Zelf je projector calibreren, voor dummy's ;-)

Started by hifiman, March 5, 2009, 20:16:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

die zin van 2 die ik vertrouw had ik niet moeten posten denk ik, ik praat daarbij puur uit wat IK gezien heb en ervaren heb.
Er kan best ergens iemand bezig zijn die ik natuurlijk niet ken en die het perfect doe.
Ik ken niet iedereen in Nederland, dus hang daar niet teveel waarde aan zo is het niet bedoeld.

De colordecoder check meten is erg moeilijk en werkt gewoon het beste met de filters, net zoals je de brightness en contrast niet kunt meten.
Of de geometrie of convergentie en ga zo maar door :D


www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hifiman

#26
Quote from: J.A.F._Doorhof on March  6, 2009, 09:51:07
die zin van 2 die ik vertrouw had ik niet moeten posten denk ik, ik praat daarbij puur uit wat IK gezien heb en ervaren heb.
Er kan best ergens iemand bezig zijn die ik natuurlijk niet ken en die het perfect doe.
Ik ken niet iedereen in Nederland, dus hang daar niet teveel waarde aan zo is het niet bedoeld.
Ik stoorde me er niet aan hoor, het is jouw mening  ;)

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  6, 2009, 09:51:07
De colordecoder check meten is erg moeilijk en werkt gewoon het beste met de filters, net zoals je de brightness en contrast niet kunt meten.
Waarom niet? Met het kijken door die filters doe je toch niks anders dan op het oog checken of de luminantie van een bepaald vlak overeenkomt met de luminantie van andere vlakken, dat kun je dan toch beter/nauwkeuriger meten?

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  6, 2009, 09:51:07
Of de geometrie of convergentie en ga zo maar door :D
Das wat anders, dat kun je inderdaad niet meten met een colorimeter :P

J.A.F._Doorhof

@audioloog.
De luminantie van de primaries en secondaries verschillen en hangen weer samen met het CMS systeem.
MAW in het PERFECTE toestel zou dit met een meter kunnen, maar dan wel met een waarde van gelijk aan en niet een vaste luminantie, maar nogmaals het perfecte toestel bestaat niet, maw er is altijd wel wat afwijking, de calibrateur zal aan de hand van de kleurendriehoek moeten bepalen waar hij de grens legt, of wel waarop hij instelt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jantje112

Ik zie het altijd maar net als meubelmaken, met het juiste gereedschap kan iedereen het. Alleen de één wat beter dan de ander...

Makkelijk als je wat kennis hebt van hoe het hout werkt. En als je weet hoe de lijm reageert. Ook is het makkelijk als je ze eens op elkaar hebt zien inwerken. En wat het effect is als je schroeven gebruikt. Of er een verflaagje overheen gooit. En natuurlijk heb je tegenwoordig ook spaanplaat met een fineerlaagje, mdf en kunstof imitatiehout. Kortom, wat nieuwe technieken.

Kortom zoals Donald al aangeeft zijn de mensen die zelf de technische interesse hebben en het geld willen investeren om meters aan te schaffen allang bezig met eigen calibraties. Zoals Frank en Rob al aangeven, het is geen rocketscience, maar je moet gewoon goed weten wat je doet.

Dus in de basis weten we allemaal wel hoe het werkt en als je lekker op het internet zoekt kom je een heel eind.

Feit blijft dat niet iedereen zin heeft om dat allemaal te gaan uitzoeken en doorlezen en aan de andere zijde is niet elke meubelmaker even goed.

Kortom, haal je meubels bij de Ikea, maak je zelf of laat ze timmeren door iemand die het goed schijnt te kunnen...

Strekking duidelijk :)






ShellBeach

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  6, 2009, 09:30:38
Klopt maar je topic zegt :

Zelf je projector calibreren, iedereen kan het !

En dat doet voorkomen alsof het calibreren een makkie is en iedere jojo het kan.

Denk je in dat ik zeg, je auto repareren iedereen kan het.
En dat ik aangeef dat het alleen maar gaat om poetsen, olie verversen en benzine tanken.
Ik denk dat iedereen het ermee eens is dat dat niet een auto repareren is.

Ik denk dat de essentie van dit topic is dat iedereen het kan leren. Je moet natuurlijk wel wat basiskennis hebben over hoe video werkt en hoe test patterns werken. Jij bent ook van 0 begonnen, kan je aanvaarden dat andere mensen ook die stap willen zetten ?
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

J.A.F._Doorhof

Het topic is al behoorlijk aangepast sinds mijn posts.
Even wat beter lezen dus (is ook een vak :D)

Iedereen begint bij alles vanaf 0, daar heb ik ook geen moeite mee, wel met hoe het topic voor doet komen alsof het allemaal zo makkelijk is als je maar een meter hebt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Icarus314

Quote from: donaldk on March  5, 2009, 20:52:07
Heb je de eerdere threads wel eens gelezen, dan verbaas je je niet meer over de geringe belangstelling info hier te delen.
:bigsmile:

Over kloten in het service menu van je plasma kan ik zeggen dat het minder makkelijk is dan het lijkt. Zo bleek bij mijn pana het heel moeilijk om uit te vogelen in welk service menu ik zat. Je had namelijk een geheugen per kleurtemperatuur en de kleurtemperatuur wordt per input bewaart. Zo zat ik een hdmi signaal te calibreren maar als ik het service menu in ging resette het ding zich en zat ik de interne tuner te calibreren die toevallig een andere kleuren temperatuur had. Dus alles netjes opgeschreven, veranderd uit het menu, omdat alles in het menu gereset was en wat bleek...niets was veranderd. Na 10 keer overvalt je dan lichte paniek dat je iets verandert hebt waar je nooit meer bij kunt komen want je komt steeds weer andere getallen tegen, en dat alles er vreemt uit ziet  :( :( :(

Gelukkig na veel zoeken op internet hier op het ht forum de verlossende tip gelezen maar was niet aan te raden voor je hart.

Wat de crt betreft dacht ik ook het wel even te doen maar het mooie was niet dat het makkelijk was maar dat het me aan het denken heeft gezet over alles wat er bij projecteren komt kijken, astigmatisme, scherm vervangen, defocus van blauw, maximale contrast bepalen, uitvogelen waarom die kleuren niet recht lopen na 80 ire, wat zijn peak lumens wat is ansi contrast wat is color decoder check etc etc. Dat heeft geresulteerd in een veel beter projecteren dan ik ooit gedaan had. Daarom zou ik alleen een meter kopen als je echt het de moeite waard vind om het onderste uit de kan te halen en daar zelf heel veel tijd in te investeren. Het kan veel makkelijker natuurlijk  :sigh:


hifiman

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  6, 2009, 10:53:20
Het topic is al behoorlijk aangepast sinds mijn posts.
Dat klopt  ;)

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  6, 2009, 10:53:20
Iedereen begint bij alles vanaf 0, daar heb ik ook geen moeite mee, wel met hoe het topic voor doet komen alsof het allemaal zo makkelijk is als je maar een meter hebt.
Misschien was het ook een klein beetje tegengas tegen de uitspraken die doen voorkomen dat het allemaal rocket science is  ;)

ShellBeach

Quote from: thegood on March  6, 2009, 10:56:32
:bigsmile:

Over kloten in het service menu van je plasma kan ik zeggen dat het minder makkelijk is dan het lijkt. Zo bleek bij mijn pana het heel moeilijk om uit te vogelen in welk service menu ik zat. Je had namelijk een geheugen per kleurtemperatuur en de kleurtemperatuur wordt per input bewaart. Zo zat ik een hdmi signaal te calibreren maar als ik het service menu in ging resette het ding zich en zat ik de interne tuner te calibreren die toevallig een andere kleuren temperatuur had. Dus alles netjes opgeschreven, veranderd uit het menu, omdat alles in het menu gereset was en wat bleek...niets was veranderd. Na 10 keer overvalt je dan lichte paniek dat je iets verandert hebt waar je nooit meer bij kunt komen want je komt steeds weer andere getallen tegen, en dat alles er vreemt uit ziet  :( :( :(


het service menu van panasonic is erg onvriendelijk ....
bvb navigeren met de toetsen 0 ... 9 ipv met de cursor

en als je het contrast goedzet in het normale menu, dan wordt het voor deze input niet meegenomen in het service menu, het beeld is plots veel dimmer
en de uitlezing van de brightness/contrast waardes is zonder cijfers (zoals recent in een vifi review aangeklaagd), je zou een meetlat op het scherm moeten leggen

kortom professioneel vind ik dit niet van panasonic .... het maakt het leven van de calibrators enkel meer zuur .... geef mij maar de interface zoals van een barco, met een pauze toets :)
dat mis ik echt op consumer spul: de pauze toets , ik zet hem nu op een TV zender met enkel ruis tegen inbranden
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

celerontje

Over de moeilijkheidsgraad gesproken:
Ik vind het zelf makkelijker om met 35mm bioscoopapparatuur te werken, dan om het hele kalibratiegebeuren te leren.
Je moet je er wel behoorlijk in verdiepen, wil je het goed doen, zeker omdat elke weergever verschilt.
Dus niet meteen alles proberen recht te trekken in je grafiekjes, maar eerst expirimenteren hoe de verschillende controls op elkaar reageren.

Over service menu's gesproken:
Die van onze Philips LCD TV is supersimpel, je opent het service menu en er zit een knopje ''white point'', klik daarop en je kan keurig je Low en High afstellen, zo hoort het! :)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Icarus314

Quote from: klinktbeter on March  6, 2009, 11:15:23
het service menu van panasonic is erg onvriendelijk ....
bvb navigeren met de toetsen 0 ... 9 ipv met de cursor

en als je het contrast goedzet in het normale menu, dan wordt het voor deze input niet meegenomen in het service menu, het beeld is plots veel dimmer
en de uitlezing van de brightness/contrast waardes is zonder cijfers (zoals recent in een vifi review aangeklaagd), je zou een meetlat op het scherm moeten leggen

kortom professioneel vind ik dit niet van panasonic .... het maakt het leven van de calibrators enkel meer zuur .... geef mij maar de interface zoals van een barco, met een pauze toets :)
dat mis ik echt op consumer spul: de pauze toets , ik zet hem nu op een TV zender met enkel ruis tegen inbranden

Ben het helemaal met je eens omdat je dan de settings wilt overnemen naar de satelliet ontvanger en ja dan met een meetlat op je beeldscherm moet leggen  :bigsmile:

Maar een gedeelte van mijn problemen kwam ook omdat iemand zei dat je in het service menu kwam door eerst je tv op kanaal 99 te zetten en dan een combinatie van knoppen. Als je dat braaf doet moet je maar afwachten wat je menu instelingen zijn voor analoge tv. Verder schijnt hij ook de instellingen per resolutie te bewaren zoals iemand anders heeft ontdekt. Wel grappig dat ik deze tips hier wel kon vinden maar dat Frank de knoppen waarmee je in het menu kon komen had verwijderd  :bigsmile:

Wel moedig trouwens audioloog dit topic  ;)

celerontje

Quote from: thegood on March  6, 2009, 11:22:39
Wel moedig trouwens audioloog dit topic  ;)
The Good, The Bad and The Ugly
Oehoeeeehoeeehoeee oehoehoe! ;D

Stom van de Pananonic plasma's zeg, laat nou net familie van mij zo'n ding hebben.
Achja aan de andere kant, ik ga er ook maar niet aan beginnen bij hun TV, garantie, je weet wel...
Gelukkig is onze Philips een fluitje van een cent!

Om Frank even kwaad te maken :P, hier de service code van onze Philips:
Teletubbies opzetten, 1 2 3 4 5 6 7, waar is Berend Botje gebleven? ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Icarus314

Quote from: celerontje on March  6, 2009, 11:30:24

Teletubbies opzetten, 1 2 3 4 5 6 7, waar is Berend Botje gebleven? ;D

Kijk maar uit, dat is ook de code van The Matrix en voor je het weet ga je down the rabit hole langs mr Smith...... :'(

Drie keer klikken met je hakken is de manier om ieder service menu te verlaten, ohoh Frank  :(

J.A.F._Doorhof

#38
Ik word niet zo snel kwaad hoor :D
Lijkt misschien soms zo maar ik ben een zeer positief en goedlachs persoon, maar wel zakelijk :D
En misschien met een te hoog gevoel van betrokkenheid voor mensen die de mist in kunnen gaan, kan ook denken "bekijk het maar als het fout gaat" ik denk dat ik de gezonde tegenwind geef op een topic dat soms iets te simpel word voorgesteld, denk niet dat mijn posts mensen tegenhoud, maar hopelijk wel mensen aan het denken zet en misschien met die voorzichtigheid een beter resultaat kunnen krijgen.
Feit blijft wel dat ik iedereen zal adviseren de calibratie door een gecertificeerde ISF tech uit te laten voeren met een goede staat van dienst als je er echt het maximale uit wil halen.

Trouwens voeg ook even toe dat het overnemen van waardes voor apparaat 1 TOTAAL geen zin hebben voor apparaat 2, ook al is het hetzelfde merk, zelfde serienummerserie etc.
ELKE unit is apart en moet apart gecalibreerd worden.

Over Panasonic.
Er is niets mis met de servicemenu's van Panasonic, sterker de settings werken ZEER goed en het is ideaal dat ze 2 opties hebben voor de calibratie opslag, enige nadeel is dat ze geen getalletjes gebruikt in het user menu, maar daarvoor heb ik meetlatje bij me.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

#39
Quote from: thegood on March  6, 2009, 11:39:17
Kijk maar uit, dat is ook de code van The Matrix en voor je het weet ga je down the rabit hole langs mr Smith...... :'(

Drie keer klikken met je hakken is de manier om ieder service menu te verlaten, ohoh Frank  :(
Ik heb The Matrix nog nooit gezien, erg he?
Achja, waar die hele film op neer zal komen: Het is altijd wat met computers! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

J.A.F._Doorhof

Dat soort grappen kan je een ban opleveren vriend :D
Als ik niet edit aub ook niet neerzetten dat ik wel edit.

(moet ergens de grens trekken en dit is een mod in een kwaad daglicht zetten).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Icarus314

Quote from: celerontje on March  6, 2009, 11:47:08
Ik heb The Matrix nog nooit gezien, erg he?
Achja, waar die hele film op neer zal komen: Het is altijd wat met computers! ;D

Hier komt dan alsnog de service code:

MOD EDIT: GEEN SERVICE CODES PLAATSEN S.V.P. ;D


« Last Edit: Today at 11:47:33 by J.A.F. Doorhof »
Matrix moet je zeker zien, alleen deel 1 dan. The Matrix is een soort picture in picture verhaal...... :dozingoff:

Ik krijg een beetje South Park neigingen met die vrouwelijk geslachtsdeel service codes  ;D


celerontje

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  6, 2009, 11:56:35
Dat soort grappen kan je een ban opleveren vriend :D
Als ik niet edit aub ook niet neerzetten dat ik wel edit.

(moet ergens de grens trekken en dit is een mod in een kwaad daglicht zetten).

Ohhh sorry, ik wil je echt niet ik een kwaad dachtlicht stellen hoor, er staat ook een smiley bij.
Ik heb het aangepast.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

garmtz

Service codes zijn heel makkelijk via Google ook op te zoeken. Ik vind het ieders eigen verantwoordelijkheid er iets mee te doen of niet. Maargoed, dat is mijn mening...

celerontje

Sterker nog, ik heb zelf via Google een heel forum met service codes gevonden, alleen wil Frank ze niet op dit forum, dus dat doe ik ook maar niet,
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Icarus314

Ik heb de service code gevonden waarmee ik mijn posts kan ophogen. Stond in het begin nog op 5 en is nu al weer net zo hoog als de posts van boogie en thegood samen! code is: jack  ;D

hifiman

Quote from: thegood on March  6, 2009, 12:18:37
Ik heb de service code gevonden waarmee ik mijn posts kan ophogen. Stond in het begin nog op 5 en is nu al weer net zo hoog als de posts van boogie en thegood samen! code is: jack  ;D
Nu nog even je onlangs gedelete posts terugtoveren  ;)

hifiman

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  6, 2009, 11:40:53
Trouwens voeg ook even toe dat het overnemen van waardes voor apparaat 1 TOTAAL geen zin hebben voor apparaat 2, ook al is het hetzelfde merk, zelfde serienummerserie etc.
ELKE unit is apart en moet apart gecalibreerd worden.
Done!

celerontje

Quote from: thegood on March  6, 2009, 12:18:37
Ik heb de service code gevonden waarmee ik mijn posts kan ophogen. Stond in het begin nog op 5 en is nu al weer net zo hoog als de posts van boogie en thegood samen! code is: jack  ;D
Grrrrr, zulke fraude werken de mods aan mee? ;D
Doe ik net alsof Frank mij edit, vind ie dat ik hem in een kwaad daglicht stel... het is ook nooit goed! ;D ;D ;D
Kijk, als Frank niet tevreden is met het daglicht, zorgt ie eerst maar eens voor een goede meting van het dachtlicht, waarna hij de zon kan kalibreren, da's veel nuttiger! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Icarus314

Quote from: celerontje on March  6, 2009, 12:23:40
Grrrrr, zulke fraude werken de mods aan mee? ;D
Doe ik net alsof Frank mij edit, vind ie dat ik hem in een kwaad daglicht stel... het is ook nooit goed! ;D ;D ;D
Kijk, als Frank niet tevreden is met het daglicht, zorgt ie eerst maar eens voor een goede meting van het dachtlicht, waarna hij de zon kan kalibreren, da's veel nuttiger! ;D

Daar noem je nog wat. Als je flink wat calibraties hebt gedaan kan het voorkomen dat je rondloopt en denkt, sjonge wat een blauw in de lucht vandaag of dat je je afvraagt hoeveel schaduwdetail je waarneemt in het donker. Daar mag je ook wel voor waarshuwen audioloog!