foto's uitsnijden

Started by HJ, March 3, 2009, 20:20:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ

ik lees vaak advies aan mensen die foto's hebben gemaakt dat ze de foto wat verder moeten uitsnijden naar een bepaalde kant.
dan is het toch zo dat de normale verhoudingen verloren gaan?
letten jullie daar dan nog op of maakt de uiteindelijke verhouding niet veel uit?

Spacebass

#1
Stap 1 is uiteraard zaak dat je het liefst helemaal geen uitsnede maakt maar ter plekke al beoordeeld welke compositie je foto moet gaan krijgen.
maw Goed nadenken wat je wil laten zien met je foto en als het even kan, om je onderwerp heen lopen om de meest interessante hoek/compositie te fotograferen.
Dwing jezelf dus om meteen in 1 keer DE foto te maken.
Doe je dat niet, dan gooi je immers kostbare pixels weg ;)
(moet ik even zeggen, sorry ;D )

Als je er te laat achterkomt (thuis achter je pc/mac) dat je foto qua compositie een andere uitsnede behoeft,
dan kan je op meerdere manieren "knippen". Ik zal er hier eentje geven.

Zoals met alles in Photoshop heb je meerdere manieren, maar als je verhoudingen gelijk wilt houden en goed zicht wil
hebben op de foto die je overhoud dan kan je het volgende doen:

1. Selecteer de crop tool in PS.
2. Selecteer met de crop tool je gehele foto.
3. Hou de shift-toets ingedrukt terwijl je 1 van de "handvatten" versleept tot je de compositie hebt die je wilt.
(Je kan het geselecteerde blok daarna alsnog verplaatsen voordat je PS daadwerkelijk laat knippen ;) )

Als het goed is zie je dan dat tijdens het verslepen de verhouding hetzelfde blijft.

In Lightroom heb je ook een handigheidje waarbij je ook verschillende vlakverdelings "gridlines" te zien krijgt.
Als je bijvoorbeeld de gulde snede techniek wilt toepassen dan kan je dat op voorhand al bepalen door voor
deze "gridline". Maar goed, daar zijn anderen beter in dan ik ;D

Jimmy Conway

Normale verhoudingen zijn er eigenlijk niet.
Van oorsprong de oorspronkelijke formaten van film. Die zijn er legio.
3x4,5
6x4,5
6x6
8x10
http://en.wikipedia.org/wiki/Film_format

Sommige standaard verhoudingen kunnen makkelijk zijn als je goedkoop of makkelijk wilt inlijsten.
Een andere reden om met één verhouding te werken zou consistentie in je werk kunnen zijn.
Als je een boek zou willen maken, een serie, levenswerk, ik noem maar iets :)

Digitaal biedt natuurlijk de mogelijkheid om heel makkelijk te snijden/croppen en weer te geven,
dat kent geen beperkingen.

Ik probeer om zo weinig mogelijk te croppen. Maar soms ontkom ik er niet aan, of doe ik het bewust.
Het dwingt je ook vooraf beter te kijken, wat Spacebass zegt.

Maar goed, de regel bij fotografie is..... dat er geen regels zijn!

HJ

nou ja duidelijk ??? maar die 'stap 1' van SB is wel meteen de moeilijkste want daar draait het zo'n beetje om.
denk dat ''oefenig baart kunst'' hier wel van toepassing zal zijn....
ik zal wat gaan oefenen en beter opletten tijdens het fotoneem moment.

Spacebass

#4
Als ik het niet weet dan check ik eerst de help van Photoshop ;)
http://help.adobe.com/en_US/Photoshop/11.0/WSfd1234e1c4b69f30ea53e41001031ab64-7636a.html#WSfd1234e1c4b69f30ea53e41001031ab64-7633a

ps
bijlage plaatje croptool

Spacebass

Ben je er inmiddels al uit of ben je nog steeds de help aan het lezen  ;D

HJ

Quote from: Spacebass on March  8, 2009, 14:30:52
Ben je er inmiddels al uit of ben je nog steeds de help aan het lezen  ;D

;D
vandaag foto's gemaakt dus nu weer beetje prutsen...
je gaat er wel vanuit dat ik ps gebruik maar ik gebruik lightroom, zal wel een beetje hetzelfde werken.

Spacebass

Da's helemaal makkelijk ;D

Ga naar develop en klik op de knop zoals in de bijlage.

In lightroom hoef je niet eerst zelf te selecteren. Hij kiest automatisch de gehele foto.
Als je nu shift ingedrukt houd en met een van handvatten sleept (zelfde als in PS eigenlijk), dan cropt hij met behoud van Ratio.

Het enige wat je onder de knie moet krijgen is de gebruikte logica om het uit te knippen deel te verplaatsen.
Waar je bij Photoshop het kader verplaatst voor je uiteindelijke compositiekeuze, verplaats je in Lightroom de foto binnen het knip kader zelf ;)

Maar goed, dat had je inmiddels wel in de help opgezocht toch?  :thumbs-up:  ;D