De bouw van een USB Power DAC

Started by dddac, February 21, 2009, 23:27:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dddac

Ik lees en bekijk altijd weer graag de diverse projekten hier, van klein tot groot ( zoals de xxx der xxxs verhalen  ;) ) en wil dus ook maar eens zelf wat bijdragen van een tussendoor knutselprojektje in het nieuwe jaar...

Wat was dan de "Probleemstelling" om überhaupt wat te gaan knutselen ?

1. Ik verbreng veel tijd in mijn werkkamer en luister graag muziek tijdens het werken  :music:
2. De soundkaart in mijn PC met een oude Akaiversterker, was nou niet echt "je van het" veel power supply ruis en drive rattelen op de muziek en zo plat als een dubbeltje
3. Speakers waren "no-name" overblijfsels van een of andere billig-installatie

Dus handen uit de mouwen !!!  :thumbs-up:



dddac

Als eerste maar de speakers. Ik had dus geen zin om alweer speakers te bouwen, dus heb ik ze maar gekocht  ::)
Niet overdrijven, het blijft werkkamer, dus is het oog gevallen op een setje B&W 865

mmm, dat was ook op de soundkaart en Akai al een hele stap voorwaarts en ik wilde nu dus een betere soundkaart en versterker !

Maar ook niet met een mug op een Olifant schieten (je weet wel, werkkamer....  :angel: )

Dus kwam ik op het volgende Compromis:

Ik neem een USB DAC board met de TDA1543 NOS DAC (heb er genoeg liggen  8) ) en zet daar 2 UCD180 Versterker Modulen achter.
Een leuk kastje eromheen (uiteindelijk van deze Italiaanse jongens -- > http://www.audiokit.it/ ) Daar gelijk een mooie massieve Volumeknop gekocht
Voor mijn gemak, weer een Frontplaat en Backplane ontworpen met de Schaefer Frontplatten Sofware http://www.schaeffer-ag.de/de/neuigkeiten/home.html
Als Volume regelaar had ik nog een 24 stappen schakelaar liggen, met SMD weerstanden er al op (ooit bij EBAY uit Hong Kong) gekocht, dus eindelijk een doel  ;D
300VA Ringkern met een PI Filter van 2x 10.000 uF en 0,2 Ohm
Ik weet dat deze erg veel stroom trekken bij inschakelen, dus een Softstart uit eigen productie ook erin
Als extra nog een analoge ingang (je weet maar nooit) en de Power DAC zou klaar moeten zijn....
Oh, ja, als koppel C tussen USB Board en UCDs een setje 4,7uF NX van BG

Zoals je ziet, een mix van redelijk goede komponenten, die betaalbaar zijn en een zeer goed resultaat kunnen neerzetten. Niet het best haalbare voor een 20 voudig budget....
Dus ook iets wat door een grotere doelgroep die dit als idee kan oppakken voor soortgelijke situaties



dddac

Omdat ik mijn bouwsels altijd documenteer (handig, als je 5 jaar later wat wilt repareren of iemand wilt laten delen) kan ik dat dus gelijk doen

Hier de schemas, de fotos van de bouw dan erachteraan:


dddac

Zo nu wat fotos van de bouw !

De eerste drie fotos laten de kast, de frontplaten en de komponenten en modules zien. De tekening op de achtergrond is de lay out van de kast, die gelijk als boorschema gebruikt gaat worden

dddac

Hier zie je hoe ik dat doe. Gewoon 1:1 uitprinten en netjes afsnijden en dan op de chassis bodemplaat vastplakken met wat plakband. De gaatjes zitten altijd goed !!

Een boorkolom is natuurlijk wel zo handig dan  8)


dddac

hier die Volume regelaar uit Hong Kong (Ebay)

Ik zet hem wat dieper in de kast, daar waar hij hoort en dan met een verlengas door de frontplaat, waar de Knop erop gaat. Een beproefte constructie die met gewoon standaard metaalhoek van de bouwmarkt prima gaat




dddac

De Trafo en modulen en voetjes vastgeschroeft en de Elkos met superlijk vastgezet

Een prachtig overzichtelijke werkplekje zo gecreeerd voor de bedrading....


