Zelf je projector calibreren, voor dummy's ;-)

Started by hifiman, March 5, 2009, 20:16:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

celerontje

Tja, het zijn tenminste ''natuurlijke'' kleuren.

Nogmaals @Frank:
Het was inderdaad een flauwe grap, maar absoluut niet bedoeld om je zwart te maken.
Trouwens, ik zie nergens in de regels een spoof-beleid staan?! ;D ;D ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

J.A.F._Doorhof

Correct, maar juist met dit soort discussies kan het lijken alsof ik een post edit omdat ik geen servicemenu's online wil zien.
Wat in essentie ook zo is, maar niet voor de kenners maar ook voor de mensen die gewoon eens kijken wat het doet.
De mensen met een analyzer ben ik niet zo bang voor, maar de mensen die de codes zien en gewoon eens even gaan kijken wel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

#52
Bij onze Philips TV is kan je bijna niets verkeerd doen, voor de grayscale ga je meteen naar een apart menu dat ''white point'' heet.
Maar je kan uiteraard ook de boel meteen in de war schoppen, daarin begrijp ik je wel, dus vandaar mijn persiflage.

Kijk, dat je met een ban aan komt zetten is begrijpelijk, dat is nou eenmaal nodig voor de echte saboteurs, maar als je vaker mijn posts leest, weet je dat ik het grappig bedoel.
Don't worry, be calibrated! :)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Rob_Dingen

Hoi Audioloog

QuoteWant volgens jou ogen was die perfect dat kun je nu laten zien.Mijn ervaring is anders als wat jij hier stelt.

Ik kan je even niet volgen, waar wil je heen?
Dit zijn 2 verschillende regels die je bij elkaar hebt gevoegt.
De eerste regel was een opmerking over je vorige smart calibratie die je met hand en tand verdedigde dat het er goed uitzag.
De tweede regel had betrekking op het stukje over meters dat ik het ik daar een andere ervaring in heb en in mijn ogen niet klopt wat je schrijft.

Rob

hifiman

Quote from: Rob_Dingen on March  6, 2009, 14:37:28
De eerste regel was een opmerking over je vorige smart calibratie die je met hand en tand verdedigde dat het er goed uitzag.
A ok, helder. Dat bewijst dus alleen maar des te meer dat je niet op het oog kunt calibreren!  ;)

Rob_Dingen

Hoi audioloog

Quote from: Audioloog on March  6, 2009, 14:44:06
A ok, helder. Dat bewijst dus alleen maar des te meer dat je niet op het oog kunt calibreren!  ;)
Ben blij dat je daar achter bent.
Maar het stukje wat je geschreven hebt klopt nu nog steeds niet over de meters.

Rob

hifiman

#56
Quote from: Rob_Dingen on March  6, 2009, 16:25:18
Maar het stukje wat je geschreven hebt klopt nu nog steeds niet over de meters.
Ik heb het verwijderd. Was overigens een opmerking uit de guide van Palme, aangezien ik er zelf geen ervaring mee heb, heb ik er ook geen mening over :P

donaldk

Quote from: Audioloog on March  5, 2009, 22:33:17
Ehhh vertel.. De meningen lopen weleens aardig uiteen tussen de heren die hier professioneel mee bezig zijn, ik neem aan dat je daar op doelt?

Ik heb de indruk dat het je inmiddels wel duidelijk zal zijn, ondanks dat ik niet alle nieuwe posts heb gelezen.

hifiman

Quote from: donaldk on March  6, 2009, 17:28:55
Ik heb de indruk dat het je inmiddels wel duidelijk zal zijn, ondanks dat ik niet alle nieuwe posts heb gelezen.
Yep  ;D

donaldk


Icarus314

Hier staat wat meer over de verschillende meters:

The Spyder2, EyeOne Display 2 / LT, Chroma 5, Hubble, and the Klein K-10 are colorimeters, the EyeOne Pro is a spectroradiometer.

http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=11436

Het is zoals Rob al zei het best om naast de pro een LT te hebben voor de 20 ire meting als dat belangrijk genoeg is. De pro schijnt de kleuren beter te meten begrijp ik er ook uit. De pro is vooral nauwkeuriger.

celerontje

Ronald, hoe heb je de Display 2 op je statief bevestigd?
Foto?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Quote from: thegood on March  6, 2009, 17:58:41
Hier staat wat meer over de verschillende meters:

The Spyder2, EyeOne Display 2 / LT, Chroma 5, Hubble, and the Klein K-10 are colorimeters, the EyeOne Pro is a spectroradiometer.

http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=11436

Het is zoals Rob al zei het best om naast de pro een LT te hebben voor de 20 ire meting als dat belangrijk genoeg is. De pro schijnt de kleuren beter te meten begrijp ik er ook uit. De pro is vooral nauwkeuriger.
Bedankt. Aan startpost toegevoegd!

hifiman

#63
Quote from: celerontje on March  6, 2009, 18:36:42
Ronald, hoe heb je de Display 2 op je statief bevestigd?
Foto?
Ik gebruik een microfoonstandaard met een "klem" hulpstuk. In dat klem hulpstuk zit een metalen plaatje. Op die plaat heb ik klitteband geplakt. Op de Eye One heb ik ook klitteband geplakt.

Icarus314

Die tripods die je bij fotocamera's kunt krijgen zijn ook niet duur. Ik heb de mijne voor 30,- als aanbieding. Voordeel is wel dat als je naar een scherm meet dan kan er een hotspot zijn met hogere gain schermen en dan moet je nauwkeurig positioneren, het is prettig als je dan hoogte b.v. met een zwengeltje kunt bijstellen. Maar bij mijn scherm was het niet zo belangrijk. Wel zorgen dat hij niet zijn eigen schaduw meet.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

Okido Frank, maar je kan beter ome Frank te vriend houden, denk ik maar! ;D

Quote from: thegood on March  6, 2009, 18:56:35
Die tripods die je bij fotocamera's kunt krijgen zijn ook niet duur. Ik heb de mijne voor 30,- als aanbieding. Voordeel is wel dat als je naar een scherm meet dan kan er een hotspot zijn met hogere gain schermen en dan moet je nauwkeurig positioneren, het is prettig als je dan hoogte b.v. met een zwengeltje kunt bijstellen. Maar bij mijn scherm was het niet zo belangrijk. Wel zorgen dat hij niet zijn eigen schaduw meet.
Ik heb een mircofoonstandaard en precies zo'n houder, dus dat is mooi meegenomen! :smile:
Ik zal zelf eens wat in elkaar knutselen, al blijft het een onhandig ding i.c.m. een statief, maar het feit dat jouw meting heel dicht in de buurt komt van Garmt's prof. meting, maakt een hoop goed! :)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

gijsnoorlander

Ik ben me met vlagen al een redelijke tijd aan het verdiepen in deze materie.
Ik ben in elk geval al anders naar kleuren gaan kijken en de LCD-monitoren hier in huis geven in elk geval niet die smerig blauw-grijze Vista-taakbalk kleur weer, maar netjes de bruinige tint, dankzij de Spyder.

Echter vroeg ik me af wat het nu veroorzaakt, dat de Spyder totaal vreemde resultaten geeft voor de plasma.  Nee ik heb niet in het service-menu zitten klooien, gewoon wezen meten met PC op de HDMI en gewoon kleurenprofiel maken om te kijken wat de afwijkingen waren.
Hoe komt het dat vooral de rood zo uitschiet in de Spyder? Ik weet dat de Spyder een colorimeter is en geen spectrum-meter.
Ik vermoed dat het probleem zit in het niet goed kunnen onderscheiden van pieken in het spectrum of 1 grote stimulans van de sensor(en) die rood meten. (IR-warmte straling bijv).
Klopt mijn vermoeden een beetje, of is er een andere reden waarom de Spyder op een TFT monitor geweldig werkt, maar op een plasma totaal niet? (dikte van glas mogelijk?)

En welke settings van een plasma moet je absoluut mee uitkijken? Ik heb altijd begrepen dat je beter niet de boel te sterk kunt uitsturen, maar is het bijvoorbeeld slecht (minder goed) voor de plasma als je per ongeluk te ver in het zwart zit? Voor mijn gevoel geeft dat hooguit een detailverlies op in de donkere scenes, maar kan het kwaad?

ShellBeach

#69
Quote from: thegood on March  6, 2009, 17:58:41
Hier staat wat meer over de verschillende meters:

The Spyder2, EyeOne Display 2 / LT, Chroma 5, Hubble, and the Klein K-10 are colorimeters, the EyeOne Pro is a spectroradiometer.

http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=11436

Het is zoals Rob al zei het best om naast de pro een LT te hebben voor de 20 ire meting als dat belangrijk genoeg is. De pro schijnt de kleuren beter te meten begrijp ik er ook uit. De pro is vooral nauwkeuriger.

Van de goedkope sensors is de EyeOne Display 2 / LT eigenlijk de beste .... . Spyder zou ik zelf nooit kopen.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

J.A.F._Doorhof

Spyder is voor PC monitoren gewoon goed, net als de gretag. Ze hebben allemaal voor en tegens die een beetje tegen elkaar weg vallen.
De duurdere zijn wel een stuk beter.

Voor plasma kun je het beste een spectrum meter gebruiken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

gijsnoorlander

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  6, 2009, 22:12:55
Spyder is voor PC monitoren gewoon goed, net als de gretag. Ze hebben allemaal voor en tegens die een beetje tegen elkaar weg vallen.
De duurdere zijn wel een stuk beter.

Voor plasma kun je het beste een spectrum meter gebruiken.
Dat snap ik, maar ik ben gewoon heel erg benieuwd naar het waarom.
De eerder gelinkte FAQ (Which meter is right for me) heeft het over temperatuur-compenserende meters, maar dat verklaart volgens mij nog steeds niet helemaal duidelijk waarom een spectrum-meter beter is. (tenzij je een spectrum-meter op een grotere afstand laat meten natuurlijk).

J.A.F._Doorhof

Spectrum meters kunnen ook als contact meter gebruikt worden, sterker zo calibreer ik de plasma en LCD's.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Icarus314

Quote from: gijsnoorlander on March  6, 2009, 22:26:15
Dat snap ik, maar ik ben gewoon heel erg benieuwd naar het waarom.
De eerder gelinkte FAQ (Which meter is right for me) heeft het over temperatuur-compenserende meters, maar dat verklaart volgens mij nog steeds niet helemaal duidelijk waarom een spectrum-meter beter is. (tenzij je een spectrum-meter op een grotere afstand laat meten natuurlijk).

Hoi Gijs, jij hebt die meter ooit bij mij gekocht toen had ik een andere forum naam  ;D

Die meter is bij Rob geweest en die heeft er ooit het volgende over geschreven, misschien kun je er wat mee, ik heb me er nooit serieus in verdiept:

rwijnhov van het forum is bij mij geweest met zijn Spyder2 en andere software die met de spyder goed zou moeten zijn.
Maar dat wijkt nogal af in de Grayscale tussen de 10% en 20% met bijv rood als hij dan het filter gebruikt is rood goed en zit blauw er langs.
Dus ik zou het filter gebruiken dan heb je wat teveel blauw wat het minst erg is.
Dat apperaat is geschikt voor contact metingen.
Je kunt er thuis wel mee spelen en je krijgt het aardig goed maar niet perfect.
Het is jammer dat hij zelf niet even gereageerd heeft in zijn eigen topic.

rwijnhov zei nog dat blauw 5 % afweek.
Dat is best wel belangrijk om te weten want iedere spider schijnt anders te zijn. Gewoon de hcfr guide volgen denk ik. Ik heb het zelf nooit gedaan.

Plasma moet hij wel goed kunnen omdat er plasma's goed mee gecalibreerd zijn.

donaldk

Good, je bedoelt dat je een van de twee calibrerence Rubens bent :confused:.