Kan ik van een Bipolaire suround speaker een Dipolaire maken door de fase

Started by cine(d)rama, February 22, 2009, 18:55:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cine(d)rama

Hallo .

Kan ik van een Bipolaire suround speaker ( aan beide zijde een tweeter en een woofer ) door aan een kant de tweeter en woofer uit fase te zetten er een Dipol van maken ?

Zo ja : moet dit dan met de tweeter en woofer of alleen met de tweeter ?

          En moet de kant die uit fase is naar voren ( Scherm ) gericht staan of naar de achterwand ?

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

ShellBeach

de drivers die naar het scherm wijzen moeten in fase, de andere in tegenfase
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

cine(d)rama

Quote from: klinktbeter on February 22, 2009, 19:26:26
de drivers die naar het scherm wijzen moeten in fase, de andere in tegenfase

Hallo .

Bedankt voor je reactie .

Maar kan ik dat gewoon doen door aan een zijde de polen om te wisselen ( uit fase te zetten ) ?

Gr Andre.
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

ShellBeach

S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

cine(d)rama

Quote from: klinktbeter on February 22, 2009, 20:03:04
hoe zou je het anders tewerkstellen ?

Het is mijn vraag of dat zomaar kan  ??? en ook werkt .
Als ik dat ( zeker )wist hoefde ik die vraag hier NIET te stellen  ::) .

Maar ik neem aan dat je JA bedoeld .

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

garmtz

Het is niet de woofer, maar de tweeter die je uit fase moet zetten... En ook ALLEEN de tweeter. Ik denk echter dat er nog veel meer zaken spelen dan domweg alleen een tweeter fase omdraaien.

Interficior

Quote from: garmtz on February 22, 2009, 20:28:14
Het is niet de woofer, maar de tweeter die je uit fase moet zetten... En ook ALLEEN de tweeter.
Mij lijkt dan weer dat de tweeter uit fase zetten niet denderend veel verschil gaat uitmaken gezien de golflengtes die dat ding uitbraakt.
QuoteIk denk echter dat er nog veel meer zaken spelen dan domweg alleen een tweeter fase omdraaien.
Vertel. :)
Take it or lease it

cine(d)rama


Er zijn ook suroundluidsprekers met een schakelaar erop waarmee je kunt kiezen tussen Dipol - Bipol en mono .
Dan neem ik aan dat hij zowel de tweeter als de woofer uit fase zet toch .

Revel S 12 . is er zo een .

Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

Alleen FASE omdraaien moet volgens mij gewoon kunnen aangezien er volgens mij aan de filtering niets veranderd .

Als het anders is dan hoor ik het graag .

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

ShellBeach

Quote from: garmtz on February 22, 2009, 20:28:14
Het is niet de woofer, maar de tweeter die je uit fase moet zetten... En ook ALLEEN de tweeter. Ik denk echter dat er nog veel meer zaken spelen dan domweg alleen een tweeter fase omdraaien.

bij een dipool hoor je uitdoving te krijgen op de loodlijn waardoor de dipool psycho-akoestisch niet localiseerbaar is omdat de reflecties via de muren lopen waardoor er een grotere afstand af te leggen is door het geluid, en dus een grotere sweetspot

dus ook de woofer uit fase zetten

ps: ik heb jaren lang twee paar dipolen gehad :)

S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

Interficior

't Is wel zo dat als je van één zijde slechts de tweeter uit fase schakelt dat je dan wel een enorm gat krijgt op je crossfrequentie. Afhankelijk van de filtering kan deze nauw en diep zijn of breed en rommelig.
Take it or lease it

cine(d)rama

Dus even samengevat kan ik aan een zijde de TWEETER en de WOOFER UIT fase zetten en heb dan een DIPOL .
De kant die in fase staat naar voren richten .

Als het niet klingt kan ik het nog altijd terug draaien .

Gr Andre .

Ps : Ik heb een 7.1 opstelling met aan de achterwand twee Bipolen en wil nu dus aan de zijwanden Dipolen .
      Aangezien ik nu dus 4 Bipolen heb .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

garmtz

Als je je woofer ook uit fase zet, heb je een probleem met het laag: dat is er dan namelijk niet meer... ;D

ShellBeach

Quote from: garmtz on February 23, 2009, 18:53:27
Als je je woofer ook uit fase zet, heb je een probleem met het laag: dat is er dan namelijk niet meer... ;D

enkel op de loodlijn heb je geen bas meer .... dat is de essentie van een dipool: in één vlak volledige uitdoving, in het ander loodrechte daarop vlak wel geluid

maar de bas verspreid zich nog wel via reflecties en corner gain in de achterste hoeken
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

cine(d)rama

Quote from: klinktbeter on February 23, 2009, 19:02:36
enkel op de loodlijn heb je geen bas meer .... dat is de essentie van een dipool: in één vlak volledige uitdoving, in het ander loodrechte daarop vlak wel geluid

maar de bas verspreid zich nog wel via reflecties en corner gain in de achterste hoeken

Ik denk dat dit idd de bedoeling is .
Ik heb namelijk twee rijen stoelen en die staan zowel heel dicht tegen de achterwand als de zijwanden .

Vandaar dat ik op de achterwand Bipolen gebruik en op de zijwanden nu Dipolen wil gaan gebruiken .
Nu komen de Dipolen niet echt op de 0 lijn omdat ze tussen de twee rijen met stoelen komen te hangen .

Nu ben ik wel bang dat de achterste rij iets te veel van de speakers horen die UIT fase staan en de voorste rij het geluid van de speakers die IN fase staan.

Maar ik moet het maar gewoon uitproberen en als het niets is gewoon weer terug draaien .

