'Audiofiele' netgroepen door Kemp Elektroniks deel I

Started by Martin_M, June 28, 2003, 22:43:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martin_M

Het is weer eens zover :-\

Wat er aan vooraf ging:
Een kleine maand geleden hebben we een (gebruikte) eindversterker aangeschaft. Hier hebben we een week alleen maar naar kunnen kijken omdat het apparaat bij het aanzetten een piekvermogen nodig had waarbij de zekering het begaf. Door tijdelijk een trage zekering te plaatsen werd dit aardig (niet 100%) opgelost.
Na een lange, moeizame week konden we eindelijk genieten van onze nieuwste aanwinst.

Maar er was nu reden genoeg om nu eindelijk eens een extra stroomgroep aan te (laten) leggen. Dat zou altijd al eens want we draaien nog steeds niet geaard, maar het was er nooit van gekomen.
Na flink wat gezoek op internet en verschillende fora werd ik niet veel wijzer over het gebruik van de soort kabel e.d. De één had de beste oplossing wat een ander weer afraadde. Dat je 'ouderwetse' smeltzekeringen nodig had was iedereen het wel over eens.

Tot ik op de naam van Ron Kemp stuitte en via via op zijn site terecht kwam. De audiofiele aanpak van Kemp Elektroniks klonk erg interessant en professioneel dus daar maar een offerte aangevraagd.
De prijs viel mij nog best mee. Wel een stuk duurder dan m'n 'mannetje' natuurlijk maar er werd goed meegedacht en ik ga ervan uit dat de materialen (die allemaal ook klankmatig zijn uitgezocht) van goede kwaliteit zijn.
Dus na een paar emailtjes heen en weer een afspraak gemaakt voor vanmiddag. We zouden drie nieuwe groepen aan laten leggen. Eén helemaal apart voor de eindversterker (zonder kontaktdoos, dus vanaf de meterkast uit de muur meteen met een euroconnector in de versterker), één voor de rest van de installatie (met euroconnector meteen in een Kemp stekkerdoos)en één voor de projector.

En, het is weer eens zover :-\

Wat er toen gebeurde:
Door een communicatiefout had Ron helaas niet alles bij zich. In m'n meterkast zit de rail helemaal vol en moet er een extra naast gezet worden. Ron had dit niet zo begrepen en aangezien ze niet bij de reguliere bouwmarkten zijn te krijgen, vrienden dit type net niet nog op zolder hadden liggen en de installatiebedrijven niet op zaterdag open zijn zat er niets anders op dan de afspraak de volgende zaterdag voort te zetten.

We zitten nu dus te kijken naar drie prachtige netkabels die hier uit de muur steken. Natuurlijk zijn we reuzebenieuwd wat voor resultaten we hier straks mee zullen behalen maar vooralsnog kunnen we er alleen maar naar kijken.

Sorry jongens, resultaten laten dus nog even op zich wachten.

Martin



Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

patrick_vdb

Aarghh, ik wacht nu al een dikke week en heb me vandaag al de hele dag speciaal verheugt op het lezen van een "verslag" van jouwn hand :'( Spijtig te horen dat het nog een weekje uitgesteld moet worden, niets aan te doen natuurlijk maar je geduld (en de mijne ;D ) wordt aardig op proef gesteld. Alsof de duivel ermee speelt....

Mvrgr

Patrick

jaco

Bij de gemiddelde bouwmarkt liggen wel uitbreidings groepen kasten. Daar zitten dan wel al de automaten in.
Zou dat niet goedkoper geweest zijn (voor Kemp) dan opnieuw langs te moeten komen ? (hij had dan de automaten niet kunnen gebruiken)

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Martin_M

#3
Ja dat zei Ron zelf ook al.
Maar een vriend van ons (die meer in de installatie-wereld zit en die ik zodoende even gebeld had waar ik het beste terecht kon op zaterdag) wist me te vertellen dat de Gamma/Karwei/Praxis (heb ik ze nu allemaal) in dit 'dorp' dit waarschijnlijk niet op voorraad hebben liggen. De installatiebedrijven hebben dit natuurlijk wel maar daar heb je op zaterdag niet veel aan.
Achteraf denk ik dat we wellicht best kans hadden gehad bij Welkoop (de vroegere boerenbond). Die hebben eigenlijk wel vanalles.

Maargoed. Alles is wel klaar op de aansluitingen in de meterkast na. Het zal zaterdag dan ook niet zo lang meer duren.

