En dan heb je nog het probleem van bv the dark knight, waar hij tijdens de film switched...
Best dan in 16:9 kijken zeker.

Moeilijk !

Vraagje nog omtrent HDR, ik dacht dat die epson maar in bepaalde zaken hdr ondersteund, nu heb ik het nooit, waar stel ik dit in?

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

home@the movies

Quote from: skank1 on May 26, 2021, 18:55:53
Zopas de 2 lens posities in memory gestoken.
Eerlijk , ik weet nog niet hoe ik ga werken.

1. Ik gebruik de scope skin voor osmc (menu en osd en film zelf alles is in 21:9 , bij films in 16:9 staat masking on).
    Ik kan die masking uit zetten en dan de lens positie wisselen naar 16:9
    Het voordeel is dat  maar bitter weinig films meer in 16:9  zijn althans die indruk heb ik
2. Ik gebruik 16:9 skin. Voordeel is dat ik gelijk welke kodi skin kan gebruiken die iets mooier is, maar beeld is dan 16:9 dus met balken links en rechts.
   Kijk ik dan naar een film in 21:9 dan moet ik terug de lens memory gebruiken (dat zal dan vaker het geval zijn volgens mij)

Stel ik kies toch nog optie 1, en ik vergeet de masking af te zetten (vermoedelijk kan ik dit standaard af zetten) dan verlies ik beeld zonder dat ik het weet
Langs de andere kant, veel meer films zijn in 21:9

En dan heb je nog het probleem van bv the dark knight, waar hij tijdens de film switched...
Best dan in 16:9 kijken zeker.

Moeilijk !

Vraagje nog omtrent HDR, ik dacht dat die epson maar in bepaalde zaken hdr ondersteund, nu heb ik het nooit, waar stel ik dit in?

De tweede optie is de meest logische, maar het is maar wat je zelf het meest praktische vindt.
Wat The dark Knigt en de meeste Nolan films betreft, tja dat is voor iedereen met een scope scherm (behalve madVr en Lumagen gebruikers) altijd een dilemma, altijd een lastige keuze;

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

home@the movies

Quote from: skank1 on May 27, 2021, 11:03:49
Enig idee hoe ik die hdr krijg?

Euh, ja,door er HDR naartoe te sturen ;)
Even serieus, je hoeft daar niets speciaals voor te doen, de projector gaat vanzelf in HDR bij het binnenkrijgen van een HDR signaal.
je kan perfect in het info gedeelte kijken of hij HDR en BT2020 binnenkrijgt, als dat niet het geval is dan is er iets loos in de bron waarmee je het HDR signaal afspeelt.
Denk er wel aan dat de 9300 nier de volle bandbreedte aankan, dus als je speler in bvb 4:4:4 staat, dan kan dat al fout lopen.

skank1

Ja dat weet ik  :clapping:
Maar ik dacht dat ik zoiezo op hdmi 1 moest zitten, maar ook in een specifieke beeldmodus? Of niet?
Want als ik nu zo'n film afspeel dan krijg ik geen hdr te zien, op de tv wel ;)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

home@the movies

Quote from: skank1 on May 27, 2021, 13:51:26
Ja dat weet ik  :clapping:
Maar ik dacht dat ik zoiezo op hdmi 1 moest zitten, maar ook in een specifieke beeldmodus? Of niet?
Want als ik nu zo'n film afspeel dan krijg ik geen hdr te zien, op de tv wel ;)

Wat zegt het info menu als inkomend signaal?

skank1

BT2020
Maar normaal moet je toch het HDR logo zien opkomen of is dat niet zo?
Overigens weet ik niet zeker hoe ik mijn kodi settings moet zetten.
Bij beeldinstelling stond die nog op 1080p
Toen ik het op 3840x2160 kreeg ik een peep geluid te horen uit mn beamer, echt vreemd
Ook de verversingsfrequentie kan ik dan enkel op 24 of net ervoor zetten
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

home@the movies

Quote from: skank1 on May 27, 2021, 21:58:00
BT2020
Maar normaal moet je toch het HDR logo zien opkomen of is dat niet zo?
Overigens weet ik niet zeker hoe ik mijn kodi settings moet zetten.
Bij beeldinstelling stond die nog op 1080p
Toen ik het op 3840x2160 kreeg ik een peep geluid te horen uit mn beamer, echt vreemd
Ook de verversingsfrequentie kan ik dan enkel op 24 of net ervoor zetten

Er komt geen logo, als je in het info menu BT2020 en HDR ziet staan dan klopt het gewoon.
Zoals ik al aangaf is de Epson beperkt in bandbreedte, als je dus hogere frame rate gaat combineren met hoge resolutie en een foute setting van bvb 4:2:2 of 4:4:4 dan gaat dit buiten het bereik van de HDMI specs van de Epson vallen.
De 9300 kan max 10Gbps aan, als je dus hier gaat overgaan door een foute combinatie van frame rate en chroma settings dan gaat het fout.
3840X2160 in 4:2:0 en 24hz (23, 97) en 10 bit moet hij aankunnen, aangezien dat binnen de specs ligt van de HDMI chip in de epson.

skank1

Nu even de shield en bijhorende hdmi aangesloten rechtstreeks op de beamer beide werken met hdr op de tv)
zo sluit ik hdmi uit en de versterker.
Nog steeds geen hdr echter (ja deze zit op hdmi 1)
Moet ik het logo van hdr toch zien verschijnen he?

Kan ik ergens signalen controleren?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Quote from: home@the movies on May 27, 2021, 22:49:04
Er komt geen logo, als je in het info menu BT2020 en HDR ziet staan dan klopt het gewoon.
Zoals ik al aangaf is de Epson beperkt in bandbreedte, als je dus hogere frame rate gaat combineren met hoge resolutie en een foute setting van bvb 4:2:2 of 4:4:4 dan gaat dit buiten het bereik van de HDMI specs van de Epson vallen.
De 9300 kan max 10Gbps aan, als je dus hier gaat overgaan door een foute combinatie van frame rate en chroma settings dan gaat het fout.
3840X2160 in 4:2:0 en 24hz (23, 97) en 10 bit moet hij aankunnen, aangezien dat binnen de specs ligt van de HDMI chip in de epson.

Oh er komt geen logo?
Ah lees dit nu pas.
Dat info menu is van de beamer zelf? Niet van de speler (kodi) he?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Ik heb het oorspronkelijk dan toch goed.?


Ik dacht dat er geen hdr was omdat ik geen logo zag verschijnen zoals bij tv
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

williams

Hoi stank zoals je op het info menu van de Epson kan zien stuur je nu 60 frames in en 10 bit met de chroma upsampling naar 4:4:4 . .
Ik zou dit net zoals Werner zei in een lager chroma aansturen i.d.v. 4:2:0 en dan de resolutie verhogen naar 3840/2160 en ook de framerate terug zetten naar 24. (23,976 ) .
Op deze manier heb je een hoger resolutie die je instuurt en blijf je binnen de specs van de HDMI ingang van de Epson .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

home@the movies

#788
Quote from: williams on May 29, 2021, 14:56:29
Hoi stank zoals je op het info menu van de Epson kan zien stuur je nu 60 frames in en 10 bit met de chroma upsampling naar 4:4:4 . .
Ik zou dit net zoals Werner zei in een lager chroma aansturen i.d.v. 4:2:0 en dan de resolutie verhogen naar 3840/2160 en ook de framerate terug zetten naar 24. (23,976 ) .
Op deze manier heb je een hoger resolutie die je instuurt en blijf je binnen de specs van de HDMI ingang van de Epson .

Klopt, zoals ik inderdaad al aangaf,

QuoteZoals ik al aangaf is de Epson beperkt in bandbreedte, als je dus hogere frame rate gaat combineren met hoge resolutie en een foute setting van bvb 4:2:2 of 4:4:4 dan gaat dit buiten het bereik van de HDMI specs van de Epson vallen.
De 9300 kan max 10Gbps aan, als je dus hier gaat overgaan door een foute combinatie van frame rate en chroma settings dan gaat het fout.
3840X2160 in 4:2:0 en 24hz (23, 97) en 10 bit moet hij aankunnen, aangezien dat binnen de specs ligt van de HDMI chip in de epson.

skank1

Quote from: williams on May 29, 2021, 14:56:29
Hoi stank zoals je op het info menu van de Epson kan zien stuur je nu 60 frames in en 10 bit met de chroma upsampling naar 4:4:4 . .
Ik zou dit net zoals Werner zei in een lager chroma aansturen i.d.v. 4:2:0 en dan de resolutie verhogen naar 3840/2160 en ook de framerate terug zetten naar 24. (23,976 ) .
Op deze manier heb je een hoger resolutie die je instuurt en blijf je binnen de specs van de HDMI ingang van de Epson .