dddac

Hier wat details van de bedrading. Spreekt voor zich denk ik. Signaal en power uit elkaar houden, en wisselstroomvoerende draden even twisten. Ziet er ook nog netjes uit


dddac

En de laatste fotos al: De kant en klare Versterker  :inlove:


dddac

Een paar detail opnames .....


dddac

En al laatste een paar plaatjes van de werkplek van de Power DAC  :music:


sphere

Super strak Doede, al te bestellen als bouwpakket op je site?
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

-madison-

 :o Mooi gedaan zeg!! Ziet er erg profi uit 8)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

neverywhere

Ziet er flitsend uit......waarom USB en niet de digitale uitgang van het moederbord genomen?
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

dddac

Tot "Slot", hoe klinkt het?

In vergelijk met de oude situatie kan ik rustig zeggen, mission completed  :angel:

Maar zonder gekheid, deze simpele set up geeft een prachtig neutraal geluid, een hele mooie open transparante stage en het is echt een audiofiele beleving in de werkkamer zo muziek te kunnen genieten !!

Voor de Techno's onder ons: Ik heb de boel ook even doorgemeten en alles is prima in orde. Ik haal niet het onderste uit de kan met de UCD en USB Module omdat deze in vergelijk tot mijn "Tower" DACs "maar" 0,6 Volt RMS afgeeft (tegen over 1,6V RMS bij de tower modules). De UCD versterken 21x dus kom je op 8 Ohm op 20 Watt. MEER dan genoeg voor de werkkamer, haha !  :devil:

Via de analoge ingang kan je natuurlijk vol uitsturen. 110 Watt aan 8 Ohm heb ik gemeten met beide kanalen gelijktijdig aan. Not bad. Vervorming bleef altijd onder 0.3%


All in All ben ik best heel tevreden met dit setje  O0

Doede


dddac

Quote from: sphere on February 22, 2009, 00:09:53
Super strak Doede, al te bestellen als bouwpakket op je site?

grijns, nee dat was niet de bedoeling. Alle delen zijn zeer makkelijk te koop, zelfs de USB Module  :angel:

En zo kan iedereen zij eigen ideeen uitwerken !

dddac

Quote from: neverywhere on February 22, 2009, 00:12:44
Ziet er flitsend uit......waarom USB en niet de digitale uitgang van het moederbord genomen?

3 redenen:

Via USB klinkt de muziek duidelijk beter dan via een zeer jitterig spdif signaal van je moederboard!
Tevens is het inmiddels makkelijker en goedkoper via USB een I2S signaal te halen, als met spdif
De USB Module wordt trouwens standaard door windows als soundkaart herkent, dus echt PLUG & PLAY  :)


blue-eyes

Strak, strak en nog eens strak. Altijd gemakkelijk dat als je iets wilt, of iets ontbreekt je de kennis hebt (en de wil) om het dan zelf te maken! En met resultaat.


Die tekeningen, met welk programma teken je dat?

p.s. die frontplaten service, zo simpel, daar zouden veel meer mensen naar moeten kijken. De behuizing is super!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

garmtz

Impressive Doede! Zo heb je nog eens een super-apparaat voor super-weinig geld... ;)

dddac

#19
Quote from: Blue-Eyes on February 22, 2009, 09:30:13
Strak, strak en nog eens strak. Altijd gemakkelijk dat als je iets wilt, of iets ontbreekt je de kennis hebt (en de wil) om het dan zelf te maken! En met resultaat.


Die tekeningen, met welk programma teken je dat?

p.s. die frontplaten service, zo simpel, daar zouden veel meer mensen naar moeten kijken. De behuizing is super!

Ik teken alles met SPlan 6.0....  Simpel te bedienen en kost weinig. Alles wat de hobbyist nodig heeft, zonder zich een 4 weekse curscus CAD tekenen aan te moeten doen  ;D

Hier kun je een Test programma downloaden :   http://www.abacom-online.de/html/demoversionen.html

De Frontplaten service is ook degene waar ik mijn preciese DAC-Tower tooltjes laat frezen. De Frontplaten zijn niet ECHT goedkoop, maar voor een goed resultaat loont het zich wel. Het oog wil ook wat, toch ? Voorbeeld, Het front en Back hebben me respectievelijk 47Euro en 45Euro gekost. Waarbij de helft startkosten en materiaal en een derde de tekstgravuren met ingelegde verf zijn. Dus het aantal gaten, freesvlakken vallen wel mee, dus kun je "creatief" zijn. Bijvoorbeeld de "gaten" voor de schakelaars hebben 6mm schroefdraad erin, zodat je de schakelaar er gewoon inschroeft, dan ligt dat mooi vlak aan het front. Op de Back laat ik de Cinch pluggen een beetje erinzakken, staat mooi. En natuurlijk het grote freesvlak voor de volumeknop, zodat ie mooi in het front valt.

