Studio in de garage, hoe te isoleren?

Started by Gaborowitz, February 16, 2009, 20:15:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gaborowitz

Hoi.

Wij hopen binnenkort een huis aan te schaffen met garage van 5,8 bij 5,3.
Deze willen we gaan gebruiken als muziek studio.
Mijn vriendin speelt in een aantal bands, en ze moeten altijd ruimte huren.
Wat voor soort isolatie kun je hiervoor gebruiken?
Het budget is niet eindeloos, en ik zou graag willen weten wat verstandig is, en aan welk budget ik dan moet denken.

Alvast bedankt.

Marantz SR7002 - Dune HD MAX - Pana T42G20 - UPC Digi DVR - Wii - PS3 - Bonte collectie speakers 5.1 opstelling.

donaldk

Massieve zware High density particle board (die op geperste stroplaten lijkende houtplaten). Op een schuim (rubber/vilt, enz.) materiaal op de vloer. De wanden op deze losse (zwevende) vloer plaatsen en alleen via schuim materialen contact laten maken met de bestaande constructie. Kamer in Kamer constructie houdt het geluid vrij goed binnen, maar hoe houd je het beste buitengeluiden buiten...

spijtebijt


Als ik je goed begrijp wil je de garage geschikt maken om er te repeteren met een band: dus wil je ervoor zorgen dat de buurt zo min mogelijk last heeft van het geluid? Volgens mij valt dat niet mee. Het is ontzettend lastig om een bestaande ruimte goed geluiddicht te maken. Zeker als je budget laag is. Je moet denken aan het bouwen van een geluiddichte doos, die geen contact maakt met de rest van de ruimte. Anders houd je altijd geluidlekken naar buiten toe. Wat je zeker moet proberen is om goede afspraken te maken met de omwonenden over de tijden dat je muziek wilt maken. Dat is waarschijnlijk vruchtbaarder dan een verbouwing van de garage... Veel succes.
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

Schaap

Als aanvulling op bovengenoemde: het zwakke (lekkage)punt zal het dak wezen en de mogelijke lucht aan/afvoer. Dit laatste kun je met zgn suskasten behoorlijk oplossen. Het platte dak(neem ik aan) zul je flink moeten verzwaren. Al met al een pittige klus.
Ik heb jaren geleden een folder aangevraagd' Geluidshinder voor muzikanten' of zoiets met allerlei tips/voorbeelden voor geluidsisolatie. Was uitgave van een stichting verbonden aan een ministerie wat toendertijd over geluidshinder ging.




Jan Deckers

Hi,

ik heb destijds bij mijn vorige woning ook de garage verbouwd. Het betrof een halfsteens muur. Aan de binnenzijde zijn er op vilt rustende houten geraamtes gemaakt met isolatie folie (vocht) en  glaswol...en massa dempt zegt men... dubbele gipsplaat. Het geraamte had om de 30 cm een houten steun. De voorzijde van de garage was een dubbelsteens muur geworden met een klein dubbelglas raam. Er zat tevens een gevelkachel in. Deze zorgde overigens voor de meeste geluidslekkage. De deur naar buiten was een erg verzwaarde deur met een extra soort sluiting.
Om het geheel toch te ventileren had ik uit een voorlichtingsboekje (bijna gratis te bestellen bij iets van buren/geluidsoverlast weet ik veel .... postbus 51 achtig iets) een mooie geluids/luchtsluis gehaald. Al met al een erg mooi studio, waar redelijk hard in gedrumd kon worden....maar geluidsdicht krijg je het natuurlijk nooit. Die boekjes zijn echt eenvoudig te bestellen. Gewoon eens googlen naar geluidsoverlast e.d. via officiele instanties.

Succes ermee,

Overigens heb ik momenteel ongeveer het zelfde alleen woon ik nu aan een goede kant van de buurt...althans de herrie garage waar ik met mijn zoon van 8 lekker af en toe keihard Smoke on the water speel (hij drums en ik een gitaar poging).

GRTN

PM mag altijd

Gaborowitz

Wow wat een reacties. genoeg opties in ieder geval.
We gaan as. donderdag kijken in het huis, en als we het ook daadwerkelijk gekocht hebben dan weet ik jullie in ieder geval te vinden.

Erg bedankt!
Marantz SR7002 - Dune HD MAX - Pana T42G20 - UPC Digi DVR - Wii - PS3 - Bonte collectie speakers 5.1 opstelling.