Helaas hulp gevraagd: welk 'audiofiel' gehoorapparaat aanschaffen?

Started by sandervg, February 17, 2009, 21:00:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Samenvatting: wat is het beste hoortoestel om bij enige doofheid aan één oor (-30 db oplopend tot -60 db in de toekomst) om muziek bij te luisteren? (dus meest natuurlijke klank, stereobeeld etc.)

Ik ben dus helaas toe aan een upgrade van m'n oren... Kom net van de KNO arts en ik heb dus de ziekte Otisclerose en wordt langzaam steeds dover aan mijn rechter oor en in de toekomst waarschijlijk ook m'n linkeroor ( :unhappy: :( ). Nu is dit te opereren, maar dat is niet zonder risico's. De operatie kan mislukken met complete doofheid als meest extreme en dramatisch einde. De KNO arts stelde voor om een hoortoestel te overwegen. Hij beweerde dat je dan dezelfde klankkwaliteit zou horen als 'gewone' mensen zonder hoortoestel. Nu geloof ik daar als 'audiofiel' natuurlijk niets van en ben op zoek naar meer informatie. Het gaat mij er niet om dat het ding onzichtbaar is e.d. Ik ga puur voor de beste, meest natuurlijk klankkwaliteit. Ik zou graag weer volop van mijn audio set willen genieten die ik met veel tijd en veel zorg aan het samenstellen was. Wie kan mij op weg helpen? Merken? Mensen die een hoortoestel hebben en veel naar muziek luisteren? Ervaringen? Of is het een ilusie om te verwachten dat je met een hoortoestel nog de kwaliteit van je set kunt horen in de muziek?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Raphie

Ik heb hetzelfde en ga wel voor de operatie (UVA Utrecht) deze zal binnenkort plaatsvinden. (stijgbeugelbeentje vervangen)
JBL PRX Power!

blue-eyes

Quote from: Audiofilé on February 17, 2009, 21:39:08
Ik heb hetzelfde en ga wel voor de operatie (UVA Utrecht) deze zal binnenkort plaatsvinden. (stijgbeugelbeentje vervangen)
Beetje offtopic (sorry Sander) maar succes ermee ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

)p(

Hoi Sander,

Wat vervelend voor je zeg...zeker nu je in je nieuwe huis net je set bijna helemaal op orde hebt...hoewel het natuurlijk veel verder reikt dan alleen muziek luisteren...ik hoop dat je een goede oplossing zult vinden die je instaat stelt weer van muziek te genieten...bedenk echter wel de kwaliteit van je gehoor hoeft het genieten van muziek niet in de weg te staan...mijn opa was een groot muziekliefhebber en heeft nog heel wat jaren met veel liefde naar muziek geluisterd met een steeds slechter werkend gehoor...natuurlijke klank is belangrijk maar muziek is zo veel meer dan dat!

peter

sandervg

Dank je! Ik wanhoop nog zeker niet. Ik hoop dat een kwalitatief hoogstaand hoortoestel de boel oplost en als het echt helemaal niets wordt, dan ga ik het risico nemen en de operatie doen. Maar goed: ik hoop dat toch iemand een ingang weet richting een audiofiel hoortoestel. Dat zou een veiligere oplossing zijn. En dan laat ik 'm gewoon modificeren door Cees Pel  ;)  (zou trouwens eigenlijk een hele goede investering voor 'm zijn, want uiteindelijk zal (na heel wat jaren) een groot deel van z'n klantenkring aan de hoortoestellen moeten als ze grijs en oud worden!  >:D  :devil:)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

cyberjobe

Ik zelf heb een zwaarder gehoorverlies. De keuze daarin is helemaal dramatisch. Zeker doordat er nogal wat merken de 'betere' merken overgenomen hebben en dat dood hebben laten bloeden >:(
Zo heb ik nu de Danavox 145 DFS Genius II apparaten inmiddels bijna 9 jaar. Alle alternatieven zijn gewoon RUK (sorry voor het taalgebruik)! De meeste apparaten hebben automatische volume-regeling. VRESELIJK! De bedoeling is om het (zachte) geluid te versterken tot verstaanbaar volume. Helaas zijn de fabrikanten vergeten dat als in de kamer muisstil is dat de apparaten zodanig gaan versterken tot bijv. het getik van een klok tot vrij hard volume. Ik kan je verzekeren dat het geen pretje is als iemand binnen komt en gelijk begint te praten (understatement).
Ook in het kantoor is dat niet praktisch: de PC fan lijkt wel een straaljager, maar als de telefoon afgaat... Brrr... Net geen bleeding ears.
Nu heb je wel Oticon, maar de sound klinkt imho toch erg nasaal en dof. Ze hebben modellen zonder automatische volumeregeling, echter zijn de instellingen erg beperkt. En ja, ook staat in de specs dat bij sommige modellen de autovolume uitgezet kan worden (dus niet)...

Nu wacht ik maar gewoon af totdat er een merk komt dat de techniek EN de sound van Danavox weer in de productie (GN Resound). En CI weiger ik: het slakkenhuis (trilharen) raken permanent beschadigd en voor zover ik begrepen heb, ontkom je toch niet aan gehoorapparaten omdat de gehoorbeenderen (met hun zenuwen) niet meer geprikkeld raken zonder apparaten. Als gevolg daarvan wordt je alsnog weer slechthorend: terug bij af. Ook staat het beeld dat als een merk/type verdwijnt, je dan weer onder het mes moet, mij bepaald NIET aan.
Er zijn onderzoeken (oa Harvard) waarbij men probeert de trilhaartjes weer te laten groeien (beter gezegd: er wordt blokkingseiwit ontwikkeld dat de antigroei-eiwit tegengaat. De mens is het endige wezen dat de trilhaartjes niet meer groeien. Bij overige dierlijke wezen blijven de trilhaartjes groeien. Het waarom is wel een raadsel. Zeker evolutionair gezien.
Het is nog op universitair niveau (lees: muizen). Omdat met er al met geiten antigenen werkt worden, betekent dat het voor de mens op een redelijk kort termijn waarschijnlijk een oplossing komt. Let us hope (en dat scholen voor slechthorenden en audiciens werkloos raken, daar zal ik niet rouwig om zijn).
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

Tube-freak

Ik ken iemand met een gehoor apparaat.  Die wordt naar eigen zeggen soms kots misselijk van muziek luisteren.  Ik zou niet weten hoe dit kan en of het metdat gehoortoestel te maken heeft of dat dit iets medisch is (of gewoon een goed excuus als de muziek niet bevalt..).
Beste is gewoon advies bij een audicien inwinnen denk ik.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Kuipje

Quote from: cyberjobe on February 18, 2009, 22:31:05
Ik zelf heb een zwaarder gehoorverlies. De keuze daarin is helemaal dramatisch. Zeker doordat er nogal wat merken de 'betere' merken overgenomen hebben en dat dood hebben laten bloeden >:(
Zo heb ik nu de Danavox 145 DFS Genius II apparaten inmiddels bijna 9 jaar. Alle alternatieven zijn gewoon RUK (sorry voor het taalgebruik)! De meeste apparaten hebben automatische volume-regeling. VRESELIJK! De bedoeling is om het (zachte) geluid te versterken tot verstaanbaar volume. Helaas zijn de fabrikanten vergeten dat als in de kamer muisstil is dat de apparaten zodanig gaan versterken tot bijv. het getik van een klok tot vrij hard volume. Ik kan je verzekeren dat het geen pretje is als iemand binnen komt en gelijk begint te praten (understatement).
Ook in het kantoor is dat niet praktisch: de PC fan lijkt wel een straaljager, maar als de telefoon afgaat... Brrr... Net geen bleeding ears.
Nu heb je wel Oticon, maar de sound klinkt imho toch erg nasaal en dof. Ze hebben modellen zonder automatische volumeregeling, echter zijn de instellingen erg beperkt. En ja, ook staat in de specs dat bij sommige modellen de autovolume uitgezet kan worden (dus niet)...

