Bi-Amping: Verdubbeling vermogen?

Started by wverweij, March 2, 2009, 17:24:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Gerbrand

Quote from: HTip on March 28, 2009, 22:21:28
Kortsluiting is inderdaad niet iets wat je wil ;)

En bi-amping met een 7.1 receiver kost alleen 4 extra banaanpluggen, tenminste als je een bi-wire kabel hebt met 4 afzonderlijke aders...

Maar om dan even terug te komen op de originele vraag van de TS. Heb ik op deze manier (met 2 extra versterkertrappen) dan op zowel LF als HF het volledige vermogen van een versterker? In mijn geval 170W aan 6 Ohm?

Volgens mij heb je inderdaad voor zowel LF en HF het volledige vermogen. ECHTER: normaal gesproken gaat het grootste deel van het vermogen toch al naar de LF (dit wordt door het luidsprekerfilter gedaan). Theoretisch dus: zonder biamping 10W  naar HF en 160W naar LF. Met biamping: de volledige 170W voor de LF beschikbaar en de volledige 170W voor de HF beschikbaar. Van de laatste wordt echter maar 10W gebruikt...

Zoals iemand hierboven al schreef: biamping heeft vooral zin als je 2 versterkers hebt met verschillend vermogen. Bijvoorbeeld een buizenamp voor het hoog en een transistoramp voor het laag.

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

tiptop

Dan moet je wel net geluk hebben dat de gain en karakters gelijk zijn, anders hoor je overgangsverschillen.

Het is extreem moeilijk om twee verschillende amps homogeen te mixen.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Duck Twacy

Quote from: Raf (B) on March  2, 2009, 17:50:02
de beperkende bij dit soort biampen factor is meestal de voeding, die gemeenschappelijk blijft

( de onkyo is trouwens 200W/6Ohm, de KEF 200W/8Ohm, maar zoals klinktbeter aangeeft, teveel kan geen kwaad)

Klopt als een bus. Als in dit geval dus alle versterkers het hele frequentie bereik zien en de voeding mogelijk wat aan de krappe kant is, dan zou ik eerder een achteruitgang verwachten bij "bi-amping".