Monitor Audio Platinum

Started by Starred, February 10, 2009, 11:45:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

S@m

Quote from: Miesepies on October 17, 2009, 10:58:51
Hmm... geen goeie combi neergezet bij de introductie ? Das wel slecht lijkt me, of is het meer een smaak kwestie ?


En misschien een beroerde akoestiek...?

tiptop

De Platinumserie is wat moeilijker combineren, omdat ze erg veel laten horen in het hoog.

Veel transistorbakken zijn te fel. Klasse A gaat meestal wel goed en buizen lijkt me ook een mooie combi. (wel met een beetje vermogen, bijv. KT88 of 845 buisjes)

Ik heb de PL300 op een klasse A bak uit de jaren tachtig echt een fenomenale stage horen neerzetten bij iemand thuis. Koud uit de doos nog wel!
Een of ander live optreden. Het was net of je erbij was, tussen het publiek.

Het kan dus heel goed, maar met Leema (waar dus vaak op gedemonstreerd wordt) snel weer dat hoog te scherp.
Misschien met Unison research of Pathos een mooie combi.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Miesepies

Quote from: tiptop on October 17, 2009, 20:56:16De Platinumserie is wat moeilijker combineren, omdat ze erg veel laten horen in het hoog.

Bij het half uurtje dat ik naar de PL100's heb geluisterd vond ik het hoog wel erg mooi. Minder scherp, minder fel dan de GS20's van MA.

Ik zat te kijken naar de nieuwe A30.7 van Primare om deze jongens aan te sturen, maar dat wordt een klasse D versterker, heb ik me door Primare laten vertellen. Ben benieuwd hoe dat dan gaat... misschien dat ik bij een luistersessie eens vraag om ook even de SPA22 (ook klasse D) te gebruiken, om te luisteren hoe dat klinkt.

tiptop

Quote from: Miesepies on October 17, 2009, 21:26:41
Bij het half uurtje dat ik naar de PL100's heb geluisterd vond ik het hoog wel erg mooi. Minder scherp, minder fel dan de GS20's van MA.

Ik zat te kijken naar de nieuwe A30.7 van Primare om deze jongens aan te sturen, maar dat wordt een klasse D versterker, heb ik me door Primare laten vertellen. Ben benieuwd hoe dat dan gaat... misschien dat ik bij een luistersessie eens vraag om ook even de SPA22 (ook klasse D) te gebruiken, om te luisteren hoe dat klinkt.
Dat is wel apart. Lag dat niet aan de apparatuur die aangesloten was? Was dat bij beide hetzelfde? Waren ze allebei nieuw of ingespeeld? De goldserie heeft juist een vergevingezinder hoog.

Met Primare is het denk ik een kwestie van smaak. primare is een goed merk, maar ook een beetje helder/neutraal. Dat kan op den duur vervelen in die combi. (maar dat is dus smaak)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Miesepies

Ja, ik heb zowel de GS als de PL speakers op dezelfde Primare I30 beluisterd. Zeker in het begin vond ik de GS erg fel, alsof er een overvloed aan detail in de hogere frequenties op je af kwam. Na een half uurtje begon ik hier wel aan te wennen, maar ik vraag me af of dat niet toch iets te veel van het goede was.

Heb tussendoor de PL100's aangesloten gehad, en alhoewel het laag duidelijk veel minder aanwezig was (tis een monitor hè), vond ik het hoog rustiger dan op de GS. Daarom wil ik zeker nog eens een serieuze luistersessie wijden aan de PL serie, omdat ik het idee had dat deze een mooiere balans qua geluid geeft.

Of de keuze op Primare valt...ik weet het niet. Op dit moment zit ik erg hard te denken of ik misschien toch voor Emotiva ga.

Major_Ton

Het nieuwe filiaal van Hobo Hifi in Den Haag heeft de PL-100, 200 en 300 staan en worden deze week allemaal ingespeeld. De PL-200 is wel echt een pareltje al zeg ik het zelf :inlove:
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Major_Ton

Quote from: Miesepies on October 18, 2009, 17:40:09
Ja, ik heb zowel de GS als de PL speakers op dezelfde Primare I30 beluisterd. Zeker in het begin vond ik de GS erg fel, alsof er een overvloed aan detail in de hogere frequenties op je af kwam. Na een half uurtje begon ik hier wel aan te wennen, maar ik vraag me af of dat niet toch iets te veel van het goede was.

Heb tussendoor de PL100's aangesloten gehad, en alhoewel het laag duidelijk veel minder aanwezig was (tis een monitor hè), vond ik het hoog rustiger dan op de GS. Daarom wil ik zeker nog eens een serieuze luistersessie wijden aan de PL serie, omdat ik het idee had dat deze een mooiere balans qua geluid geeft.

Of de keuze op Primare valt...ik weet het niet. Op dit moment zit ik erg hard te denken of ik misschien toch voor Emotiva ga.

Primare, hoewel echt een heel mooi merk, is too much voor de PL lijn (vind ik). Je het iets nodig wat eventjes wat donkerder klinkt. Eigenlijk is elk model uit de PL best lastig te combineren, want Marantz vind ik er ook weer niet op klinken... Je zou het eens kunnen proberen met de NAD Master M3?? En ik vind eerder genoemde klasse A modellen ook een aanrader evenals een krachtige buizenbak.
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

NickS

De PL-300 combineert geweldig met Primare PRE30 voorversterker en de A32 eindversterker.

Ik zelf heb het een tijdje met Pass Labs voor en eind gespeeld!

Ik speel nu met de "nieuwe" Leema Tucana II en de Antila II cd-speler.

PS. het (goed) inspelen van deze speakers heeft zeker wel een enkele weken nodig.

Oja............ smaken kunnen verschillen!!!


Groeten, Nick

Miesepies

Het probleem is om de goede "klank kleur" combi te vinden. Wat ik graag hoor is een zacht muzikaal geluid, met veel detail in hoog zonder scherp te worden, en lekker laag...misschien een tikje warm. Daarnaast wil ik een 5.1 opstelling...met ondersteuning voor de nieuwe HD audio formaten.

Wat zou een goeie combi zijn met de PL's ? Al ben ik niet direct fan van Arcam, maar wat zou de AVR600 doen ? Nog liever zou ik de combi PL + Emotiva willen horen, echter zijn er geloof niet veel mensen in NL met Emotiva spul. Hebben jullie nog ideeen welke recente receiver of prepro+amp ik zou moeten luisteren met de PL's ?

Vrijdag heb ik een luistersessie met de PL200's (weet nog niet op welke amp ik die ga beluisteren), maar denk dat ik donderdag ook nog even langs Hobo Den Haag ga, is makkelijk voor mij te doen.

papaleo

Ik heb de complete PL 5.1 serie set (PL300/PLC150/PL100) thuis staan die hangen aan mijn Parasound's C2,A52,JC1 ze zijn dan welliswaar,door tijdgebrek,nog niet helemaal ingespeeld....,wat ik in den beginnen miste was het geluid in het midden gebied, het hoog was daar in tegen te veel aanwezig maar dat is na 'n paar weken in spelen al veel meer in balans en klinken nu veel aangenamer dan in het begin.   

@miesepies
Als je wil mag je best wel eens 'n keer komen luisteren,ik heb op dit moment (nog) geen CD speler staan...maar kan evt muziek streamen,films geen probleem  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Miesepies

Vandaag even langs geweest bij Hobo Den Haag. Ongeveer 4,5 uur later kwam ik tevreden naar buiten...niet zo zeer dat ik van alles heb gekocht, maar dat ik toch wel kan zeggen dat ik erg heb genoten van de PL200's. Waar bij eerdere luister sessies ik aan het einde meestal behoorlijk vermoeid was - veelal door de wat hardere hoge frequenties die sommige speakers produceren - bij de PL200's viel dat reuze mee. Zij produceerden het hoog zoals ik dat graag hoor: gedetailleerd en niet te scherp/schel.

De PL200's waren nog niet goed ingespeeld, maar om eerlijk te zeggen, was het geluid al erg fijn om te horen.

In eerste instantie de PL200's geprobeerd met een NAD M3 + NAD M5 cd speler. Maar dit was geen succes, het was een heel plat geluid waarbij hoog en laag als het ware werden afgekapt. Zo achteraf, denk ik dat dit aan een instelling ligt op de M3. In ieder geval was het volgens mij niet de ideale match, ook niet als de instellingen beter waren.

Daarna heel even op een Krell geluisterd, om vervolgens de speakers nog eens te beluisteren via de Arcam AVR600 en de Primare I30. Dit was gelukkig in alle combinaties een prettig geheel. Zo achteraf denk ik dat de Krell het lekkerste geluid gaf, echter is dit een 2 kanaals versterker en ik ben op zoek naar een ht set, dus ik denk niet dat daar mijn centen heen gaan (maar je weet maar nooit). De AVR600 liet duidelijk zijn plus punt horen: de detaillering. Maar hierdoor komt ook z'n minpunt naar voren: door die detaillering is het laag wat minder lekker, minder vol. De Primare laat horen dat hij in het lage gebied een wat prettiger geluid kan produceren maar verliest daardoor wat detaillering en een iets minder lekker hoog.

Bij alle combis was er wel gebrek aan een lekker hoor(en voel)baar laag. Dit kan liggen aan dat de speakers niet ingespeeld zijn, de luisterruimtes die nog niet klaar waren, plaatsing, etc...

Morgen heb ik nog een luistersessie, ook met o.a. de PL200's maar dan in een andere ruimte. Eens kijken of ik ze dan nog steeds lekker vind klinken, en ook nog eens goed luisteren of ze ook het laag goed kunnen produceren.

Miesepies

Quote from: papaleo on October 29, 2009, 08:03:04Als je wil mag je best wel eens 'n keer komen luisteren,ik heb op dit moment (nog) geen CD speler staan...maar kan evt muziek streamen,films geen probleem  ;)

He, je hebt een Dune... das ook een cd speler :)

Opzich zou ik graag op je aanbod in willen gaan, maar jij hebt de PL300's staan...die kan ik niet kwijt thuis, dus wil mezelf ook niet gek maken daarmee :) En volgens mij doen die het nog net ietsje beter dan de PL200's :P

Miesepies

Afgelopen vrijdag heb ik ook nog eens een uurtje of 3 kunnen genieten van de PL200's. Nu aangesloten op een Moon versterker, en ook kort op een Cambridge Audio receiver. De keuze van versterker is in ieder geval lastiger dan de keuze voor de speakers. Zelfs wanneer ze nog niet ingespeeld zijn, klinken ze al erg goed. Ook nu was er wel weer het gevoel dat het laag wat meer had gemogen van mij, echter kan dit heel goed liggen aan het feit dat ook deze speakers helemaal nieuw waren.

Nu dus alleen nog de keuze maken voor de versterking. De Krell en de Moon versterkers waren een erg goeie match wat mij betreft. Vooral de Krell (een iets oudere stereo versterker, type weet ik niet) gaf een lekker, tikkeltje laid back (lees: relaxed), geluid. Alleen zitten die in iets te hoge prijsklasse voor mij, voor een surround opstelling.

Ik kan de PL lijn echter wel aanraden, aan de hand van mijn luister sessies. De speakers produceren een erg gedetailleerd maar ook heel rustig geluid, niet vermoeiend, niet te overdadig...gewoon mooi.


Starred


NickS

Hier de laatste test...............

Hi-Fi News Magazine - December 2009

Platinum Sounds
'Unashamedly luxurious with a high price to match, the PL200 nevertheless represents fine value given the immaculate finish and attention to detail...it delivers explicit, full-range sound in abundance and thus comes heartily commended.'


http://www.monitoraudio.co.uk/products/platinum/pl200/reviews


Via onderstaande link alle testen:

http://www.monitoraudio.co.uk/reviews

Miesepies

Als laatste nog een kleine lofzang van een nieuwe PL200 eigenaar :)

Ze zijn gisteravond bij mij afgeleverd, en heb na het uitpakken nog ongeveer 10 minuten kunnen luisteren. En ingespeeld of niet, het geluid is werkelijk super. Toppertje!

TheoProton

Gefeliciteerd  :clapping:. Erg mooie speaker. Ik wens je veel luisterplezier.

Silvershadow