Quote from: garmtz on February 23, 2009, 18:53:27
Als je je woofer ook uit fase zet, heb je een probleem met het laag: dat is er dan namelijk niet meer... ;D

Ik heb ze aangesloten via een actieve subwoofer en ze spelen maar vanaf 100 hz .
Maar 100 hz is natuurlijk ook al laag .
Sub doet 40 - 100 hz en de Dipol vanaf 100 hz .

Zo staan ook mijn frontspeakers in combinatie met een sub en de center ook .

Daarnaast heb ik nog een sub voor het LFE kanaal .



Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

squeek

misschien een tipje, maar kan je niet van iemand een setje dipolen lenen om te horen of het echt klinkt zoals je wil?!! dan hoef je als het tegenslaagt toch niet aan je eigen setje prutsen.


greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

garmtz

Quote from: klinktbeter on February 23, 2009, 19:02:36
enkel op de loodlijn heb je geen bas meer .... dat is de essentie van een dipool: in één vlak volledige uitdoving, in het ander loodrechte daarop vlak wel geluid

maar de bas verspreid zich nog wel via reflecties en corner gain in de achterste hoeken
Onzin... Bas is omnidirectioneel beneden een aantal honderd Hz, dus heb je directe uitdoving.

Peter van Kralingen


Hebben beide woofers hun eigen klankkast binnen de behuizing of delen ze er gezamenlijk één?
Als ze namelijk delen kun je de niet eens één van de woofers niet omdraaien!

Wat Garmtz zegt klopt trouwens, je zult totaal geen bas overhouden. Dit is de reden dat veel serieuze dipolen een woofer hebben die onder de 400 Hz alle bas overneemt.


cine(d)rama

Quote from: squeek on February 24, 2009, 16:58:29
misschien een tipje, maar kan je niet van iemand een setje dipolen lenen om te horen of het echt klinkt zoals je wil?!! dan hoef je als het tegenslaagt toch niet aan je eigen setje prutsen.


greetz

Hallo .

ik ken niemand in de buurt die een setje dipolen heeft .
Ik heb ze ook al open , dus dat is het punt niet .
Sluit ik ze even aan met klemmetjes en is het niets draai ik het weer terug .

is toch HOBBY he  ;) .

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

Quote from: Peter van Kralingen on February 24, 2009, 18:16:12
Hebben beide woofers hun eigen klankkast binnen de behuizing of delen ze er gezamenlijk één?
Als ze namelijk delen kun je de niet eens één van de woofers niet omdraaien!

Wat Garmtz zegt klopt trouwens, je zult totaal geen bas overhouden. Dit is de reden dat veel serieuze dipolen een woofer hebben die onder de 400 Hz alle bas overneemt.



Biede woofers en tweeters delen 1 kamer .
Ik kan de Sub ook niet hoger zetten dan 200 hz , anders was het een idee om dec sub op 400 hz te zetten zodat de dipolen vanaf 400 hz verder gingen .

Anders zet ik alleen de tweeter uit fase .
Een beetje bas moet er wel uitkomen  :P .


Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Peter van Kralingen

Ik zou enkele de tweeters uit fase zetten. Als je nu de woofers ook doet dan zullen deze geen tegendruk hebben en mogelijk abnormaal grote uitslagen maken. (al zal dat met 200 Hz wel loslopen denk ik)
Bij 200 Hz zul je mogelijk wel gaan horen dat de bas ergens anders dan van je dipolen komt, het is een kwestie van proberen denk ik!

Succes met testen en we vernemen je bevindingen wel!

cine(d)rama

Ik ga idd eerst alleen de tweeters doen en begin met de sub op 200 hz te zetten en dan zo naar beneden .
Anders hoor je misschien idd het laag te veel van de sub afkomen in de plaats van de Dipol .

En anders eens op zoek naar serieuze dipolen mat een apperte woofer voor het laag tot 400 hz  :hehe:  :bigsmile:

Bedankt tot zo ver .
Ik laat het nog wel weten hoe het afloopt .

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

garmtz

Hier overigens een dipool surround speaker:



Ik zie geen woofers die je uit fase kunt zetten... :)  Wel een enkele woofer en twee tweeters. Een dipool surround speaker wordt zo gemaakt, dat de POWER RESPONS van de speaker vanaf zo'n 120 Hz tot 20 kHz redelijk lineair is in een gemiddelde kamer. Dit wordt niet gemeten op de as uiteraard, maar op verschillende plekken in de kamer en dan gemiddeld. Je zit zelf in de tweeter 'nul-lijn', waar beide tweeters elkaar precies (of bijna precies) uitdoven. Daarom is het belangrijk de dipool-surround absoluut in de lijn van de luisteraar exact naast je te hangen.

Ga je bij een bi-polaire surround speaker een tweeter omdraaien, zal de power respons niet gecompenseerd zijn voor het uit fase zijn van de tweeters en heb je dus een verminkte bipool, geen echte dipool... ;)

Peter van Kralingen

Dan geef ik toch de voorkeur aan  deze  waar alles, behalve de lage tonen, uit fase wordt gezet.

Is wel duurder in productie maar lijkt me ook beter werken.


cine(d)rama

Hallo .

Het wordt me nu allemaal een beetje duidelijk in theorie  :P .
Aangezien ik eigenwijs ben en ze toch al open liggen ga ik het gewoon proberen  :crazy: .

Een echte Dipol moet in de lijn van de luisteraar worden gehangen .
Echter gaat dat bij mij niet aangezien ik twee rijen stoelen heb .

Of kan ik twee Dipolen per kant neer hangen ( in serie of zo ) ?

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .