Linn Akurate DS & Linn Majik DS

Started by Roeland, February 18, 2009, 20:46:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roeland

Hallo Forummers

Gister een hele middag aandachtig deze beide "streamers" beluisterd.
Na wat speurwerk op het internet errug nieuwsgierig geworden over de Hosanna van deze spelers.
Bij de lokale hifi specialist langs gegaan die daar een eenvoudige setup had staan.
Zal niet in merkendetails gaan, ging puur om een eerlijke afspiegeling te krijgen in details.

This jammer dat ik al een kritische blik had voordat ik ze ging beluisteren.
Anders was ik zwaar overdondert thuisgekomen.

Altijd heb ik al een scheef hoofd gehad over de diversen in loopwerken.
Toevoegingen in DAC's om zaken te kleuren en om maar over bekabeling te zwijgen.
Hoe simpeler je het houdt hoe beter het klinkt blijft mijn motto.
De uitdaging was dus groot om open te staan voor de techniek en implementatie.
Helaas begon ik gelijk met de Akurate van Linn, waar ik gelijk het gevoel kreeg van een directe en pure opname.

Na flink wat nummers verder was de Majik aan de beurt.
Bij de gebruikelijke bekendere cd's een minimaal verschil te bekennen in stage en diepte.
Het stereo beeld werd wat sterker (lees de ruimtelijkheid werd kleiner en lag dichter bij de speaker)
Daarna een high bitrate flac geluisterd (vraag me niet welke symphonie), maar daar leefde de instumenten minder dan ik me bij de de Akurate kon herinneren.
Daarom gelijk geswitched met de Akurate en voila daar was de beleving erweer met instrumenten.
Voor mij schoof de Akurate gelijk de Majik aan de kant in elk opzicht.
Mag ook wel ivm het prijskaartje.

Wat ik jammer vind is dat Linn zijn geheimen goed verbergt; onduidelijk is wat de opbouw nou zo verschilt in beide spelers

Wel ben ik er nu van overtuigd dat de media dragers hun tijd hebben gehad.
Dit is gewoon heden en toekomst zeker voor de liefhebber.
Intergratie zal wel zijn tijd vergen, maar ik heb weinig loopwerken zo goed horen presteren
Een LP blijft onverslaanbaar, maar digitaal in deze vorm  :-*

De leukste ervaring van dit middagje, vind ik het volgende;
Voor het eerst dat ik zelf heb mogen ervaren dat highend in beweging is.
Digitaal echt karakter kan hebben en mogelijkheden biedt voor een kritisch oor.

Het vreemde vind ik dat er hier niet zo veel over geschreven wordt over deze ontwikkeling en deze streamers.
Wat is vergelijkbaar? Wie past het toe? Wat zijn de ervaringen? Of loopt deze techniek ver vooruit op zaken?

Daarnaast vraag ik me af hoe snel de huidige techniek van Linn wordt achterhaald en blijft het formaat flac overeind staan?

Genoeg stof om over te praten lijkt me


garmtz

Wij, als in Beter Beeld & Geluid, hebben al zeker wel aardig wat over deze spelers op het forum gezegd, aangezien wij er helemaal weg van zijn. Ik kan je bevindingen dan ook 100% delen. Ook ik vind de Akurate DS een grote (vooral MUZIKALE!) stap t.o.v. de Majik DS. De Majik klinkt enorm goed, maar de Akurate klinkt 'niet', je luistert DOOR het apparaat heen.

Of flac overleeft is irrelevant, aangezien de Linn DS machines een open architectuur hebben, die alle mogelijke toekomstige codecs aankan. Mits het bronmateriaal PCM blijft, wordt de techniek van de Linn's niet snel achterhaald (waarschijnlijk zal Linn dan zelf de eerste zijn... ;D).

Met een Akurate DS (en vele goede media-spelers) heb ook ik het idee meer naar de werkelijke opname te luisteren, in plaats van naar een medium. Er is gewoon meer rust, meer definitie, minder versmering, meer ritme, meer losheid, noem maar op. Ik ga regelmatig de vergelijking aan met CD-spelers en dan hoor ik altijd weer dezelfde kwalitatieve verschillen.

Roeland

Quote from: garmtz on February 18, 2009, 20:57:59
De Majik klinkt enorm goed, maar de Akurate klinkt 'niet', je luistert DOOR het apparaat heen.

Ik ga regelmatig de vergelijking aan met CD-spelers en dan hoor ik altijd weer dezelfde kwalitatieve verschillen.

Dat is iets waar ik mij vaak over verbaas.
Vele spelers zijn goed in de opbouw, maar (in mijn ogen/oren) verpesten het met hun toevoegingen.
Uiteraard heeft ieder zijn smaak, maar die mag niet bepaald worden in de bron.
Is dat wel het geval moet je met de opvolgende keten de zaken corrigeren.
Ik wil niet het product gaan ophemelen, maar ik ben weinig componenten tegen gekomen die neutraal klinken.
Vandaar mijn enthousiasme.
Toch zet ik gelijk met zo'n stap mijn vraagtekens. Tot hoeverre is deze bron neutraal, aangezien de Majik en de Akurate al zo'n verschil in dynamiek laat horen.
Veel leuker is te bedenken dat hiermee het einde niet in zicht is.

Persoonlijk vraagt de Linn Akurate om meer vergelijkingsmateriaal, waar ik zeker ideeen over wil horen, maar zeker ook wil beleven.

garmtz

Quote from: Roeland on February 18, 2009, 21:14:15
Dat is iets waar ik mij vaak over verbaas.
Vele spelers zijn goed in de opbouw, maar (in mijn ogen/oren) verpesten het met hun toevoegingen.
Uiteraard heeft ieder zijn smaak, maar die mag niet bepaald worden in de bron.
Is dat wel het geval moet je met de opvolgende keten de zaken corrigeren.

....en dat corrigeren is een illusie.. ;)  Ieder kleuring in de bron is niet meer terug te draaien, dus je hebt gelijk: beter een zo neutraal mogelijke bron, de 'smaak' kun je beter erna in de keten brengen, met de luidsprekers is dat natuurlijk al snel gedaan.

QuoteIk wil niet het product gaan ophemelen, maar ik ben weinig componenten tegen gekomen die neutraal klinken.
Vandaar mijn enthousiasme.
Toch zet ik gelijk met zo'n stap mijn vraagtekens. Tot hoeverre is deze bron neutraal, aangezien de Majik en de Akurate al zo'n verschil in dynamiek laat horen.

Klopt, niets is echt neutraal, maar Linn komt wel erg dichtbij vind ik... De Majik en Akurate laten inderdaad een verschil in afbeelding, levendigheid, dynamiek en 'zwart' horen, maar hun tonale balans is goed vergelijkbaar, hoewel de Majik iets vergeeflijker en ronder is, wat wellicht ook beter past in de minder geraffineerde sets waar hij mee zal worden gecombineerd dan een Akurate.

QuoteVeel leuker is te bedenken dat hiermee het einde niet in zicht is.

Zeker niet, je hebt de Klimax DS nog niet gehoord... ;D

QuotePersoonlijk vraagt de Linn Akurate om meer vergelijkingsmateriaal, waar ik zeker ideeen over wil horen, maar zeker ook wil beleven.

Ik durf de Akurate met zo'n beetje iedere CD-speler tot 10.000 Euro te vergelijken. Wat er 'wint' hangt deels van smaak af, maar als je probeert volgens objectieve maatstaven de kwaliteit te bepalen, merk je gewoon dat de Akurate technisch heel erg goed is, maar ook nog eens muziek maakt. De personen die iets meer 'saus' wensen (absoluut een valide iets, er is iets te zeggen voor een 'prettige' weergave), zullen de Akurate wellicht iets TE Akurate vinden.

rbormans

Als recente bezitter van de Majik kan ik beamen dat ook dat al een prachtding is, en in niets te vergelijken met de squeezebox (alleen bediening, blijf ik de aanpak van squeezebox voorlopig prettiger vinden).

Dat de Akurate nog een stuk beter is geloof ik dan ook graag.


garmtz

Quote from: Raf (B) on February 18, 2009, 21:29:30
Dat de Akurate nog een stuk beter is geloof ik dan ook graag.

Zou raar zijn als het niet zo was... Beluister ik de Majik DS in isolatie (zonder direct daarna een Akurate te beluisteren), vind ik hem ook erg fraai en in ieder geval al een stuk mooier en muzikaler dan bijvoorbeeld een Majik CD.

)p(

En wat vind je van het verschil tussen de Akurate en de Klimax? Ik ga binnenkort als het goed is naar de Klimax luisteren in een set die ik vrij goed ken in een direct vergelijk met de Transporter...zou mij eerlijk verbazen als ik significante verschillen zal horen...maar wie weet ;)


peter

garmtz

Quote from: )p( on February 18, 2009, 21:41:43
En wat vind je van het verschil tussen de Akurate en de Klimax? Ik ga binnenkort als het goed is naar de Klimax luisteren in een set die ik vrij goed ken in een direct vergelijk met de Transporter...zou mij eerlijk verbazen als ik significante verschillen zal horen...maar wie weet ;)

Zou mij werkelijk verbazen als je GEEN verschillen hoort (en dat meen ik...). De Klimax is nog zijiger, nog vloeiender, nog 'analoger' (foute benaming, maar hopelijk snap je wat ik bedoel) dan de Akurate.

Roeland

#8
Quote from: )p( on February 18, 2009, 21:41:43
En wat vind je van het verschil tussen de Akurate en de Klimax? Ik ga binnenkort als het goed is naar de Klimax luisteren in een set die ik vrij goed ken in een direct vergelijk met de Transporter...zou mij eerlijk verbazen als ik significante verschillen zal horen...maar wie weet ;)

Je bevindingen zijn natuurlijk welkom.  O0

Staaled

Ik heb onmiddelijk na één luisteravondje de knoop doorgehakt.............en mijn loopwerk te koop gezet.
Da's nu bijna een jaar geleden.
Aanwezig toen waren de Akurate DS en de Klimax DS vs Akurate CD, de Majik DS was er nog niet.
Akurate CD werd weggespeeld door Akurate DS laat staan de Klimax DS.

De Klimax is verbluffend maar m.i. zwaar overpriced.
Een verdubbeling tov Akurate zou nog te verdedigen zijn. ::)

Ervaringen tot op heden, in het begin moeizaam in de bediening. :hmmm:
(met songbook of plugplayer op een iPod touch opgelost)
Nu is er geen omkijken meer, geweldige muziek op een geweldige speler die heerlijk te bedienen is. :music:
Ik luister meer dan ooit.
Al mijn cd's  maar een paar klikken "ver".
En gek genoeg vaak internetradio dat met een DS opmerkelijk goed kan klinken. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

)p(

Quote from: garmtz on February 18, 2009, 21:49:39
Zou mij werkelijk verbazen als je GEEN verschillen hoort (en dat meen ik...). De Klimax is nog zijiger, nog vloeiender, nog 'analoger' (foute benaming, maar hopelijk snap je wat ik bedoel) dan de Akurate.

Zit het verschil dan wat jouw betreft met name in de analoge gedeelte na de dac? Daar zou ik mij nog iets bij kunnen voorstellen?

peter

garmtz

Quote from: )p( on February 18, 2009, 22:44:41
Zit het verschil dan wat jouw betreft met name in de analoge gedeelte na de dac? Daar zou ik mij nog iets bij kunnen voorstellen?

peter

Hallo Peter,

Het zit bij de Klimax puur in het analoge gedeelte na de DAC, digitale secties zijn zo goed als identiek. Maar ook de behuizing met extreme afscherming van de diverse secties onderling maakt een verschil t.o.v. de Akurate.

ShellBeach

Quote from: Roeland on February 18, 2009, 20:46:49
Daarnaast vraag ik me af hoe snel de huidige techniek van Linn wordt achterhaald en blijft het formaat flac overeind staan?

Flac blijft zeker bestaan. Maar als een toestel de flac versie minder afspeelt dan de wav variant, dan is het toestel cru gezegd "brak", want flac is in theorie lossless en dus een perfect backup formaat. Alvorens ik al mijn CD's naar flac omgezet heb (weken werk), heb ik eerst natuurlijk een evaluatie gemaakt of flac kwa backup formaat perfect is, en ja dat is het.

Maar de extra CPU load die flac decodering vraagt zal wellicht extra interne noise veroorzaken en zo zijn we weer vertrokken ...

Trouwens: squeezecenter/slimserver heeft daar een elegante oplossing voor : decodeer de flac naar wav op de server, en stuur dan de PCM over het netwerk, zo moet de CPU van een squeezebox / transporter zelf niet decoderen, en klinkt het zeker even goed als de wav versie als er al een invloed van de CPU zou zijn.

PS: dit doet mij erg denken aan de tijd van de eerste soundblaster kaarten waar je telkens je een window versleepte of file op HD accesste, je noises kon horen door overspraak. High-end netwerkspelers zouden dit voor de vraagprijs eigenlijk opgelost moeten hebben.

S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

garmtz

klinktbeter, het is giswerk dat dit aan de CPU load ligt. Je weet nooit precies wat er in het apparaat gebeurt. Dat zowel FLAC als WAV bit-perfect zijn is een theoretisch gegeven, maar misschien spelen er nog weer andere zaken?

ShellBeach

Quote from: garmtz on February 19, 2009, 08:11:03
klinktbeter, het is giswerk dat dit aan de CPU load ligt. Je weet nooit precies wat er in het apparaat gebeurt.

FLAC is open source, je mag aannemen dat er intern libFLAC of libFLAC++ gebruikt wordt. Linn ondersteunt zelf OSS:

http://oss.linn.co.uk

Er is geen enkele economische reden om je eigen flac decoder vanaf 0 te schrijven. En aangezien deze library onder de GPL licentie valt moet Linn trouwens alle wijzigingen aan de broncode kenbaar maken ... als ze al iets willen wijzigen ... wat me zou verwonderen.

Veronderstelling bewezen:

http://www.cleverhome.com.au/user/Linn-Klimax-DS-owner-manual.pdf

Quote from: garmtz on February 19, 2009, 08:11:03
Dat zowel FLAC als WAV bit-perfect zijn is een theoretisch gegeven, maar misschien spelen er nog weer andere zaken?

Het is voor mij zelfs een praktijk gegeven, ik heb mijn eigen bewijsvoering en testjes gedaan.

Aangezien de PCM output van een flac decoder bitwise identiek is als de PCM output van de originele WAVE file en de DAC in theorie dezelfde data krijgt moeten er andere factoren aan de orde zijn als er een hoorbaar verschil is.
Je moet maar eens de digitale output van zo'n Linn capturen met beide files, ik durf te wedden dat ze bitwise identiek zijn. Dus wellicht jitter/overspraak/noise issue.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

)p(

Quote from: garmtz on February 19, 2009, 07:31:25
Hallo Peter,

Het zit bij de Klimax puur in het analoge gedeelte na de DAC, digitale secties zijn zo goed als identiek. Maar ook de behuizing met extreme afscherming van de diverse secties onderling maakt een verschil t.o.v. de Akurate.

Ok...alleen al door de oerdegelijke audiofiele opbouw denk ik dat de Linn's Jean meer gan bevallen dan de Transporter die hij maar zozo vind in zijn set ;)

peter

hifiman

#16
De Linn Majik DS klonk in mijn set overigens duidelijk anders dan de transporter, meer detail, levendiger, echt een heel andere "presentatie".

Edit:  Ik heb de transporter en de Majik overigens nooit AB kunnen vergelijken dus voor de sceptici: deze mening is subjectief.

rbormans

Quote from: garmtz on February 18, 2009, 21:31:45
Zou raar zijn als het niet zo was... Beluister ik de Majik DS in isolatie (zonder direct daarna een Akurate te beluisteren), vind ik hem ook erg fraai en in ieder geval al een stuk mooier en muzikaler dan bijvoorbeeld een Majik CD.
Maakt het digitaal aangesloten ook nog zoveel uit ? (ik meen dat mijn meridian analoge ingangen digitaliseert, dus ik heb de Majik digitaal aangesloten).
Los daarvan gaat de Akurate mijn budget gewoon te boven.

Quote from: klinktbeter on February 19, 2009, 07:46:15
Flac blijft zeker bestaan. Maar als een toestel de flac versie minder afspeelt dan de wav variant, dan is het toestel cru gezegd "brak"
Quote from: klinktbeter on February 19, 2009, 08:46:26
... Dus wellicht jitter/overspraak/noise issue.
Ik heb nog niemand horen beweren dat Linn minder goed met Flac omgaat dan met Wav, dus wellicht ben je nu wat sterk op dreef

bmateijsen

Quote from: Raf (B) on February 19, 2009, 10:21:58
Maakt het digitaal aangesloten ook nog zoveel uit ? (ik meen dat mijn meridian analoge ingangen digitaliseert, dus ik heb de Majik digitaal aangesloten).
Los daarvan gaat de Akurate mijn budget gewoon te boven.
Ik heb nog niemand horen beweren dat Linn minder goed met Flac omgaat dan met Wav, dus wellicht ben je nu wat sterk op dreef

Gewoon lekker met de Majik blijven draaien... ;). Verder is WAV wat moeilijker omdat meta-tags zich minder goed laten manipuleren. Ik heb gemerkt dat rippen in apple losless voor mij de beste resultaten geeft.

henkt1

is er al getest hoe de arcam 600 zich houdt als netwerkspeler in dit geweld?

groet,

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

garmtz

#20
Quote from: henkt1 on February 19, 2009, 11:26:15
is er al getest hoe de arcam 600 zich houdt als netwerkspeler in dit geweld?

groet,

Henk

Hebben we nog niet vergelijkend getest, maar wel interessant om te weten... In ieder geval klinkt het streaming zo goed als de DACs toelaten. En dat is gewoon heel erg goed bij de AVR600. Voordeel is dat het niet van het ene apparaat naar het ander hoeft met een S/PDIF interface --> uitgangsbus --> kabel --> ingangsbus --> S/PDIF receiver, maar gewoon intern blijft.

henkt1

snel testen dan maar.
Dat zou de avr600 NOG interresanter maken!  ;)

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

garmtz

Quote from: henkt1 on February 19, 2009, 15:02:55
snel testen dan maar.
Dat zou de avr600 NOG interresanter maken!  ;)

Henk

Overigens werkt de UPnP functionaliteit wel gewoon erg goed, je kunt hem bedienen met een iPhone/iPod Touch en Nokia N801 bijvoorbeeld (dus ieder UPnP control point). Gaat ook met de a.b., maar dat gaat echt heel erg langzaam en moeizaam.

JürgenW

Jullie indrukken klinken wel verleidelijk!

Toen ik zo erover nadacht, vroeg ik me af wat nou het verschil is tussen het inlezen van een cd (WAV) via het Linn system en het inlezen in een cd speler, waarbij ook van een loskoppeling sprake is. Maar dat inlezen gebeurt telkens, terwijl het bij de Linn slechts 1 keer plaatsvindt. Of is het toch iets heel anders?

Bijvoorbeeld:
'Audionet Intelligent Sampling technology guarantees the wholly accurate recovery of the analog signal from the digital data stream. The PCM data runs through a sophisticated two-stage filtration and decoupling process. First, the initial data is filtered and synchronously upsampled by proprietary Audionet software running on a powerful digital signal processor. The filters are designed for maximum possible accuracy of impulse and frequency response. Thus optimized, the audio data is rendered to 192 kHz/24 bits by an asynchronous upsampler, and is completely decoupled from the input clock in the process.
The data are then transferred in separate channels to two high-performance converters and processed into analog streams. The digital-to-analog converters are clocked by an interference-free, stress-isolated, high-precision clock generator and powered by high-accuracy sources.
The analog processing is performed by differential current-voltage converters and extremely complex filter/amplifier circuits. Designed for exceptional impulse accuracy and extremely high cut-off frequency, these electronic circuits are composed of discrete components, with two dual-FET inputs, boot-strapped cascode and audiophile adjustment.
This extended design guarantees optimum channel separation, maximum dynamic range and minimum distortion, eliminating jitter artefacts to levels below that which can be detected.
The digital audio transmission is likewise unique. The PCM data are processed and decoupled by Audionet Intelligent Sampling technology, then routed to a powerful output transmitter via a low-jitter LVDS data link which is non-sensitive to interference.
Audionet's proprietary HighBit interface permits provision of all data at rates up to 192kHz/24 bits, while LowBit mode offer rates up to 96 kHz/24 bits. Thus, the best possible PCM output data is digitally available on a permanent basis.'

Groet, Jürgen


Roeland

Quote from: garmtz on February 19, 2009, 14:03:22
Hebben we nog niet vergelijkend getest, maar wel interessant om te weten... In ieder geval klinkt het streaming zo goed als de DACs toelaten.

Misschien een beetje simpel gedacht; Zou een eenvoudige streamer met een losse "betere" DAC hetzelfde resultaat kunnen behalen?
Denk bijv aan de volgende DAC's; Bel Canto DAC-3, Hagerman Technology Chime, Wavelength Brick, Grace m902, Musical Fidelity X-Dac v.8 of Stello DA220 MKII

Of lopen we tegen verlies aan zoals in onderstaande schakel?
Quote from: garmtz on February 19, 2009, 14:03:22
Voordeel is dat het niet van het ene apparaat naar het ander hoeft met een S/PDIF interface --> uitgangsbus --> kabel --> ingangsbus --> S/PDIF receiver, maar gewoon intern blijft.