De bouw van een USB Power DAC

Started by dddac, February 21, 2009, 23:27:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Quote from: dddac on February 23, 2009, 09:27:50
Begon gelijk te denken, of het mogelijk is de digitale signalen zo om te zetten, dat je ergens op de UCD Module "erin kan prikken" en nergens een DA omzetting nodig hebt. Ik ga er maar eens over nadenken !
Dat is nog een hele uitdaging denk ik overigens, aangezien je de 16 bits per sample die je nu hebt zal moeten omzetten naar een pcm signaal.  En waarschijnlijk (maar dat weet ik niet zeker) gebruikt de UCD nu een analoog signaal om de comparator aan te sturen?

hifiman

Quote from: dddac on February 23, 2009, 09:27:50
Inderdaad, nu je het zegt, power dac kan dubbel uitgelegd worden. Natuurlijk wilde ik gewoon wat "power" aan mijn dac hangen  :-\
Niks mis mee dan toch , met die benaming :colgate:

dddac

Quote from: Audioloog on February 22, 2009, 16:31:31
Wat het lage uitgangsnivo betreft zou je misschien kunnen overwegen een common base i/v converter te gebruiken?  (met als voordeel dat je ingangs impedantie bijna nul ohm is (hetgeen de dac graag ziet op zijn uitgang) terwijl je toch een hoge uitgangsspanning overhoudt.)

Schema is overigens van Rudolf Broertjes, ik heb dit destijds gebruikt voor mijn Monica TDA1545 DAC en in Monica 3 zit deze schakeling zelfs erin opgenomen. Voor het mooie nog een buffer trap erachter.   :alien:

Edit: ik hoop niet dat dit arrogant overkomt, ben zelf maar een beun de haas die heel af en toe wat in elkaar prutst en gaten altijd scheef boort  ;D

Bedankt voor de feedback en het meedenken  :bigsmile: niks arrogant, daarvoor is een forum !
Ik heb er ook over gedacht. Het is niet zwart / wit, maar ik heb echt voldoende power in de werkkamer ... Extra actieve elementen in de signaalweg laat liever uit voorzorg weg dan.

Wel puzzle ik op de achtergrond aan een simpelere I/V met meer passieve elementen en een veel hogere versterking voor duidelijk meer headroom. Gewoon om te zien wat het verschil tussen volle passieve I/V is en actieve I/V is (met name gaat het mij om het hoorbare verschil van ja nee aanhouden van de compliance van de dac output. 20mV in de Datasheet, maar met passief ga ik gewoon met 5 Volt pp  :o en dat klinkt echt goed ! Ben benieuwd.....

Het circuit van Rudolf kan inderdaad direct zo ingezet worden (op de TDA1543 wel pin 7 open laten dan). Overigens is de gain maar 6dB t.o.v. de huidige situatie (1k5 geeft op de TDA1543 1,2V eff output). Dus voor echt veel meer headroom, moet de I/V wat anders opgezet worden. Maar daar kom ik nog wel op terug


Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

dddac

Quote from: dddac on February 23, 2009, 19:49:17
.............   Gewoon om te zien wat het verschil tussen volle passieve I/V is en actieve I/V is (met name gaat het mij om het hoorbare verschil van ja nee aanhouden van de compliance van de dac output. 20mV in de Datasheet, maar met passief ga ik gewoon met 5 Volt pp  :o en dat klinkt echt goed ! Ben benieuwd.....

Het circuit van Rudolf kan inderdaad direct zo ingezet worden (op de TDA1543 wel pin 7 open laten dan). Overigens is de gain maar 6dB t.o.v. de huidige situatie (1k5 geeft op de TDA1543 1,2V eff output). Dus voor echt veel meer headroom, moet de I/V wat anders opgezet worden. Maar daar kom ik nog wel op terug



Ik had beloofd hier nog op terug te komen. Ik heb diverse varianten van actieve I/V inmiddels uitgeprobeerd en uiteindelijk allemaal weer aan de kant gelegd. Bij de diverse luistertest, kwam steeds weer naar voren, dat de power supply midden in de signaal weg zit. Uiteindelijk met goeie filtering en ontkoppeling kreeg ik het best mooi, maar NOOIT beter dan een simpele weerstand als I/V  :devil:

Natuurlijk gaf de actieve variant de mogelijkheid, gelijk het signaal nivo op te krikken, met als enige limiet de voedingsspanning .... maar zoals al gezegd, het gaat luid genoeg in mijn werkkamer, dus wilde ik de patient, die duidelijk niet ziek is toch ook maar niet gaan helen  :angel:

Als iemand geinteresserd is, kan ik graag mijn variaties op een thema hier nog even publiceren voor de actieve I/V

mvg
doede





hifiman

Quote from: dddac on June 15, 2009, 22:07:30
Als iemand geinteresserd is, kan ik graag mijn variaties op een thema hier nog even publiceren voor de actieve I/V
Altijd interessant natuurlijk!  :popcorn:

advr



Het is inderdaad een hoogst interessant draadje ;D ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster