Front der Fronts

Started by Erik van Voorst (in memoriam), June 27, 2003, 09:42:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Niet op kort termijn, maar kontakt is al goed.
Woont in Frankfurt....maar goed zal er wel van gaan komen. ;D

Helaas moeten we geduld hebben met zijn bouw.
Zoals eerder vermeld doet Doede de filtering en Gydo (houtmeester) de kast.

Gydo (uit Belgie) wil het pas op site zetten als de speaker klaar is, nu na 6 maanden heb ik alvast de baskast gezien..de rest beloofd wat... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jeroen_B

aha gydotron !

http://www.gydotron.com/


schitterend dat avalon die hij gebouwd heeft !
Ik vind het tenminste een schitterende speaker!


jeroen

Erik van Voorst (in memoriam)

Leuk dat jullie ook enthousiast zijn over de " randinfo"
Ik ga meer info op deze topic zetten dan dat ik deed bij de LOTR- center der centers.

Ik heb nl. gemerkt dat er een aantal mensen waren die op basis van (te)weinig topic-gegevens toch mijn eindresultaat ter discussie wilde stellen.

Toegegeven dit wordt mijn derde speaker ;D maar voordat de eerste schroef in mijn center ging had ik er maanden " hulp" op zitten van mede internetters....... ;)

Mocht het ontaarden in non-info dan trek je maar aan de bel ;D

Ik hoop met de "rand-info" meer interactie teweeg te brengen.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

MarcoV

Quote from: Erik van Voorst on July  1, 2003, 20:07:54
Leuk dat jullie ook enthousiast zijn over de " randinfo"
Ik ga meer info op deze topic zetten dan dat ik deed bij de LOTR- center der centers.

Ik heb nl. gemerkt dat er een aantal mensen waren die op basis van (te)weinig topic-gegevens toch mijn eindresultaat ter discussie wilde stellen.

Toegegeven dit wordt mijn derde speaker ;D maar voordat de eerste schroef in mijn center ging had ik er maanden " hulp" op zitten van mede internetters....... ;)

Mocht het ontaarden in non-info dan trek je maar aan de bel ;D

Ik hoop met de "rand-info" meer interactie teweeg te brengen.

Had in je vorige thread gezet dat ik daar wel blij mee ben...maakt het wat gemakkelijker te volgen ;)

jeroen_B

Hi,

Ik vind de achtergrond info heel leerzam omdat ik al 2 jaar met de gedachte loop om zelf iets te bouwen maar de zelfbouwpakketjes van speakerland niet mooi vind behalve de reference plus die ik nogal prijzig vind.

Ik stel jou eindresultaat niet ter discussie maar vraag me af hoe je aan alle info komt, of denkt te komen om de speakes na te bouwen.

Info over speakers bouwen is nogal lastig te vinden en om dan iemand het hele process van bouwen bezig te zien lijkt mij heel leerzaam.


jeroen


De afmetingen van de speaker heb je ongeveer geschat heb ik begrepen en ook de hoeken moest je schatten. De binnenkant van de speaker en de versteviging heb je nog nooit gezien neem ik aan want een eigenaar van deze speakers zal het wel niet goedvinden dat je de kast even openmaakt om hem te bekijken.

Heb je b.v de kast zoals jij hem gaat maken in een computerproggie gevoerd samen met de drivers die je wilt gaan gebruiken om te kijken wat eruit komt? Of maken kleine bouwverschillen niet zo veel uit voor het eindresultaat? Ik zie dat testsystemen voor het eigenlijke systeem ook anders zijn als het eindsysteem.

Elke driver heeft toch zijn eigen specificaties ? Wil je iets exact nabouwen moet je toch ook exact dezelfde drivers hebben? Maar ik neem aan dat je met jou contacten over die info kan beschikken als ik het zo lees!


Ik volg het met veel interesse in ieder geval.


grtz jeroen

Erik van Voorst (in memoriam)

Het schatten van maten valt wel mee, je kunt het aardig nauwkeurig benaderen. Bij diverse foto's en tekeningen die je 1:10
kunt maken heb je ook de mogelijkheid om de graden te berekenen met een gradenboog.

Een leuke check is dat bij het bouwen van de top en mid de schuinte naadloos moet kunnen aansluiten op de verder gegeven breedtemaat van de Sentinel Baskast...en dat kwam bij mij uit.... 8)

De gebruikte units van de Sentinel zijn:
Thiel C2 12 (later de D20) Thiel C2 79 Thiel C2 220 en
Eton 12 (13) inch

De kamers zullen niet na te bouwen zijn want dat zijn
17 a-periodisch gedempte per totale speaker.

Een correctie op mijn eerdere mail is dat de sub-amps ook extern zijn.... dat maakt het gewicht per speaker 135 kg. ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#56
Japanse Oregami....of mijn .....xXx ;D

Hij ligt trouwens op mijn eigengemaakte tafel...TROTS ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Lynxxx

Misschien een rare vraag.. maar in veel van de "exotischere" luidsprekerontwerpen.. en zelfs in Krunks Proteus variant, worden tweeters, mids en woofers op verschillende afstanden / dieptes ten opzichte van de "voorkant" van de speaker, en dus ook ten opzichte van de luisteraar gemonteerd... Een tweeter die zich verderweg bevindt dan een mid veroorzaakt toch een minuscule delay en dus fasedraaing van het hoog ??


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

jeroen_B

Hi,

Met de kartonnen speaker probeer je de hoekberekeningen uit zodat je alle afmetingen en graden van de hoeken weet straks bij het zagen als ik het goed begrijp.


Quote :
De kamers zullen niet na te bouwen zijn want dat zijn
17 a-periodisch gedempte per totale speaker.
end Quote.

Wat is dat voor een demping dan ;D

Ik neem aan dat je er schotten in gaat bouwen voor de versteviging zoals het matix systeem van B&W?
Of was je wat anders van plan?


grtz jeroen


Bart_M

Quote from: Lynxxx on July  1, 2003, 21:31:50
Misschien een rare vraag.. maar in veel van de "exotischere" luidsprekerontwerpen.. en zelfs in Krunks Proteus variant, worden tweeters, mids en woofers op verschillende afstanden / dieptes ten opzichte van de "voorkant" van de speaker, en dus ook ten opzichte van de luisteraar gemonteerd... Een tweeter die zich verderweg bevindt dan een mid veroorzaakt toch een minuscule delay en dus fasedraaing van het hoog ??


Bij de speaker die ik wil gaan maken is dit pure opzet.
Even heel simpel gezegt: het accoustish centrum van een mid/bas unit ligt dieper dan van een tweeter. Je kan dit dus op 2 manieren gelijk krijgen: of door de speakerbaffle schuin te zetten of door gebruik te maken van ophogingen van de units.
Ik heb die ophogingen dus gemaakt in 18, 22 en 25 mm dikte, puur om te kijken wanneer hij het beste in fase zou zijn.
Hij is dus nu fasecorrect.

Erik heeft een schuine baffle, bij hem zal het dus ook fase correct moeten zijn.

Het is dus dus niet alleen voor optische verbetering. ;)

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

#60
Bart heeft gelijk " mijn" tweeter ligt exact in lijn met de mid...als je hem in gedachten op zijn kop zet heb je de complete " Avalon-ligging" ;D
Het goede aantal graden is dus wel belangrijk !!!!
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Quote from: Erik van Voorst on July  1, 2003, 22:10:01
Het goede aantal graden is dus wel belangrijk !!!!
In combinatie met de onderlinge afstand. ;)

Bart_M

#62
Quote from: Erik van Voorst on July  1, 2003, 20:07:54
Ik heb nl. gemerkt dat er een aantal mensen waren die op basis van (te)weinig topic-gegevens toch mijn eindresultaat ter discussie wilde stellen.

Dit was zeker niet om het eindresultaat af te kraken, maar gewoon om te kijken hoe je er bij bent gekomen om de speaker op die manier te maken.
Ik wist niet daar je daarvoor al zoveel research had gedaan.

Leuk dat je deze keer alles erbij vermeldt. Dit is ook heel leerzaam. Wellicht kunnen mensen er dan ook nog commentaar op geven voordat je echt gaat bouwen.

Grtn,
Bart

MrPink

Mooie tafel! :)

Groetjes,
Oscar

exisoion

@Jeroen B,

Niet genoeg info :-\, wat wil je weten  ???. Er is zoveel te vinden, je kan iig de links eens lezen die ik in 1 van de laatste reacties in de center der centers thread gaf.
Dan spreek ik je over een maadje weer  :)

jeroen_B

Hi,

Ik had die links nog niet gezien.Ik zal ze eens bekijken de komende tijd.!jeroen

Erik van Voorst (in memoriam)

Helemaal in mijn noppies.
Net een pro-zaagtafel gekocht.

Is een "must " voor dit project.

Vanavond post ik fff het middenstuk van de xXx is ook af.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

SiR-ROUND


suyver

Never underestimate the predictability of stupidity...

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik heb ondertussen niet stil gezeten.

Hierbij 3 foto's van de 1:1 schaal...het is echt van karton al moeilijk
om te bouwen...terwijl je dat ZONDER verstek al aan elkaar kunt plakken... ;D.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

 ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

 ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

The Foundation

weet je wel waaraan je begonnen bent? ;D
Ik denk dat dit projekt bloed zweet en tranen zal kosten om te bouwen.

Zo een grote uitdaging , zal ik zeker volgen via dit topic.

Succes !! ;D

GTDesign

Quote from: jeroen_B on June 28, 2003, 19:25:56
Hoi erik,

Dat zal een duur geintje worden neem ik aan die zaagtafel met graden instelling!
Inderdaad een nachtmerrie want wanneer je met hoeken werkt is een kleine afwijking een groot probleem! Het past dan voor geen meter meer.

Kun je foto,s maken van het proces van de schuine hoeken maken?
Ik zou graag willen weten hoe je dat gaat doen om er van te leren. Heb nog steeds in mijn achterhoofd zitten om eens zelf speakers te gaan bouwen naar een bestaand idee en ontwerp maar dan op een eigen design.
En avalon disign vind ik ook erg mooi ;D


jeroen


Als je een keertje van mijn zaagtafel gebruik wilt maken, dan kan dat. super nauwkeurig in elke hoek verstelbaar.

GTDesign

Net te laat gezien, ik zag dat je zelf al een prachtige machine hebt aangeschaft. Moet lukken hiermee.

Als je graag hulp nodig hebt of advies over verstek zagen en/of frezen, kun je altijd aankloppen.