Kermits 21:9 Homecinema

Started by kermit, December 14, 2006, 21:10:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

kermit

#1000
Quote from: riwi on September 12, 2016, 14:57:02
Maar kermit ziet iets anders : een soort vertikale contouren langs objecten in het beeld denk ik. Dat zie ik ook wel een beetje, maar als je puur 24p kijkt zonder motion flow/clear motion drive dan heb je veel ergere (film) effecten bij pans.
Klopt idd.
Riwi om de autocalibratie te doen moet je de laatste software erop hebben zitten of maakt het niet uit?
Ik heb software versie u83.2.
Edit: zie net dat dit de laatste versie is. :D

riwi

Die nieuwe firmware is alleen nodig voor de HDR gamma profielen. En de laatste FW is altijd wel handig.
In principe dus niet nodig voor de autocalibratie. Maar als je hem al hebt dan is het goed. Ik moet die er bij mij nog op zetten. Dat wil ik binnenkort nog doen.

HTip

Quote from: Audioloog on September 12, 2016, 12:05:06
Huh? Doet het bij mij prima hoor  ;D
Quote from: riwi on September 12, 2016, 15:05:46
Motion enhance geeft rare artifact bij mij. Die heb ik uit gezet. Ik zag er geen voordeel van.
CMD werkt wel met 24p. Waarom zeg je dat dat niet zou werken? Er is een situatie waarin CMD niet werkt : dat is met 4k input (en dus e-shift aan). Met 2k input werkt het wel, ook met e-shift aan volgens mij. Al laat ik e-shift met fullHD materiaal altijd uit staan omdat dat scherper beeld geeft.
Ik heb niet goed gelezen :unsure: Geldt alleen voor de mode "Omgekeerd telecine", maar geen idee wat dat betekent.

Het hele MPC-verhaal is nieuw voor mij, dus jullie tips zijn meer dan welkom. Vind het ook wel weer leuk om te gaan experimenteren.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: riwi on September 12, 2016, 14:57:02
@Philip : ik kijk op iris -6 nu. Zat eerst op -8. Ik denk dat ik binnenkort naar -4 ga (800 uur op de lamp). Op zich is het zoals kermit zegt wel lekker zo veel licht, maar als je van een nacht scene plots een daglicht scene hebt dan doet het bijna pijn aan de ogen met het iris vol open. Het kijkt iets rustiger met het iris iets getemperd en het is fijn te weten dat de lamp nog reserve heeft. Want op high lamp maakt ie eigenlijk te veel lawaai om die mode echt te kunnen gebruiken tenzij je een actiefilm kijkt op oorlogs/volume sterkte.
Dank je! Ik denk dat zo'n instelling het bij mij ook gaat worden. Misschien nog minder zelfs vanwege het extra licht en de hoge gain. Bij de demo die ik heb gehad stond de iris op -4 met een 1.0 gain scherm.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

riwi

Quote from: HTip on September 12, 2016, 16:46:32
Ik heb niet goed gelezen :unsure: Geldt alleen voor de mode "Omgekeerd telecine", maar geen idee wat dat betekent.

Dat kan een heel lang verhaal zijn als antwoord :)
In het heel kort : telecine transfer is als je 24p materiaal stopt in een 60i of 60p output. Dan moet om het andere frame 2x danwel 3x weer gegeven worden. Dat moest voor DVD gedaan worden. Om van zo'n DVD weer 24p te maken moet je dan een reverse telecine transfer doen. Aangezien alle (film) blurays in 24p op de disk staan heb je dit dus niet meer nodig tenzij je DVD's afspeelt of 1080i60 streams de-interlaced.

kermit

#1005
Quote from: HTip on September 12, 2016, 16:50:26
Dank je! Ik denk dat zo'n instelling het bij mij ook gaat worden. Misschien nog minder zelfs vanwege het extra licht en de hoge gain. Bij de demo die ik heb gehad stond de iris op -4 met een 1.0 gain scherm.

Hoegroot is jou scherm Philip? En hoever staat je projector van het scherm af? Hoe verder je projector hangt hoe meer contrast je hebt en hoe dichter je projector op scherm hangt hoe meer lichtopbrengst.

HTip

Quote from: riwi on September 12, 2016, 17:52:36
Dat kan een heel lang verhaal zijn als antwoord :)
In het heel kort : telecine transfer is als je 24p materiaal stopt in een 60i of 60p output. Dan moet om het andere frame 2x danwel 3x weer gegeven worden. Dat moest voor DVD gedaan worden. Om van zo'n DVD weer 24p te maken moet je dan een reverse telecine transfer doen. Aangezien alle (film) blurays in 24p op de disk staan heb je dit dus niet meer nodig tenzij je DVD's afspeelt of 1080i60 streams de-interlaced.
Wat weet jij veel! :worship: Kjelt overigens ook!
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: kermit on September 12, 2016, 18:21:13
Hoegroot is jou scherm Philip? En hoever staat je projector van het scherm af? Hoe verder je projector hangt hoe meer contrast je hebt en hoe dichter je projector op scherm hangt hoe meer lichtopbrengst.
Mijn scherm is 110", dus 240cm breed. Mijn HD950 hangt ca. 4,50m van het scherm af. Hoe dat gaat zijn met de X7000 hangt van de lengte van de projector af. Mijn ophangpunt is namelijk gefixeerd.
Ik zal eens op projectorcentral gaan kijken...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

theshadow

Kermit, ik hoop,dat je het me vergeeft dat ik je topic vervuil maar wat is te doen tegen branding\postarisation. Ik heb er ook last van maar weet niet zo goed wat ik er tegen kan doen.

kermit

#1009
Quote from: theshadow on September 12, 2016, 22:18:52
Kermit, ik hoop,dat je het me vergeeft dat ik je topic vervuil maar wat is te doen tegen branding\postarisation. Ik heb er ook last van maar weet niet zo goed wat ik er tegen kan doen.
Geef niet je bent altijd welkom om in mijn topic te posten. Het is een interessant onderwerp. Ik heb geen last van postarisation. Volgens mij bedoel je zoiets als het plaatje hieronder. In donkere scene's zie je het ook beter.

Maar ik heb last van iets anders verticale contouren bij objecten en gezichten als ik de CMD aanzet. Ik zie het zowel bij de Sony als JVC. Zet ik de CMD uit heb ik geen last van.

HTip

In je handtekening staat dat je een Dune als bron hebt. Heb je daarnaast nog een andere bron?
Ik kan me nog herinneren dat we tijdens een M&G een vergelijk deden tussen een PS3 en een Panasonic BD-35 en dat het verschil in BD-weergave significant was. En omdat je het vaak hebt over de HTPC van Ronald dacht ik dat het misschien daardoor kon komen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Kjelt

Quote from: kermit on September 12, 2016, 22:40:16
Maar ik heb last van iets anders verticale contouren bij objecten en gezichten als ik de CMD aanzet.
Is dit alleen bij beweging van die objecten of ook bij statische objecten?
Als het alleen bij beweging is zou het een "motion compensation boundary artifact" kunnen wezen.
Ik heb er bij de oude Sony geen last van moet ik zeggen maar dat kan ook zijn dat ik hem zeer subtiel heb staan.
Of misschien zit je gewoon te dicht bij je scherm  :tounge2:

kermit

Quote from: HTip on September 13, 2016, 09:26:54
In je handtekening staat dat je een Dune als bron hebt. Heb je daarnaast nog een andere bron?
Ik kan me nog herinneren dat we tijdens een M&G een vergelijk deden tussen een PS3 en een Panasonic BD-35 en dat het verschil in BD-weergave significant was. En omdat je het vaak hebt over de HTPC van Ronald dacht ik dat het misschien daardoor kon komen.
Ik heb idd nog de Dune. Ben van plan om over te stappen op een HTPC want daar heb ik het nog niet gezien.

kermit

Quote from: Kjelt on September 13, 2016, 10:20:51
Is dit alleen bij beweging van die objecten of ook bij statische objecten?
Als het alleen bij beweging is zou het een "motion compensation boundary artifact" kunnen wezen.
Ik heb er bij de oude Sony geen last van moet ik zeggen maar dat kan ook zijn dat ik hem zeer subtiel heb staan.
Of misschien zit je gewoon te dicht bij je scherm  :tounge2:
Alleen bij bewegende beelden als de motion flow aanstaat.Maar ik zie het al jaren, het is niet iets van dat ik het nu pas zie. Ik ben er erg gevoelig voor als motion flow aanstaat. Daarom zet ik het altijd uit. In de bioscoop word het ook niet gebruikt.  ;)

riwi

#1014
Quote from: theshadow on September 12, 2016, 22:18:52
Kermit, ik hoop,dat je het me vergeeft dat ik je topic vervuil maar wat is te doen tegen branding\postarisation. Ik heb er ook last van maar weet niet zo goed wat ik er tegen kan doen.
Ik weet niet precies wat het is waar je last van hebt.
Als dat motion flow fouten zijn dan kan je de motion flow uitzetten om het op te lossen. Motion flow is niet perfect. Dat kan ook niet. Je kan niet van 24 beelden per seconde er 48 maken dmv tussenbeeld berekening zonder fouten te maken. Bij 24 fps zijn pans altijd schokkerig (ook in de bios). Met motion flow/CMD maakt de JVC de pans soepeler maar moet er dan wel beelden bij verzinnen waarbij foutjes gemaakt worden. Je moet voor jezelf afwegen wat belangrijker is : die foutjes of de soepelere pans.

Als het echt banding en posterization is zoals in het plaatje van de colibri dan denk ik dat het in je bron materiaal zit. Zwaar gecomprimeerde mkv files hebben ook vaak banding. Volledige blurays niet of tenminste bijna nooit. Als je banding ziet met perfect materiaal dan is er iets in je projector niet goed afgesteld/gecalibreerd. De huidige projectoren van Sony en JVC voegen geen banding toe als ze netjes zijn afgesteld.

theshadow

Thx kermit voor je begrip en riwi voor je uitleg. Het gaat echt om branding en idd m.n. Bij mkv bestanden. Bluray sporadisch last van. Begrijp dus dat het aan de bron ligt. Helaas behoor ik nog tot de groep non believers en heb daarom mijn projector (sony hw30) niet gecallibreerd, mss toch maar overwegen.

riwi

#1016
Het is BANDING, niet bRanding  ;D Branding is als je ergens een merk of logo op zet  ::)   Logo's in beeld haal je ook niet weg met een calibratie :coffee:

Als je de 10GB mkv files voor een hele film hebt dan zit het in de bron. Zeker als de film wat grain heeft. Dat haal je niet weg met een calibratie.
Als je banding in donkere gedeeltes hebt dan zou je iets met je gamma kunnen spelen evt.

Probeer de mkv files eens op een fatsoenlijke PC met scherm en kijk of je de banding dan ook ziet.

Kjelt

Je kunt het bij 25GB files ook hebben en ook sporadisch bij full blurays heb ik het meegemaakt. 8 bits is gewoon te weinig en hdr schiet maar niet op  :(

kermit

#1018
Gisteren was het tijd om een autocalibratie te laten uitvoeren op mijn JVC X5000. Ik was benieuwd in hoeverre ik het verschil zou zien. Audioloog kwam langs met zijn meetappratuur en het feest kon beginnen. Hij had het eerder op zijn X500 gedaan dus was voor hem bekend terrein. Na alles te zijn nagelopen kon de autocal beginnen. Binnen 15 minuten was het gebeurd. Alles werkte perfect. Wat mooi was om te zien dat de kleuren echt mooier van worden. Eind resultaat is dat mijn kleuren mooier zijn , huidstinten zien er ook beter uit en het contrast vind ik nu nog mooier geworden. Er is  meer pop in het beeld. Zeker in de donkerste scene's. Echt helemaal top. Binnenkort ga ik ook een spyder 5 kopen. Kind kan nu de was doen. :D

Ik kan een ieder aanbevelen om een autocal te laten doen op zijn JVC. Wat een super uitvinding en zeer nauwkeurige meetingen. Ik ben er onder de indruk van. Na 200uur zal ik de autocal opnieuw doen. Bedankt Audioloog. :worship:



 

hifiman

Graag gedaan  :coffee:

Ik verwacht met de spyder 5 een nog beter resultaat  :pompom:

HTip

Het verschil, of beter de winst, door kalibreren van een projector wordt onderschat. Mooi dat die autocal-functie zo goed werkt. Welke meetapparatuur heb je gebruikt Ronald?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

hifiman

Quote from: HTip on September 27, 2016, 18:23:02
Het verschil, of beter de winst, door kalibreren van een projector wordt onderschat. Mooi dat die autocal-functie zo goed werkt. Welke meetapparatuur heb je gebruikt Ronald?
Een spyder 4, de software ondersteund alleen spyder 4 of spyder 5.

HTip

Quote from: Audioloog on September 28, 2016, 09:38:07
Een spyder 4, de software ondersteund alleen spyder 4 of spyder 5.
Klopt het dat je dan de Elite moet hebben, omdat de Pro (volgens website) geen projectors kan kalibreren?

http://spyder.datacolor.com/portfolio-view/spyder5elite/
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

hifiman

Nee dat klopt niet, de sensor is bij elke versie dezelfde, alleen de meegeleverde software niet. Gewoon de goedkoopste versie nemen dus.

Bart_M

Als ik de filmpjes bekijk zie ik dat je een monitor calibratie bestand krijgt, en dus altijd via de pc moet werken.
Hoe doet je het dan als je een Dune en een projector hebt? Zit er ook een manual modus op waarbij je de settings op de projector stap voor stap kan aanpassen?