Nu wacht ik maar gewoon af totdat er een merk komt dat de techniek EN de sound van Danavox weer in de productie (GN Resound). En CI weiger ik: het slakkenhuis (trilharen) raken permanent beschadigd en voor zover ik begrepen heb, ontkom je toch niet aan gehoorapparaten omdat de gehoorbeenderen (met hun zenuwen) niet meer geprikkeld raken zonder apparaten. Als gevolg daarvan wordt je alsnog weer slechthorend: terug bij af. Ook staat het beeld dat als een merk/type verdwijnt, je dan weer onder het mes moet, mij bepaald NIET aan.
Er zijn onderzoeken (oa Harvard) waarbij men probeert de trilhaartjes weer te laten groeien (beter gezegd: er wordt blokkingseiwit ontwikkeld dat de antigroei-eiwit tegengaat. De mens is het endige wezen dat de trilhaartjes niet meer groeien. Bij overige dierlijke wezen blijven de trilhaartjes groeien. Het waarom is wel een raadsel. Zeker evolutionair gezien.
Het is nog op universitair niveau (lees: muizen). Omdat met er al met geiten antigenen werkt worden, betekent dat het voor de mens op een redelijk kort termijn waarschijnlijk een oplossing komt. Let us hope (en dat scholen voor slechthorenden en audiciens werkloos raken, daar zal ik niet rouwig om zijn).


Ik wil je hoop natuurlijk niet de grond in boren, maar het weer laten groeien van de trilhaartjes kan het probleem alleen oplossen als de beschadiging recent is. De betreffende zenuwen schijnen namelijk te degenereren als er geen prikkels meer doorheen gaan. Ik weet niet in hoeverre dat probleem meegnomen wordt bij de optimistische geluiden. 

cyberjobe

Quote from: Tube-freak on February 18, 2009, 22:42:33
Ik ken iemand met een gehoor apparaat.  Die wordt naar eigen zeggen soms kots misselijk van muziek luisteren.  Ik zou niet weten hoe dit kan en of het metdat gehoortoestel te maken heeft of dat dit iets medisch is (of gewoon een goed excuus als de muziek niet bevalt..).
Beste is gewoon advies bij een audicien inwinnen denk ik.
Dat komt hoogstwaarschijnlijk door die automatische volumeregeling. Of door het gebrek aan kunde bij de audiciens. Helaas is er zo'n wildgroei aan programmeerbare apparaten (en fuzzylogic systemen, die alles behalve logic bevatten), zodat de audiciens eigenlijk niet up-to-date zijn. Ook hebben nogal wat audiciens een handje van om apparaten van hun 'sponsors' aan te bevelen >:( (10 jaar geleden had ik daar geen last van, maar nu... Je ziet het gelijk in de winkel: of er staat prominent 'Oticon', of 'Widex' erop. Dan kan je beter doorlopen, is mijn ervaring. ).
Quote from: Kuipje on February 18, 2009, 22:49:42

Ik wil je hoop natuurlijk niet de grond in boren, maar het weer laten groeien van de trilhaartjes kan het probleem alleen oplossen als de beschadiging recent is. De betreffende zenuwen schijnen namelijk te degenereren als er geen prikkels meer doorheen gaan. Ik weet niet in hoeverre dat probleem meegnomen wordt bij de optimistische geluiden. 
Je hebt gelijk. Echter zijn volgens mij de zenuwen nog intact: met de hoorapparaten hoor ik nogal onverwacht veel (meer dan de audiogrammen aantonen). De vraag is of de zenuwen beschadigd zijn, of gewoon onvolgroeid (vanaf de geboorte). Ik vermoed (en hoop) het laatste.
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

Tube-freak

Het is denk nog erger.  De verzekeringsmaatschappijen houden de regie strak in handen door allerlei dingen op te leggen en/of deals te sluiten met fabrikanten of winkel ketens.  Zogenaamd goed bedoeld voor de patient/consument maar intussen wordt iedereen er beter van BEHALVE de patient.  Je ziet nu zelfs reclames voorbijkomen op tv kom naar onze winkel want wij hebben exclusieve afspraken.... 

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

sandervg

Quote from: cyberjobe on February 18, 2009, 22:31:05
... zo heb ik nu de Danavox 145 DFS Genius II apparaten inmiddels bijna 9 jaar. Alle alternatieven zijn gewoon RUK ... Nu wacht ik maar gewoon af totdat er een merk komt dat de techniek EN de sound van Danavox weer in de productie (GN Resound).
Begrijp ik je goed dat Danavox niet meer bestaat? en GN Resound, wat is dat dan?

Hoe gaat het met muziek luisteren bij jou? Als ik de verhalen zo lees, is het zeker niet zo dat met/zonder gehoorapparaat dezelfde 'muziekbeleving'  gaat geven? Dat het wel degelijk heel anders klinkt?

Verder wordt er bij Beter Horen en Schoonenhoven geschreven dat de topmodellen (rond de 2000 euro) ook geschikt zijn voor muziekweergave. Wat bedoelt men daarmee? Dat al die automatische aanpassingen afgezet worden?
http://www.beterhoren.nl/wps/wcm/connect/ConsumerNL/consumernl/du/2onze+hooroplossingen/hoortoestellen/vergelijk+hoortoestellen/
De Belcanto Comfort / Belcanto premium hebben een kruisje bij 'muziek' staan. ALS ik voor een hoortoestel ga, speelt prijs geen rol, al moet ik op water en brood gaan leven. Ik wil alles weer (min of meer) kunnen horen zoals het geval was voor mijn ziekte. Als dat totaal niet realistisch is, moet ik toch een operatie gaan overwegen.

Sander
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Kuipje

GN Resound is een fabrikant van hoorstoestellen, zoals Oticon, Siemens, Widex etc. Het probleem bij jou is dat het over het hele frequentiebereik versterkt moet worden. Met name in de lage tonen geeft dat bij open aanpassingen problemen: het laag verdwijnt gewoon. 

eric_audio

Quote from: Audiofilé on February 17, 2009, 21:39:08
Ik heb hetzelfde en ga wel voor de operatie (UVA Utrecht) deze zal binnenkort plaatsvinden. (stijgbeugelbeentje vervangen)

Mijn vrouw heeft dit ook en is aan een oor geopereerd. Resultaat is goed, alleen klinken harde geluiden wel wat metaliger volgens haar. Ze is absoluut geen audiofiel, en het kost me moeite om een goede beschrijving van haar te krijgen, maar er is wel degelijk veranderd in de beleving van het geluid...
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

cyberjobe

Quote from: sandervg on February 19, 2009, 07:25:28
Begrijp ik je goed dat Danavox niet meer bestaat? en GN Resound, wat is dat dan?
Danavox was ca 7 jaar geleden overgenomen door GN Resound. GN Resound gebruikt nog wel technieken van Danavox (DFS is een slimme techniek om het 'fluiten' tegen te gaan door anti-geluid in de vorm van soort ruis te produceren (wat ik voor zover snap): het werkt iig goed.). GN Resound is een producent van hoorapparaten (www.gnresound.nl Voor betere uitleg: klik op de technische informatie in de de "voor de professional" kolom.
Quote
Hoe gaat het met muziek luisteren bij jou? Als ik de verhalen zo lees, is het zeker niet zo dat met/zonder gehoorapparaat dezelfde 'muziekbeleving'  gaat geven? Dat het wel degelijk heel anders klinkt?
Ik ben (zeer waarschijnlijk) vanaf mijn geboorte al slechthorend. Het is bij mij ontdekt toen ik rond 3 jaar was (vrij vroeg, dat is ca 1976). Ik kreeg als een van de eerste een 'achter-het-oor' apparaten (AHO). Voorheen werden er grote kasten gebruikt. Zo heb ik de ontwikkeling meegemaakt van analoog naar digitaal. De Widex was beter dan Philips (kwa sound, maar ook kwa levensduur). Philips is er op een gegeven moment mee gestopt. Toen kreeg ik een van de eerste digitale gehoorapparaten Danavox. Deze klonk stukken beter dan de analoge apparaten, maar instelbaar volgens analoge techniek. Toen is Danavox overgenomen door GNResound en zijn ze er mee gestopt. Ik mail GN Resound (bij wijze van) plat met de vraag eens apparaten te maken volgens die technieken (en sound).
Hoe het zonder apparaten klinkt is vrij moeilijk te zeggen. Ik heb eens geprobeerd met een (gesloten) koptelefoon, en kwam tot de conclusie dat de 'sound' van Danavox gruwelijk dichtbij de werkelijkheid komt. Nu wordt ik zelfs door mijn vrienden als 'audiofiel' bestempeld. Ik denk dat dat nogal veelzeggend is  ;) Ik hoor bijvoorbeeld verschillen tussen interlinks en (sommige) netkabels (zie ergens een topic over PS Audio Power Plant Premier).
Quote
Verder wordt er bij Beter Horen en Schoonenhoven geschreven dat de topmodellen (rond de 2000 euro) ook geschikt zijn voor muziekweergave. Wat bedoelt men daarmee? Dat al die automatische aanpassingen afgezet worden?
http://www.beterhoren.nl/wps/wcm/connect/ConsumerNL/consumernl/du/2onze+hooroplossingen/hoortoestellen/vergelijk+hoortoestellen/
De Belcanto Comfort / Belcanto premium hebben een kruisje bij 'muziek' staan. ALS ik voor een hoortoestel ga, speelt prijs geen rol, al moet ik op water en brood gaan leven. Ik wil alles weer (min of meer) kunnen horen zoals het geval was voor mijn ziekte. Als dat totaal niet realistisch is, moet ik toch een operatie gaan overwegen.
Verwacht geen wonderen. Die 'muziek' is volgens mij gewoon een-of-andere domme DSP settings. In mijn beleving (ik ben even kwijt welk merk/type het was) is het gewoon een aanzetting van specifieke frequentiegebieden.
Al-in-al had ik zo'n 4 jaar geleden wel 13 of 15 apparaten geprobeerd. Allemaal waren gewoon R*K! Ik wilde gewoon mijn oude apparaten in nieuw! Nu liggen er gloednieuwe apparaten al 4 jaar te verstoffen, omdat het gewoon te scherp klinkt (na een paar uur krijg ik pijn aan mijn oren).
Ik hoop van harte dat GN Resound apparaten gaat leveren met voldoende versterking EN zonder automatische levelling en andere meuk! Nog meer hoop vestig ik op de mogelijkheden in biochemische processen/ genetica.
Quote from: eric_audio on February 19, 2009, 12:56:45
Mijn vrouw heeft dit ook en is aan een oor geopereerd. Resultaat is goed, alleen klinken harde geluiden wel wat metaliger volgens haar. Ze is absoluut geen audiofiel, en het kost me moeite om een goede beschrijving van haar te krijgen, maar er is wel degelijk veranderd in de beleving van het geluid...
Dit doet me denken aan een uitspraak van een leraar analoge techniek: 'De wereld draait om de Wet van behoud van Ellende'.
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

sandervg

Quote from: cyberjobe on February 19, 2009, 13:09:29
Ik hoop van harte dat GN Resound apparaten gaat leveren met voldoende versterking EN zonder automatische levelling en andere meuk!
Sorry dat ik nog wat door zeur om het echt te begrijpen, maar heeft GN Resound dan wel geschikte apparaten voor mij (ik heb toch niet zo heel veel versterking nodig? Dus noods blijf ik links iets minder horen dan rechts, kan ik ook mee leven). En wat zou nu uiteindelijk je aanbeveling zijn? Ik heb geen zin om ook 15 apparaten te gaan uitproberen en schel geluid ben ik echt allergisch voor (DAAR heb ik geen duizenden euro's aan audio apparatuur voor uitgegeven! :wacko:)

En ooit (van) SeboTek PAC gehoord? promoten met geluidskwaliteit en lees ik goede verhalen over op internet. Frequentiebereik tot 14k hz en schijnt heel natuurlijk te klinken.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

mimic

Ik ben sinds deze zomer werkzaam als ( leerling ) audicien, wellicht dat ik je met mijn nog beperkte kennis een beetje kan helpen.

Allereerst natuurlijk, wat vervelend voor je! Ik neem aan dat je naast een oplossing voor je " audiofiele " probleem ook voor dagelijks gebruik een oplossing zoekt? De keuze van een hoortoestel is sterk afhankelijk van het gehoorverlies, een audiogram ( grafische weergave van het verlies ) zou mij kunnen helpen wat tips te geven. Ik heb meerdere audiofielen geholpen met de keuze van een passend toestel, de behaalde resultaten waren vrij goed. Dit vind ik persoonlijk wel gek , ik heb alle nieuwe toestellen wel eens beluisterd en nee dit komt niet in de buurt van een mooie audio installatie. Het doel van een hoortoestel is " beter/ meer verstaan " dit wordt gerealiseerd door een boel trucjes met het signaal uit te halen, dingen die je wilt vermijden tijdens het luisteren naar muziek. ( bij een beetje toestel kan dit gewoon uit hoor )

Er zit wel een wezelijk verschil in de " klank " van hoortoestellen, persoonlijk vond ik de Siemens Pure/ Life en Oticon Epoq serie een stuk natuurgetrouwer ( let wel, bij lange na niet zo mooi als toffe luidsprekers ). Bij deze dure toestellen kunnen meerdere presets gekozen worden, Programma 1 t.b.v. spraak verstaan, programma 2 t.b.v luisteren naar muziek ( DSP`s zoveel mogelijk uit, compressie verhouding op 1 enz enz ).

Ik weet niet of het volgende waar is hoor ;

met high end audio apparatuur wordt gestreefd naar een realistische weergave van de muziek. Als je dagelijks alles waarneemt met een bepaald gehoorverlies en vervolgens naar muziek gaat luisteren waar dit verlies gecompenseerd word ( door een hoortoestel? ), klinkt dit dan nog wel realistisch in jouw beleving?

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

groetjes,

Mick
KEF LS50W - Velodyne DD12

cyberjobe

Quote from: sandervg on February 20, 2009, 17:27:12
Sorry dat ik nog wat door zeur om het echt te begrijpen, maar heeft GN Resound dan wel geschikte apparaten voor mij (ik heb toch niet zo heel veel versterking nodig? Dus noods blijf ik links iets minder horen dan rechts, kan ik ook mee leven). En wat zou nu uiteindelijk je aanbeveling zijn? Ik heb geen zin om ook 15 apparaten te gaan uitproberen en schel geluid ben ik echt allergisch voor (DAAR heb ik geen duizenden euro's aan audio apparatuur voor uitgegeven! :wacko:)

En ooit (van) SeboTek PAC gehoord? promoten met geluidskwaliteit en lees ik goede verhalen over op internet. Frequentiebereik tot 14k hz en schijnt heel natuurlijk te klinken.
Geen probleem, hoor! Van wat ik van GN Resound heb begrepen is dat GN Resound toch een andere 'sound' heeft dan Danavox. Daar hebben ze (blijkbaar) voor besloten. Helaas hadden ze toentertijd geen apparaten met voldoende versterking.
Ik denk dat jij inderdaad niet zo'n krachtige versterking nodig hebt (hopelijk), zodat jij meer keuze hebt (mazzelaar ;) ).
Schel geluid is irritant, maar dat doffe, gedempte geluid is in mijn beleving nog erger. En helaas is het zo dat je toch moet uitproberen (en hopen dat de audicien genoeg geduld heeft met je: de mijne snapte gewoon niet wat ik belangrijk vond).

Ik ken SeboTek niet, maar ik krijg al de kriebels (in een negatieve zin), met termen als 'automatische stemherkenning' en 'afleidende achtergrond geluiden verminderen'. Dat laatste is juist funest voor muziek beluisteren: de zachte achtergrondmuziek wordt onderdrukt, zodat je de zanger beter verstaat, maar omdat de hersenen 'gewend' zijn om zelf te filteren, zul je dat als extra hinder ervaren (althans, dat is in mijn beleving).
Voor wat betreft die reclame verhalen... dat neem ik toch echt niet met een pak zout, maar met een vrachtwagenlading zout serieus. Iedere fabrikant beweert precies hetzelfde. Je zult zelf moeten proberen, omdat ieder gehoor dat anders ervaart. Mijn ervaring is dat Amerikaanse apparaten toch een andere sound heeft dan Deense en weer anders dan een Duitse apparaat. Zelf geef ik de voorkeur voor Deens (muv Oticon).
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

mimic

KEF LS50W - Velodyne DD12

sandervg

Heb een eerste afspraak gehad bij makker in Utrecht. Niet echt heel veel verder gekomen. Heb eind maart nog een afspraak in het ziekenhuis bij het audilogisch centrum, maar ik moet zeggen dat mijn vertrouwen in gehoorapparaten niet heel erg is toegenomen de laatste tijd. Ik heb het momenteel extreem druk vanwege werkdrukte icm een verbouwing, dus neem nu nog even de tijd om het op me in te laten werken voor ik echt in de weer ga met apparaatjes uit proberen. Ze rade me bij Makker ook o.a. de Siemens Cielo, oticon of Sebotec aan. Ze gaven aan dat de goedkope even goed/slecht klinken als de dure en dat er alleen verschil zat in instelmogelijkheden. En omdat mijn binnenoor wel gewoon goed is, was een wat eenvoudiger apparaat mogelijk.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Inge

Vanaf oktober 2008 ben ik bezig om een goed gehoorapparaat te vinden. Dat moet niet moeilijk zijn met zoveel ervaring, want ik draag al gehoorapparaten sinds m'n 11e. (dus 30 jaar ervaring) maar helaas heb ik nog steeds geen goede kunnen vinden. Ik ben altijd zeer tevreden geweest met mijn Widex Senso, maar deze worden blijkbaar niet meer gemaakt. Ik heb 2 merken hoortoestellen uitgeprobeerd,  Widex in 3 verschillende prijsklassen, maar het probleem is dat de achtergrond geluiden teveel versterkt worden en er te veel weerklank is. Ook bij de audicien aangegeven dat ik mijn collega niet kan verstaan, zegt hij:" dat komt omdat de radio (zachtjes) aan staat, en het gehoorapparaat versterkt de radio en niet de stem van mijn collega" Fijn, de radio dus uit ;)!
Daarom een ander geprobeerd van het merk Oticon. Wederom weer die achtergrondgeluiden bovenmatig versterkt en weerklank. Heeft iemand ook deze ervaring en weet iemand een merk wat deze nadelen niet heeft? De technologie is zover doorgeschoten dat de achtergrondgeluiden overheersen.

Automaat

Dit topic is me opgevallen omdat mijn vrouw zwaar slechthorend is: door hersenvliesontsteking heeft zij een verlies van 100 en 110 dB.
Al meer dan 40 jaar gebruikt zij kasttoestellen; in-het-oor en achter-het-oor toestellen kunnen haar nooit de benodigde versterking leveren zonder te piepen bij enige lek.
Ik denk dan ook dat het belangrijk is dat iedereen die zich mengt in deze discussie net als de topicstarter ergens meldt van welk verlies er sprake is, anders is het echt appels met peren vergelijken.
Reading the HTForum is learning every day!!

Inge

Mijn gehoorverlies komt door (medicijnen tegen) hersenvliesontsteking. Mijn gehoorverlies in iets van 90 db. Uitval rechter oor ik sinds mijn 16e door een of ander virus. Zou het zinvol zijn om de audioloog te raadplegen betreft een goede keuze hoortoestel?

mimic

Inge,

mag ik vragen welke hoortoestellen je hebt geprobeerd? Het actief onderdrukken van achtergrond geluid zou nu juist iets moeten zijn waar veel fabrikanten zich op richten. ( de extra poespas die de topicstarter t.b.v. de muziek liever niet wil ).

Groetjes,

Mick
KEF LS50W - Velodyne DD12

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: sandervg on February 18, 2009, 16:33:04
Dank je! Ik wanhoop nog zeker niet. Ik hoop dat een kwalitatief hoogstaand hoortoestel de boel oplost en als het echt helemaal niets wordt, dan ga ik het risico nemen en de operatie doen. Maar goed: ik hoop dat toch iemand een ingang weet richting een audiofiel hoortoestel. Dat zou een veiligere oplossing zijn. En dan laat ik 'm gewoon modificeren door Cees Pel  ;)  (zou trouwens eigenlijk een hele goede investering voor 'm zijn, want uiteindelijk zal (na heel wat jaren) een groot deel van z'n klantenkring aan de hoortoestellen moeten als ze grijs en oud worden!  >:D  :devil:)

Hoi Sander

Op de een of andere manier boeit deze materie mij erg....
Ik lees me af en toe wat meer in en ook vraag ik aan mijn omgeving (gehoorapparaatdragenden) het een en ander...... en inderdaad de kwaliteit laat te wensen over..

Voor wat betreft modificeren...het is allemaal micro micro...dus...ik weet nog niet hoeveel mogelijkheden een "kast" biedt maar er worden ook zoveel processoren gebruikt...het biedt volgens mij weinig mogelijkheden tot....

Mischien dat een "kast" in die zin iets meer modificatie toelaat als je bepaalde features gaat overslaan...maar goed nogmaals ik ben nog een beetje blanco...

Mogelijk dat er wat doorgewinterde techneuten meelezen en eens wat mailen...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Sullivan

@Sander:

Ook wel eens gedacht aan twee oplossingen? 1 voor het dagelijks leven, die klein en onopvallend is (wel goed uiteraard) en een ander systeem speciaal om muziek te luisteren. Ik ben helemaal niet thuis in deze materie, maar ik denk dan aan de richting van wat muzikanten gebruiken, met een speciaal aangemeten oorschelp en een grotere ontvanger/microfoon. Nadeel is wel dat spontaan muziek luisteren iets minder spontaan wordt. Maar ik kan me voorstellen dat er meer kwaliteit te halen valt met grotere systemen.