Poll: Solderen van speakerkabel (do or don't)?

Started by Jean Sibelius, February 11, 2009, 17:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Do or don't

Geen verschil hoorbaar
17 (77.3%)
Dramatisch, Niet doen!
2 (9.1%)
Klein verschil hoorbaar
3 (13.6%)

Total Members Voted: 22

Jean Sibelius

Hoi allemaal,

Graag jullie mening / ervaringen :D

Zojuist stond de broer van mijn aannemer voor de deur, die had gehoord dat ik wel wat met muziek deed ;).

De meeste van jullie zullen gruwen van het bovenstaande idee, maar heeft iemand het ooit geprobeerd en wat was het resultaat?
Bij het trekken van de luidsprekerkabel bij een klant is genoemde kabel afgebroken en deze wil niet meer voor of achter uit in de muur.
Alles openbreken is géén optie noch een mooi sierstripje op de muur om de rest van de kabel aan te leggen.

De enige optie lijkt om een tweede stuk eraan te solderen. Heeft iemand aan de lijve ondervonden of dit consequenties heeft voor de geluidskwaliteit?

Alvast bedankt voor julllie reacties!


Groetjes, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

tiptop

Dat ligt aan de kabels, het soldeer en degene die het doet ;)

Als het geheel niet te duur is en de soldering geschied netjes (en de afscherming) dan kan het wel. (weinig keuze in jou situatie denk ik.)

Zijn het kabels van 100 euro de meter en de set is op hetzelfde niveau, dan zou ik toch kijken voor een nieuwe kabel 8)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Paul1967

Het valt te proberen, en na de soldeerlas de kabel op die plek goed afschermen wat TipTop ook al aangaf.
Eenmaal gedaan, muziek op, zet je de versterker op mono en ga dan luisteren of je aannoemelijk verschil hoort tussen links en rechts.

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Miracle.

Als de kabels al; door de muur liggen ga ik er maar even vanuit dat het geen Kimber Select of Harmonic Tech pro9 of iets dergelijks is. Zal vast het welbekende tweelingsnoer zijn.
In dat geval de twee stukken een cm. of 3 strippen, niet twisten, maar in de lengte in elkaar steken en dan pas samentwisten, zodat het een recht geheel word. Dat met (WBT) zilversoldeer goed solderen en er een krimpkous omheen krimpen.

Absoluut niet de twee gestripte delen tegen elkaar aan houden en dan gaan wokkelen zodat je een uitsteeksel krijgt, altijd zorgen dat het signaal rechtdoor gaat.

Mvg. Miracle.

eclipse

Wat ook wel eens wil helen is de buis volspuiten met een glijmiddel, zeepsop()verdunnen met water) of siliconen spray.
Als de kabel dan een heel klein stukje beweegt gaat de rest vanzelf, zo hebben wij al heel wat vastgelopen kabels uit buizen gekregen.

Jean Sibelius

Bedankt voor al jullie reacties!

Het gaat inderdaad om zgn. tweelingdraad (dus geen kabel met hele bijzondere eigenschappen of hoge prijs).

Ik zal de reacties uitprinten en de tips doorgeven (jullie hebben iemand héél blij gemaakt) O0

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

garmtz

Hallo Jan, zelfs een kroonsteen hoeft niet perse het geluid te vernietigen. Je kunt ook denken aan koud krimpen. Dus een aderhuls van koper die beide uiteinden verbindt en die krimpen. Afwerken met een krimpkous. Ik ben zelf een voorstander van koud krimpen (of 'cold welding'). Doe je het goed, dan 'versmelten' de metalen als het ware in elkaar. Een betere verbinding is er eigenlijk niet.

S@m

Quote from: garmtz on February 12, 2009, 07:52:30
Je kunt ook denken aan koud krimpen.

Is het gebruik van kabelschoentjes ook een vorm van 'koud krimpen'?


garmtz


hifiman

Ik ben van mening dat gezien het luidsprekersnoer wat gebruikt wordt, een kroonsteen of soldeerverbinding ertussen niet hoorbaar zal zijn.. Heb dit vroeger ook vaak zat gedaan (toen ik nog gamma snoer gebruikte) en heb nooit verschil gehoord.

In een audiofiel goedgekeurde set   :hehe: zou ik dit dan weer nooit doen...

Paul1967

Een adereindhulsje van bv WBT Garmt?
Die heb je in verschillende diktes en dan met een krimptang samenknijpen?
Als dat hetgene is wat je bedoeld, zou ook een makkelijke/simpele en goede oplossing zijn.

Wijx wondere wereld

Niets mis met solderen als je het maar netjes doet. Je hele versterker en speakerfilter zit vast met soldeer. Dan maakt dat ene soldeer echt niet meer uit.

Alleen zijn speakerkabels vaak nogal dik en dan is netjes solderen wat lastiger. Wel even netjes met een krimpkousje afwerken
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

garmtz


phmeijer

Quote from: garmtz on February 12, 2009, 07:52:30
Hallo Jan, zelfs een kroonsteen hoeft niet perse het geluid te vernietigen. Je kunt ook denken aan koud krimpen. Dus een aderhuls van koper die beide uiteinden verbindt en die krimpen. Afwerken met een krimpkous. Ik ben zelf een voorstander van koud krimpen (of 'cold welding'). Doe je het goed, dan 'versmelten' de metalen als het ware in elkaar. Een betere verbinding is er eigenlijk niet.

Hier sluit ik me volledig bij aan, is de beste optie in mijn ogen!
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

Marvin....

de speaker klemmen in de versterker zijn gesoldeerd, de filters in de speakers zijn gesoldeerd.
de speaker klemmen op de speaker zijn gesloldeerd.

nee ik zou het kabeltje niet solderen, dat is zo passé...  :blink:

ik denk, nee ik weet, dat wanneer je links 3 soldeerverbindingen hebt en rechts niet.
dat je géén verschil hoort..
zo wel gelijk richting Delft en jezelf laten onderzoeken,
u bent een godgeschenk tegen doofheid...

Jean Sibelius

Ik heb de link van dit topic zojuist doorgestuurd... met jullie tips en adviezen gaat het helemaal goed komen. Bedankt!

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

KT88

Zolang men maar een goede kwaliteit soldeertin gebruikt, en beslist geen extra vloeimiddelen als S39 ofzo gebruiken.
Dan zijn met een paar maanden je soldeerverbindingen groen uitgeslagen........
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
http://kt88.mybrute.com
Join our clan http://mybrute.com/team/33720

Marvin....

wat ik bedoel, we (ik niet direct) sluiten alles aan met dikke tuinslangen van de meest exotische soort.
in de speaker het filter en de versterker zitten honderden soldeer verbindingen.
zolang de kabel niet van het type visdraad is en daar een "extra" soldeer verbinding in wordt gelegd,.......
dan vind ik het heel knap dat je dat zou horen.
l