Marin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Scarp

Zijn de nieuwe kabels door bestaande kabelgoten getrokken? Of is dat ook opnieuw gedaan? Zit je dan niet met bestaande kabels die er al inzitten?

patrick_vdb

#5
Quote from: Scarp on June 29, 2003, 11:55:08
Zijn de nieuwe kabels door bestaande kabelgoten getrokken?

De netkabels welke Kemp gebruikt zijn 15mm doorsnee (en daarbij nogal stug wat een kort, scherp bochtje trekken al onmogelijk maakt), deze passen niet in de standaard leidingen ;)

Mvrgr

Patrick

martin

Hoi Martin.

Een aardige operatie :)

Doe je nu dit omdat de versterker problemen gaf ? ik wil ook iets aan het stroom doen, maar als ik jou verhaal lees heeft een redelijke stekkerblok met een netfilter geen nut ??

Martin_M

#7
@Scarp:
De nieuwe kabels zijn helemaal extra en gaan door de kruipruimte. Er moesten dus drie gaten door de vloer geboord worden.

Voor de projektor is daar een keurige wandkontaktdoos gekomen. De overige twee kabels komen uit twee gaten die precies in de hoek vloer/wand zit. Dit kan ik nog met een kastje afwerken maar eigenlijk vind ik dat niet eens nodig. De kabels komen nu mooi uit de plint en lopen straks naar de eindversterker en naar een stekkerblok (de powerstrip Kemp).

De 'oude' wandkontaktdoos zit nog gewoon op z'n plek. Daar sluit is straks het scherm en de X-10 ontvanger op aan.

@Martin:
Een redelijke stekkerdoos en netfilter heeft volgens mij altijd wel nut. Tesamen met 'betere' netsnoeren heb ik zo ook altijd gedraaid.

In ons huis hebben wij op drie plekken kontaktdozen met aardlek; de schuur, de keuken en op zolder.
Wij draaiden met het audiogebeuren nog altijd onge-aard. Iedereen is het er over eens dat ge-aard voor audio/video gewoon veel beter en soms zelfs noodzakelijk is. Een upgrading van de stroomaanvoer lag dus eigenlijk al in de planning. Door de komst van de eindversterker is dit alleen maar versneld.

Als je dan toch een aparte groep wilt aaneggen, dan natuurlijk meteen maar ge-aard.
Maar dan komen de problemen. Ik ben door eigen ervaring overtuigd van de kwaliteit van verschillende netsnoeren. Dus wil je de nieuwe groep natuurlijk ook voorzien van audiotechnisch juiste kabel. Hier kom je dus niet uit. De één zegt dit en de ander weer precies andersom. Twisten, draaien met of zonder afschermerming. Zoveel mogelijkheden, zoveel meningen.

Ron Kemp heeft al jaren ervaring met de stroomvoorziening voor audio-systemen (ook uit eigen frustratie zo begonnen). Zijn aanpak is dan ook iets rigoureuzer: Als je meer fases binnenkrijgt zoekt hij uit welke fase het schoonst is. Ook wordt de zeer belangrijke aarde getest. Er kan eventueel een nieuwe aardpen worden geslagen. Alle 'troep' wordt nl. via de aarde weggevoerd en deze weg moet open zijn.
De kabel die hij gebruikt is prijzig (in vergelijking met standaard installatiekabel) maar geselecteerd met jarenlange ervaring.
In de meterkast worden geselecteerde modules voor de geselecteerde smeltzekeringen gebruikt.

Een goed A-B vergelijk is eigenlijk niet mogelijk. Ik wilde het meteen goed doen en heb toen een offerte bij Kemp aangevraagd.
Hoeveel het straks gaat uitmaken is voor mij natuurlijk ook nog een verassing.
Maar iedereen die aparte groepen voor z'n installatie heeft aangelegd hebben dit allemaal positief ervaren.
Een groot voordeel van een aparte groep/kabel is natuurlijk ook dat je de kortstmogelijke weg zonder aftakkingen (=minder storing) kan maken.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Scarp

Aha... op die manier. Door de kruipruimte is wel handig ja. Kan hier niet, ik denk niet dat mijn onderburen het waarderen als ik een gat naar beneden boor :P In een flat is het allemaal wat lastiger.

