Reparatie MArantz CD speler

Gestart door HermanW., februari 12, 2009, 22:29:45

Vorige topic - Volgende topic

HermanW.

Hallo

Ik heb een "oude" Marantz CD speler (CD 63 SE) gekregen van een kennis die het ding ongebruikt op zoder had staan. Ik was behoorlijk onder de indruk van het heerlijke analoge, totaal niet scherpe geluid dat er uit komt. Ik besloot om hem in mijn set-up te houden. Echter, de CD speler kreeg kuren: hij begon op willekeurige momenten over te slaan. Omdat ik hem toch gekregen had en ik wist dat een nieuw loopwerk voor dit model niet zo duur is, heb ik hem weggebracht ter reparatie. Er is een nieuw loopwerk in gekomen (Philips VAM 1202). Reparatie nog geen 60 euro. Het ging een paar weken goed en toen begon hetzelfde probleem opnieuw. Ik heb de CD speler weer weggebracht en toen is opnieuw het loopwerk vervangen. Ik kreeg de CD speler vandaag weer terug. En weer slaan de CD's over.

Heeft iemand een idee wat dit probleem zou kunnen veroorzaken? Zou het nog te repareren zijn zonder al te veel kosten of is het einde verhaal.

KT88

Het ligt er maar aan of het loopwerk werkelijk is vervangen, of alleen maar de laser, of dat-ie gewoon is schoongemaakt....

Zoals je hier kunt zien, kost dat ding 26,90 ex. BTW en shipping.
http://www.ersatzteil.justone-schnepel.de/html/philips_cdm12_1_vam1202_vam120.html

De losse laser kost 21,90 ex. BTW en shipping.......
http://www.ersatzteil.justone-schnepel.de/html/philips_vam_le.html
En dan moet-ie er nog ingezet worden. Afregelen is niet nodig, de enige regelaar is de laserpower en daar moet men AFBLIJVEN!

Mijn ervaring met die dingen is dat er vrij veel uitval tussen zit, omdat Philips deze loopwerkjes al heel lang niet meer maakt.
Het is allemaal Chinese productie.
Ik heb het ook wel eens gehad dat ik er 2 achter elkaar defect had. Vervelend voor de klant, vervelend voor mij en ook voor de leverancier.

Als alleen de laserunit vervangen is, dan kan de feedmotor (die de laser over zijn slede beweegt) nog slecht zijn, of er zit vast vet in.
Ook kan de discmotor (die de CD spint) defect zijn, of hij staat niet op de goede hoogte.

Kortom: er zijn nogal wat mogelijkheden hierin.

Heb je de oude onderdelen meegekregen van de reparateur (dat is een goede gewoonte) zodat je zeker weet dat er althans iets is vervangen?
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
http://kt88.mybrute.com
Join our clan http://mybrute.com/team/33720

HermanW.

Ik heb het oude loopwerk meegekregen. Het is compleet vervangen.
Ik heb ergens gelezen dat het ook uitgedroogde voedingselco's dit kunnen veroorzaken. Weet iemand daar iets meer van?

BernHardN

je zou ook even hier kunnen vragen, daar is ook een monteur actief

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

KT88

Citaat van: HermanW. op februari 13, 2009, 08:57:26
Ik heb het oude loopwerk meegekregen. Het is compleet vervangen.
Ik heb ergens gelezen dat het ook uitgedroogde voedingselco's dit kunnen veroorzaken. Weet iemand daar iets meer van?

Bij bepaalde Sony spelers komt dat inderdaad wel voor, bij de VAM/VAL-gebaseerde spelers heb ik het nog niet mogen meemaken, maar het zou inderdaad kunnen.
Meestal leest de speler dan helemaal niets meer, maar het kan best zijn dat de rimpel op de voedingsspanning(en) op het randje ligt van net wel/net niet goed werken.
Elco's zijn niet duur, dus dat is het proberen wel waard denk ik (als je het zelf kunt doen).

De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
http://kt88.mybrute.com
Join our clan http://mybrute.com/team/33720

HermanW.

Bedankt alvast voor de antwoorden.

Cyreg

Herman, er is in de laatste jaren 3x een CDM12.4 vervangen in m'n Cyrus dAD3.
De laatste keer eind vorig jaar is iom de reparateur (TIARA in Nijmegen) besloten om de nieuwe CDM12.4 allereerst te demonteren, schoon te maken, opnieuw netjes in te vetten en weer te monteren.

Kost iets meer (tijd,geld) maar hij speelt nu echt weer zoals het hoort zonder overslaan of trippen.
Er is zelfs een fotoreportagetje op CD bijgevoegd van alle losse deeltjes en het hele (de)monteerproces.

De fabricagedatum vh loopwerkje/laser staat meestal op een labeltje op de hardware bijgedrukt.
Die van nu was geproduceerd in 1996 en dus logisch dat je die niet er zo in kan zetten vanwege hard vet enzo.
Succes verder. Han
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

HermanW.

Bedankt voor je antwoord.

Mijn reparateur vermoedt dat het overslaan toch niet wordt veroorzakt door het loopwerk, maar door de magnetische schijf die op het loopwerk valt. Het schijnt dat deze wat onbalans kan verorzaken. Hij heeft nu een nieuwe schijf besteld. Ik hoop maar dat dit zo is.

joost

ik heb met de VAM loopwerken de ervaring dat het meestal aan de stangetjes ligt waar de laserwagen op glijd, die moeten ook nog wel eens schoongemaakt en gesmeerd worden. ;)
HT set: JVC DLA X5500, Anthem MRX 720 / PVA 4, Klaré DIY monitor, Center en 4x rear, DIY Monolith+ HTPC, Sony UBP X800m2.

BernHardN

Citaat van: HermanW. op maart  9, 2009, 12:33:46
Bedankt voor je antwoord.

Mijn reparateur vermoedt dat het overslaan toch niet wordt veroorzakt door het loopwerk, maar door de magnetische schijf die op het loopwerk valt. Het schijnt dat deze wat onbalans kan verorzaken. Hij heeft nu een nieuwe schijf besteld. Ik hoop maar dat dit zo is.

Is wel raar, zo'n schijf veranderd niet na jaren spelen is gewoon metaal die wordt aangetrokken door een electromagneet op de as.
het kan wel zo zijn dat je laser uit positie is, zoals Joost zegt dit zit hem in de stangetjes deze zitten in een niet-centrische "schroef" die je met een inbus kan verstellen.
maar pas op het zijn 2 stangen en dus 2 stel punten die tenopzichte van elkaar afgesteld moeten worden.
het kan ook nog zijn dat laserlensje verzakt is, deze hangt op een erg klein veertje en wordt ook met een solenoid op zijn plek gehouden.

Onkyo TX-NR818
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

yorkie13

even een oud topic omhoog gehaald, heb ook een cd63SE met dezelfde kuren.

wat voor middel gebruiken om de stangetjes in te smeren ?

iets als naaimachine olie ?

tevens op jacht naar een reserve loopwerkje, en deze zelf vervangen  8)

edit

linkje van de VAM1202

http://www.ebay.co.uk/itm/VAM1202-VAM-1202-Laser-Mechanism-CDM12-1-CDM12-2-/150528692385?pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiF%20i_CDPlayerSeparates&hash=item230c3590a1

verder zou een cdm12.1 of 12.2 ook passen, zit in de cd723 van Philips, en laat ik die nu hebben staan.

verder een cd711 op het oog met zelfde loopwerkje

BernHardN

geen naaimachine olie! dit gaat plakken. er is op de markt "Brakefree" dit is een zeer goede olie voor dit soort dingen.

Onkyo TX-NR818
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Deleted Member 2

Citaat van: BernHardN op oktober 17, 2012, 10:23:35
geen naaimachine olie! dit gaat plakken. er is op de markt "Brakefree" dit is een zeer goede olie voor dit soort dingen.

Het spulletje heet break-free CLP en voor het geval je het wilt aanschaffen: www.LuchtbuksWinkel.nl