De Front software, kan je gratis downloaden (ze willen natuurlijk frontplaten verkopen  :devil:http://www.schaeffer-ag.de/de/download/frontplatten-designer.html


ACQUA

Zeer knap. Wou dat ik zo handig was  :-\ 

Sullivan

#21
Mooi project Doede!

Quote from: dddac on February 22, 2009, 00:02:01
hier die Volume regelaar uit Hong Kong (Ebay)

Ik zet hem wat dieper in de kast, daar waar hij hoort en dan met een verlengas door de frontplaat, waar de Knop erop gaat. Een beproefte constructie...
Waarom is dit eigenlijk? Ik kan me voorstellen dat sommige op een print zitten waardoor dit handiger is. Maar bij jou lijken de draden alleen maar langer te worden, doordat je de volumeregelaar naar achteren hebt geplaatst.

Waarom heb je er voor gekozen om de USB/analoog schakelaar aan de voorkant te doen? Less is more, dus ik zou hem aan de achterkant geplaatst hebben. Of ga je de schakelaar vaak gebruiken?

hifiman

#22
Wow, zeer mooi en professioneel gedaan  :o  :)

Ik heb wel een klein beetje moeite met de term powerdac, dat suggereert toch min of meer een 100% digitale versterker (tot aan het low pass filter).  :mellow: Feitelijk heb je een versterker met digitale ingang gebouwd toch, wel uniek dat het dan een usb ingang is natuurlijk  8)

Ik vind de afwerking gelijk met stip op 1 staan (kwestie van smaak en niet lullig bedoeld tegenover andere zelfbouwers) qua dhz projecten op dit forum  :wub:

Als ik dit zie krijg ik ook gelijk zin om weer eens wat zelf te bouwen  :D


hifiman

#23
Wat het lage uitgangsnivo betreft zou je misschien kunnen overwegen een common base i/v converter te gebruiken?  (met als voordeel dat je ingangs impedantie bijna nul ohm is (hetgeen de dac graag ziet op zijn uitgang) terwijl je toch een hoge uitgangsspanning overhoudt.)

Schema is overigens van Rudolf Broertjes, ik heb dit destijds gebruikt voor mijn Monica TDA1545 DAC en in Monica 3 zit deze schakeling zelfs erin opgenomen. Voor het mooie nog een buffer trap erachter.   :alien:

Edit: ik hoop niet dat dit arrogant overkomt, ben zelf maar een beun de haas die heel af en toe wat in elkaar prutst en gaten altijd scheef boort  ;D

dddac

Quote from: Audioloog on February 22, 2009, 16:19:59
Wow, zeer mooi en professioneel gedaan  :o  :)

Ik heb wel een klein beetje moeite met de term powerdac, dat suggereert toch min of meer een 100% digitale versterker (tot aan het low pass filter).  :mellow: Feitelijk heb je een versterker met digitale ingang gebouwd toch, wel uniek dat het dan een usb ingang is natuurlijk  8)

Ik vind de afwerking gelijk met stip op 1 staan (kwestie van smaak en niet lullig bedoeld tegenover andere zelfbouwers) qua dhz projecten op dit forum  :wub:

Als ik dit zie krijg ik ook gelijk zin om weer eens wat zelf te bouwen  :D

Inderdaad, nu je het zegt, power dac kan dubbel uitgelegd worden. Natuurlijk wilde ik gewoon wat "power" aan mijn dac hangen  :-\

Begon gelijk te denken, of het mogelijk is de digitale signalen zo om te zetten, dat je ergens op de UCD Module "erin kan prikken" en nergens een DA omzetting nodig hebt. Ik ga er maar eens over nadenken !

Dat de lezers "zin in wat te bouwen " krijgen, was precies de bedoeling van mijn draadje  :smile: