Starred AV

Started by Starred, February 27, 2009, 11:39:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Even wat gedachten delen over mijn plannen.

Huidige woonkamer AV bestaat uit:
-Pioneer 507XD  Pioneer KRP-600M (plasma)
-Arcam Solo Movie 5.1  Arcam AVR600 (receiver)
-Sonus Faber Concerto Domus  Sonus Faber Concertino Domus (front)
-Sonus Faber Concertino Domus Wall Domus (rear)
-Sonus Faber Center Domus (center)
-Velodyne DD12 (sub)

Mooi integreren van inrichting en AV blijft lastig in een woonkamer, en daarom denken we aan het inrichten van een deel van de garage als AV kamer, maar wel met open verbinding naar de living.

De huidige woonkamer indeling is als volgt:


Mijn plan is dus om een deel van de garage te gaan gebruiken als AV room. Voordeel is dat je niet constant de electronica ziet in de woonkamer (en de kids die vaak tv kijken of gamen), maar dat toch alles binnen handbereik blijft. Een hele aparte kamer is niks voor mij, want ik heb geen zin om te vaak helemaal afgezonderd te zitten als je een keer muziek luistert of film kijkt. Bovendien krijg ik mijn vrouw dan minder snel zo ver om gezellig een filmpje te kijken.  ::)

De toekomstige situatie wordt ongeveer zo (de blauwe vierkantjes zijn de speakers):


Ben nog aan het nadenken of ik in de AV kamer dan een dempend plafond moet nemen. Heb nu nogal last van nagalm en het plafond in de AV kamers moet sowieso aangepakt worden. Daarnaast wil ik nog weten hoe groot de opening tussen living en AV kamer idealiter moet zijn (1 meter of 2 meter breed) om het geluid optimaal te houden.

Wat betreft de AV set zelf laat ik de opties voorlopig nog even open. Ben in ieder geval binnen de mogelijkheden aan het kijken ben wat voor mij het meest zinnig is voor wat ik wil (20% muziek, 80% film). Wil in ieder geval een receiver die HD audio formaten ondersteunt.

Ik denk in de basis nog steeds dat 4 gelijke speakers het mooiste is voor film, aangevuld met een sub (en eventueel een center) en een receiver die HD formaten aankan. Blijf ik bij SF dan wordt het waarschijnlijk 4x concertino. De Arcam AVR600 lijkt dan het meest logisch als receiver, maar die vind ik eigenlijk te prijzig. Het is mij vrij onduidelijk welke andere receiver goed zouden matchen met SF..
Andere mogelijkheden zijn bijv. 4x KEF XQ20 + Yamaha of Denon of Onkyo receiver.

In ieder geval wordt de Pioneer vervangen door een andere Pioneer, de KRP 500M  8)

UPDATE: Huidige setup toegevoegd aan startpost

ProXius

Klinkt erg gaaf en lijkt me een mooie oplossing!
Deze ga ik wel even volgen.  8)

Succes!
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Sol

Het virus schijnt weer koortsachtig toe te slaan de laatste tijd! Mooie plannen, ben benieuwd. :D
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

bmateijsen

Danny,

Als het alleen om film gaat dan is de SC-LX71 van Pioneer ook erg leuk met Sonus Faber.
Ik vind wel dat de Arcam AVR600 veel meer verfijning brengt en meer realiteit, maar dat is dan gelijk ook de meerprijs.

Groet,

Bjorn

WickedGame

Dit zijn mooie plannen die je hebt. En denk dat een Arcam AVR600 zeker wel een mooie receiver is, ik zit ook een beetje met een schuinoog te kijken naar deze receiver. Hij bied in iedergeval veel potentieel voor de toekomst. Als je de AVR600 (welke ik qua prijs 3999,- als ik mij niet vergis) nog best meevallen in prijs. Bedenken eens dat een SR9600 ook in die categorie rondhobbelt en ook enkele Denon's. En dan zie ik eerlijkheidshalve wel te garanderen dat de Arcam beter is.

Maar moet zeggen interessant project.

Davey

Dit is weer een mooie die we willen volgen. Leuk!!!

Tinus_

Als je dit kan realiseren heb je wel een hele mooie oplossing voor je HT.
Rebuilding my HT

bmateijsen

Overigens zou ik deze setup altijd een center willen hebben. Tenzij je alleen maar in je uppie in de cinema gaat zitten.

Groet,

Bjorn

WickedGame

Quote from: bmateijsen on February 27, 2009, 12:31:26
Danny,

Als het alleen om film gaat dan is de SC-LX71 van Pioneer ook erg leuk met Sonus Faber.
Ik vind wel dat de Arcam AVR600 veel meer verfijning brengt en meer realiteit, maar dat is dan gelijk ook de meerprijs.

Groet,

Bjorn

Persoonlijk vind ik de pioneer soms wat aggresief en hard overkomen. Ben ook meer iemand die wat meer het laidback geluid lekker vind. Weet niet in hoeverre je Arcam kan zien als laidback?

bmateijsen

Quote from: WickedGame on February 27, 2009, 13:11:15
Persoonlijk vind ik de pioneer soms wat aggresief en hard overkomen. Ben ook meer iemand die wat meer het laidback geluid lekker vind. Weet niet in hoeverre je Arcam kan zien als laidback?

Dat ligt erg aan de combinatie en match met de luidsprekers.
Daarnaast is de AVR600 verre van laidback te noemen. ;)

Maar ook daar is het zo dat de definitie van laidback heel verschillend is. Voor mij is namelijk laidback een beleving die veel op de achtergrond is. En je niet tegemoet komt.

Starred

Quote from: Starred on February 27, 2009, 11:39:53
In ieder geval wordt de Pioneer vervangen door een andere Pioneer, de KRP 500M  8)

Dat is inmiddels gebeurd  O0

Sol

Quote from: Starred on February 27, 2009, 13:58:49
Dat is inmiddels gebeurd  O0

Nice one! Congrats on that... :thumbs-up: O0
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

royal d

Ik zie dat je met een ''solo'' speelt, is deze in staat genoeg power te leveren aan de concerto?

Vind dat all in one steeds leuker (lees: mooier ogen)

Automaat

Een model onder de AVR600, niet zo hoog en diep (beide minus 1,5 cm.), zou hier hartelijk welkom zijn.
Maar ik denk dat dat het niet gaat worden als ik de vergelijking trek naar de AVR280: heeft dezelfde afmetingen als de AVR350.
Reading the HTForum is learning every day!!

Starred

Quote from: D.E. on February 27, 2009, 16:42:47
Ik zie dat je met een ''solo'' speelt, is deze in staat genoeg power te leveren aan de concerto?

Vind dat all in one steeds leuker (lees: mooier ogen)

Yep, mooier wordt het inderdaad niet, super elegant. En het klinkt in combi met SF ook heel erg goed moet ik zeggen.

Starred

Wat is het effect van het groter/kleiner maken van de opening (blijft sowieso open) naar de AV kamer?

Davey

Groter zou wel mooier zijn. Anders zit je zo apart. Misschien kan je werken met twee mooie openslaande deuren of een schuifsysteem als dat beter is voor de akoestiek?

Joris1971

Quote from: bmateijsen on February 27, 2009, 13:07:08
Overigens zou ik deze setup altijd een center willen hebben. Tenzij je alleen maar in je uppie in de cinema gaat zitten.

Groet,

Bjorn

Een center is miz zoiezo onmisbaar... maare Bjorn, wat maakt het uit als je in je uppie zit?

bmateijsen

Quote from: Joris1971 on February 28, 2009, 08:13:23
Een center is miz zoiezo onmisbaar... maare Bjorn, wat maakt het uit als je in je uppie zit?

Zonder center heb je 1 sweetpoint, en theoretisch kan je dan zonder goed gematchte center draaien, zonder al te veel nadelen.

Starred

Quote from: Davey on February 27, 2009, 20:25:56
Groter zou wel mooier zijn. Anders zit je zo apart. Misschien kan je werken met twee mooie openslaande deuren of een schuifsysteem als dat beter is voor de akoestiek?

Het is juist de bedoeling dat AV niet al te veel in het zicht staat. Maar ik wil geen (schuif)deuren er, het moet visueel geen heel aparte kamer zijn.

Weet iemand wat het effect is van een 2 meter brede opening ipv een 1 meter brede opening op de geluidskwaliteit?

SpeedyAndré

Ik denk dat je met name bij (stereo) muziek zal merken dat de wand aan 1 kant ontbreekt, tenzij je iets doet met de lange wand om de 1e reflecties te verminderen (diffusers).
Als het mogelijk is zou ik zorgen dat de front speakers eenzelfde omgeving hebben, dus een wand er achter en een (stukje) zijwand.
Een geheel vrij staande speaker klinkt anders dan een die in een hoek staat.
Is er een praktische reden dat de zitplaatsen buiten zicht van de woonkamer zijn?
Dat geeft volgens mij juist het idee dat je in een aparte ruimte zit  :unsure:

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

Starred

Quote from: SpeedyAndré on February 28, 2009, 13:16:23
Is er een praktische reden dat de zitplaatsen buiten zicht van de woonkamer zijn?

Ja, omdat het de bedoeling is dat in de AV kamer het huidige zwart lederen bankstel komt te staan en in de woonkamer een nieuwe stoffen met geheel andere kleur (die stijlen matchen dus niet echt)

Durk

perfect plan.. Ik ben ook opgehouden met het integreren van mijn hobby in de woonkamer. In een aparte ruimte kun je een veel betre opstelling én tegenwoordig vaak een ramp; akoustiek aanpakken.

Jammer dat mijn garage maar 3 meter breed is..  :devil:
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Starred

Quote from: Durk on February 28, 2009, 20:48:34
Jammer dat mijn garage maar 3 meter breed is..  :devil:

Mijne ook maar 3.5 meter

Starred

Quote from: Starred on February 28, 2009, 12:42:29
Weet iemand wat het effect is van een 2 meter brede opening ipv een 1 meter brede opening op de geluidskwaliteit?

Iemand anders nog tips over de aan te raden breedte voor de opening?