Kan ik van een Bipolaire suround speaker een Dipolaire maken door de fase

Started by cine(d)rama, February 22, 2009, 18:55:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Quote from: cine(d)rama on February 25, 2009, 10:04:34
Hallo .

Het wordt me nu allemaal een beetje duidelijk in theorie  :P .
Aangezien ik eigenwijs ben en ze toch al open liggen ga ik het gewoon proberen  :crazy: .

Een echte Dipol moet in de lijn van de luisteraar worden gehangen .
Echter gaat dat bij mij niet aangezien ik twee rijen stoelen heb .

Of kan ik twee Dipolen per kant neer hangen ( in serie of zo ) ?

Gr Andre .

Twee dipolen per kant is interessant, maar je moet gaan uitkijken dat de speakers elkaar niet uitdoven, dus dat de uit-fase tweeter elkaar 'aankijken'. Ik zou ze niet in serie zetten, maar parallel. Zorg dat je versterker goed om kan gaan met 4 Ohm.

cine(d)rama

Ze komen dan wel redelijk dicht bij elkaar te hangen als ze per speaker op de 0 lijn van iedere rij stoelen moeten komen te hangen ( ongeveer 1 mtr of zo ) .

Versterker kan idd 4 ohm aan .

Op de luidspreker kast staat 4-8 ohm .
Dit betekent dat ze zowel 4 als 8 ohm aangestuurd kunnen worden .
Maar wat krijg ik dan als ik ze parallel schakel 4 ohm of 2 ohm ?

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Martijn_H

Quote from: garmtz on February 24, 2009, 17:31:37
Onzin... Bas is omnidirectioneel beneden een aantal honderd Hz, dus heb je directe uitdoving.

Zeggen dat dat onzin is slaat nergens op.. Ik denk dat je niet goed snapt hoe het laag en de afstraling zich gedraagt, bijv van een dipool.

Je wint in ieder geval al 6dB rendement, omdat de speaker tegen de muur staat.

Als aan beide kanten van de box srivers zitten op hetzelfde filter kan je de woofer en mid aan 1 kant beide uit fase zetten, zodat je een dipool creeert.

De speaker gaat zich nu heel anders gedragen en er zullen neveneffecten optreden, die je eerst niet had. Een bult zal ontstaan in het middengebied bijv.

garmtz

Ik snap prima hoe het laag en afstraling zich gedragen, ook van een dipool... Mijn punt was dat van een bipolaire speaker die ook in die mode moet worden gebruikt, je een probleem creƫert als je domweg een woofer uit fase zet, zonder compensatie in het filter.

ShellBeach

Quote from: garmtz on February 24, 2009, 17:31:37
Onzin... Bas is omnidirectioneel beneden een aantal honderd Hz, dus heb je directe uitdoving.


neee ... bas wordt als omnidirectioneel beneden een aantal honderd Hz waargenomen (dus de perceptie)
de perceptie is fundamenteel anders dan de transmissie

daarom komen we met 1 sub toe in HT

directe uitdoving op de loodlijn is de bedoeling bij dipolen, anders is het geen dipool
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

Interficior

Wel, de omnidirectionele transmissie is afhankelijk van de grootte van de straler. Grotere woofers dan 21" zijn enorm zeldzaam, en zelfs dan zit je bij lange na niet in een gevaarlijke zone (pakweg alles word rondgestraald onder de 500 Hz).
Take it or lease it

garmtz

Quote from: Interficior on February 25, 2009, 16:28:33
Wel, de omnidirectionele transmissie is afhankelijk van de grootte van de straler. Grotere woofers dan 21" zijn enorm zeldzaam, en zelfs dan zit je bij lange na niet in een gevaarlijke zone (pakweg alles word rondgestraald onder de 500 Hz).

Dankje Interficior, zo is het en niet anders... ;)

Quote from: klinktbeter on February 25, 2009, 16:12:40

neee ... bas wordt als omnidirectioneel beneden een aantal honderd Hz waargenomen (dus de perceptie)
de perceptie is fundamenteel anders dan de transmissie

daarom komen we met 1 sub toe in HT

directe uitdoving op de loodlijn is de bedoeling bij dipolen, anders is het geen dipool

Je bent in de war met de lokaliseerbaarheid van het geluid, dat is iets anders dan het afstraalgedrag van een geluidsbron zoals de drivers van een luidspreker.