Zelf je projector calibreren, voor dummy's ;-)

Started by hifiman, March 5, 2009, 20:16:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Icarus314

Quote from: Audioloog on March  8, 2009, 12:47:15
Misverstandje, ik bedoelde mijn opmerking in de context van het calibreren van een digitale projector. Tekst gelijk maar een aangepast.

Ok maar is het zo dat jij dan echt details ziet verdwijnen in testplaatsjes bij hoge contrast? Ik kan hem onbeperkt opschroeven en op de isf calibratie dvd zie ik nog steeds de knopen op het blousje. Dat is wel anders als ik de kleuren ruimte van 16 bit naar 24 bit zet of het contrast in de bron opschroef.

Torus scherm zou trouwens ook voor digitaal een mooie lampsaver kunnen zijn?

hifiman

Quote from: thegood on March  8, 2009, 12:49:18
Ok maar is het zo dat jij dan echt details ziet verdwijnen in testplaatsjes bij hoge contrast?

Ja, en dat is logisch toch, het is gewoon clippen, bij digitaal is de onder en bovengrens hard vastgelegd en daar moet je dus gewoon niet over heen gaan want dat heb je per definitie negatieve gevolgen. Net als bij digitaal geluid maar dan is het gelijk duidelijk, digitaal clippen klinkt niet fijn  ;D

Icarus314

Quote from: Audioloog on March  8, 2009, 12:52:20
Ja, en dat is logisch toch, het is gewoon clippen, bij digitaal is de onder en bovengrens hard vastgelegd en daar moet je dus gewoon niet over heen gaan want dat heb je per definitie negatieve gevolgen. Net als bij digitaal geluid maar dan is het gelijk duidelijk, digitaal clippen klinkt niet fijn  ;D

Ja maar je zet bij zo'n dlp toch alleen de spiegeltjes langer aan wat gaat er dan clippen (niet overtuigd).  :-\

hifiman

Quote from: thegood on March  8, 2009, 13:10:43
Ja maar je zet bij zo'n dlp toch alleen de spiegeltjes langer aan wat gaat er dan clippen (niet overtuigd).  :-\
Waarom het zo is (maw hoe het precies werkt onder water) weet ik ook niet, feit is dat met de 3 DLP projectoren die ik gehad heb je wel degelijk het wit helemaal kon laten dichtlopen door het contrast te hoog te zetten.

Komende vrijdagavond gaan we weer bij een forumlid een projectortje calibreren, ik heb de smaak te pakken  ;D (dit zijn overigens vriendendiensten en geen commerciele aktiviteit).

celerontje

Ik heb dus maar zelf een meter gekocht, want Ronald kennende rijdt ie liever naar Parijs, dan naar het hoge noorden! :P ;D

Maargoed, ik heb deze vraag al vaker gesteld, maar het is me nog steeds niet duidelijk:
Je hebt bij kaliberen van de grayscale high-end controls, rood op maximaal gezet en de andere 2 kleuren daarop geleveld, dat snap ik prima.
Maar heb zoiets ook gedaan bij de low-end controls?
Zit daar ook nog een soort van maximaal punt, of levert dat geen contrastwinst op i.v.m. puur het goedzetten van de brightness?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Quote from: celerontje on March  9, 2009, 12:46:45
Maar heb zoiets ook gedaan bij de low-end controls?
Zit daar ook nog een soort van maximaal punt, of levert dat geen contrastwinst op i.v.m. puur het goedzetten van de brightness?
Nee (correct me if I am wrong).

Icarus314

Zeg medecowboys, u realiseert zich wel dat er terug geschoten kan worden door de commercielen hè?  :eh:

hifiman

Quote from: thegood on March  9, 2009, 13:11:00
Zeg medecowboys, u realiseert zich wel dat er terug geschoten kan worden door de commercielen hè?  :eh:
Ik heb mijn kogelvrije vest al aan!  ;D

Icarus314

Ik zoek een niet al te breekbaar rotsje om achter te paffen. :sly:

garmtz

Net resultaat! Maar hoe kom je precies aan die 0,65% voor de brightness? Dit is namelijk  afhankelijk van de gamma van het display.

hifiman

Quote from: garmtz on March  9, 2009, 14:13:11
Net resultaat! Maar hoe kom je precies aan die 0,65% voor de brightness? Dit is namelijk  afhankelijk van de gamma van het display.
Vandaar dat er ook expliciet bij vermeld staat (in de startpost): Dit geldt overigens alleen bij een gamma van 2.2.  ;)

donaldk

En Rob een link naar tooltje postte waarbij je het voor andere gamma's kunt berekenen.

Rob_Dingen

Hoi Celeroontje.

Heel vaak is rood de zwakste kleur maar niet altijd.
Dus je meet eerst welke kleur vastloopt en die laat je staan en regeld de andere terug.
Als je dan onderin meet dan laat je groen met rust en regelt de andere kleuren bij.
Wil niet zeggen dat je niet aan goen mag komen maar dan heb je een punt om vanuit te werken.
Voor de grayscale heb je namellijk de brightness gedaan en als je dan meteen aan groen gaat zitten moet je dat ook weer opnieuw instellen.

Rob


garmtz

Quote from: Audioloog on March  9, 2009, 14:14:37
Vandaar dat er ook expliciet bij vermeld staat (in de startpost): Dit geldt overigens alleen bij een gamma van 2.2.  ;)

Een goede methode is eerst de gamma volledig te meten en dan via een 'best fit' hier de gamma-waarde uit te (laten) halen. Vervolgens kun je hieruit de luminantie voor 10% grijs berekenen. In Colorfacts 7 zit dat standaard ingebakken.

celerontje

Quote from: Rob_Dingen on March 10, 2009, 10:41:42
Hoi Celeroontje.

Heel vaak is rood de zwakste kleur maar niet altijd.
Dus je meet eerst welke kleur vastloopt en die laat je staan en regeld de andere terug.
Als je dan onderin meet dan laat je groen met rust en regelt de andere kleuren bij.
Wil niet zeggen dat je niet aan goen mag komen maar dan heb je een punt om vanuit te werken.
Voor de grayscale heb je namellijk de brightness gedaan en als je dan meteen aan groen gaat zitten moet je dat ook weer opnieuw instellen.
Zo denkt Philips er kennelijk ook over, want onze TV heeft geen groene bias regelaar. ;D
Hetzelfde wat voor Low-end geldt, geldt ook voor Mid-end? Mits je TV dit ondersteund, uiteraard. ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

garmtz

Quote from: celerontje on March 10, 2009, 12:46:17
Zo denkt Philips er kennelijk ook over, want onze TV heeft geen groene bias regelaar. ;D
Hetzelfde wat voor Low-end geldt, geldt ook voor Mid-end? Mits je TV dit ondersteund, uiteraard. ;)

Het is gewoon 'good practice' om groen als uitgangspunt te nemen voor de calibratie en die dus te laten staan. Soms kan het niet anders (bijvoorbeeld omdat je de gamma-curve mooier wilt maken), maar in de regel kom je niet aan groen.

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

garmtz

Overigens, om misverstanden te voorkomen... ;)  Als groen niet de zwakste kleur is, heeft het wel zin om voor het maximaliseren van het contrast, deze mee te nemen in je gain-adjustment.

Losha

Quote from: donaldk on March  6, 2009, 23:36:04
Good, je bedoelt dat je een van de twee calibrerence Rubens bent :confused:.

de andere Ruben is de komende 18 jaar niet beschikbaar .. zeg maar  ;)

celerontje

Zo, onze Philips LCD TV is nu ook gekalibreerd! :smile:
Grappig detail: DVD speler via HDMI levert een gamma op van ca. 2.5, terwijl via SCART RGB het ca. 2,35 is. :o
Maarja, daar valt weinig aan te veranderen bij deze TV, er valt zelfs in het servicemenu niks in te stellen qua backlight! :o
Contrast instellen viel ook reuze mee en voor beide ingangen is de luminantiecurve perfect.
ftL is ca. 32 i.c.m. een perfecte luminantiecurve.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Icarus314

Quote from: celerontje on March 15, 2009, 13:18:14
Zo, onze Philips LCD TV is nu ook gekalibreerd! :smile:
Grappig detail: DVD speler via HDMI levert een gamma op van ca. 2.5, terwijl via SCART RGB het ca. 2,35 is. :o
Maarja, daar valt weinig aan te veranderen bij deze TV, er valt zelfs in het servicemenu niks in te stellen qua backlight! :o
Contrast instellen viel ook reuze mee en voor beide ingangen is de luminantiecurve perfect.
ftL is ca. 32 i.c.m. een perfecte luminantiecurve.

Bij mijn panasonic kon ik kiezen tussen verschillende beeld instellingen normaal, cinema, auto en dynamisch die allemaal een andere gamma hadden. Normaal had de netste 2.2 en cinema had iets als 2.1 en dynamisch had een heel kronkelige. Het vreemde is dat ik in eerste instantie cinema het mooist vond terwijl alleen de gamma anders was en de gamma dus ook minder correct was  :-\

ShellBeach

#121
Quote from: garmtz on March 10, 2009, 13:31:51
Overigens, om misverstanden te voorkomen... ;)  Als groen niet de zwakste kleur is, heeft het wel zin om voor het maximaliseren van het contrast, deze mee te nemen in je gain-adjustment.

Mijn TV heeft uit de doos vooral te veel groen, dus deze heb ik eerst bijgetimmerd ipv via rood & blauw te compenseren.

Daarna heb ik de rest bijgesteld, wat voor mijn Panasonic op 't volgende neerkwam:

Levels:

R-CUT: 80    -> 81
G-CUT: 80    -> ongewijzigd
B-CUT: 80    -> 7E


R-DRV: FD    -> ongewijzigd
G-DRV: FC    -> EE
B-DRV: CE    -> D3

De drive levels stonden reeds ver onder clipping, ik ga niet voor het max contrast het moet nog genietbaar zijn bij perfecte verduistering. Als je hex kan lezen dan zie je dat G-DRV het meest gecorrigeerd is. Aan rood is hier amper getimmerd.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

hifiman

#122
Ik heb nog een issue met het calibreren van mijn LCD TV. Eigenlijk heeft het niks met de calibratie zelf te maken maar toch leg ik het maar  even in dit topic neer.  ^-^

Als ik de hdmi ingang (blu-ray speler of popcornhour) calibreer dan ziet dit er prima uit. Als ik deze settings dan 1 op 1 overneem voor de scart ingang waar ik TV (sat receiver: DM7000) op kijk dan zien de kleuren er niet natuurlijk uit. Dat is op zich niet zo raar, maar de vraag is even hoe ik de betreffende ingang kan voorzien van IRE patronen om te kunnen calibreren. Nu heb ik er al tijdelijk even een DVD speler met SCART uitgang aangehangen en het resultaat was al beter.

Wat ik echter het liefst zou willen is de IRE patronen afspelen vanaf de harde schijf van de dreambox.
Helaas speelt de dreambox geen dvd content af. De dreamdvd plugin doet het helaas ook niet met de PLI Jade image die ik draai.

Afijn, ik dus op zoek naar een alternatief en toen bleken er IRE mpeg 2 transport streams op een in de startpost genoemde site te staan, maar die zijn dan weer 1080p en kan ik dus om die reden weer niet afspelen  :P

Weet iemand of er ook SD IRE mpeg2 transport streams ergens te downloaden zijn?



celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

KillerbeeNL


Waarom sluit je niet een laptop met s-video kabeltje aan en gebruik je met HCFR "view images"?.
Zo heb je een SD-bron die ook via scart aan te sluiten is en calibreer je ook daadwerkelijk de scart input.

Die images kan je ook nog eens in grote veranderen naar b.v 30% (in afmeting en vooral handig bij crt tv/beamers etc.)

De totale metingen gaan ook razend snel omdat alles (grayscale/primaries/secundaries/red saturation etc. etc. automatisch gaat i.p.v AB gebruiken met je DVD-speler.

groeten,

Danny
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)