Ohh ok
Zal dat zo'n verschil geven dan?
Ik weet nog niet hoe ik dit precies doe.
Is dit dan in de kodi settings? (ik draai kodi op een vero 4K)
Jan vaham uit België zegt ook het volgende:

Weet wel dat dit enkel "inputsignal" is hé, je moet natuurlijk wel de setting "Cinema" of "Digital Cinema" ophalen om efferctief HDR weer te geven. Dan gaat er een bijkomend filter in het optische pad komen zodat je colorspace gaat vergroten.

Klopt dat?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

home@the movies

#790
Quote from: skank1 on May 29, 2021, 21:01:35
Ohh ok
Zal dat zo'n verschil geven dan?
Ik weet nog niet hoe ik dit precies doe.
Is dit dan in de kodi settings? (ik draai kodi op een vero 4K)
Jan vaham uit België zegt ook het volgende:

Weet wel dat dit enkel "inputsignal" is hé, je moet natuurlijk wel de setting "Cinema" of "Digital Cinema" ophalen om efferctief HDR weer te geven. Dan gaat er een bijkomend filter in het optische pad komen zodat je colorspace gaat vergroten.

Klopt dat?

Ja dat gaat verschil geven omdat je nu om te beginnen "slechts" 1080 ipv 3840 als resolutie naar de projector stuurt en daarbovenop nog een keer 60Hz ipv 24Hz.
Je gaat deze settings in je media speler moeten aanpassen, wat de setting in de Epson betreft, als je Cinema of digital cinema gebruikt ga je iets meer kleurenbereik hebben dan waneer je de natural stand zou gebruiken.
Het gebruik van het filter kost je echter een heel pak licht dat is dus een afweging die je zelf moet maken, ik maak in de Epsons steeds 2 verschillende HDR calibraties, eentje met en eentje zonder filter, HDR heb je in beide gevallen maar als je het filter gaat gebruiken kan je bijna niet anders dan de hoge lamp stand te gebruiken of de HDR contrast setting op max te zetten.

skank1

Quote from: home@the movies on May 29, 2021, 21:33:32
Ja dat gaat verschil geven omdat je nu om te beginnen "slechts" 1080 ipv 3840 als resolutie naar de projector stuurt en daarbovenop nog een keer 60Hz ipv 24Hz.
Je gaat deze settings in je media speler moeten aanpassen, wat de setting in de Epson betreft, als je Cinema of digital cinema gebruikt ga je iets meer kleurenbereik hebben dan waneer je de natural stand zou gebruiken.
Het gebruik van het filter kost je echter een heel pak licht dat is dus een afweging die je zelf moet maken, ik maak in de Epsons steeds 2 verschillende HDR calibraties, eentje met en eentje zonder filter, HDR heb je in beide gevallen maar als je het filter gaat gebruiken kan je bijna niet anders dan de hoge lamp stand te gebruiken of de HDR contrast setting op max te zetten.

Ok ik zal es kijken binnen kodi.
Hoe ik die chroma daar aanpas, totaal geen diee.
Wat betreft de stand cinema / natuurlijk, klopt het dus niet dat ik geen hdr heb bij natuurlijke stand.
Mmm dus kies ik toch voor cinema, moet ik de lamp op high zetten ipv nu in de natuurlijke stand op eco.


Hoeveel vraag je trouwens voor calibraties? (mag via pm)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

home@the movies

Quote from: skank1 on May 29, 2021, 21:41:43
Ok ik zal es kijken binnen kodi.
Hoe ik die chroma daar aanpas, totaal geen diee.
Wat betreft de stand cinema / natuurlijk, klopt het dus niet dat ik geen hdr heb bij natuurlijke stand.
Mmm dus kies ik toch voor cinema, moet ik de lamp op high zetten ipv nu in de natuurlijke stand op eco.


Hoeveel vraag je trouwens voor calibraties? (mag via pm)

Bij de display settings waar je ook de resolute een frequentie kan aanpassen ga je die setting zien staan.
Je kan we proberen met de lamp op eco in de cinema stand, maar afhankelijk van je schermgrootte zal je zelf wel snel aanvoelen of dit al dan niet te donker gaat zijn.