Hier zou er dan een kabel langs de muur moeten lopen. Met een beetje mooie kabelgoten is dat wel weg te werken natuurlijk. Voornaamste probleem hier is dat alles ongeaard is.

suyver

Klinkt heel interessant. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar deel II, en natuurlijk naar je eigen ervaringen. Kun je (als je dat wil natuurlijk) ruwweg aangeven wat voor een prijskaartje er aan zo'n operatie hangt?

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Martin_M

#10
Hoi Freek,

Ik kan wel ruwweg wat prijzen noemen voor een indicatie. Voor exacte prijzen zal je toch even kontakt met Ron Kemp moeten opnemen want het één en ander is ook afhankelijk van de af te nemen hoeveelheden (kortingstaffels) en het werk natuurlijk (bij mij dus door de kruipruimte).

Kabel (KE-HI Powerkabel 15 mm) kost rond de € 30 per meter.
Er is ook een 11 mm versie die ongetwijfeld iets goedkoper zal zijn.
Smeltpatroonhouders: € 20 per stuk.
Kontaktdoos of apparaatstekker: € 10 per stuk.
Arbeidsloon: € 45 per uur. Bij mij verwachtte Ron zo'n uur bezig te zijn per groep.
Reiskosten: € 45 per uur verwacht ik. Mij werd een prijs berekend voor het aantal kilometers maar komt volgens mij hier wel op neer.

Nu gaan er een heleboel aan het meten en rekenen....... ;D

Groetjes,
Martin

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

suyver

Martin, dank je wel voor de ruwwe prijsopgave. Ik moet eerlijk zeggen dat het me nog wel meevalt. Als het een factor 2 of 3 hoger uit was gevallen, dan zou me dat ook niet al te veel hebben verbaast. Dit is dus duidelijk iets om in het achterhoofd te houden (voor het moment dat ik een eigen huis koop).

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Martin_M

#12
Tja, ik zal voor m'n drie groepen toch zo'n kleine € 700 kwijt zijn. Daar komt dan nog de Kemp stekkerdoos/filter bij.
Anderen hebben daar een hele installatie voor.

Aan de andere kant; het is de bron van de hele installatie. Je bent aan het tweaken en upgraden met van alles en dan zou het zonde zijn dat je het aan de voorkant (de bron) laat schieten.

Gezien de waarde van de rest van de installatie vond ik de prijs dus ook wel meevallen.
Het is alleen wat vervelend dat je van te voren niet goed kan voorspellen wat de vooruitgang zal gaan worden. Ik hoop echt dat ik hier in deel II heel positief kan reageren (zonder mezelf voor de gek te houden, zal ik voor oppassen ;D).

Forumgenoot Jurjen heeft vrijdagavond ook nog even geluisterd en alles goed in zich opgenomen. Als de groepen klaar zijn komt ook hij even checken of er wel verbetering is.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

garmtz

Voor de mensen die interesse hebben in een review van een "Kemp behandeling":

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1307

Martin_M

#14
Tip: doe dat niet.
Dat gaat geld kosten ;D

Dit was idd ook één van de recenties die mij nieuwsgierig maakte.

Kijk anders ook eens bij op hun eigen site (www.kempelektroniks.nl) voor meer informatie en recenties.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

suyver

Leuke review. Vooral grappig dat de schrijver aan het einde zelf toegeeft dat het een beetje als een "wassmidde-reclame" voelt. :D Hij is inderdaad wel heel erg positief, dus dat belooft wat Martin!

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

blue-eyes

Sinds ik mijn set heb verplaatst naar de andere zijde van de kamer, "tikt" het enorm. Als ik schakel tussen de verschillende modi (bv. stereo, DTS, etc.) "tikt" het. Als ik schakel van TV naar TUNER "tikt" het. Erg irriterend. Zelfs mijn vriendin irriteert het, zelfs zo dat ik verplicht werd offertes van de elektricien om een extra, aparte groep voor audio te maken moet aanvragen.

Kemp is toch even te duur vooralsnog. Wat ik wil bekijken is of er een aparte groep kan worden aangelegd, aarde voorziening maken. Mischien dat het onder de vloer door moet. De lengte zal dan inclusief het omhoog brengen een meter of 8 zijn. En dat twee maal. Een voor de set en een aparte voor de eindversterker.

Mischien moet ik nog maar 16 meter bij Jeroen  bestellen ;D ;D

Nu maar even de lokale gouden gids bekijken!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey