Zelf je projector calibreren, voor dummy's ;-)

Started by hifiman, March 5, 2009, 20:16:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Icarus314

Quote from: donaldk on March  6, 2009, 23:36:04
Good, je bedoelt dat je een van de twee calibrerence Rubens bent :confused:.

Aaaah nee misverstanden alom. Ik ben niet Ruben, maar heb van hem mijn huidige projector gekocht met spyder destijds.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi Donald

Ik heb gewoon weer een nieuwe i1 pro gekocht.
Wel zit ik er aan te denken om een Minolta te kopen en dat voor een andere calibratie prijs natuurlijk aan te bieden voor wie het perfect wil.
Maar dat is nogal een investering.

Rob

gijsnoorlander

Quote from: thegood on March  6, 2009, 23:02:21
Hoi Gijs, jij hebt die meter ooit bij mij gekocht toen had ik een andere forum naam  ;D

[...]
rwijnhov zei nog dat blauw 5 % afweek.
Dat is best wel belangrijk om te weten want iedere spider schijnt anders te zijn. Gewoon de hcfr guide volgen denk ik. Ik heb het zelf nooit gedaan.

Plasma moet hij wel goed kunnen omdat er plasma's goed mee gecalibreerd zijn.
Klopt, ik heb die Spyder2 nog steeds :)
Maar inmiddels is er ook een Spyder3Elite bij gekomen. (kon ik erg goedkoop rechtstreeks bij Datacolor kopen, omdat ik een gebruikerservaring op hun site had gepost van de Spyder2)
Kortom ik heb dus 2 meters en beide met elkaar vergeleken (alweer ruim een half jaar geleden, dus ik zou ff moeten zoeken naar mijn resultaten van toen) en vooral de reproduceerbaarheid van de metingen was bij de Spyder3 een stuk beter dan bij de Spyder2. (op de TFT-monitor)
De Spyder2 heb ik eerlijkheidshalve nog niet gebruikt op de plasma, dus daar zou ik ook nog eens naar kunnen kijken, maar puur gelet op de opbouw van die 2 zou je verwachten dat de Spyder3 beter de IR eruit zou kunnen filteren (7 fotogevoelige cellen om 3 in de Spyder2, zo uit het hoofd).
Enige nadeel is dat ik op mijn plasma geen VGA heb zitten en op mijn huidige laptop geen DVI/HDMI.

Icarus314

Quote from: gijsnoorlander on March  7, 2009, 10:17:40
Klopt, ik heb die Spyder2 nog steeds :)
Maar inmiddels is er ook een Spyder3Elite bij gekomen. (kon ik erg goedkoop rechtstreeks bij Datacolor kopen, omdat ik een gebruikerservaring op hun site had gepost van de Spyder2)
Kortom ik heb dus 2 meters en beide met elkaar vergeleken (alweer ruim een half jaar geleden, dus ik zou ff moeten zoeken naar mijn resultaten van toen) en vooral de reproduceerbaarheid van de metingen was bij de Spyder3 een stuk beter dan bij de Spyder2. (op de TFT-monitor)
De Spyder2 heb ik eerlijkheidshalve nog niet gebruikt op de plasma, dus daar zou ik ook nog eens naar kunnen kijken, maar puur gelet op de opbouw van die 2 zou je verwachten dat de Spyder3 beter de IR eruit zou kunnen filteren (7 fotogevoelige cellen om 3 in de Spyder2, zo uit het hoofd).
Enige nadeel is dat ik op mijn plasma geen VGA heb zitten en op mijn huidige laptop geen DVI/HDMI.

Gebruik je ook het filter voor de spyder zoals Rob aanraadt? Verder zou ik in jouw geval dan het service menu ingaan dan heb je hem ook gecalibreerd voor gewoon tv kijken.

gijsnoorlander

Bij de Spyder 3 zit geen filter.
De spyder2 heeft uiteraard wel zo'n filter om het verschil te maken tussen CRT en TFT en ik ging er altijd vanuit dat alles wat niet een backlight heeft onder de noemer CRT zou vallen.

donaldk

Quote from: Rob_Dingen on March  7, 2009, 09:44:10
Hoi Donald

Ik heb gewoon weer een nieuwe i1 pro gekocht.
Wel zit ik er aan te denken om een Minolta te kopen en dat voor een andere calibratie prijs natuurlijk aan te bieden voor wie het perfect wil.
Maar dat is nogal een investering.

Rob

Een 2000? 30K inclusief BTW, list. Das inderdaad een flinke uitgaaf. Ook nog een 2 nanometer Photoresearch (10K?) (met veel hulpstukken) erbij en je zit op het uitrustingsniveau van de Amerikaanse high-end calibrators.

Heb je als hamburgerbakker wel tijd om dat terug te verdienen met calibreren ::).

Rob_Dingen

#82
Hoi

Ik weet niet hoe het zit met een Photoresearch hier in Europa Minolta zit gewoon in NL en bied dus ook service.
Denk niet dat ik dat nog ooit terug kan verdienen maar hoop het wel natuurlijk.
Maar ik heb nog niets gekocht ben er alleen nog aan het informeren.

Rob

donaldk

Volgens de website zitten ze in Alphen a/d Rijn.

BFi OPTiLAS B.V.
P.O. Box 222
2400 AE Alphen aan den Rijn
The Netherlands

http://portal.bfioptilas.nl/Technical+services-8.htm

Voor Calibratie moet je hem echter naar Duitsland, BFI OPtiLAS, of Engeland sturen.

Koinca Minolta Sensing zit in zo te zien in Nieuwegein. Al zie ik wel een verwijzing naar Duitsland. http://www.konicaminolta.eu/measuring-instruments/container/imprint.html

De opvolger, de 2000A meet zelfs 0.0005 cd/m2, in plaats van 0.003 cd/m2 van de 2000, ahum.

donaldk

Ik zie dat de 200 integenstelling tot de 2000 geen spectrometer is, maar een betere versie van de meters die je al hebt. Nou lees ik dat je voor erschillende metingen eigenlijk beide type meters moet hebben, maar verder dan dat ben ik er nooit ingedoken, dus...

"Light source Incident Color Meter with accuracy similar to a Spectroradiometer
CS-200 is an instrument that enables highly accurate luminance and chromaticity measurements, comparable to those of the spectroscopic type of instrument while maintaining the simplicity, operability, and competitive price of the tristimulus type."


hifiman

#85
Gisteren bij een forumlid op bezoek geweest en gelijk even zijn BenQ 7700 gecalibreerd. Het resultaat mocht er wezen al zeg ik het zelf  :happy: Natuurlijke kleuren (beter zelfs dan op mijn hd350  :-X ) , wit was wit alsof het met Omo gewassen was. Ook zat er een lekkere punch in het beeld na de calibratie. Erg leuk wat een resultaat je kunt behalen met een half uurtje werk  :hehe:

Icarus314

Maar kwam er niet veel licht af (Y=27 bij 100 ire) ? Had je de meter vlak voor het scherm of op een afstand?

hifiman

Quote from: thegood on March  8, 2009, 11:57:29
Maar kwam er niet veel licht af (Y=27 bij 100 ire) ? Had je de meter vlak voor het scherm of op een afstand?
Er stond 1000 uur op de lamp teller...

Icarus314


hifiman


Icarus314

Jouw meter gaat goed door tot 20 ire ik vraag me dan af of de contrast waarde van 631 realistisch is. Waarschijnlijk niet maar goed. Bewust voor gamma 2.34 gekozen?

hifiman

Quote from: thegood on March  8, 2009, 12:07:13
Jouw meter gaat goed door tot 20 ire ik vraag me dan af of de contrast waarde van 631 realistisch is. Waarschijnlijk niet maar goed. Bewust voor gamma 2.34 gekozen?
Precies, contrast metingen neem ik met een flinke korrel zout.
Gamma was vrij netjes rond de 2.2, omdat bij IRE 10 en IRE 0 de meting onnauwkeurig is komt tie gemiddeld op 2.34 maar dat is dus niet correct.

celerontje

Netjes hoor!
Heb je de cut-off's ook nog geleveld, of gewoon vanuit het midden aangepast?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman


celerontje

Mijn moeder snap er ook niks van, hoor! ;D
Ik bedoel of je bij de RGB low-end controls nog aan enige vorm van contrast optimalisatie hebt gedaan?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Quote from: celerontje on March  8, 2009, 12:27:04
Mijn moeder snap er ook niks van, hoor! ;D
Ik bedoel of je bij de RGB low-end controls nog aan enige vorm van contrast optimalisatie hebt gedaan?
Ja, IRE 10 op 0,65% van IRE 100 en gecheckt met een testpatroon  :tounge2:

Icarus314

Ik zou bij zo'n digitale met 1000 uur het contrast trouwens op vol gooien en de zwakste kleur maximaal en de rest daarop aanpassen. Moet dat niet zo?

hifiman

#97
Quote from: thegood on March  8, 2009, 12:30:50
Ik zou bij zo'n digitale met 1000 uur het contrast trouwens op vol gooien en de zwakste kleur maximaal en de rest daarop aanpassen. Moet dat niet zo?
Contrast maximaal bij een digitale weergever is nooit een goed idee, je gaat dan details in heldere scenes kwijtraken , daarnaast clipt de zwakste kleur (rood) als eerste en dat heeft weer invloed op je greyscale. Inderdaad heb ik wel de gain van het rood op max gezet en de rest daar op aangepast.

Icarus314

Quote from: Audioloog on March  8, 2009, 12:35:01
Contrast maximaal is nooit een goed idee, je gaat dan details in heldere scenes kwijtraken , daarnaast clipt de zwakste kleur (rood) als eerste en dat heeft weer invloed op je greyscale. Inderdaad heb ik wel de gain van het rood op max gezet en de rest daar op aangepast.

Best mogelijk hoor maar ik merkte dat je in de bron moet uitkijken met contrast om geen witter dan wit en geen details kwijt te raken maar in de weergever ben je bij crt alleen begrenst door bloomen en het in de verzadiging gaan van één kleur. Ik heb de contrast binnen die grenzen maximaal wat er in de praktijk op neerkomt dat hij niet zo heel hoog staat   :sigh: Daarom kijk ik nu naar highgain schermen en evt. ook naar torus schermen, die sturen het licht meer naar de zitplaats  8)

hifiman

#99
Quote from: thegood on March  8, 2009, 12:45:49
Best mogelijk hoor
Misverstandje, ik bedoelde mijn opmerking in de context van het calibreren van een digitale projector. Tekst gelijk maar een aangepast.