Onze tarieven voor calibraties zijn geen geheim hoor, op lokatie is dat 250 Euro, indien je met de projector bij ons langskomt is dat 140 Euro, we calibreren dan zowel SDR als HDR en zoals gezegd in HDR zowel een stand met als ééntje zonder filter.

skank1

Quote from: home@the movies on May 29, 2021, 22:14:43
Bij de display settings waar je ook de resolute een frequentie kan aanpassen ga je die setting zien staan.
Je kan we proberen met de lamp op eco in de cinema stand, maar afhankelijk van je schermgrootte zal je zelf wel snel aanvoelen of dit al dan niet te donker gaat zijn.

Onze tarieven voor calibraties zijn geen geheim hoor, op lokatie is dat 250 Euro, indien je met de projector bij ons langskomt is dat 140 Euro, we calibreren dan zowel SDR als HDR en zoals gezegd in HDR zowel een stand met als ééntje zonder filter.

Op eco in cinema mode, is echt te donker hier.
Te weinig lichtoutput idd.

Ivm de settings, heb ik dit eens gevraagd op vero forum, dit is hun antwoord:
We recommend people with 4K TV's set their user interface (UI) to 1080p. Kodi's UI is not optimized for 4K yet (is nog kodig 18) and this can put unnecessary demands on your device and can lead to a suboptimal picture quality, as well as potentially cause other issues.

The settings we recommend are as follows...

Settings>System>Display>Resolution> 1920x1080p
Settings>System>Display>Whitelist> (empty) *
Settings>Player>Videos>Adjust display refresh rate> On start/stop

Some televisions may also need, or benefit from, the following being set...

System>Display>Force 4:2:2 colour subsampling> (enable)

With the above settings your UI will be output in Full HD and your 4K content will be output in 4K. *Information regarding the whitelist can be found here : https://discourse.osmc.tv/t/howto-guide-to-the-kodi-whitelist-function-and-related-settings/83919. If you have any doubt, feel free to upload some logs so we can verify that your settings are indeed correct.


Es proberen, zal dan niet het gewenste resultaat geven vermoedeiljk?...

Wat het calibreren betreft.. 140 is doenbaar :) en ik zou dan wel afkomen.. maar dan is het niet afgestemd op mijn custom scherm...
Mmm es over nadenken.
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

J.A.F._Doorhof

Schermen hebben heel weinig merkbare invloed
We hebben ze in het verleden wel eens allemaal gemeten en buiten 2-3% verschil hebben we zelden wat gevonden.

Sowieso zou ik je adviseren als "je ermee klaar bent" een calibratie te laten doen door iemand met veel ervaring. Je kan er echt veel uithalen als je deze projectoren goed kent.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

skank1

Net even op Adjust display refresh rate> On start/stop gezet
gevolg: nu heb ik wel resolutie van 3840 x 2160 en chroma sampling op 4:2:2 kleurdiepte 12 bit
BT 2020 HDR in cinema stand.

Lijkt me al beter niet, in 4:2:0 kan ik helaas niet instellen
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

home@the movies

Quote from: skank1 on May 30, 2021, 18:54:10
Net even op Adjust display refresh rate> On start/stop gezet
gevolg: nu heb ik wel resolutie van 3840 x 2160 en chroma sampling op 4:2:2 kleurdiepte 12 bit
BT 2020 HDR in cinema stand.

Lijkt me al beter niet, in 4:2:0 kan ik helaas niet instellen

Het is geen ramp dat je enkel 4:2:2 hebt, er is nu voldoende bandbreedte weggehaald om binnen de specs van de Epson te vallen, dat is belangrijker.

skank1

Wat ik wel opmerk is dat , wanneer ik de beamer aanzet, de eerste  zeg maar 10 min het beeld flikkert.
Geen idee hoe dit komt, ook op stilstaand menu beeld.
Licht geflikker, na die 5/10 min zie ik het niet meer...
Ergens een setting of normaal of ...
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

home@the movies

Quote from: skank1 on May 30, 2021, 19:42:53
Wat ik wel opmerk is dat , wanneer ik de beamer aanzet, de eerste  zeg maar 10 min het beeld flikkert.
Geen idee hoe dit komt, ook op stilstaand menu beeld.
Licht geflikker, na die 5/10 min zie ik het niet meer...
Ergens een setting of normaal of ...

vermoedelijk de lamp, zet hem even voor een uurtje op hoge lamp, dan weer terug normaal zetten, kans is groot dat het dan opgelost is.
Dit is de vlamboog die tussen de twee geleiders op een bepaald puntje heen en weer springt vanwege een wat slechtere geleiding. Als je hem even op hoge stand zet dan "brand" je een nieuw geleidingspunt waardoor de lichtboog niet meer overspringt.

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii